Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2007, 22:27   #1
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard Sire, er zijn geen Belgen meer (Column)

België

Sire, er zijn geen Belgen meer.

Een uitspraak met een lange geschiedenis. In 1912 was het al prijs. In 1961 was het weer prijs. En nu in 2007 is het vrij passend om het nog eens te herhalen. Dstrée deed het. Eyskens deed het. Leterme had het kunnen doen.

Het nieuws is dat er geen Belgen zijn. En als ze er zijn, da kan het ze niet al te veel meer schelen. Wat is een Belg? Dat is iemand die België wilt behouden omdat hij een bepaalde affiniteit heeft met dit grondgebied. Dat is iemand die zich evenzeer verbonden voelt met iemand die Frans danwel Nederlands spreekt. Dat is iemand die vindt dat het VB verwerpelijke standpunten heeft, op het communautaire vlak.

Maar dat is evenzeer iemand die zich zorgen maakt om de socio-economische toestand in Henegouwen. Iemand die een bestuur wilt dat de problemen - alle problemen - in dit land kan oplossen. Dat is iemand die een partij zoals de PS verwerpt. Want de PS, dat zijn nationalisten. Waalse nationalisten.

Die hebben evenzeer een affiniteit met de Vlaamse bevolking als IJzerwakenaars - dat woord heb ik zelf verzonnen - een affiniteit hebben met Walen. De PS denkt aan zijn volk. Wat hun recht is. Het VB doet dat. Wat hun recht is. Daarvoor zijn ze namelijk gekozen.

Maar dit zijn de extremere versies van de nationalisten. Maar is er zoveel verschil? Ook de spa had een communautair programma. De MR heeft het FDF opgegeten. En de vld verdedigde aan de onderhandelingstafel - met mijn goedkeuring, overigens - exact dezelfde standpunten als de CD&v. En die hebben dan weer een alliantie met de NVA.

Het zijn allemaal nationalisten, nationalisten zeg ik u.

Maar geen Belgicisten. Enfin ja. De Bub haalde een goede niks procent. Schattig, dat wel.

Nationalisme is een raar iets. Een kennis beargumenteerde niet zo heel lang geleden dat identiteit - toch de drager van nationalisme bij elk individu - gecreeërd wordt. En dat is waar. 50 jaar geleden was een Vlaams-nationalist iets dat je wou aanraken. Nu is het iedereen. Maar het feit dat het gemaakt wordt - door insitituties, door de media, door politieke veranderingen, ... - is irrelevant. Wat relevant is het feit dat het er is. Dat is logisch. Politiek moet naar het volk luisteren. Onafhankelijk van het feit of de politiek mee de gevoelens bij datzelfde volk heeft gecreeërd. (Want daarover kunnen we toch zeker weten spreken.)

Er zijn geen Belgen meer. Franstalige partijen willen datgene wat goed is voor hun achterban. De Nederlandstalige partijen zijn niet anders. Wat hun goed recht is. Zij worden daarvoor verkozen. Maar een land besturen als zijnde de optelsom van de wensen van 2 gemeenschappen, is idioot. Ik heb geen enkele Vlaamse partij horen discussieren over hoe ze de problematiek van Henegouwen gingen aanpakken. Meer; Leterme ging naar het federale om Vlaanderen verder te helpen. Leterme kreeg 800 000 stemmen. Zijn goed recht. Niemand die dat aanvalt.

Ik heb ook geen enkele Franstalige partij voorstellen horen doen hoe ze eraan dachten om een beter bestuur voor alle Belgen te creeëren door communautaire veranderingen. Beetje naar boven, beetje naar beneden... Neen, het was een 'non' en zo ging het blijven. Alsof het status quo het summum van de mogelijkheden aan goed - waarom gebruik ik Letermewoordenschat? - bestuur was, zonder dat daaraan gesleuteld kon worden. Idioten, idioten zeg ik u.

Maar de realiteit nontheless.

Ik verwijt tussen haakjes een hele hoop Franstalige 'nons' voor het huidige anti-belgische gevoel. En dat kan ik eigenlijk Vlamingen, noch Walen verwijten. Het was dom om een democratische meerderheid in te perken. Het was dom om economische verantwoordelijkheden te verschuiven, zonder de gevolgen (sz) daarvan te moeten verdragen. Het was dom dat het verschil dat er was in taal geïnstitutionaliseerd werd in de grondwet, waardoor de mogelijke verschillen - die niét relevant hadden moeten zijn - relevant wérden.

Datgene dat de Franstaligen hadden moeten beschermen tegen de macht van het getal is mede verantwoordelijk voor het huidig anti-belgisch klimaat in beide landsgrenzen. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur steken.

Als men - ik zeg maar iets - ook 'pariteit' had geïnstitutionaliseerd inde Vlaamse regering tussen Brabanders, Limburgers en Vlamingen (O en W), dan zal/had het daar na verloop van tijd ook bovenhands opgezeten. Dat is niet gedaan, dus dat zal na verloop van tijd ook veel minder een probleem zijn.

De Belgen hebben dat indertijd gedaan. En toen ontstonden de Vlamingen. Walen bestonden al. Anders zouden ze het niet geëist hebben. De dag dat pariteit ontstond, is de dag dat Vlaanderen zichzelf heeft gevonden. (Of er iets te vinden viel, laten we in het midden.) Want dat is de dag dat er geen Belgen meer waren. Het kon niet meer dat er een Belgische beslissing werd genomen. Elke beslissing was de optelsom van een Waalse en een Vlaamse beslissing.

Ik ben een van de laatste Belgen. En ik zeg u. Scheid.

Ceterum censeo me Emmam amare.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 22:35   #2
end
Schepen

Standaard

Zeer goede column vind ik. Ik hoop dat zoveel mogelijk politici dit lezen.
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 23:14   #3
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dankje.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 27 augustus 2007, 23:43   #4
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dankje.
Heb je dit zelf geschreven? Zeer goede column.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 23:46   #5
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Heb je dit zelf geschreven? Zeer goede column.
Ja.
En dankje.
Oud 27 augustus 2007, 23:53   #6
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Datgene dat de Franstaligen hadden moeten beschermen tegen de macht van het getal is mede verantwoordelijk voor het huidig anti-belgisch klimaat in beide landsgrenzen. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur steken.
.
Hier zit de kern van je betoog waarin je volstrekt gelijk hebt.

Democratie is nu eenmaal ''de macht van het getal'' en de rechtstaat dient minderheden te beschermen. Elke aantasting hiervan maakt een staat onrechtvaardig en zorgt voor protest.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 23:54   #7
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Hier zit de kern van je betoog waarin je volstrekt gelijk hebt.

Democratie is nu eenmaal ''de macht van het getal'' en de rechtstaat dient minderheden te beschermen. Elke aantasting hiervan maakt een staat onrechtvaardig en zorgt voor protest.
Ik vond idd ook dat ik daar volledig gelijk had, anders zou ik het niet opschrijven.

Nuja, 't is niet mijn probleem. Toch niet nu.

'k geef maar een analyse.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 27 augustus 2007 om 23:54.
Oud 28 augustus 2007, 07:09   #8
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Uitstekend geschreven!
Oud 28 augustus 2007, 07:20   #9
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dankje.
Oud 28 augustus 2007, 08:31   #10
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Mooi gedaan, zeker opsturen naar de kranten!
DenKempenzoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:00   #11
Calle
Parlementslid

Standaard

Schitterend, echt waar. En dan heb ik het nog niet over de inhoud.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:09   #12
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
België

Sire, er zijn geen Belgen meer.

Een uitspraak met een lange geschiedenis. In 1912 was het al prijs. In 1961 was het weer prijs. En nu in 2007 is het vrij passend om het nog eens te herhalen. Dstrée deed het. Eyskens deed het. Leterme had het kunnen doen.

Het nieuws is dat er geen Belgen zijn. En als ze er zijn, da kan het ze niet al te veel meer schelen. Wat is een Belg? Dat is iemand die België wilt behouden omdat hij een bepaalde affiniteit heeft met dit grondgebied. Dat is iemand die zich evenzeer verbonden voelt met iemand die Frans danwel Nederlands spreekt. Dat is iemand die vindt dat het VB verwerpelijke standpunten heeft, op het communautaire vlak.

Maar dat is evenzeer iemand die zich zorgen maakt om de socio-economische toestand in Henegouwen. Iemand die een bestuur wilt dat de problemen - alle problemen - in dit land kan oplossen. Dat is iemand die een partij zoals de PS verwerpt. Want de PS, dat zijn nationalisten. Waalse nationalisten.

Die hebben evenzeer een affiniteit met de Vlaamse bevolking als IJzerwakenaars - dat woord heb ik zelf verzonnen - een affiniteit hebben met Walen. De PS denkt aan zijn volk. Wat hun recht is. Het VB doet dat. Wat hun recht is. Daarvoor zijn ze namelijk gekozen.

Maar dit zijn de extremere versies van de nationalisten. Maar is er zoveel verschil? Ook de spa had een communautair programma. De MR heeft het FDF opgegeten. En de vld verdedigde aan de onderhandelingstafel - met mijn goedkeuring, overigens - exact dezelfde standpunten als de CD&v. En die hebben dan weer een alliantie met de NVA.

Het zijn allemaal nationalisten, nationalisten zeg ik u.

Maar geen Belgicisten. Enfin ja. De Bub haalde een goede niks procent. Schattig, dat wel.

Nationalisme is een raar iets. Een kennis beargumenteerde niet zo heel lang geleden dat identiteit - toch de drager van nationalisme bij elk individu - gecreeërd wordt. En dat is waar. 50 jaar geleden was een Vlaams-nationalist iets dat je wou aanraken. Nu is het iedereen. Maar het feit dat het gemaakt wordt - door insitituties, door de media, door politieke veranderingen, ... - is irrelevant. Wat relevant is het feit dat het er is. Dat is logisch. Politiek moet naar het volk luisteren. Onafhankelijk van het feit of de politiek mee de gevoelens bij datzelfde volk heeft gecreeërd. (Want daarover kunnen we toch zeker weten spreken.)

Er zijn geen Belgen meer. Franstalige partijen willen datgene wat goed is voor hun achterban. De Nederlandstalige partijen zijn niet anders. Wat hun goed recht is. Zij worden daarvoor verkozen. Maar een land besturen als zijnde de optelsom van de wensen van 2 gemeenschappen, is idioot. Ik heb geen enkele Vlaamse partij horen discussieren over hoe ze de problematiek van Henegouwen gingen aanpakken. Meer; Leterme ging naar het federale om Vlaanderen verder te helpen. Leterme kreeg 800 000 stemmen. Zijn goed recht. Niemand die dat aanvalt.

Ik heb ook geen enkele Franstalige partij voorstellen horen doen hoe ze eraan dachten om een beter bestuur voor alle Belgen te creeëren door communautaire veranderingen. Beetje naar boven, beetje naar beneden... Neen, het was een 'non' en zo ging het blijven. Alsof het status quo het summum van de mogelijkheden aan goed - waarom gebruik ik Letermewoordenschat? - bestuur was, zonder dat daaraan gesleuteld kon worden. Idioten, idioten zeg ik u.

Maar de realiteit nontheless.

Ik verwijt tussen haakjes een hele hoop Franstalige 'nons' voor het huidige anti-belgische gevoel. En dat kan ik eigenlijk Vlamingen, noch Walen verwijten. Het was dom om een democratische meerderheid in te perken. Het was dom om economische verantwoordelijkheden te verschuiven, zonder de gevolgen (sz) daarvan te moeten verdragen. Het was dom dat het verschil dat er was in taal geïnstitutionaliseerd werd in de grondwet, waardoor de mogelijke verschillen - die niét relevant hadden moeten zijn - relevant wérden.

Als men - ik zeg maar iets - ook 'pariteit' had geïnstitutionaliseerd inde Vlaamse regering tussen Brabanders, Limburgers en Vlamingen (O en W), dan zal/had het daar na verloop van tijd ook bovenhands opgezeten. Dat is niet gedaan, dus dat zal na verloop van tijd ook veel minder een probleem zijn.

De Belgen hebben dat indertijd gedaan. En toen ontstonden de Vlamingen. Walen bestonden al. Anders zouden ze het niet geëist hebben. De dag dat pariteit ontstond, is de dag dat Vlaanderen zichzelf heeft gevonden. (Of er iets te vinden viel, laten we in het midden.) Want dat is de dag dat er geen Belgen meer waren. Het kon niet meer dat er een Belgische beslissing werd genomen. Elke beslissing was de optelsom van een Waalse en een Vlaamse beslissing.

Ik ben een van de laatste Belgen. En ik zeg u. Scheid.

Ceterum censeo me Emmam amare.

Jules Destrée is al lang dood en begraven en straks de flaminganten ook.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:15   #13
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht

En wat gaan de 10.000 overgebleven Belgen dan doen ?
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:16   #14
end
Schepen

Standaard

Wat betekent dat laatste zinnetje eigenlijk (latijn).
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:30   #15
josbedal
Vreemdeling

Standaard

Ik vind het leuk om eens een eigenzinnige kijk op de zaak te kunnen lezen
Er zit zeker een waarheid in en ik vond het echt goed geschreven, proficiat!

Mvg, Joeri
josbedal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:34   #16
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik snap niet wat er ':d' is aan de dood van iemand, noch aan de toekomstige dood van anderen.
Maar dat kan aan mij liggen.

U snapt btw de tekst niet. Ik beargumenteer dat er helemaal geen Belgen meer zijn. Noch in Vlaanderen, noch in Wallonië. De federale verkiezingen gaan niet over België. De regeringsonderhandelingen gaan niet over België.

Niets gaat nog over België. Het gaat allemaal over een optelsom.

En dat hoeft niet persé slecht te zijn.
Maar dat is het wel.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 augustus 2007 om 10:36.
Oud 28 augustus 2007, 10:34   #17
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door end Bekijk bericht
Wat betekent dat laatste zinnetje eigenlijk (latijn).
Verder ben ik van mening dat ik van Emma hou.
Oud 28 augustus 2007, 10:36   #18
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik voel me btw wel heel hard gevleid. Dit had ik niet echt verwacht.
Oud 28 augustus 2007, 10:38   #19
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Erg mooi, ik wou dat ik zo'n schrijfstijl had
Oud 28 augustus 2007, 10:41   #20
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hans, je zou beter eens wat dieper ingaan op de inhoud van de post.
IK ben het niet met al zijn pessimistische conclusies eens, maar er zit een grond van waarheid in.
Vooral het laten vallen van het meerderheidsprincipe in ruil voor een eigen territorium heeft veel schade toegebracht aan ons land.
Later dan nog aangevuld met misbaksels als bijzondere meerderheden, alarmbel procedures ....

Het eerste programmapunt van een belgisch gezinde partij zou het herstel moeten zijn van de meest fundamentele democratische spelregel, namelijk het meerderheidsprincipe.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be