Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2007, 16:08   #1
Bert Bubber
Provinciaal Statenlid

Bert Bubber's schermafbeelding

Standaard 50-plussers

Open VLD: Eén miljoen 50-plussers aan het werk

(22/08/2007) Bijna één miljoen 50-plussers in België heeft een baan. Dat blijkt uit een enquête naar de arbeidskrachten van de federale overheidsdienst Economie. Sinds eind jaren’90 is het aantal ouderen in het arbeidsproces bijna verdubbeld. Naast het demografische effect van de vergrijzing zorgde vooral het generatiepact voor de nodige mentaliteitswijzing waarbij vroeger stoppen met werken steeds minder aan de orde is. In totaal steeg de werkgelegenheid met 3,3% waardoor bijna 4,5 miljoen Belgen een baan hebben.
De 'senioren' nemen dus +22% van de beroepsbevolking voor hun rekening. Nog 77% te gaan en men zal tevreden zijn zekers...
Oud 23 augustus 2007, 16:14   #2
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Bubber Bekijk bericht
Open VLD: Eén miljoen 50-plussers aan het werk

(22/08/2007) Bijna één miljoen 50-plussers in België heeft een baan. Dat blijkt uit een enquête naar de arbeidskrachten van de federale overheidsdienst Economie. Sinds eind jaren’90 is het aantal ouderen in het arbeidsproces bijna verdubbeld. Naast het demografische effect van de vergrijzing zorgde vooral het generatiepact voor de nodige mentaliteitswijzing waarbij vroeger stoppen met werken steeds minder aan de orde is. In totaal steeg de werkgelegenheid met 3,3% waardoor bijna 4,5 miljoen Belgen een baan hebben.
De 'senioren' nemen dus +22% van de beroepsbevolking voor hun rekening. Nog 77% te gaan en men zal tevreden zijn zekers...
'k Geloof er geen smeet van. Voor zover ik weet is de activiteitgraad bij de 5O-plussers in België het laagst van Europa.
trouwens, op je 45-ste kan je beter binnen zijn, want daarna vlieg je zo buiten.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 18:33   #3
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Webcrusader's schermafbeelding

Standaard

Kijk ik ben nog maar 47 jaar, bij sollicitaties beschouwen ze mij als een product dat over zijn vervaldatum heen is...
Als een 50 plusser werk heeft dan kan die nog lang blijven werken maar als die zijn job verliest kan die doorgaans geen eerbaar werk meer vinden.
multiculturele samenleving: een bonte maatschappij bestaande uit een evenwichtige verdeling van vele verscheidene culturen en religies. Hierbij bestaat dan wel respekt voor de oorspronkelijke cultuur/religie van de autochtone bevolking.
De multiculturele samenleving is geen biculturele samenleving bestaande uit autochtonen en daarnaast een invasiemacht van een competitieve cultuur met uitbreidingsdrang zoals de islam.

''
Webcrusader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 19:49   #4
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Webcrusader Bekijk bericht
Kijk ik ben nog maar 47 jaar, bij sollicitaties beschouwen ze mij als een product dat over zijn vervaldatum heen is...
Als een 50 plusser werk heeft dan kan die nog lang blijven werken maar als die zijn job verliest kan die doorgaans geen eerbaar werk meer vinden.
Ik ben 50 en werk. Wat is voor jou "eerbaar"? Of juist niet?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 19:51   #5
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Standaard

Welk diploma heb je?
multiculturele samenleving: een bonte maatschappij bestaande uit een evenwichtige verdeling van vele verscheidene culturen en religies. Hierbij bestaat dan wel respekt voor de oorspronkelijke cultuur/religie van de autochtone bevolking.
De multiculturele samenleving is geen biculturele samenleving bestaande uit autochtonen en daarnaast een invasiemacht van een competitieve cultuur met uitbreidingsdrang zoals de islam.

''
Oud 23 augustus 2007, 20:20   #6
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Welk diploma heb je?
graduaat informatica

.
Oud 23 augustus 2007, 20:28   #7
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Standaard

Tja, das zo'n uitzonderlijk geval... er zijn er tekort en die vinden dus altijd werk hé? Ze halen ze zelfs uit India omdat er hier te weinig van zijn.
Kwestie van vraag en aanbod.
Je kunt van mij vandaag echter geen informaticus meer maken... geen bedrijf zou mij nog willen opleiden... nog liever Indiërs en Pakistani's invoeren.
Ik zou nochthans graag als webdesigner of webeditor werken maar tegenwoordig moet je hier ook al voor kunnen programmeren.
Oud 23 augustus 2007, 20:36   #8
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Dus je vindt werk, maar je neemt het niet aan omdat je het niet "eerbaar" vindt!
Moet ik dat zo verstaan? of begrijp ik iets niet?
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 20:38   #9
Escritor
Lokaal Raadslid

Standaard

Komaan,
volg een cursus en ga dan terug solliciteren.

Er is werk te veel momenteel!
Escritor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 20:49   #10
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ik heb meer dan voldoende gestudeerd in mijn leven en heb alles altijd zelf bekostigd. Eerbaar werk is werk in functie van de behaalde diploma's en het studieniveau. Vier jaar geleden pas behaalde ik een diploma pedagogische bekwaamheid. (ik geef dus regelmatig les ad interim)
Het is niet zo dat mijn diploma's onvoldoende zouden zijn om normaal gezien aan de juiste jobs te geraken.

Het probleem zit hem bij de leeftijd...(alvast bij de privébedrijven), hoe ouder je bent hoe meer dat ze je moeten betalen in België en bovendien investeert men liever in jonge mensen.

''
Oud 23 augustus 2007, 20:57   #11
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Escritor Bekijk bericht
Komaan,
volg een cursus en ga dan terug solliciteren.

Er is werk te veel momenteel!
Werk teveel??? In wat dan wel? Welke cursus moet je daarvoor volgen? Burgerlijk ingenieur ofzo? Of bedoel je bij de vuilbakmannen?

''
Oud 23 augustus 2007, 20:58   #12
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb meer dan voldoende gestudeerd in mijn leven en heb alles altijd zelf bekostigd. Eerbaar werk is werk in functie van de behaalde diploma's en het studieniveau. Vier jaar geleden pas behaalde ik een diploma pedagogische bekwaamheid. (ik geef dus regelmatig les ad interim)
Het is niet zo dat mijn diploma's onvoldoende zouden zijn om normaal gezien aan de juiste jobs te geraken.

Het probleem zit hem bij de leeftijd...(alvast bij de privébedrijven), hoe ouder je bent hoe meer dat ze je moeten betalen in België en bovendien investeert men liever in jonge mensen.
Larie
Daarom mijn vraag : wat is eerbaar, of wat juist niet

Een diploma geeft je NIET het RECHT op een werk dat ermee in verhouding is. Het biedt je meer KANSEN. Géén RECHTEN.

Ik ben, ingevolge de gevolgen (baisse in de IT) van 11/9 onyslagen als Dispatch en IT manager.

Ik rijd nu rond met een truck met gevaarlijke stoffen. Niet eerbaar genoeg zeker...
Maar het brengt wél brood op de plank. .. waar ik niemand voor moet belasten... ik verdien het namelijk zelf. Ik had ook kunnen gaan stempelen natuurlijk...

Als alle "gediplomeerden" eens leerden dat ze ne veel te dikke nek hebben, en gewoon het werk moeten doen dat voorhanden is, dan zouden we al veel verder staan, implaats van zoveel import arbeiders te hebben...

.
Oud 23 augustus 2007, 21:05   #13
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Standaard

Dus... ze lusten je niet meer in de IT wereld en je hebt opgegeven om er nog werk in te zoeken. Men vindt je met andere woorden 'vervallen'.

Dat je tevreden bent met je huidige job is goed voor jou... maar dat belet andere mensen niet om hogere ambities te hebben niet? In mijn geval is dat voorlopig dus lesgeven tot ik mijn ambities kan verwezenlijken.
En als ik ze niet kan verwezenlijken wegens te oud... dan blijf ik gewoon lesgeven.

''
Oud 23 augustus 2007, 21:08   #14
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dus... ze lusten je niet meer in de IT wereld en je hebt opgegeven om er nog werk in te zoeken. Men vindt je met andere woorden 'vervallen'.

Dat je tevreden bent met je huidige job is goed voor jou... maar dat belet andere mensen niet om hogere ambities te hebben niet? In mijn geval is dat voorlopig dus lesgeven tot ik mijn ambities kan verwezenlijken.
En als ik ze niet kan verwezenlijken wegens te oud... dan blijf ik gewoon lesgeven.
Ik heb het niet opgegeven. Ik HAD het opgegeven, omdat er niks ùmeer was. Met de huidige hausse ben ik opnieuw beginnen soliciteren... maar moet vaststellen dat ze juniors willen....

Maar misschien valt er toch wel iets uit de boot... you never know..

Intussen : keep on trucking!

.
Oud 23 augustus 2007, 21:32   #15
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
'k Geloof er geen smeet van. Voor zover ik weet is de activiteitgraad bij de 5O-plussers in België het laagst van Europa.
Correct. Ik dacht dat die op ongeveer 30% ligt bij de 55+'ers.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 21:35   #16
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht

Maar misschien valt er toch wel iets uit de boot...
Of 'van de camion'
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 21:43   #17
Escritor
Lokaal Raadslid

Standaard

Ik ben van opleiding bedrijfspsycholoog.
Vond niet direct het werk wat ik zocht, ondertussen wel.
Heb dan gewoon een half jaar in den bouw gewerkt.

Geen enkel werk is minderwaardig.
Escritor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 22:08   #18
koewachtenaar
Provinciaal Gedeputeerde

koewachtenaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Niemand houdt je er toch van tegen ondertussen een andere job te zoeken eens je "minderwaardig"werk doet?
koewachtenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 23:59   #19
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Standaard

En wat bedoel je met minderwaardig werk? Of bedoel je dat lesgeven een minderwaardig werk is misschien?

Laatst gewijzigd door Webcrusader : 24 augustus 2007 om 00:03.
Oud 24 augustus 2007, 00:33   #20
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je diploma's gehaald hebt dan kan ik er wel inkomen dat je werk wilt doen op niveau van die diploma's, maar als dat niet het geval is dan spreekt men nog niet van oneerbaar werk he.
Ik heb in juli een tijdje als jobstudent gewerkt in een fabriek aan de band, daar stonden mensen (vast) te werken die een diploma Chemie hebben omdat ze niet onmiddellijk werk vinden ... Die werkten daar ondertussen ook al bijna een half jaar, nog altijd aan het afwachten tot er iets vrij komt wat wel op maat is van hun diploma.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be