![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Is een strenge dresscode, het invoeren van een schooluniform, een goeie zaak ? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
9 | 21,95% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
20 | 48,78% |
Ja, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
7 | 17,07% |
Neen, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,32% |
Geen idee |
![]() ![]() ![]() |
2 | 4,88% |
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Schooluniform weer in trek tegen merkkledij
(c) De Standaard 03/09/07 ![]() ANTWERPEN - Vlaamse scholen waar strenge kledingvoorschriften gelden, slaan opnieuw aan. In landen als Groot-Brittannië en Ierland is het de normaalste zaak van de wereld, maar bij ons kreeg het schooluniform de laatste jaren vooral het etiket 'oubollig' mee. Dat lijkt dit jaar totaal anders te zijn. Lange zwarte plooirokken, donkerblauwe getailleerde jasjes en witte hemdjes voorzien van een klein kraagje: steeds meer ouders sturen hun kind liever naar een school met een strikte dresscode. 'Het valt echt wel op', zegt Hilde Coeck, directrice van het lager onderwijs van het Antwerpse Sint-Jan Berchmanscollege. 'Scholen waar de leerlingen verplicht worden om een uniform te dragen - of waar de dresscode behoorlijk streng is - zijn de laatste tijd zeer gegeerd.' En echt onlogisch is dat niet, klinkt het. 'Heel wat speelplaatsen hebben steeds vaker iets weg van een catwalk. De populaire jongens en meisjes dragen dure merken, de anderen vallen uit de boot. Dat leidt natuurlijk tot heel wat jaloezie en frustraties. Het passende antwoord daarop is het schooluniform. Kinderen worden niet meer gepest omdat ze geen merkkledij dragen en de ouders sparen op lange termijn toch wel wat geld uit.' Oubollig of stijlvol, feit is dat een schooluniform symbool staat voor discipline en gezag. En laat net dat hetgeen zijn waarnaar heel wat ouders tegenwoordig op zoek zijn. 'Er is opmerkelijk meer vraag naar regels en wetten', stelt directrice Ann Cleemput van de Antwerpse hotelschool Piva. Twee jaar geleden besloot de school opnieuw een uniform in te voeren. 'Wij zijn de afgelopen jaren opmerkelijk strenger geworden. Zo hebben we onder meer opnieuw het uniform ingevoerd, een maatregel die de sfeer echt heeft veranderd. Het bevordert de gelijkheid tussen de leerlingen. En ja, ze gedragen zich toch ook wel anders, zeg maar beter met een uniform.' In heel wat gevallen hebben de strenge kledingvoorschriften ook hun weerslag op het aantal inschrijvingen. 'Sinds we opnieuw met schooluniformen werken, is het aantal leerlingen gestegen', zegt Cleemput. 'Ouders willen meer regels en sturen hun kinderen graag naar een strengere school. Het uniform draagt dat uit, straalt een strenger imago uit.' Vanaf dit schooljaar schroeft de Antwerpse hotelschool haar dresscode zelfs nog een tandje bij, onder meer op vraag van de ouders. 'Minder keuzemogelijkheden veroorzaken minder discussies. Zo simpel is het.' In het Lyceum Hemelsdaele in Brugge behoort het dragen van een uniform tot een eeuwenoude traditie. 'In tegenstelling tot enkele jaren geleden zien we dat die strenge kledingvoorschriften nu veel beter gesmaakt worden. Niet alleen door de ouders, maar ook door de leerlingen', vertelt leerkracht Michel Deleye. 'Mensen, en vooral jongeren hebben nood aan iemand die hen richting geeft. De regels die bij ons gelden, zijn daarom ook behoorlijk gedetailleerd neergeschreven.' Ook verkoopster Patricia Cludts spreekt van een opvallende modetrend. Al 22 jaar verkoopt ze in haar winkel in Mechelen schooluniformen. 'Zeker niet alle scholen voeren opnieuw een uniform in, maar het valt wel op dat heel wat scholen hun kledingbeleid verstrengen. En in sommige scholen voeren ze het uniform af, om het dan enkele jaren later weer in te voeren.' |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind dat ieder van de vrijheid mag genieten zich te kleden zoals zij of hij wilt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() erges is dat wel een goeie zaak ( vooral omdat ik het nu toch niet meer zou moeten dragen, ben toch van school af )
geen discussie meer mogelijk over kleren, en pesterijen off topic: ben zelfs voor het herinnvoeren van jongens-en meisjesonderwijs, ieder apart, het gemengd onderwijs afschaffen. mr dit even off -topic. herinvoeren van uniform in lager onderwijs en secundair vind ik een goede zaak. langs de andere kant kan er dan evengoed discussie ontstaan over het merk dat je draagt, etc. en zo zijn we weer bij af. en de eigenhied van de persoon raakt er door verloren en de kuddgeest word nogmaals in de verf gezet, mr in de maatschappij moet je nu eenmaal een beetje kuddebeest zijn, anders geraak je niet ver. dus nogmaals, op zich is een uniform een goeie zaak.
denk eer ge doende zijt, en doende denk dan nog !!!! http://www.indiancountrytoday.com/ Laatst gewijzigd door the outlaw torn : 3 september 2007 om 15:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
|
![]() Zo van die korte rokjes enzo, geen probleem mee
![]()
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De 'populaire' kinderen zijn toch altijd eikels en zijn ook nooit dezelfde mensen als de gave kinderen. Ze vinden wel een manier om zichzelf tot beter en populair uit te roepen. Ze doen maar, de rest stoort zich er misschien een beetje aan, maar het is niet alsof je er veel mee te maken hebt. Geef mij maar gewoon een T-shirt...
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Waarom zou je dat doen? Sociaal leven beetje stimulans ontnemen?
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() ik haat maopakjes-toestanden en uniformiteit
als jongeren vond ik het trouwens leuk om net niet bij de snobs te behoren. het was ook leuk dat er snobs waren want dan kon ik die uitlachen want eigenlijk zijn zij de uniformidioten zonder eigen smaak he
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() in mijn tijd was het voorgeschreven uniform voor die debielen zonder een eigen persoonlijkheid een poloshirt van lacoste, een broek van chipie en zo n milletjas
om te gieren gewoon
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 3 september 2007 om 15:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister
|
![]() Citaat:
en trouwens, veel scholen blijven na gemengd te zijn toch een ofwel voornamelijk meisjes, voornamelijk jongenspubliek aantrekken. mr ja, is natuurlijk geen ramp dat alles nu gemengd is, ben er wel tegen dat minister vanderpoorten indertijd verplicht gemengd onderwijs heeft ingesteld. ieder school zijn keuze, gemengd of niet, die verplichting was er teveel aan
denk eer ge doende zijt, en doende denk dan nog !!!! http://www.indiancountrytoday.com/ Laatst gewijzigd door the outlaw torn : 3 september 2007 om 15:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
Die schooluniformen helpen idd wel tegen de verschrikkelijke 'standenmaatschappij' van het technisch en beroepsonderwijs. Alles draait om geld en vriendjes, in aso zie je dat ook natuurlijk maar toch een heel stuk minder.
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister
|
![]() Toen ik zelf nog op school zat - de tijd van de Milletvesten
![]() ![]() Als er een goeie reden voor was konden wij als leerlingen het wel begrijpen: bv. geen oorringen (tegenwoordig waarschijnlijk piercings) in de turnles. Best de keuze laten aan de school zelf. Als je er problemen mee hebt, ga dan ergens anders. Idem voor gemengd onderwijs of niet. Ik heb er ook nooit echt problemen mee gehad dat mijn school niet gemengd was. En op de (gemengde) basisschool zou ik er veel voor gegeven hebben om van die "lastige wijven" verlost te zijn, met hun domme Kinderen voor Kinderen-liedjes altijd ![]() Laatst gewijzigd door Johan217 : 3 september 2007 om 15:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Burgemeester
|
![]() In het lager zat ik op een uniformschool.
Ik vind het wel een goede zaak. Probleem is dat vele uniformen echt smakeloos zijn. Zo van die donkerblauwe overgooiers, bloemzak-rokken, of van die omabloezen, dat hoeft voor mij ook weer niet. Maar een mooi rokje met wit of donkerblauw bovenstuk, waarom niet. Mijn oudste zoontje zit niet op een uniformschool, en wat je daar ziet rondlopen ![]() Kleine kindjes in scapa. En moest het nu nog sober zijn, maar dat staat daar dan in koeien van letters op. En die moeders dan 's ochtends: 'en niet morsen op je kleren he, zorg dat ze niet vuil worden.' En dan diezelfden 's avonds: 'allee en ik had nog zo gezegd dat je niet mocht morsen op je kleren en nu hangt er hier al verf op.... zucht ![]() Een kind moet kunnen smossen met verf, eens goed het varken uithangen, sliden in het gras, op zijn gat in het zand zitten, eens uittesten of die wasco ook marcheert op zijn t-shirt. ![]() En wat betreft lagere scholen of middelbare scholen. Het is voor een omhooggevallen hautain geval veel moeilijker om de bitch uit te hangen als ze dezelfde kleren aanheeft dan haar slachtoffer ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja , maar ...
- Het mag herkenbaar blijven , en toch voor een deel de eigenheid van een kind respekteren ... Nu gaat er een van m'n kinderen naar een school waar de "dress-code" blauw-wit is ... Niet echt een uniform , maar toch een goede regeling... Enkel het "turngerief is nog voorzien van het schoolembleem ... - Vanaf de lagere school is dit nog goed te doen , maar kleuters in uniform ![]()
![]() |
#17 |
|
![]() Niks zo decadent als een "heropleving" van "normen en waarden".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
|
![]() Citaat:
mr moslimjongens mogen idd nr een jongensschool gaan, net als meisje nr een meisjesschool, als ze dit wensen.
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#20 |
Minister
|