Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2007, 17:04   #1
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard Deprez vraagt 'inschrijvingsrechten'. Waarom niet ?

F van Laenen schrijft :

Dat inschrijvingsrecht zou voor mijn part geen probleem zijn als het inderdaad consequent zou toegepast worden:
  • Voor Kamer en Senaat kiezen de Franstaligen een gemeente uit in Brussel of Wallonië, net zoals Belgen in het buitenland
  • Voor de gemeente stemmen de Franstaligen in de gemeente waar ze wonen, zoals alle EU-burgers
  • Voor de Europese verkiezingen volgen ze ook het régime dat geldt voor alle EU-burgers
  • Voor de provincieraden verliezen ze hun stemrecht, net zoals alle andere immigranten.
Is dat dan een «inschrijvingsrecht»? Het is in ieder geval precies hetzelfde régime als wat ze zouden krijgen als Vlaanderen morgen de onafhankelijkheid zou uitroepen en zowel Vlaanderen als Wallonië twee lidstaten van de Europese Unie zouden worden.

Bron: Brussels Journal

Een goed idee als toetje bij de splitsing van BHV. Maar dan voor alle franstaligen in Vlaanderen en alle vlamingen in Brussel en Wallonië anders wordt het gelijkheidsprincipe weer geschonden en hebben wij op de korste tijd weer een Arrest.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 2 september 2007 om 17:05.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 20:24   #2
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Citaat:
F van Laenen schrijft :
Dat inschrijvingsrecht zou voor mijn part geen probleem zijn als het inderdaad consequent zou toegepast worden:
  • Voor Kamer en Senaat kiezen de Franstaligen een gemeente uit in Brussel of Wallonië, net zoals Belgen in het buitenland
  • Voor de gemeente stemmen de Franstaligen in de gemeente waar ze wonen, zoals alle EU-burgers
  • Voor de Europese verkiezingen volgen ze ook het régime dat geldt voor alle EU-burgers
  • Voor de provincieraden verliezen ze hun stemrecht, net zoals alle andere immigranten.
Is dat dan een «inschrijvingsrecht»? Het is in ieder geval precies hetzelfde régime als wat ze zouden krijgen als Vlaanderen morgen de onafhankelijkheid zou uitroepen en zowel Vlaanderen als Wallonië twee lidstaten van de Europese Unie zouden worden.
Een goed idee als toetje bij de splitsing van BHV. Maar dan voor alle franstaligen in Vlaanderen en alle vlamingen in Brussel en Wallonië anders wordt het gelijkheidsprincipe weer geschonden en hebben wij op de korste tijd weer een Arrest.
Waarom zou men franstaligen, die het vertikken zich aan te passen, nog voor hun gedrag belonen ook?
Trouwens, dat is in strijd met het gelijkheidsprincipe voor alle belgen.
Eénzijdige splitsing van bhv is genoeg. Daarna kunnen de franstaligen een UF oprichten. Dan heeft dat ene kamerlid eindelijk eens werk.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 20:25   #3
born2bewild
Banneling

Standaard

Deprez kan er eens aan gaan hangen.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 20:32   #4
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Pas op, ze zouden nog akkoord gaan.
Laat ons eens kijken naar de resultaten:

kanton Voeren op 10 juni

ingeschrevenen (met stemplicht) : 2524
neergelegde (inclusief ongeldige of blanco):1348

kanton Komen-Waasten op 10 juni
ingeschrevenen (met stemrecht):10914
neergelegde biljetten (inclusief ongeldige en blanco):9675

Wat ik dus wil zeggen is dat ik denk dat veel Vlamingen in Wallonië de moeite niet zullen doen.
We kunnen natuurlijk pas een degelijke analyse maken als we echte cijfers over de taalsituatie zouden hebben

Laatst gewijzigd door evilbu : 2 september 2007 om 20:33.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 20:37   #5
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wat ik dus wil zeggen is dat ik denk dat veel Vlamingen in Wallonië de moeite niet zullen doen.
We kunnen natuurlijk pas een degelijke analyse maken als we echte cijfers over de taalsituatie zouden hebben
Talentellingen worden gelukkig al sedert 1947 niet meer georganiseerd.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 21:23   #6
zopas
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Talentellingen worden gelukkig al sedert 1947 niet meer georganiseerd.
Is het daarom dat er zoveel Vlamingen Frans spreken ?
zopas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 21:38   #7
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Waarom zou men franstaligen, die het vertikken zich aan te passen, nog voor hun gedrag belonen ook?
Trouwens, dat is in strijd met het gelijkheidsprincipe voor alle belgen.
Eénzijdige splitsing van bhv is genoeg. Daarna kunnen de franstaligen een UF oprichten. Dan heeft dat ene kamerlid eindelijk eens werk.
Is dit een beloning ? Als je de franstaligen laat stemmen in een gemeente (Brussel?) naar keuze dan behandel je ze als buitenlanders. Zij kunnen maar 1 keer stemmen en zullen dan geen franstalige partijen op te richten voor het vlaamse parlement. Lees mijn post, franstaligen en nederlandstaligen gelijk voor de wet in geheel België.
Oud 2 september 2007, 22:08   #8
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Non.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 22:24   #9
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dit een beloning ? Als je de franstaligen laat stemmen in een gemeente (Brussel?) naar keuze dan behandel je ze als buitenlanders. Zij kunnen maar 1 keer stemmen en zullen dan geen franstalige partijen op te richten voor het vlaamse parlement. Lees mijn post, franstaligen en nederlandstaligen gelijk voor de wet in geheel België.
Ik volg niet, over welk scenario (België reeds weg?) heb je het? Want wat heeft het Vlaams Parlement te maken met BHV?
Oud 2 september 2007, 22:26   #10
Cyrano
Minister

Standaard

Hoe kan je een franstalige dwingen om vlaming te worden ? Die 50-60.000 franstaligen in de rand kan je toch niet de 'grens' over jagen ? Goed, ze blijven gewoon zitten waar ze zitten. Binnen enkele jaren zijn het er 100.000 en zijn officieel dan de franssprekende vlamingen die hun kinderen naar het franstalig onderwijs in Brussel sturen en zelf in Brussel werken. De dag komt dat zij een minderheidsbescherming zullen vragen; (franstalige diensten - onderwijs - etc) want de vlaamse minderheid in Brussel krijgt dat ook. En dan .... ?

Dus, maak er 'buitenlanders' van. Spoor hen aan om zich bezig te houden met de politiek (kiezen) in het buitenland, n.l. Brussel of Wallonië. Behandel ze als de Polen, Italianen en de Nederlanders. d.w.z weinig rechten , alle plichten.

Nog altijd NON ?
Oud 2 september 2007, 22:35   #11
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik volg niet, over welk scenario (België reeds weg?) heb je het? Want wat heeft het Vlaams Parlement te maken met BHV?
Als je de teks van van Laenen leest dan leer je dat de inschrijvingsrechten slechts zouden mogen voor het federale. Regio-provincie-gemeente uit gesloten.
Euro buitenlanders nemen slechts deel aan de gemeenteraadsverkiezingen en zij kunnen kiezen in hun eigen land door zich daar in een gemeente van keuze in te schrijven.

De franstalige stem in vlaanderen zijn we beter kwijt dan rijk.

Het senario is een simpele splitsing van de kieskring BHV met inschrijvingsrechten voor alle Belgen. Door deze regeling schep je de facto een subnationaliteit; Alle begin van de vlaamse staat is moeilijk.
Oud 2 september 2007, 22:57   #12
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
NON.
De franstalige apolitici moeten zich dan maar im HV vestigen en daar een partij zoals het UF oprichten.
een beloning is het weer uitdraait op het dienen van de franstalige belangen zoals altijd. Waar is de solidariteit?
Oud 2 september 2007, 23:02   #13
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Hoe kan je een franstalige dwingen om vlaming te worden ? Die 50-60.000 franstaligen in de rand kan je toch niet de 'grens' over jagen ? Goed, ze blijven gewoon zitten waar ze zitten. Binnen enkele jaren zijn het er 100.000 en zijn officieel dan de franssprekende vlamingen die hun kinderen naar het franstalig onderwijs in Brussel sturen en zelf in Brussel werken. De dag komt dat zij een minderheidsbescherming zullen vragen; (franstalige diensten - onderwijs - etc) want de vlaamse minderheid in Brussel krijgt dat ook. En dan .... ?

Dus, maak er 'buitenlanders' van. Spoor hen aan om zich bezig te houden met de politiek (kiezen) in het buitenland, n.l. Brussel of Wallonië. Behandel ze als de Polen, Italianen en de Nederlanders. d.w.z weinig rechten , alle plichten.

Nog altijd NON ?
Er wordt niets gedwongen. Dat is wat franstaligen ervan maken.
In een vrij Vlaanderen kunnen we de taalwetten ea veel beter toepasen.
In een onafhankelijk Vlaanderen zullen de franstaligen die rechten krijgen die ze nu hebbenm in de grondwet verankert. Het Nederlands blijft wel de enige officiële taal. Het onderwijs speelt hierin een grote rol. Franstaligen zullen er altijd in Vlaanderen zijn, maar ze spellen de Vlamingen dan niet meer de les.
Oud 3 september 2007, 05:33   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou men inwijkelingen taalrechten moeten geven? Geven we dit soms aan Marokkanen, Turken, Grieken, Italianen...?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 07:35   #15
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Non.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 08:04   #16
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou men inwijkelingen taalrechten moeten geven? Geven we dit soms aan Marokkanen, Turken, Grieken, Italianen...?
Neen we geven geen taalrechten. Dit stel ik in mijn post niet voor. Italianen blijven Italianen, "belgen" (franssprekende individuen met als oorsprong Bruxelles en Wallonië) blijven "belgen" als zij dat verkiezen. Euro-buitenlanders dus.
Behandel ze dan ook als buitenlanders.

Met deze vorm van inschrijvingsrecht dwing je deze belgen kleur te bekennen. 'Schild of vriend ?' Je kan me wel verwijten een verkapte talentelling te houden voor alle vlaamsvreemde belgen. Een belg zijn kan dan niet meer. Belgen in de betekenis van de Belgique past niet in dit plaatje. Moeten we daar angst voor hebben ?

Laatst gewijzigd door Cyrano : 3 september 2007 om 08:16.
Oud 3 september 2007, 08:14   #17
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Er wordt niets gedwongen. Dat is wat franstaligen ervan maken.
In een vrij Vlaanderen kunnen we de taalwetten ea veel beter toepasen.
In een onafhankelijk Vlaanderen zullen de franstaligen die rechten krijgen die ze nu hebbenm in de grondwet verankert. Het Nederlands blijft wel de enige officiële taal. Het onderwijs speelt hierin een grote rol. Franstaligen zullen er altijd in Vlaanderen zijn, maar ze spellen de Vlamingen dan niet meer de les.
Daar zou ik maar hard mee opletten. De standvastigheid van de vlaamse middenstander en andere poenpakkers is wereldberoemd.
Vlaanderen in Europa lijkt mij een economische noodzaak. Als we hiervan willen genieten zullen we ook de lasten moeten verdragen, n.l. hun inmengeing i.v.m. de zogenaamde minderheden.
Mijn stelling is : hoe minder franstaligen in Vlaanderen hoe liever.
Of hoop jij op een senario zo als de franskiljons in Antwerpen en Gent ? Zij spreken thuis nog Frans, geven hun dominante posities niet op en spreken publiek beter Nederlands dan de gewone antwerpenaars. Hun agenda blijft belgisch.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 3 september 2007 om 08:15.
Oud 3 september 2007, 12:35   #18
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Daar zou ik maar hard mee opletten. De standvastigheid van de vlaamse middenstander en andere poenpakkers is wereldberoemd.
Vlaanderen in Europa lijkt mij een economische noodzaak. Als we hiervan willen genieten zullen we ook de lasten moeten verdragen, n.l. hun inmengeing i.v.m. de zogenaamde minderheden.
Mijn stelling is : hoe minder franstaligen in Vlaanderen hoe liever.
Of hoop jij op een senario zo als de franskiljons in Antwerpen en Gent ? Zij spreken thuis nog Frans, geven hun dominante posities niet op en spreken publiek beter Nederlands dan de gewone antwerpenaars. Hun agenda blijft belgisch.
Wat de mensen thuis spreken zal mij een worst wezen en het zijn mijn zaken ook niet.
Zolang de huidige situatie maar drastisch verbeterd. Hun belgische agenda is ook hun goed recht, maar die franskiljons zullen in Vlaanderen een kleine minderheid zijn, dat zijn ze ook nu na de vernederlandsing van Gent en Antwerpen.
Daar had Vlaanderen het ook voor het zeggen en kijk eens aan!
Als Vlaanderen daarover het eigen heft in de handen heeft, zal het beter worden, want veel slechter kan eigenlijk niet.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 3 september 2007 om 12:37.
Oud 3 september 2007, 15:43   #19
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Wat de mensen thuis spreken zal mij een worst wezen en het zijn mijn zaken ook niet.
Zolang de huidige situatie maar drastisch verbeterd. Hun belgische agenda is ook hun goed recht, maar die franskiljons zullen in Vlaanderen een kleine minderheid zijn, dat zijn ze ook nu na de vernederlandsing van Gent en Antwerpen.
Daar had Vlaanderen het ook voor het zeggen en kijk eens aan!
Als Vlaanderen daarover het eigen heft in de handen heeft, zal het beter worden, want veel slechter kan eigenlijk niet.

EDIT

Citaat:
Het zogenaamde inschrijvingsrecht dat men aan de Franstalige Brusselaars wil toestaan zou, indien het doorgaat, reeds op korte termijn bijzonder nadelig uitvallen voorde Vlamingen, WANT:

- Ten gevolge van dat inschrijvingsrecht zullen de Franstaligen uit Overijse, Grimbergen, Vilvoorde enz.. enz.. hun belastingen in Brussel betalen. Ja, een administratief truukje waarover Yves & C° als vermoord zullen zwijgen. Aangezien de Brusselaars waarvan sprake doorgaans tot de zeer welstellende klasse behoren, zou of zal dus de geldstroom uit Vlaanderen weg nog aanzienlijk toenemen.
En daar bovenop, de gemeenten in kwestie zullen een belangrijke bron van inkomsten moeten derven, terwijl ze toch alle kosten zullen moeten blijven dragen van de residentiele Brusselaars. Voor de Franstaligen een win-win scenario, voor de Nederlandstaligen een verlies-verlies situatie.

- Alhoewel de taalgrens pro forma niet zou gewijzigd worden, zal dat natuurlijk in feite wel gebeuren, aangezien de Franstaligen zich dan op geen enkele manier meer zouden moeten aanpassen. Nog erger dus dan het regime van de "faciliteiten", waarbij het Vlaams Gewest toch nog een minimum van controle heeft op de situatie.

Wat men nu zal proberen doorduwen is vrijwel identiek aan het Egmontpact onzaliger nagedachtenis uit de vorige eeuw. Toendertijd werd het onding in allerlaatste instantie nog afgemaakt vooral door toedoen van het Davidsfonds. Maar de vraag blijft of de Vlaamse basis vandaag de dag nog even solide is als toen.

Intussen kan men er zich maar blijven over verwonderen dat uit de hoek van Bartje en zijn NVA de oorverdovende stilte blijft voortduren. Het ziet er helaas dus wel naar uit dat een herhaling van Hertoginnendal 1963 in de maak is.
Bron
Wie heeft er nu nog meer redenen nodig om het inschrijvingsrecht niet te aanvaarden?
Oud 3 september 2007, 18:37   #20
zopas
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

Nog altijd NON ?
Er zouden er nu reeds ongeveer 150.000 zijn.
zopas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be