Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2007, 13:36   #1
Anna List
Banneling

Standaard niet - gemengd onderwijs

naar aanleiding van een off topic in 'schooluniform weer in trek'

"Vlaanderen is het enige land ter wereld waar apart jongens en meisjesonderwijs volkomen onmogelijk gemaakt werd ...
de kinderpsychiater van mijn zoontje vindt dat trouwens een enorm gemis omdat veel (vooral jongetjes) met een autismespectrumstoornis vroeger in zo'n strikte jongensschool quasi probleemloos meekonden maar nu allemaal uitvallen door de complexere sociale interacties (met meisjes) ...

Vlaams Parlement zou hier eens over mogen debateren ... "

bovendien werd met de afschaffing van het niet-gemengd onderwijs de vrije keuze van de ouder geschaad ... er is een keuzemogelijkheid minder ... wat uiteraard altijd een achteruitgang is ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 4 september 2007 om 13:36.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 13:52   #2
migrantenjong
Banneling

Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen
Standaard

Ik heb een aantal mensen gesproken, die vroeger op een jongensschool zaten. Ze zeiden dat ze daardoor niet wisten hoe om te gaan met meisjes, en dit moesten ze de harde manier leren. Het is niet evident hoe men met meisjes moet praten als men dit niet van jongsafgaan heeft geleerd. Ik heb dit met mijn eigen ogen gezien bij deze mensen, en dit zal mijn bron zijn van deze informatie.

Het is zo dat meisjes en vrouwen een deel uitmaken van onze samenleving. Het afschermen van mensen van sociale interactie met deze mensen is even schadelijk voor de persoon als hem afschermen van taken te moeten doen die noodzakelijk zijn om te overleven. Later zal hij ook in contact komen met vrouwen, en hij zal de dynamiek ontbreken om daarmee goed om te kunnen gaan.

Ik merk dit overigens bij mijzelf, na 6 jaar in een klas met 16 meisjes en 5 jongens te hebben gezeten begrijp ik het ander geslacht beter dan jongens uit uitsluitend mannelijke klassen (zoals het vaak het geval is in het beroepsonderwijs).

Wat kinderpsychiatrie betreft, kan ik zeggen dat het woord alleen een afkeer wekt bij mij. Het is immers zo dat toen ik 10-13 jaar was en in Zweden woonde, ik een probleemkind was. Maar echt erg. De lerares die ik toen had wou mij "helpen", en vroeg aan mijn vader voor een gesprek. Ze vertelde dat ik mogelijk een of andere geestelijke "aandoening" heb, en psychiatrische hulp en misschien zelfs een speciale school nodig zou hebben. Mijn vader stak als antwoord het middelvinger uit. Kort daarna verhuisden wij naar Belgie.

Later pas vertelde mijn vader wat bij het gesprek verteld was. Hij vertelde mij ook een verhaal, over een meisje dat aan overgewicht leed, en daarom gepest werd op school. Daardoor werd ze depressief, begon ze zich anders te kleden en te gedragen. Haar ouders merkten dit op, en kozen de "gemakkelijke" weg: psychotherapie. Dit liet duidelijk aan het meisje blijken dat ze gedoemd was, niet alleen maar dik maar ook krankzinnig, waardoor ze nog erger werd. Uiteindelijk kwam ze in een speciale school terecht, ging het helemaal niet goed, en hing het meisje op een dag met een zelfgemaakt strop ront haar nek. Als het verhaal waar is niet, weet ik niet, maar de boodschap was overduidelijk.

Ik ben altijd anders geweest dan anderen, en heb/had vaak moeite met sociale interacties. Door altijd mee te mogen draaien in het normale leven, had ik nooit de stempel "u bent anders" op mijn voorhoofd gekregen, waardoor ik mij vrij succesvol heb aangepast en nu van een normaal sociaal en emotioneel leven kan genieten. Enkele andere mensen dat ik ken die wel deze stempel door hun o zo goedwillige psychiater hebben gekregen, geloven dat ze voor altijd anders zullen zijn en dat sommige wegen voor hun gesloten zijn.

Het bovenstaande verhaal over mijn jeugd is enorm persoonlijk en ik permiteer mij om beschermd door de anonymiteit die het Internet heeft te bieden het neer te schrijven. Bekijk het verhaal als een argument, en niet door een pathosgeladen oproep om van mening te veranderen.
migrantenjong is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 13:59   #3
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door migrantenjong Bekijk bericht
Ik heb een aantal mensen gesproken, die vroeger op een jongensschool zaten. Ze zeiden dat ze daardoor niet wisten hoe om te gaan met meisjes, en dit moesten ze de harde manier leren. Het is niet evident hoe men met meisjes moet praten als men dit niet van jongsafgaan heeft geleerd. Ik heb dit met mijn eigen ogen gezien bij deze mensen, en dit zal mijn bron zijn van deze informatie.

Het is zo dat meisjes en vrouwen een deel uitmaken van onze samenleving. Het afschermen van mensen van sociale interactie met deze mensen is even schadelijk voor de persoon als hem afschermen van taken te moeten doen die noodzakelijk zijn om te overleven. Later zal hij ook in contact komen met vrouwen, en hij zal de dynamiek ontbreken om daarmee goed om te kunnen gaan.

Ik merk dit overigens bij mijzelf, na 6 jaar in een klas met 16 meisjes en 5 jongens te hebben gezeten begrijp ik het ander geslacht beter dan jongens uit uitsluitend mannelijke klassen (zoals het vaak het geval is in het beroepsonderwijs).

Wat kinderpsychiatrie betreft, kan ik zeggen dat het woord alleen een afkeer wekt bij mij. Het is immers zo dat toen ik 10-13 jaar was en in Zweden woonde, ik een probleemkind was. Maar echt erg. De lerares die ik toen had wou mij "helpen", en vroeg aan mijn vader voor een gesprek. Ze vertelde dat ik mogelijk een of andere geestelijke "aandoening" heb, en psychiatrische hulp en misschien zelfs een speciale school nodig zou hebben. Mijn vader stak als antwoord het middelvinger uit. Kort daarna verhuisden wij naar Belgie.

Later pas vertelde mijn vader wat bij het gesprek verteld was. Hij vertelde mij ook een verhaal, over een meisje dat aan overgewicht leed, en daarom gepest werd op school. Daardoor werd ze depressief, begon ze zich anders te kleden en te gedragen. Haar ouders merkten dit op, en kozen de "gemakkelijke" weg: psychotherapie. Dit liet duidelijk aan het meisje blijken dat ze gedoemd was, niet alleen maar dik maar ook krankzinnig, waardoor ze nog erger werd. Uiteindelijk kwam ze in een speciale school terecht, ging het helemaal niet goed, en hing het meisje op een dag met een zelfgemaakt strop ront haar nek. Als het verhaal waar is niet, weet ik niet, maar de boodschap was overduidelijk.

Ik ben altijd anders geweest dan anderen, en heb/had vaak moeite met sociale interacties. Door altijd mee te mogen draaien in het normale leven, had ik nooit de stempel "u bent anders" op mijn voorhoofd gekregen, waardoor ik mij vrij succesvol heb aangepast en nu van een normaal sociaal en emotioneel leven kan genieten. Enkele andere mensen dat ik ken die wel deze stempel door hun o zo goedwillige psychiater hebben gekregen, geloven dat ze voor altijd anders zullen zijn en dat sommige wegen voor hun gesloten zijn.

Het bovenstaande verhaal over mijn jeugd is enorm persoonlijk en ik permiteer mij om beschermd door de anonymiteit die het Internet heeft te bieden het neer te schrijven. Bekijk het verhaal als een argument, en niet door een pathosgeladen oproep om van mening te veranderen.
het is idd één argument in een groep van vele ... maar je kan één voorbeeld waar het dan nog misliep toch niet veralgemenen om je mening te vormen

ik heb zelf nog schoolgelopen in een jongenscollege ... ik heb daar geen nadelige gevolgen aan overgehouden ... de jongens die samen met mij uitkwamen ook niet ... het is immers zo dat heden ten dage er genoeg jongens-meisjes interactie is buiten de school om : thuis, in de sportclub, de muziekschool, de academies , het uitgangsleven ... van een niets weten over het andere geslacht is dus geen sprake (tenzij de ouders dat (mi spijitig genoeg) zouden organiseren, maar dat lijkt me hun vrijheid van opvoeden te zijn)

wat mij over de streep trekt is :

-keuzevrijheid vd ouders (maar daar moeten beide systemen wel voor bestaan)
-betere schoolprestaties van jongens én meisjes
-minder uitval naar buitengewoon onderwijs (met name autisme spectrum stoornis kinderen)
Oud 4 september 2007, 14:05   #4
migrantenjong
Banneling

Standaard

Wat bedoelt u met:

"-minder uitval naar buitengewoon onderwijs (met name autisme spectrum stoornis kinderen)"

Ik beschouw overigens ouders niet bekwaam om alle keuzes te maken voor hun kinderen.
Oud 4 september 2007, 14:09   #5
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u met:

"-minder uitval naar buitengewoon onderwijs (met name autisme spectrum stoornis kinderen)"

Ik beschouw overigens ouders niet bekwaam om alle keuzes te maken voor hun kinderen.
wat ik in mijn openingspost schreef : jongetjes met ASS kampen met grote of kleine tekortkomingen in sociale vaardigheden ... in een gemengde groep gaan zei ten onder aan de sociale spelletjes die uitsluitend door meisjes gespeeld worden (dat is niet pejoratief, dat is gewoon een ontwikkelingsfase) ... in een uitsluitend jongensgroep zijn die sociale 'spelletjes' er gewoon niet ... en volgend die jongens gewoon mee

als je weet dat ASS boomt de laatste jaren ... verklaart dat ook de boom in het buitengewoon onderwijs ...

ik zou hierover graag eens een expertendebat in het Vlaams parlement zien.
Oud 4 september 2007, 14:20   #6
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Ik ben eerder voorstander van gemengde scholen, maar enkele vakken die niet gemengd zijn. (wiskunde, lo, wetenschappen, geschiedenis)
Oud 4 september 2007, 14:20   #7
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Ik zou niet weten of er pedagogische voordelen zijn aan het gescheiden houden van jongens en meisjes. Maar aangezien er vraag naar is, moet het wel kunnen vind ik.

In het verleden had je echter toestanden waarbij sommige ouders hun dochter per se naar een jongensschool (of omgekeerd) wilden sturen onder het motto 'vrije keuze'. Zoiets kan uiteraard moeilijk goed aflopen...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Ik ben eerder voorstander van gemengde scholen, maar enkele vakken die niet gemengd zijn. (wiskunde, lo, wetenschappen, geschiedenis)
??? LO kan ik begrijpen, maar de rest???

Laatst gewijzigd door Johan217 : 4 september 2007 om 14:22.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 14:22   #8
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
wat ik in mijn openingspost schreef : jongetjes met ASS kampen met grote of kleine tekortkomingen in sociale vaardigheden ... in een gemengde groep gaan zei ten onder aan de sociale spelletjes die uitsluitend door meisjes gespeeld worden (dat is niet pejoratief, dat is gewoon een ontwikkelingsfase) ... in een uitsluitend jongensgroep zijn die sociale 'spelletjes' er gewoon niet ... en volgend die jongens gewoon mee

als je weet dat ASS boomt de laatste jaren ... verklaart dat ook de boom in het buitengewoon onderwijs ...

ik zou hierover graag eens een expertendebat in het Vlaams parlement zien.
U hebt gelijk, maar wat denkt u over het argument dat iemand die nog nooit zulke sociale spelletjes heeft meegemaakt, ook niet voorbereid zal zijn op deze spelletjes in zijn latere leven? Het is net zoals iemand heel zijn leven in luxe te laten leven, en dan naar de frontlinies sturen.
Of pleit u voor een complete segregatie, ook in de werkomgeving?

ASS boomt niet, de psychiatrie boomt. Wie vroeger simpelweg de "dorpsidioot" lijdt nu aan autisme, wie vroeger verstrooid was heeft ADHD, en wie vroeger enorm verlegen was heeft nu Asperger.

Het is juist die uitzonderlijke behandeling dat deze mensen zich bewust maakt van dat ze anders zijn en dit moeten accepteren.
Oud 4 september 2007, 14:24   #9
C uit W

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht

??? LO kan ik begrijpen, maar de rest???
Jongens zijn beter in wiskunde en in wetenschappen dan meisjes, je kan ze dus sneller en op een hoger niveau les geven.
Een kennisvak zoals geschiedenis mag ook competitief gegeven worden aan jongens.
Oud 4 september 2007, 14:27   #10
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:
Jongens zijn beter in wiskunde en in wetenschappen dan meisjes, je kan ze dus sneller en op een hoger niveau les geven.
Een kennisvak zoals geschiedenis mag ook competitief gegeven worden aan jongens.
Oud 4 september 2007, 14:27   #11
Ambiorix

Standaard

Citaat:
hmm, bij ons was dat dan toch knal omgekeerd in't middelbaar.

Ik ben voor een verplicht volledig gemengd onderwijs, met uitzondering lichamelijk opvoeding.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 14:28   #12
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Ik vind ook dat het nuttig ware geweest dat men zowel gemengd als niet-gemengd onderwijs hadt toegestaan.

Nu, ikzelf zat op een jongenscollege (één van de laatste) en heb dat toch als negatief ervaren. Ik had liever gemengd gezeten.

Anna: wat is dat juist? Autismespectrumstoornis?
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 14:31   #13
C uit W

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
hmm, bij ons was dat dan toch knal omgekeerd in't middelbaar.

Ik ben voor een verplicht volledig gemengd onderwijs, met uitzondering lichamelijk opvoeding.
Ja, het was omgekeerd door de manier van lesgeven. In het middelbaar wordt 'schools gedrag' ferm beloond. (zoals huiswerk maken -op tijd. Netheid. activiteitsgraad in de les) Maar kennis an sich wordt er niet meer zoveel doorgegeven.
Oud 4 september 2007, 14:33   #14
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier ga je toch teveel veralgemenen, vind ik hoor! Trouwens, voor kinderen die beter zijn in bv. wetenschappen bestaan er specifieke richtingen. Als je dat ook al moet splitsen... Lijkt me praktisch niet haalbaar.

LO eventueel wel, al was het maar om gedoe met aparte kleedkamers te vermijden.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 14:34   #15
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, het was omgekeerd door de manier van lesgeven. In het middelbaar wordt 'schools gedrag' ferm beloond. (zoals huiswerk maken -op tijd. Netheid. activiteitsgraad in de les) Maar kennis an sich wordt er niet meer zoveel doorgegeven.
Daar heeft u gelijk. Ook creativiteit wordt niet beloond, enkel orde en stiptheid.
De bin-normen stonden op meer punten op ons eindwerk dan het inhoud. Ik had er zo'n 60 uur aan gewerkt, was gebuisd. Anderen pleegden quasi plagiaat maar hadden mooie uitlijning en inhoudentabel. 55/60.
Oud 4 september 2007, 14:35   #16
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Niet gemengd onderwijs dient te kunnen doch enkel in het geval dat er geen enkele eurocent van overheidswege naar toe gaat én enkel indien de onderwijsvereisten, opgelegd door de overheid, gehaald worden. Het is niet de taak van de overheid om een discriminerend systeem op basis van geslacht te bekostigen.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 14:37   #17
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
U hebt gelijk, maar wat denkt u over het argument dat iemand die nog nooit zulke sociale spelletjes heeft meegemaakt, ook niet voorbereid zal zijn op deze spelletjes in zijn latere leven? Het is net zoals iemand heel zijn leven in luxe te laten leven, en dan naar de frontlinies sturen.
Of pleit u voor een complete segregatie, ook in de werkomgeving?

ASS boomt niet, de psychiatrie boomt. Wie vroeger simpelweg de "dorpsidioot" lijdt nu aan autisme, wie vroeger verstrooid was heeft ADHD, en wie vroeger enorm verlegen was heeft nu Asperger.

Het is juist die uitzonderlijke behandeling dat deze mensen zich bewust maakt van dat ze anders zijn en dit moeten accepteren.
nee, die spelletjes verdwijnen tussen de meeste volwassenen vrijwel volledig. Bovendien zal iemand die zijn positie in het leven (ttz zijn studies toch al) heeft kunnen halen de anderen veel meer kunnen relativeren dank zij zijn reeds behaalde successen.

u leest mijn posts amper. ik stelde al dat er op niet-onderwijsgebied voldoende interactie bestaat tussen de sexen. ik bepleit dus geen segregatie, zeker geen complete segregatie, ik bepleit alleen de mogelijkheid van het organiseren van niet-gemengd onderwijs naast gemengd onderwijs voor diegenen die daarvoor kiezen.

ASS boomt. wsl als gevolg van veranderde voedingsgewoonten. (daarom bevatten de meeste vetstoffen tegenwoordig extra toegevoegde omega 3 vetzuren, in de States zelfs verplicht ... )
maar over psychiatrie en stoornissen wil ik met jou liever niet discussieren, je doet denigrerend over mensen met een handicap, en miskent blijkbaar het feit dat er kinderen bestaan die een speciale aanpak gewoon nodig hebben. dat kwetst mij en daarom wil ik over dit aspect niet verder met je debatteren.
Oud 4 september 2007, 14:39   #18
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Ik heb altijd op een jongensschool gezeten. Ik heb dat eigenlijk niet als negatief ervaren en heb er ook later geen problemen mee gehad. Wel was het zo dat ik buiten school via sport veel contact had met het andere geslacht, we samen veel op stage moesten. Ik heb daar leren omgaan met meisjes/vrouwen. Als dat buitenschools contact er niet is, dan kan ik begrijpen dat dit problemen kan geven eens men van school gaat en onvermijdelijk veel contacten krijgt op werkvloer/hogeschool. Daarom ben ik ook voorstander van gemengde scholen.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 14:41   #19
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Niet gemengd onderwijs dient te kunnen doch enkel in het geval dat er geen enkele eurocent van overheidswege naar toe gaat én enkel indien de onderwijsvereisten, opgelegd door de overheid, gehaald worden. Het is niet de taak van de overheid om een discriminerend systeem op basis van geslacht te bekostigen.
als er ook gemengde scholen én jongens- én meisjesscholen bestaan ... dan kan je toch niet volhouden dat het om een discriminerend systeem gaat ... dan is er gewoon de extra keuze.
Oud 4 september 2007, 14:42   #20
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Ik dacht dat er in Antwerpen niet-gemengde Joodse scholen waren, maar ik veronderstel dat die dus volledig door de Joodse gemeenschap worden bekostigd.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be