![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Pluralisme, term die aangeeft dat een samenleving bestaat uit verschillende sociaal-culturele subsystemen die vaak uiteenlopende belangen en inzichten hebben en waartussen een zeker machtsevenwicht bestaat.
Het pluralisme wordt door vele auteurs gezien als een garantie voor de vrijheid van het individu in de samenleving. Eenvoudige vraag: bestaat zuiver pluralisme of is dat een utopie? Laatst gewijzigd door Karma : 19 september 2007 om 19:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Dat betekent dan dat er niet alleen een katholiek, maar ook een vrijzinnige mee aan tafel zitten om te beslissen of bepaalde operaties uitgevoerd kunnen worden, in een ziekenhuis bijvoorbeeld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() pluralisme in welke context?
Mijn appartementsgebouw is heel pluralistisch bewoond. Geen probleem mee. Maar ik zou het wel ferm belachelijk vinden als er plots liberale belgicisten lid van de V-SB zouden worden bvb. Laatst gewijzigd door Pelgrim : 19 september 2007 om 20:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zit in een pluralistische vereniging. \o/
En ik zit ook in meer concretere vernigingen. En zuiver 'iets' is per definitie idealistisch, non?
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat onze samenleving door deze manier waarop deze besluitvorming in het parlement democratisch tot stand komt tamelijk pluralistisch is. Als een partij zegt dat ze pluralistisch is dan hebben we het echter over gans iets anders neem nu bvb groen - die zijn best wel pluralistisch ( in die zin dat ze open staan voor mensen van gelijk welke huidskleur, afkomst, geloofsovertuiging enz ) - er zullen zowel marxisten als eerder liberalen welkom zijn maar het spreekt vanzelf dat industrielen ( behalve alternatief gerichtte dan weer eventueel ) er niet welkom zullen zijn. Dit laatste maakt niet dat Groen geen pluralistische partij is want ze staan wel degelijk open voor iedereen die voor Groen is. de groen rechtsen zullen echter zeggen nee groen is niet pluralistisch want wij zijn er niet welkom en dan hebben ze ook gelijk . conclusie - groen is dus pluralistisch in die zin dat ze open staat voor iedereen die groen en links is. en zo is het met het vws dan ook hetzelfde geworden uiteindelijk en nu dus ook veel duidelijker voor iedereen. het vws is pluralistisch in die zin dat het open staat voor iedereen ongeacht afkomst, geloof enz die mee wil werken aan armoedebestrijding via een streven naar een terugkeer naar de liberale constitutionele roots van onze samenleving. of anders gezegd iedereen die de rechten van de armsten mee wil behartigen door de oorspronkelijk liberale rechtstaat in ere te herstellen in plaats van deze mee verder af te breken en dus niet meer of niet minder dan consequente en universele toepassing te eisen van de grondwet door die rechtstaat naar alle burgers toe.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 20 september 2007 om 09:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() conclusie zal dus denk ik idd moeten zijn dat zuiver en letterlijk pluralisme uitgesloten wordt vanaf het moment dat een vereniging een bepaalde doelstelling omlijnt. Enkel verenigingen zonder doelstellingen kunnen dus letterlijk pluralistisch zijn. En deze kunnen volgens de wet niet eens bestaan.
we moeten echter niet muggenziften vindt ik en we kunnen gerust zeggen dat de meeste verenigingen wel degelijk pluralistisch zijn louter omdat ze open staan voor iedereen ongeacht afkomst enz die aan hun doelstellingen wil meewerken. Uitsluiting louter op basis van afkomst, geloofsovertuiging enz is in de meeste gevallen trouwens verboden volgens de wetten van onze pluralistische samenleving.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 20 september 2007 om 10:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dus,een systeem kan niet pluralistisch zijn omdat het zijn eigen bestaansreden niet kan ondermijnen.
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Zuiverheid" bestaat nooit en is maatschappelijk ook niet wenselijk.
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
![]() |
![]() |