Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2004, 22:59   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Van het CIA Factbook:

Niue:

self-governing in free association with New Zealand since 1974; Niue fully responsible for internal affairs; New Zealand retains responsibility for external affairs and defense; however, these responsibilities confer no rights of control and are only exercised at the request of the Government of Niue
Oud 18 februari 2004, 23:02   #2
Tantist

Standaard

voeg hier de Cook eilanden bij, die dezelfde status hebben...

En binnenkort ook Tokelau:

self-administering territory of New Zealand; note - Tokelauans are drafting a constitution and developing institutions and patterns of self-government as Tokelau moves toward free association with New Zealand
Oud 18 februari 2004, 23:14   #3
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

self-administering territory of New Zealand; note - Tokelauans are drafting a constitution and developing institutions and patterns of self-government as Tokelau moves toward free association with New Zealand
En Tokelau heeft een eigen extensie: tk Een mooi voorbeeld is www.nepalinfo.tk :wink:
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2004, 23:19   #4
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
Citaat:

En Tokelau heeft een eigen extensie: tk Een mooi voorbeeld is www.nepalinfo.tk
Eigenlijk wel vreemd... Hoe kan het dat Tokelau als niet-onafhankelijke staat een tld heeft? Want dat was toch het criterium om .vl tegen te houden?
Oud 18 februari 2004, 23:34   #5
Dimitri

Standaard

Citaat:
Van het CIA Factbook:

Niue:

self-governing in free association with New Zealand since 1974; Niue fully responsible for internal affairs; New Zealand retains responsibility for external affairs and defense; however, these responsibilities confer no rights of control and are only exercised at the request of the Government of Niue
Mja, ik weet niet of je dit wel een echte confederatie kunt noemen. Er is geen sprake van het samen doen van bepaalde taken, er zijn gewoon een aantal taken door het Niue uitbesteed aan Nieuw-Zeeland. Gelijkwaardige deelgenoten zijn het bepaald niet en Nieuw-Zeeland hoeft niets te delen met het eilandje, het eilandje zelf is alleen afhankelijk van Nieuw-Zeeland voor die taken. Tekenend is trouwens dat internationaal Niue beschouwd wordt als onderdeel van Nieuw-Zeeland, terwijl Nieuw-Zeeland het zelf min of meer lijkt te beschouwen als een onafhankelijk land waar het wat klusjes voor opknapt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2004, 23:41   #6
Dimitri

Standaard

Citaat:
Eigenlijk wel vreemd... Hoe kan het dat Tokelau als niet-onafhankelijke staat een tld heeft? Want dat was toch het criterium om .vl tegen te houden?
Alle geografisch gescheiden gebieden hebben een eigen extensie. De Nederlandse Antillen (.an) en Aruba (.aw - de 'w' was nog over zeker?) hebben die en zelfs Guadeloupe (.gp) en Martinique (.mq), nota bene gewone departementen van Frankrijk, hebben een eigen extensie. Ook de Britse en Franse eilandjes rond Antarctica zijn met eigen letters vertegenwoordigd op het internet, hoewel er zelfs helemaal niemand woont...

Aangezien Vlaanderen niet geografisch gescheiden is, komt het niet in aanmerking denk ik. Montenegro heeft ook nog geen eigen extensie, terwijl dat wel al zo'n beetje onafhankelijk is (Servië en Montenegro is wel een voorbeeld van wat lijkt op een confederatie, net als Bosnië-Hercegovina trouwens).
Oud 18 februari 2004, 23:47   #7
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Deze discussie verdient een verderzetting... in de Vlaamse Raad
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2004, 12:04   #8
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Alle geografisch gescheiden gebieden hebben een eigen extensie. De Nederlandse Antillen (.an) en Aruba (.aw - de 'w' was nog over zeker?) hebben die en zelfs Guadeloupe (.gp) en Martinique (.mq), nota bene gewone departementen van Frankrijk, hebben een eigen extensie. Ook de Britse en Franse eilandjes rond Antarctica zijn met eigen letters vertegenwoordigd op het internet, hoewel er zelfs helemaal niemand woont...

Aangezien Vlaanderen niet geografisch gescheiden is, komt het niet in aanmerking denk ik. Montenegro heeft ook nog geen eigen extensie, terwijl dat wel al zo'n beetje onafhankelijk is (Servië en Montenegro is wel een voorbeeld van wat lijkt op een confederatie, net als Bosnië-Hercegovina trouwens).
I see... Zelfs Antartica heeft een tld, .aq
Maar van bv Baker Island vind ik niets terug, ook niet van Ashmore en de Cartier Eilanden... Is dat een absolute regel?
Oud 19 februari 2004, 12:17   #9
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Van het CIA Factbook:

Niue:

Mja, ik weet niet of je dit wel een echte confederatie kunt noemen. Er is geen sprake van het samen doen van bepaalde taken, er zijn gewoon een aantal taken door het Niue uitbesteed aan Nieuw-Zeeland. Gelijkwaardige deelgenoten zijn het bepaald niet en Nieuw-Zeeland hoeft niets te delen met het eilandje, het eilandje zelf is alleen afhankelijk van Nieuw-Zeeland voor die taken. Tekenend is trouwens dat internationaal Niue beschouwd wordt als onderdeel van Nieuw-Zeeland, terwijl Nieuw-Zeeland het zelf min of meer lijkt te beschouwen als een onafhankelijk land waar het wat klusjes voor opknapt.
Je hebt gelijk. Het is een one-way situatie. Niue en de Cook eilanden laten hun buitenlandse zaken door NZ doen, ze doen het niet samen. Dat is geen confederatie.
Oud 19 februari 2004, 12:19   #10
Dimitri

Standaard

Citaat:
I see... Zelfs Antartica heeft een tld, .aq
Maar van bv Baker Island vind ik niets terug, ook niet van Ashmore en de Cartier Eilanden... Is dat een absolute regel?
Baker-eiland valt onder de extensie .um van de "US Minor Outlying Islands". De Ashmore en Cartier Eilanden liggen dicht in de buurt van Australië, waar ze ook bij horen, dus krijgen die geen eigen extensie. De Azoren en Madeira hebben ook geen eigen extensie, en zelfs de Canarische Eilanden moeten het met de Spaanse extensie doen hoewel ze eerder voor de Marokkaanse kust liggen. Aangezien het niet echt om overzeese gebieden gaat, krijgen zij dan geen extensie denk ik.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be