![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Het gebeurt nogal eens dat ik tijdens het eten de radio op heb 's avonds en dan op radio 1 een zomergast krantenartikels hoor bespreken. Als ik me niet vergis kiezen de zomergasten wie hen opvolgt en zo blijven ze nogal dikwijls uit het media- of cultuurwereldje komen. Geregeld worden de formatiegesprekken en communautaire moeilijkheden aangekaart en telkens opnieuw blijken die gasten de belgische kaart te trekken ( ze worden dan ook veelal rechtstreeks of onrechtstreeks (subsidies) betaald door de belgische overheid ). Zo wordt er ons geregeld verweten dat we navelstaarders zouden zijn. Kleingeestig en ga zo maar door.
Nu heb ik zelf al wel meerdere stapjes in de wereld gezet en blijkbaar ben ik dan in een hele andere wereld verzeild geraakt dan die waarin zij meestal in hun culturele functie op deze planeet terecht komen. Namelijk in de gewone mensenwereld. En wat blijkt. Iedereen is beter bekent, liever bekent met het wereldje waarin hij of zij zich voort beweegt. Wij Belgen, Vlamingen zijn niet meer of minder navelstaarders dan gelijk welke mens waar in de wereld. Wij zijn niet meer of minder racistisch dan gelijk welke mens waar dan ook in de wereld. Niet meer of minder ook dan die internationalisten die al even grote navelstaarders zijn, al even grote of kleine 'racisten' (in een ruimere betekenis van dit woord, u voelt dit wel aan, ik ben geen deconstructivist die verloren loopt in definnieringen, wij zijn alle taalkundige wezens en zijn goed genoeg in staat elkaar te begrijpen). Want ook zij hebben het niet makkelijk verder te kijken dan hun eigen wereldje en zich niet een beetje anders tot zelfs verheven te voelen dan mensen uit andere wereldjes. Zij schijnen niet het besef te bezitten dat er meerder dimensies zijn dan enkel de ruimtelijke of die van tijd. Men kan ook spreken van sociale dimensies. Aan al deze mensen dus. Laat ons ons Vlaming zijn, geef ons een beetje meer fierheid, een beetje meer identiteit. Dat kan ons enkel meer naar buiten toe open doen bloeien. Dat kan gerust zonder angst voor eng nationalisme, vermits we meer en meer een Europees bewust zijn dragen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |