![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Banneling
|
![]() van hln.be:
Citaat:
Dus als mijn zoon van 17 iemand voor een jaar (niet blijvend!!!) kreupel slaat en schopt, kan hij daarvoor niet gestraft worden? Ah, nu snap ik het!!! Het gaat om "jongeren" ! ![]() ![]() ![]() Waarom duurt het toch altijd zo lang voor mijn frank valt? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Lokaal Raadslid
|
![]() aan slachtoffers van zulke misdrijven zal het ongetwijfeld moeilijk te verantwoorden zijn, maar wat is het nut om jongeren anders puur repressief aan te pakken? Volgens mij gaan ze niet veel beter worden van een aantal jaartjes detentie, wie wel trouwens...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat is maar goed ook, minderjarigen horen niet in de gevangenis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb er een heel slecht gevoel bij. Dit zal zeker niet leiden tot een daling van de jongeren-criminaliteit. Dit kan alleen leiden tot toestanden zoals in die school in Nederland waar de enige blanke door pesterijen gedwongen wordt van school te veranderen en waar de schoolbegeleidster het "frusterend" noemt "dat de discriminatie niet gestopt kon worden." Als er dan toch een uiterste MOEST gekozen worden, dan was het voor mij WEL hat andere geweest en dat is idd: pure repressie!!! Zware werkstraffen voor zwaar geweld vind ik maar normaal! Als we ZWAAR geweld niet meer mogen bestraffen, dan moeten we LICHT geweld als beleefdheidsvorm gaan beschouwen of wat? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Iemand die ZWAAR geweld gebruikt, iemand die BRAND sticht, moet toch weten waar hij mee bezig is? Wat de gevolgen zijn, namelijk gevangenis? Hallo, die gasten doen dat niet uit menslievendheid. Voor u is het dus goed dat ze nu weten dat er nu geen noemenswaardige gevolgen meer zijn, behalve opvoedkundige maatregelen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Mijns inziens wordt het jeugdrecht door deze nieuwe regeling wel een stuk humaner. België heeft overigens al vaak kritiek gegeven over de mogelijkheid die jeugdrechters hebben om jongeren uit handen te geven, iets wat in vele andere landen volstrekt onmogelijk is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat betreft dat humaner worden van ons jeugdrecht: was dat niet al zo? Is 120 uur werkstraf voor roofmoord door een minderjarige niet humaan? De uitstapjes van Mariusz O, waren die al geen teken van een humaniteit? Of hadden we zijn familie ook moeten uitnodigen om naar die voetbalmatch te gaan kijken? Zou dat humaan genoeg geweest zijn? Sorry, Mataiva, ik vind ons jeugdrecht al VEEL te humaan in sommige gevallen: waar de daders op volstrekt onmenselijke (= INHUMAAN) manier tewerk gaan (iemand op een perron laten liggen sterven in erbarmelijke omstandigheden, iemand met een ijzeren staaf de schedel inkloppen, een kind een mes in de keel steken,...), moeten wij ook daar nog onze UITERSTE BEST DOEN OM ZO HUMAAN MOGELIJK TE ZIJN? Ik vraag niet dat we zelf het beest zouden uithangen tgo die daders, maar sloven we ons niet een beetje te VEEL uit in humaniteit tegenover dergelijke BEESTEN? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Als je het zo stelt kan je je inderdaad gaan afvragen waarom we nog de moeite moeten doen om ons menselijk op te stellen tegen zulke 'beesten', die over geen enkel greintje respect of humaniteit lijken te beschikken ten aanzien van hun medemens. Maar zijn alle jongeren in zulke situaties van dit kaliber? We bekijken hier nu immers maar één uiterste van de gehele populatie. Wat waren de omstandigheden waarin het voorval zich afspeelde?
Het lijkt me dan ook onverstandig om al deze jongeren over één kam te scheren, want een wettelijk verankerde regeling geldt voor iedereen. En niet te vergeten, voor de ergste gevallen blijft de mogelijkheid nog steeds open om hen uit handen te geven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En niet alle jongeren zijn gelijk, daar heb je ook gelijk in. Maar als jongeren niet gestraft kunnen worden voor zwaar geweld (iemand het ziekenhuis inkloppen met een baseball-knuppel), vind jij dan niet dat we een verkeerd signaal geven aan potentiële agressievelingen? Een signaal van "Doe maar op, maar niet té hard, dat er geen BLIJVENDE arbeidsongeschiktheid is" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als u zegt dat een opvoedende maatregel een andere betekenis heeft dan enkel maar straf, suggereert u dat een opvoedkundige maatregel eigenlijk een straf is plus nog iets extra. Zo heb ik het niet begrepen: een opvoedende maatregel vervangt een straf. Ik vind overigens dat ook een 13-jarige mag gestraft worden als die zwaar geweld gebruikt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Als ik het goed begrijp zou je dan willen voorstellen om de leeftijd voor uithandengeving te laten zakken tot bv. 13 bij zwaar geweld (bv. steaming)? Dan zou het in theorie mogelijk worden dat 13-jarigen een gevangenisstraf opgelegd krijgen? Zijn ze volgens jou dan al werkelijk in staat om de volle verantwoordelijkheid om te nemen voor hun daden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Burger
|
![]() jongeren die mekaar in het ziekenhuis shotten, steken of schieten kan allemaal nu hé, want een jongere werkt niet in vaste dienst, dus kan ook niet arbeidsongeschikt zijn hé.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19 |
Lokaal Raadslid
|
![]() De vraag is dan of deze jongere al wel voldoende beseft wat hij heeft gedaan en wat de gevolgen zullen zijn voor de rest van zijn leven. Kan je dat wel verwachten van alle 13-jarigen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat kan hardvochtig klinken, maar ik vind dat onze maatschappij te hardvochtig geworden is tegenover slachtoffers. |
|
![]() |
![]() |