![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.450
|
![]() Waarom spreekt Jean-Marie nooit over zijn Stad.
Valt er dan niets te vertellen over de Casino, waarschijnlijk wel aangezien een gemeenteraadslid er een boek over schreef (Raf De boever). Over AGSO (autonoom gemeentebedrijf) en haar uitbreidingen ook bitter weinig. Na verschillende inpalmingen van gemeenschapsgoederen is nu het vliegplein van Oostende aan de beurt. BIAC en Zaventem voor Van den Bossche en Oostende voor Vande Lanotte? Vertel ons toch eens wat meer beste JJ DD |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
Geregistreerd: 16 januari 2007
Locatie: Mare Mortum
Berichten: 5.231
|
![]() Interessant. Kan je hier wat bronnen over aanhalen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.450
|
![]() Het verhaal van de casino is te lezen in het volgend boek:
Casinogate UitgeverHoutekiet 14,95 euro Stuk 328 (2004-2005) – Nr. 1 DAMES EN HEREN, De Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie behandelde op 22 februari en 3 mei 2005 de verzoekschriften van de heer André-Emiel Bogaert over de overheveling van de Oostendse luchthaven door het Vlaamse Gewest naar de stad Oostende en over het Vlaamse beleid ten aanzien van regionale luchthavens. 1. PROCEDURE De Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie neemt kennis van het verzoekschrift dat op 17 januari 2005 door de heer André-Emiel Bogaert werd ingediend, en door de voorzitter van het parlement als ontvankelijk verzoekschrift aan de Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie werd toegewezen. Het verzoekschrift werd via een overzending aan de commissieleden toegestuurd. Na onderzoek door de commissieleden werd het voor bespreking in de commissie geagendeerd op 22 februari 2005. Ondertussen had de heer Bogaert bij e-mail en brief van 10 februari een (eerste) toevoegsel bij dit verzoekschrift nagezonden. Op 19 april werd door de indiener van het verzoekschrift een (tweede) toevoegsel bij dit verzoekschrift ingediend. Op 13 april werd door de heer Bogaert een nieuw verzoekschrift ingediend over het Vlaamse beleid ten aanzien van regionale luchthavens. De commissie besliste beide verzoekschriften samen te voegen en samen te behandelen. Na een bijkomend onderzoek van de bevoegde minister werd het eerste verzoekschrift en de beide toevoegsels en het nieuwe verzoekschrift van dezelfde indiener voor bespreking in de commissie geagendeerd op 3 mei 2005. 2. INHOUD EN BESPREKING VAN DE VERZOEKSCHRIFTEN De verzoeker vraagt duidelijkheid naar aanleiding van een mogelijke overheveling van de regionale luchthaven van Oostende naar de stad Oostende en mogelijke voorkennis van parallelle besluitvormingsprocessen binnen het Europees Parlement (1e toevoegsel) en over een overheveling naar een overkoepelende NV (2e toevoegsel). In zijn verzoekschrift over het Vlaamse beleid ten aanzien van regionale luchthavens, stelt de indiener vragen bij het beleid ten aanzien van regionale luchthavens. De commissie informeerde betreffende voorliggende verzoekschriften naar het standpunt van de bevoegde minister, de heer Kris Peeters. Minister Peeters heeft middels een nota (zie bijlage) een aantal elementen van antwoord aangereikt aan de commissie. 3. CONCLUSIE De commissie is het eens met deze elementen van antwoord van de minister en zal in die zin de indiener van het verzoekschrift een antwoord sturen. Het standpunt van de minister wordt beschouwd als conclusie bij dit verzoekschrift. De verslaggevers, De voorzitter, Agnes BRUYNINCKX Marc VAN DEN Carl DECALUWE ABEELEN _______________ [FONT=Arial][SIZE=2][/SIZE][/FONT] Steeds spreekt men van het openbaar domein ( gemeenschapsgoederen)te valoriseren maar uiteindelijk éénmaal dat zijn in de privé handen terecht zijn gekomen wordt alles alleen maar veel duurder voor ons. Water, gas Electrabel, suez en de verschillende holdings van de NMBS samen met wat er van Zaventem is geworden. Er zijn andere manieren om dit te doen die meer bescherming bieden aan de kleine burgers van die laat ons het onderlijnen eigenaar zijn van het ganse. Door subtiele operatie zijn deze deelwijze opgelicht! Laatst gewijzigd door RASPOUTINE : 28 september 2007 om 14:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.450
|
![]() Bron: Vlaams Parlement
Hilde Crevits Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur vrijdag 28 september 2007 Op voorstel van Vlaams minister Hilde Crevits, ook bevoegd voor regionale luchthavens, heeft de Vlaamse Regering een voorontwerp van decreet goedgekeurd dat een nieuwe beheersvorm voor de luchthavens Oostende-Brugge en Kortrijk-Wevelgem mogelijk maakt. Deze beheersvorm zal er in bestaan dat de basisinfrastructuur in handen komt van een NV van publiekrecht. De exploitatie wordt overgedragen aan geïnteresseerde publieke en private partners. De Vlaamse overheid zal voor deze economische poorten de kosten van luchthavenbeveiliging en luchtvaartveiligheid blijven dragen. Voor de verdere ontwikkeling van de regionale luchthavens Oostende-Brugge en Kortrijk-Wevelgem wordt een nieuwe stap gezet in de concrete realisatie van de actiepunten uit de strategische visie. Tevens wordt er verder werk gemaakt van de PPS-procedure van de bouw van de tunnel en de exploitatie van de luchthaven Antwerpen. Bovenop de bestaande reguliere middelen voor de regionale luchthavens wordt er voor de basisinfrastructuur in 2008 bijkomend nog eens 22 miljoen euro uitgetrokken als kapitaalinjectie.[/FONT][/SIZE] Met dit ontwerpdecreet wordt een luchtvaartontwikkelingsmaatschappij (LOM) opgericht en kan een procedure worden gestart voor het aantrekken van een private luchthavenexploitant (LEM) voor de luchthavens van Oostende-Brugge en Kortrijk-Wevelgem. De luchtvaartontwikkelingsmaatschappij (LOM), een publiekrechterlijk vormgegeven EVA, staat in voor: de instandhouding en beheer van de bestaande en toekomstige basisinfrastructuur; de terbeschikkingstelling van de gecertificeerde basisinfrastructuur volgens internationale reglementering De luchthavenexploitatiemaatschappij (LEM), een privaatrechterlijke vennootschap, staat in voor: de commerciële uitbating van de luchthaven; het uitvoeren van de taken inzake luchtvaartveiligheid en luchtvaartbeveiliging tegen een financiële compensatie. Minister Hilde Crevits: "Voor de realisatie van de gecertificeerde luchthaveninfrastructuur heb ik 22 miljoen euro vrijgemaakt in de begroting van 2008. Door deze kapitaalinjectie is het mogelijk om de infrastructuur gecertificeerd te maken en te houden. Nu kunnen de private partners aangetrokken worden voor de exploitatie van onze regionale luchthavens." Hoe ziet de nieuwe beheersvorm eruit?Een luchtvaartontwikkelingsmaatschappij (LOM) wordt opgericht als publiekrechtelijk vormgegeven EVA, die zal instaan voor de basisinfrastructuur. Deze infrastructuur wordt tegen een concessievergoeding ter beschikking gesteld van een private luchthavenexploitatiemaatschappij (LEM) die zal instaan voor de commerciële uitbating van de luchthaven. De LEM is een privaatrechtelijke vennootschap waarin publieke en private partners buiten het Vlaamse Gewest kunnen participeren. Het Vlaamse Gewest zal zich dus niet langer rechtstreeks inlaten met de commerciële exploitatie van de luchthavens. De exploitant krijgt ook als opdracht om in te staan voor de goede werking van de luchthavenbrandweer, de veiligheid van het vliegtuigverkeer op de grond en de veiligheidscontrole van passagiers, bagage en vracht bij de overgang van landzijde naar luchtzijde. Het Vlaamse Gewest zal de exploitanten voor deze taken vergoeden. De gekozen aanpak waarborgt het behoud van de eenheid van beheer en van sociaal overleg op de luchthavens. Dit is belangrijk in een exploitatie-omgeving waar de zorg voor de veiligheid een essentiële opdracht is. De Vlaamse Regering heeft, op basis van eerder studiewerk van het Vlaams Instituut voor de Logistiek de voorwaarden dusdanig gesteld dat het aantrekken van private spelers realistisch en haalbaar wordt. Met deze beslissing wordt de toekomst van de Vlaamse luchthavens verder verzekerd. Hoe wordt de LOM-LEM structuur aangestuurd? De LOM zal door een beheersovereenkomst met de Vlaamse Regering worden aangestuurd. De LOM op haar beurt sluit een concessieovereenkomst af met de LEM. De LEM betaalt een concessievergoeding aan de LOM voor het ter beschikking stellen van een ICAO gecertificeerde luchthaveninfrastructuur. De Vlaamse overheid sluit een contract af met de LEM voor het uitvoeren van de taken in het kader van de luchtvaartveiligheid en de luchthavenbeveiliging, waarvoor de LEM een vergoeding krijgt. Welke procedure moet er nog gevolgd worden? Het goedgekeurde voorontwerp van decreet wordt nu voor advies voorgelegd aan de Vlaamse Luchthavencommissie binnen de SERV en aan het syndicaal overleg. Tevens zal de Raad van State advies uitbrengen, waarna de Vlaamse Regering een ontwerp van decreet zal indienen bij het Vlaams Parlement. De totale procedure zal ongeveer een jaar in beslag nemen. Voor meer persinformatie kunt u terecht bij: Cybelle-Royce Buyck, woordvoerster van minister Hilde Crevits Tel: 02 552 66 44 GSM: 0486 14 12 72 Email: [email protected] Laatst gewijzigd door RASPOUTINE : 28 september 2007 om 17:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
|
![]() een politiekers slacht volgens mij zijn financiële zekerheden niet.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën hebben die niet.'' |
![]() |
![]() |