Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2007, 15:03   #1
de kat
Partijlid

de kat's schermafbeelding

Standaard Nieuwe Verkiezingen Nodig ?

Nu na al die tijd nog steeds geen regering.
Lijkt mij dat men niet capabel is om een regering te vormen. Dit heeft nu te lang geduurd. En is ook nog eens een enorme geld verspilling.

Ik denk dat de wet gewijzigd moet worden zodanig dat als er binnen de 50 dagen geen regering gevormd is er nieuwe verkiezingen moeten worden gehouden. Met dien verstande dat diegene die verkozen waren van de lijst verwijderd moeten worden.

Dat bespaard veel tijd en geld !

groeten uit Limburg
de kat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2007, 15:16   #2
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

zijn nieuwe verkiezingen niet onmogelijk geworden door BHV?
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2007, 15:17   #3
de kat
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
zijn nieuwe verkiezingen niet onmogelijk geworden door BHV?
nee
Oud 30 september 2007, 15:38   #4
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Misschien de verkiezingen van 10 juni ongeldig verklaren wegens geen splitsing BHV en mijnheer Guy Verhofstadt verder laten regeren tot er een oplossing is voor BHV?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2007, 16:52   #5
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad jammer dat BHV eerst moet opgelost worden, dan zal uiteraard een strakke eensgezinde partij een absolute meerderheid behalen in beide taalgroepen, en wordt België een land van melk en honing, iedereen wordt perfect drietalig, elke Waal zal uitstekend werk vinden en tegen het einde van die regering zetten een Franstalige en een Vlaamse belgonaut de Belgische vlag op de maan terwijl een Duitstalige rond de maan blijft cirkelen.
Oud 30 september 2007, 17:14   #6
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Als je deze crisis wilt oplossen hou je best geen nieuwe verkiezingen. Ik denk dat bij nieuwe verkiezingen de partijen nog radicaler tegenover elkaar gaan staan zodat men in een nog diepere crisis beland.

Citaat:
Ik denk dat de wet gewijzigd moet worden zodanig dat als er binnen de 50 dagen geen regering gevormd is er nieuwe verkiezingen moeten worden gehouden. Met dien verstande dat diegene die verkozen waren van de lijst verwijderd moeten worden.
Ofwel installeren we een of andere dictator, dat spaart nog meer geld en tijd uit. Maar is dat echt hetgeen we willen
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2007, 17:19   #7
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Inderdaad jammer dat BHV eerst moet opgelost worden, dan zal uiteraard een strakke eensgezinde partij een absolute meerderheid behalen in beide taalgroepen, en wordt België een land van melk en honing, iedereen wordt perfect drietalig, elke Waal zal uitstekend werk vinden en tegen het einde van die regering zetten een Franstalige en een Vlaamse belgonaut de Belgische vlag op de maan terwijl een Duitstalige rond de maan blijft cirkelen.
Eigenlijk moet het worden: Red de Profitariaatsstaat Wallonië: verander niets.

Deze middag tijdens het politieke debat op de RTBF kreeg Onkeldinges het ineens op haar heupen en begon te krijsen dat "nog niet zo lang geleden de Walen de Vlamingen aan werk hadden geholpen en zo aan de basis liggen van onze huidige welvaart"!
Ze vertelde er natuurlijk niet bij dat toen, armere Vlamingen in Wallonië gingen WERKEN, er als uitschot werden behandeld, in miserable toestand daar leefden enz. Nu betalen wij voor WERKLOZE Walen die door hun politiekers liefst in die toestand worden gehouden zodat ze hun macht en invloed verder op hen kunnen uitoefenen. Zelfs wat Nederlands leren om hier aan het werk te kunnen is uit den boze. We voeren liever Polen in en laten mensen uit Noord-Frankrijk aan het werk.

Hoe dan ook, onze onverschrokken Vlaamse politiekers zijn, zoals gewoonte, weer bezig met foefjes te vinden om de Walen hun zin te geven en verder op hun buik te kruipen. Binnen een paar weken weten we wellicht weer hoe. De eisen opsplitsen, meteen een prul als grote overwinning in grote letters in de kranten zetten (bvb zitje meer in de NMBS) en de rest mooi vooruitschuiven tot na de volgende verkiezingen, en van daaruit nog verder uiteraard. Liefst die vele verkiezingen op één dag zetten zodat ze tussenin een langere periode kunnen knoeien zoals ze straks weer bezig zullen zijn....

Laatst gewijzigd door andev : 30 september 2007 om 17:22.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 10:08   #8
de kat
Partijlid

Standaard

BHV is niet het probleem maar daar wordt een probleem van gemaakt. Weer eens een voorbeeld van capaciteit gebrek en starheid.

Wat heb je nu aan deze politici die veel te veel kosten om zo nog steeds niet tot resultaten komen.

Het is trouwens ook belachelijk dat ik als Limburger niet op een anders talige kandidaat mag stemmen. (en omgekeerd uiteraard) Echter wel op een west Vlaming (die ik helemaal al niet versta)

Politieke koppigheid !

Laatst gewijzigd door de kat : 1 oktober 2007 om 10:09.
Oud 1 oktober 2007, 10:14   #9
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de kat Bekijk bericht
Het is trouwens ook belachelijk dat ik als Limburger niet op een anders talige kandidaat mag stemmen. (en omgekeerd uiteraard) Echter wel op een west Vlaming (die ik helemaal al niet versta)
Jij mag op iedereen stemmen die opkomt in jouw provincie. Welke taal die persoon spreekt is op geen enkele manier onderhevig aan de kieswetgeving.

Als jij iets anders hebt gehoord is dat desinformatie.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 10:18   #10
bentje
Parlementsvoorzitter

bentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lijkt mij dat men niet capabel is om een regering te vormen. Dit heeft nu te lang geduurd. En is ook nog eens een enorme geld verspilling.

groeten uit Limburg
Ik vind dat eigenlijk nog zo'n slecht idee niet!
Na x-aantal dagen geen regering, hop terug naar de stembus.
En dan misschien stemrecht ipv plicht?
Ik zou er allesinds zijn!
Maar de ex-verkozenen dan van de lijst schrappen vind ik nogal ondemocratisch.

Laatst gewijzigd door bentje : 1 oktober 2007 om 10:19.
bentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 10:21   #11
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Jij mag op iedereen stemmen die opkomt in jouw provincie. Welke taal die persoon spreekt is op geen enkele manier onderhevig aan de kieswetgeving.

Gij weet goed genoeg dat deze man bedoelt dat hij niet kan stemmen op franstalige buiten zijn provincie.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 10:25   #12
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Dat bespaart geld? Enig idee hoeveel verkiezingen kosten en wat er allemaal moet gedaan worden om ze in orde te brengen?
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 10:59   #13
de kat
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat bespaart geld? Enig idee hoeveel verkiezingen kosten en wat er allemaal moet gedaan worden om ze in orde te brengen?
Dat klopt , daar heb je zeker een punt, echter zal er wel sneller een regering gevormd zijn en zal men ook eerder geneigd aan politiek te doen zonder starheid. Tja hun baantje staat op het spel, en sterker nog hun aanzien.
Oud 1 oktober 2007, 11:01   #14
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt , daar heb je zeker een punt, echter zal er wel sneller een regering gevormd zijn en zal men ook eerder geneigd aan politiek te doen zonder starheid. Tja hun baantje staat op het spel, en sterker nog hun aanzien.
Alle vooruitzichten wijzen naar een nog grotere overwinning voor CD&V/N-VA, een terugkrabbeling van het VB en een diepere slag voor SP.a.

In welke zin zouden we volgens jou zo sneller een regering krijgen?
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 11:04   #15
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Gij weet goed genoeg dat deze man bedoelt dat hij niet kan stemmen op franstalige buiten zijn provincie.
Nee, dat weet ik niet, Santos. Ik tel best wat franstaligen onder mijn vrienden, en die waren zonder uitzondering overtuigd dat BHV erover gaat dat ze straks niet meer mogen stemmen op een franstalige politicus, maw de veelbesproken "rechten van de Franstaligen". Daar heeft jullie media heel hard haar best voor moeten doen, maar met resultaat.

Veel Vlamingen is hetzelfde wijsgemaakt. Aangezien 'de kat' het had over "anderstaligen" (di. Vlaams spreken is de voorwaarde) en niet "franstaligen uit een andere provincie" zie geen enkele reden om dat zo voor hem in te vullen.
Oud 1 oktober 2007, 11:07   #16
de kat
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Alle vooruitzichten wijzen naar een nog grotere overwinning voor CD&V/N-VA, een terugkrabbeling van het VB en een diepere slag voor SP.a.

In welke zin zouden we volgens jou zo sneller een regering krijgen?
Dat men ook eens consesies doet naar de andere. Daar is niets mis mee. Dat doen we namelijk altijd en overal in ons leven. Tenzij we er een egoïstische houding erop nahouden.
Wat die vooruitzichten betreft: Ik denk dat deze nu niet meer zo up to date zijn.
Oud 1 oktober 2007, 13:56   #17
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nog ene die niets afweet van senatoriële verkiezingen en van waar Leterme zijn 800.000 stemmen haalde (ook al zit de Vlaams-nationale VRT daar ook voor veel tussen).
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 14:11   #18
de kat
Partijlid

Standaard

Citaat:
Nee, dat weet ik niet, Santos. Ik tel best wat franstaligen onder mijn vrienden, en die waren zonder uitzondering overtuigd dat BHV erover gaat dat ze straks niet meer mogen stemmen op een franstalige politicus, maw de veelbesproken "rechten van de Franstaligen". Daar heeft jullie media heel hard haar best voor moeten doen, maar met resultaat.

Veel Vlamingen is hetzelfde wijsgemaakt. Aangezien 'de kat' het had over "anderstaligen" (di. Vlaams spreken is de voorwaarde) en niet "franstaligen uit een andere provincie" zie geen enkele reden om dat zo voor hem in te vullen.
Toch deed hij dat goed, sorry dat ik hiermee wat onduidelijk was.

Miauw

Laatst gewijzigd door de kat : 1 oktober 2007 om 14:11.
Oud 1 oktober 2007, 14:58   #19
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Nog ene die niets afweet van senatoriële verkiezingen en van waar Leterme zijn 800.000 stemmen haalde (ook al zit de Vlaams-nationale VRT daar ook voor veel tussen).
Lees eerst eens de posts, he, Hans. Op het taalgebruik van een persoon die op deze of gene kieslijst gaat staan bestaat er geen enkele wettelijke beperking (dit zou trouwens ongrondwettelijk zijn). Wel op de openbare taken van deze persoon als hij ooit verkozen zou worden natuurlijk. Er is dus geen enkel probleem om op een 'anderstalige' te stemmen, zoals de originele poster oorspronkelijk liet verstaan.

Dat was duidelijk een punt dat op zichzelf stond, geen exhaustieve samenvatting van het hele kiesstelsel.
Oud 1 oktober 2007, 15:07   #20
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

groeten uit Limburg
Nieuwe verkiezingen. Daarbij worden de verstandhoudingen nog duidelijker. De enige weg is dan nog België opblazen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be