![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Brussels parlementslid dient taalklacht in bij vicegouverneur
Brussels parlementlid Els Ampe (Open Vld), tevens gemeenteraadslid in Brussel-Stad, heeft een klacht ingediend bij de Brusselse vicegouverneur Hugo Nys tegen de aanstelling van Michel Boumal als nieuwe baas van het Brusselse stadsonderwijs. Volgens Ampe is Boumal nederlandsonkundig en is dat in strijd met de bestuurstaalwetgeving. "Deze aanstelling is onwettig", zegt Ampe. "Toch keurde het schepencollege dit unaniem goed op 14 juni 2007, in aanwezigheid van toenmalig schepen en huidig Vlaams minister Steven Vanackere (CD&V) en de vervanger van verhinderd schepen en Brussels minister Pascal Smet (sp.a)." "Niet alleen ondergingen beide Vlaamse excellenties volgzaam de wil van de PS, ze speelden bovendien mee in een strategie om de taalwetten te omzeilen via een handig truukje. Zo vervingen ze de titel van 'directeur-generaal' door een nieuwe benaming 'chargé de la mission pour la fonction directeur-général'", zegt Ampe. "Het is onaanvaardbaar dat twee Vlaamse ministers dit spel meespeelden." Volgens Ampe zal de nieuwe directeur via tussenpersonen met een schoolhoofd van een Nederlandstalige school moeten spreken. "Dat was toch het antwoord dat ik kreeg toen ik het schepencollege erover aansprak", luidt het. De Open Vld-ster is erg verontwaardigd en meent dat een niet-tweetalige directeur een slecht voorbeeld is voor de leerlingen in het Brussels stadsonderwijs. "Hoe kan je nu van jongeren verwachten twee talen te leren als de directeur onderwijs het nog niet wil of kan?", aldus Ampe. Ampe heeft vrijdag klacht neergelegd bij de Brusselse vice-gouverneur, die de toepassing van de taalwet moet controleren, om de aanstelling alsnog te laten schorsen. (belga/dm) De Standaard 28/9/2007 Aan de Belgicistjes : ziehier een voorbeeld van de manier waarop franstalige Belgen weer eens grandioos hun voeten vegen van de taalwetgeving. Toch wel opvallend dat de franstaligen immer respect eisen, maar als het er op aankomt de taalwetgeving te respecteren, ze hun kat sturen. En volgens de Belgicistjes zijn dat dan "Model-Belgen".....</STRONG></EM></U></I></B> |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() tweetaligheid zou altijd een vereiste moeten zijn voor eender welke openbare functie in dit land, waar dan ook in dit land.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Burgemeester
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit was juist één van de redenen waarom de Walen indertijd tweetaligheid voor heel België afwezen. Men was er immers bevreesd voor dat de Vlamingen - die beter Frans konden dan de Walen Nederlands - het grootste deel van de openbare fucties zouden inpikken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik dacht niet dat je ogen nog zouden open gaan. Je hebt nog steeds het discours niet gesnapt van het FDF en al wie tegen de huidige taalwetgeving is, denk ik.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 september 2007 om 15:21. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vertel eens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Adrianhaeley, denk jij echt
![]()
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik bén het warm water!
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah, lol. Chipie was me voor. :')
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, Jazeker, mijn persoonlijk standpunt is dat iedereen in zijn eigen land - je kent het wel, tot nader order - in zijn eigen taal (personaliteitsbeginsel) bediend moet worden.
Dat is het principiele standpunt. In de praktijk verwacht ik niet dat er permanent in het boerendorp Turnhout een 3-talig iemand aan het loket zit voor die ene Franstalige of Duitstalige die daar mogelijk woont. Wat ik wel in de praktijk verwacht is logischerwijze dat elke formulier in de eigen taal ter beschikking wordt gesteld. (Dat is heus niet zo moeilijk.) Kan lekker standaard voor alle 3 de talen en het is maar 'print' en je hebt het. Maar zeker in Brussel en de rand - langs beide kanten van de huidige, voor mij imbeciele, taalgrens - is dat een reeële zaak waar het verre van onmogelijk is 2-talige ambtenaren ter beschikking te hebben. Maar dan wel langs beide kanten. Natuurlijk. Anders is het gewoon een service voor de een die aan iemand anders niet wordt gegund. Zover ik weet verdedigd het FDF evenzeer als ik het personaliteitsbeginsel. Dat zal ik ook in een O Vlaanderen verdedigen. Maar tot nader order is dat er niet. Dus waarom zou ik daar vanuit gaan? Ik roep ook elke private burger om de taalwetgeving op dit moment niet te respecteren. Vlaming en Waal. Immers, daar valt niets aan te respecteren. Een burger kán de wet niet breken. Enkel de overheidsinstanties. Als ik als Nederlandstalige in een Franse gemeente aan het loket in het Nederlands begin te praten, overtreed ik géén wet. Als de ambtenaar mij antwoord in het Nederlands wél. Omgekeerd, een Franstalige die in Vlaanderen Frans spreekt aan een loket breekt geen wet. Wel als de persoon achter het loket hem antwoord in het Frans. Fatsoenlijk? Verre van. Maar het is dan ook een domme wet. Die - natuurlijk - moét nageleefd worden. Maar dat is een taak van de ambtenarij en niet van de individuele burger.
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() mja, zonder smaak of pit, nogal weinig standvastig en zeker nooit verfrissend.
![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 28 september 2007 om 15:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Iemand die nauwelijks inhoudelijk discussieert met me, verwacht ik ook niet veel beter.
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Warm water heeft ook geen gevoel voor humor. Ik heb ooit geprobeerd inhoudelijk met je te praten, maar na een eindje "ik heb gelijk" en "blij dat je me gelijk geeft" heb ik het maar opgegeven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Wat je mening over tweetaligheid en het onvermogen van ambtenaren om de 2 talen te beheersen betreft, nodig ik je uit eens naar Basel te gaan. Daar kan het wel, dus waarom zou het in Brussel niet kunnen. Yves Leterme wordt door de franstaligen met pek en veren overgoten als hij stelt dat men blijkbaar intellectueel niet capabel is Nederlands te leren. Wat is er nu fout aan die uitspraak? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Leer eens te lezen wat er staat alvorens onmiddellijk onnozelheden uit te kramen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() Euhm de VLD zit toch mee in de brusselse regering, waarom hebben ze daar hun standpunt niet hard gemaakt?
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie je eigenlijk maar bitter weinig discussieren. Meer op mensen persoonlijk inhakken.
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enfin, ik ben hier het FDF niet aan't verdedigen... Ik ben voorstander van het personaliteitsbeginsel, om het simpele feit dat ik een stukje grond minder belangrijk vind dan een mens. (Je kent dat wel, zoiets dat leeft en voelt.) Vind jij mss het andere? Citaat:
Enfin, voor mij moet niet elke ambtenaar 2 talig zijn. Echter, er moet een vertegenwoordiging zijn in beide talen. Je snapt het subtiele verschil wel? Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
|
![]() |
![]() |