Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Welke maatregelen zijn prioritair in de strijd tegen het bedrijfsprofitariaat?
De financiële fraude aanpakken en zo gestolen miljarden terugvinden 11 73,33%
De bedrijfsluiheid aanpakken: bedrijven activeren zodat ze hun verplichting nakomen (jobs creëeren, etc...) 1 6,67%
De notionele interest-aftrek, die een gat van miljarden in de begroting slaat, afschaffen 1 6,67%
De vennootschapsbelasting op Europees niveau verhogen om het profitariaat tegen te gaan 1 6,67%
Bedrijven verbieden nog zwetsmanagers aan te nemen; enkel competente managers toelaten, gescreend door de staat 1 6,67%
Aantal stemmers: 15. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2007, 19:59   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard Hoe pakken we het bedrijfsprofitariaat aan? Hoe bedrijven activeren?

Naar aanleiding van de door velen gesmaakte uitspraken van Minister Van Velthoven over de luiheid van de bedrijven. De bevolking raakt er steeds meer van overtuigd dat bedrijfsleiders lui, weinig creatief, niet erg slim, en vooral profiteurs van het systeem zijn. Ze moeten dringen geactiveerd worden.

De grote rapporten over de "zwetseconomie", de grote analyses over de financiële fraude, de grote rapporten over het bedrog van de notionele interestaftrek, de honderden miljarden die wij, burgers, hebben moeten betalen om failliete banken te redden tijdens de kredietkrisis, het totale gebrek aan inzet voor het creëeren van jobs, etc... tonen allemaal aan dat de werkgeversklasse één groot profitariaat is.

Wie dat durft zeggen wordt verketterd door de criminelen van het VBO - die eigenlijk al lang achter de tralies hadden moeten zitten (want dat VBO zei laatst nog, op haast criminele wijze, dat iedereen die het miljarden-gat in de begroting veroorzaakt door de notionele aftrek durft aanklagen, het zwijgen moet worden opgelegd).

De vraag is: hoe lui vindt u het bedrijfsprofitariaat? En welke maatregelen verdienen prioriteit om dit profitariaat aan te pakken?

Laatst gewijzigd door C2C : 15 oktober 2007 om 20:03.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 20:05   #2
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Ik zou samen met regel 1, ook anderen doorvoeren. Vooral een eenvoudiger systeem van taxen, zodat fraude niet meer kan bestaan, of snel opgespoord kan worden.

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 20:26   #3
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Ik ben voor een gemiddelde verhouding 50/50 privé-staat in alle sectoren. Voor sommige sectoren kan dat 100% staat zijn, voor andere 100% privé. Hoe groter de concentratie van kapitaal, hoe meer de staat een rol dient te spelen.

==> de toetssteen = de 50/50 regel
Oud 15 oktober 2007, 20:36   #4
Sfax
Banneling

Standaard

Gezien de belabberde staat van instellingen mét staatsinmenging, lijkt dat me een signaal om kapitaal zo snel mogelijk weg te trekken uit die sectoren.

Ik wil mijn geld in elk geval niet geïnvesteerd zien in bedrijven waar staatsinmenging en partijpolitiek primeren. Ik zie liever een return on investment.

Laatst gewijzigd door Sfax : 15 oktober 2007 om 20:37.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 20:38   #5
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

De vier eerste voorstellen moeten voor mijn part sowiezo aangepakt of uitgevoerd worden.

Is punt drie al uitgerekend door het Rekenhof? Ik bedoel dat gat van miljarden in de begroting door de notionele interest-aftrek?

Het vijfde voorstel gaat me te ver en ook niet haalbaar, screenen op wat, competenties en door de staat dan nog, t'zal schoon zijn? Of iemand competent is wordt pas duidelijk na ongeveer zes maanden nadat hij of zij in dienst trad. Das althans mijn ervaring, alle screenings ten spijt.

Laatst gewijzigd door Ovidius : 15 oktober 2007 om 20:42.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 20:41   #6
born2bewild
Banneling

Standaard

gezien de structurele gaten in de begroting en de schlemiele toestand van de overheids balance, lijkt het me een goed idee de staat vooral zover mogelijk van alles af te houden.

Wat weet zo'n van veldhoven in feite over economie? Heeft da manneke al eens een serieuze job gedaan? Is die al ooit ergens aangeworven zonder dat de connecties van de papa een (noodzakelijk) duwke moesten geven?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 15 oktober 2007 om 20:44.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 20:55   #7
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
gezien de structurele gaten in de begroting en de schlemiele toestand van de overheids balance, lijkt het me een goed idee de staat vooral zover mogelijk van alles af te houden.

Wat weet zo'n van veldhoven in feite over economie? Heeft da manneke al eens een serieuze job gedaan? Is die al ooit ergens aangeworven zonder dat de connecties van de papa een (noodzakelijk) duwke moesten geven?
Wat is een 'serieuze job'???
Is minister zijn dan geen 'serieuze job'???
Wat is de betekenis van 'aangeworven worden'???
Als ge op voorhand weet dat uw 'aangeworven worden' tijdelijk is???
Welke zijn 'de ankers' van dat tijdelijk aangeworven worden???
Wat zijn de psychologische gevolgen van die tijdelijkheid???
Welke waarden straalt die tijdelijkheid uit???

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 15 oktober 2007 om 21:18.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 20:58   #8
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Een flat tax invoeren als optie ontbreekt ?
Want het nivelleren van belastingen voorkomt het voorstellen van het inkomen op de manier dat het minst belast wordt.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 21:55   #9
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Wat is een 'serieuze job'???
Is minister zijn dan geen 'serieuze job'???
Wat is de betekenis van 'aangeworven worden'???
Als ge op voorhand weet dat uw 'aangeworven worden' tijdelijk is???
Welke zijn 'de ankers' van dat tijdelijk aangeworven worden???
Wat zijn de psychologische gevolgen van die tijdelijkheid???
Welke waarden straalt die tijdelijkheid uit???
wablief?
Oud 15 oktober 2007, 22:35   #10
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Wat weet zo'n van veldhoven in feite over economie?
Genoeg om te concluderen dat de bedrijven lui zijn en dat het profitariaat hard aangepakt moet worden.

Hij heeft dat uiteraard ook gestaafd met harde cijfers. Iedereen die ze bekijkt komt tot dezelfde conclusie: bedrijfsleiders zijn zwetsers die alleen foefelen, niet werken, niet creatief zijn, nisks bijdragen aan de economie (het zijn de werknemers die dat doen), en profiteren van ons systeem.

We moeten ze dus dringend activeren.
Oud 15 oktober 2007, 22:37   #11
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Hij heeft dat uiteraard ook gestaafd met harde cijfers. Iedereen die ze bekijkt komt tot dezelfde conclusie
Toon ze dan eens?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 22:37   #12
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
het profitariaat hard aangepakt moet worden.
uiteraard
Oud 15 oktober 2007, 22:41   #13
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Genoeg om te concluderen dat de bedrijven lui zijn en dat het profitariaat hard aangepakt moet worden.
Begin beter eerst eens met de beroepsdoppers en sociale uitkeringen tegoei aan te pakken. Dat profitariaat is een stuk erger.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 22:44   #14
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Begin beter eerst eens met de beroepsdoppers en sociale uitkeringen tegoei aan te pakken. Dat profitariaat is een stuk erger.
Dat is miniscuul vergeleken met het bedrijfsprofitariaat. Wat zeg ik, dat is nano.

Mochten we alleen nog maar 10% van de fiscale fraude-gevallen aanpakken, dan zouden we onze sociale zekerheid veilig kunnen stellen voor de toekomst.

Mochten de bedrijven ophouden lui te zijn en werklozen opleidingen en werk aanbieden in plaats van valse vacatures, dan zou er al heel wat opgelost raken; bedrijven moeten dus geactiveerd worden.
Oud 15 oktober 2007, 23:07   #15
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Begin misschien zelf met een vennootschap, dan kan je alvast 'the sky is the limit' story als een tweede omega story beleven...
Dan moet je niet gefrusteerd aan de zijlijn blijven staan, maar kun je op uw 3Meuro penthouse aan zee in uw met chamapgne gevulde jacouzie wegzappen op uw inklapbare plafond LCD's en gewoon nog mediageil aan spelletjesprogramma's meedoen.
Het is echt voor iedereen weggelegd, niemand die u verbiedt om het tweede gat in de markt te vinden.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 23:40   #16
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Begin misschien zelf met een vennootschap, dan kan je alvast 'the sky is the limit' story als een tweede omega story beleven...
Dan moet je niet gefrusteerd aan de zijlijn blijven staan, maar kun je op uw 3Meuro penthouse aan zee in uw met chamapgne gevulde jacouzie wegzappen op uw inklapbare plafond LCD's en gewoon nog mediageil aan spelletjesprogramma's meedoen.
Het is echt voor iedereen weggelegd, niemand die u verbiedt om het tweede gat in de markt te vinden.
Sorry, maar ik ben geen slavendrijver noch een dief, noch een psychopaat (50% van de bedrijfsleiders zijn dat, blijkt uit onderzoek dat we hier al eerder besproken hebben).

Ik heb dus niet de psychische afwijkingen die nodig zijn om een vennootschap te willen leiden.

Bovendien geloof ik niet in een systeem van dievegges die geld en mensen laten werken, en met de winst daarvan gaan lopen zonder zelf ooit een klop uit te voeren.

Laatst gewijzigd door C2C : 15 oktober 2007 om 23:52.
Oud 16 oktober 2007, 00:16   #17
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Toch simpel om dat profitariaat op te lossen: Maak van iedereen een bedrijfsleider, dan kan iedereen op die manier "profiteren".
Oud 16 oktober 2007, 09:16   #18
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dat is ook mijn conclusie geweest, daarom start ik een eigen zaak. Ik denk echter niet dat er veel van Uw gedroom op mijn programma zal staan, toch niet de eerste twinitg jaar.

Ik was het zat net zoals C2C terecht schrijft in onderstaande quote. Nochtans wil ik een nuance aanbrengen, het zijn de bedrijfsleiders die zelf in loondienst zijn die in onderstaande beschrijving passen. De man die voor zijn eigen zaak aan het werken is, beseft eerder/meer dat hij met menselijk kapitaal bezig is.

Uiteraard zijn er in beide voorbeelden uitzonderingen, de heiligen genaamd.

Citaat:
...
bedrijfsleiders zijn zwetsers die alleen foefelen, niet werken, niet creatief zijn, niks bijdragen aan de economie (het zijn de werknemers die dat doen), en profiteren van ons systeem.
...
BTW Straf toch dat men hier eerst drie maanden werkloos moet zijn om pas daarna gebruik te kunnen maken van een starterslening (30.000 euro), niet?

Laatst gewijzigd door Ovidius : 16 oktober 2007 om 09:25.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2007, 12:07   #19
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Ik zou beginnen met een van de grootste bedrijven uit te mesten: de staat.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2007, 12:17   #20
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

De zware industrie nationaliseren en de lichte industrie volgens Chinees model laten werken.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be