![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eten in de gevangenis, Hasselt
Wegens de open bedrijven dag mochten bezoekers zo eens een kijkje achter de tralies nemen. Ook wat cijfers over het eten kwamen op tafel Aantal gedetineerden 500 Cipiers 334 Cipiers eten gewoonlijk ook op hun werk uit hetzelfde kookpotje. Verbruik vlees en vis per jaar 30’000 kilo. Dat lijkt veel. Maar, deel eens 30’000 kilo door 365 dagen en door 834 man/vrouw. Wat bekomen we? 99 gram vlees per dag. Daar word je niet dik van. Charcuterie 6750 kilo. Dat is 22 gram de man/vrouw per dag. Dunne boterham als je het mij vraagt. Daar tegen over geven ze 65000 broden per jaar of dus 213 gram brood tegenover 22 gram beleg voor er tussen te leggen. Maar gelukkig vullen ze de gaten met 23000 kilo aardappels, en dat geeft ook 75 gram per dag op uw bord. Tussendoor is er nog wat rijst 4000 kilo en spaghetti 4500 kilo. En nog wat melk 27500 brikken en 2500 kilo kaas. Zo eens alles samen met drie maaltijden per dag is dat hoe dan ook pover te noemen. Eerlijk gezegd, alles samen weet ik niet of men aan 300 gram eten per dag geraakt in de gevangenis/ per man dus. Misschien, als de cipiers niet teveel meenemen naar huis of zelf opeten? Verwennen wij de gevangenen niet teveel? ![]()
![]() |
#2 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Cipiers eten idd hetzelfde, maar dat is apart gerekend, en moeten er, in tegenstelling tot de gedetineerden wel voor betalen...
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat hem niet over betalen hé bentje. Het gaat over hoeveel je krijgt per dag ongeveer.
![]() |
![]() |
#4 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het zou wel kunnen dat het uit dezelfde hoeveelheid komt, maar is het dan niet zo dat ze meer kunnen krijgen aan hoeveelheid door de inkomsten van het personeel? Trouwens, de soep wordt al gemaakt van de aardappelen van gisteren waar de rijst ook nog eens ingemalen zit. Het is allemaal zo gemakkelijk niet uit te rekenen, maar het budjet ligt veel te laag, en dat komt vooral omdat de subsidies berekend worden op de capaciteit van de gevangenis, niet op de inwoners
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En we mogen niet vergeten dat wanneer er meer mensen zitten, overbevolking dus (wat zo een beetje doorlopend is) dat deze hoeveelheid nog meer moet verdeeld worden.
Pover hoor! Ik denk, dat fifi meer in zijn potje heeft.
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze doen hun best en moeten roeien met de riemen die ze hebben. Maar het blijft toch een leeg gevoel geven van binnen hé?
![]() |
![]() |
#7 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bwah ik verwijt de gevangenis niks.
Ze kunnen ook niet toveren immers. Maar de overheid zou wel eens wat meer budget mogen vrij maken vind ik.
![]() |
#9 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar voor openbedrijvendag in Gent hebben ze 3 cellen volledig herschilderd, nieuw meubilair geplaatst, en elke gedetineerde een gratis TV gegeven, om een goed beeld naar de buitenwereld te schetsen (zo waren er nog een paar dingen). Ze bereiken daar enkel mee dat de mensen een beeld hebben van "ach, het is hier zo slecht nog niet", terwijl het omgekeerde misschien de mensen aan het denken zou zetten, en ze niet meer zouden klagen als de beambten terug staken, of om meer subsidies vragen
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Al eens vastgezeten ?? Je weet dat zo goed.
![]() |
#11 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Vastgezeten? Neen Pietje, dat niet, jij wel?
Laatst gewijzigd door bentje : 8 oktober 2007 om 10:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk ik geef u 100% gelijk.
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, maar jij schijnt wel duidelijk te weten hoe het gevangenisleven is (het zouden "crèches" zijn). Daarmee dat ik mij die vraag stelde.
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() ze geven met opzet niet veel. Dan kopen de gevangen wat bij in de (dure) cantine.Het is een grote fout te denken dat alles gratis is in het gevang.Enkel het vitaal minimum krijg je gratis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() En dan kunnen de bezoekers kantine bestellen tijdens het bezoek, maar alles is daar 10 % duurder, ze geven dan beter een cadeaubon waarmee ze binnen in hun cel kantine kunnen bestellen, het is gewoon 1 grote rip off
Laatst gewijzigd door bentje : 8 oktober 2007 om 10:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb wel al vastgezeten, lang geleden maar kom het lijkt me nog niet zoveel anders dan toen allemaal.
Wat valt me op, koffie geven ze daar wel maar staat niet op de lijst van voeding. Is dat dan bij charcuterie gerekend of zo? Water, ik zie nergens en ik herinner me ook geen water dat ze uitdelen. Maar misschien ik het gewoon vergeten. Een frisdrank voor bij het eten, staat ook nergens en ik herinner me dat ook niet. Een mens drinkt toch graag eens wat water of frisdrank immers.
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() U komt daar waarschijnlijk beroepshalve wel eens binnen, of vergis ik me?
Laatst gewijzigd door forumspook : 8 oktober 2007 om 10:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wil je iets meer, dan mag je het kopen op de lijst.
![]() |
![]() |
#19 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() edit: vanavond trouwens de nacht ![]()
Laatst gewijzigd door bentje : 8 oktober 2007 om 10:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |