Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 november 2007, 11:45   #1
Ratzo
Partijlid

Standaard Ook een gesplitst België is een België

Je hoort wel eens beweren dat het einde van België een ramp zou zijn voor zowel de Vlamingen als de Walen. Vooral met het oog op de internationale betrekkingen zou dat desastreus zijn. Daar kan ik wel inkomen. Een land dat "verdwijnt", dat veroorzaakt vooral op commerciëel gebied een leegte.

Stel dat je nu werkelijk alles, maar dan ook alles, zou splitsen behalve de naam van het land. België zou niet meer dan een merknaam blijven, zonder de minste inhoudelijke of tastbare betekenis. In het buitenland zouden we die merknaam kunnen blijven vernoemen. (Om misverstanden over de eigenlijke staten Vlaanderen en Wallonië te vermijden bij broodnodige buitenlandse investeerders.)

De koning laten we gewoon waar hij is. Die geven we een dotatie voor de PR die hij voor de beide deelstaten uitvoert. Daar zit de macht en daar worden de beslissingen genomen. PR is zeker nodig voor een land dat een merknaam is geworden voor schitterende producten zoals bijvoorbeeld "ons" uitstekend bier, chocolade etc.

Anderzijds, ik hou wel van de gedachte dat de prachtige Ardennen nog steeds tot "mijn land" behoren. Alhoewel ik daar geen enkel ander voordeel aan dien over te houden. De uitdrukking "mijn land" is trouwens een idiote gedachte, ingegeven door de aangeboren bezitterigheid die de materiëel ingestelde mens eigen is. Al wat ik tot het "mijne" kan rekenen zit in feite nergens anders dan in mijn hoofd. Mijn taal bijvoorbeeld, of mijn normbesef, mijn kennis, mijn "cultuur". Al de rest is puur materieel en dat kan dus altijd worden afgepakt en dan ben je dat kwijt. In het slechtste geval voor altijd.

Wat is een (Europees) land anders dan het grondgebied dat zich binnen totaal imaginaire grenzen bevindt? Een idéfix? Je gaat en staat tegenwoordig in Europa immers waar je maar wil. Hebben we nog wel behoefte aan het concept "land" anno 2007?

België is in zijn jonge bestaan, in vergelijking met de meeste andere landen, overduidelijk een erg kunstmatig product. Dat blijkt al uit ons schromelijk "gebrek" aan chauvinisme. (Voor zover dat een gebrek is, het lijkt me eerder een deugd.)

België mag in de gedachten blijven, een zucht, een schaduw waar we ons blij kunnen om maken. We houden gewoon de vlag en het volkslied (dat we toch niet kunnen meezingen).

Laatst gewijzigd door Ratzo : 5 november 2007 om 11:45.
Ratzo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2007, 11:50   #2
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratzo Bekijk bericht
Je hoort wel eens beweren dat het einde van België een ramp zou zijn voor zowel de Vlamingen als de Walen. Vooral met het oog op de internationale betrekkingen zou dat desastreus zijn. Daar kan ik wel inkomen. Een land dat "verdwijnt", dat veroorzaakt vooral op commerciëel gebied een leegte.

Stel dat je nu werkelijk alles, maar dan ook alles, zou splitsen behalve de naam van het land. België zou niet meer dan een merknaam blijven, zonder de minste inhoudelijke of tastbare betekenis. In het buitenland zouden we die merknaam kunnen blijven vernoemen. (Om misverstanden over de eigenlijke staten Vlaanderen en Wallonië te vermijden bij broodnodige buitenlandse investeerders.)

De koning laten we gewoon waar hij is. Die geven we een dotatie voor de PR die hij voor de beide deelstaten uitvoert. Daar zit de macht en daar worden de beslissingen genomen. PR is zeker nodig voor een land dat een merknaam is geworden voor schitterende producten zoals bijvoorbeeld "ons" uitstekend bier, chocolade etc.

Anderzijds, ik hou wel van de gedachte dat de prachtige Ardennen nog steeds tot "mijn land" behoren. Alhoewel ik daar geen enkel ander voordeel aan dien over te houden. De uitdrukking "mijn land" is trouwens een idiote gedachte, ingegeven door de aangeboren bezitterigheid die de materiëel ingestelde mens eigen is. Al wat ik tot het "mijne" kan rekenen zit in feite nergens anders dan in mijn hoofd. Mijn taal bijvoorbeeld, of mijn normbesef, mijn kennis, mijn "cultuur". Al de rest is puur materieel en dat kan dus altijd worden afgepakt en dan ben je dat kwijt. In het slechtste geval voor altijd.

Wat is een (Europees) land anders dan het grondgebied dat zich binnen totaal imaginaire grenzen bevindt? Een idéfix? Je gaat en staat tegenwoordig in Europa immers waar je maar wil. Hebben we nog wel behoefte aan het concept "land" anno 2007?

België is in zijn jonge bestaan, in vergelijking met de meeste andere landen, overduidelijk een erg kunstmatig product. Dat blijkt al uit ons schromelijk "gebrek" aan chauvinisme. (Voor zover dat een gebrek is, het lijkt me eerder een deugd.)

België mag in de gedachten blijven, een zucht, een schaduw waar we ons blij kunnen om maken. We houden gewoon de vlag en het volkslied (dat we toch niet kunnen meezingen).
Een confederatie dus? Wauw je vond net het wiel uit

Wat dat gebrek aan chauvinisme betreft vergis je je schomelijk! Wij Belgen zijn in het buitenland heel gekend voor ons chauvinisme...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2007, 11:59   #3
Ratzo
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht

Wat dat gebrek aan chauvinisme betreft vergis je je schomelijk! Wij Belgen zijn in het buitenland heel gekend voor ons chauvinisme...
Het mag voor mij, zo mogelijk, nog minder zijn dan een confederatie. Een merknaam volstaat.

k kom vaak in het buitenland. In vergelijking met de Fransen, de Nederlanders of de Italianen stelt ons chauvinisme weinig voor. Het hangt er ook vanaf hoe je "chauvinisme" definiëert. Als het terechte trots is op bijvoorbeeld de kwaliteit van ons werk,onze producten, ons onderwijs, onze geneeskunde etc. dan zou ik dat geen chauvinisme willen noemen.

Ik weet, integendeel, dat Belgen in het buitenland als uiterst bescheiden en zelfs timide gekend zijn. Een Griekse hoteleigenaar heeft me ooit gezegd dat hij in paniek slaat als een Belg een klacht heeft. Hij vreest dan dan het dak van zijn hotel is ingestort of iets van die orde.

Jij woont toch toevallig niet in Antwerpen?

Laatst gewijzigd door Ratzo : 5 november 2007 om 12:08.
Oud 5 november 2007, 12:05   #4
largo_w

Standaard

Citaat:
k kom vaak in het buitenland. In vergelijking met de Fransen, de Nederlanders of de Italianen stelt ons chauvinisme weinig voor. Het hangt er ook vanaf hoe je "chauvinisme" definiëert. Als het terechte trots is op bijvoorbeeld de kwaliteit van ons werk,onze producten, ons onderwijs, onze geneeskunde etc. dan zou ik dat geen chauvinisme willen noemen.

Jij woont toch toevallig niet in Antwerpen?
Nop rasechte oost vlaming... Ons chauvinisme gaat veel verder dan wat je opnoemt. Aangezien je zelf belg bent misschien merk je het niet maar het is er zeker... Alles is beter in België! Het kan bijna tippen aan dat van de doorsnee parijsenaar

We kennen onderling zelf heel veel chauvinisme tussen provincies en je geeft het met je laatste vraag mooi aan! Neen neen de gemiddelde belg is zeer fier van zijn land, cultuur,...
Oud 5 november 2007, 12:09   #5
Anna List
Banneling

Standaard

nog nieuws ?

er zijn wel meer mogelijkheden open hoor

bvb assymetrisch federalisme .... lees er eens over ... Spanje kent het (Catalonie) ... M Storme schreef er ook al verhelderend over
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2007, 12:09   #6
Ratzo
Partijlid

Standaard

Citaat:
Nop rasechte oost vlaming... Ons chauvinisme gaat veel verder dan wat je opnoemt. Aangezien je zelf belg bent misschien merk je het niet maar het is er zeker... Alles is beter in België! Het kan bijna tippen aan dat van de doorsnee parijsenaar

We kennen onderling zelf heel veel chauvinisme tussen provincies en je geeft het met je laatste vraag mooi aan! Neen neen de gemiddelde belg is zeer fier van zijn land, cultuur,...
Tussen provincies uiteraard wel. Maar dat is in elk land het geval. De Rotterdammers en de Amsterdammers bijvoorbeeld leven zowat op voet van oorlog.
Oud 5 november 2007, 12:11   #7
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
na de nodige styllistische volzinnen komt het vlaggenfetishisme toch altijd weer boven bij die nationalistjes.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2007, 12:21   #8
Ratzo
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nog nieuws ?

bvb assymetrisch federalisme .... lees er eens over ... Spanje kent het (Catalonie) ... M Storme schreef er ook al verhelderend over
Het punt dat ik met deze draad wilde maken is dat het helemaal geen "onoverkomelijke" ramp hoeft te zijn als België zou worden gesplitst. Er zijn nochtans "vooraanstaande" stemmen die dat beweren.

Hoedanook, op termijn zal er wel iets moeten gebeuren. De huidige impasse in de regeringsvorming kan je eigenlijk niet normaal meer noemen. Dit land is al een tijdje aan het gisten. Ik zou het zielig vinden als de druk zodanig toeneent dat daar geweld van komt.
Oud 5 november 2007, 12:23   #9
Ratzo
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
na de nodige styllistische volzinnen komt het vlaggenfetishisme toch altijd weer boven bij die nationalistjes.
Nationalist ben ik zéker niet.

Ze mogen bij een overwinning van Justine Henin de vlag dus desnoods omgekeerd hangen. (Over voetbal gaan we hier toch niet beginnen, hoop ik.)
Oud 5 november 2007, 13:28   #10
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

een confederatie lijkt me ook de beste oplossing voor iedereen... alleen zien de Franstaligen dat uiteraard ook niet zitten.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2007, 13:29   #11
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
een confederatie lijkt me ook de beste oplossing voor iedereen... alleen zien de Franstaligen dat uiteraard ook niet zitten.
Ik zie dat ook niet zitten...

Kan misschien komen omd�*t ik een franstalige ben
Oud 5 november 2007, 13:45   #12
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Petit pays, petit esprit. Allez, toch bij de enkele flamingantjes.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2007, 13:47   #13
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Ik zie een confederatie ook niet zitten, de volledige onafhankelijheid of niets!

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2007, 13:56   #14
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nationalist ben ik zéker niet.

Ze mogen bij een overwinning van Justine Henin de vlag dus desnoods omgekeerd hangen. (Over voetbal gaan we hier toch niet beginnen, hoop ik.)
In feite doet die vlag dat ook. Normaal zou rood aan de stok moeten.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2007, 13:57   #15
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie dat ook niet zitten...

Kan misschien komen omd�*t ik een franstalige ben
Een rasechte Oost-Vlaming die Franstalig is?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2007, 14:26   #16
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nog nieuws ?

En hoeveel autonome regio's zijn er in Spanje?

Komaan, dat lukt toch nooit in België. Zelfs nu menen de Franstaligen zich te moeten moeien met de Vlaamse burgemeesters....

We hebben al vele gedrochten gecreeerd in de Belgische geschiedenis, maar dit zou de kroon niet spannen maar hem doen overvliegen.
Oud 5 november 2007, 14:34   #17
Ratzo
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
In feite doet die vlag dat ook. Normaal zou rood aan de stok moeten.
Voil�*, dus dat probleem is al opgelost!
Oud 5 november 2007, 14:55   #18
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
En hoeveel autonome regio's zijn er in Spanje?

Komaan, dat lukt toch nooit in België. Zelfs nu menen de Franstaligen zich te moeten moeien met de Vlaamse burgemeesters....

We hebben al vele gedrochten gecreeerd in de Belgische geschiedenis, maar dit zou de kroon niet spannen maar hem doen overvliegen.
ik denk dat t nog de enige vorm is waarin België verder zou kunnen ... (lees aanvaardbaar zou zijn zonder al te groot gezichtsverlies voor beide landsdelen ... hoewel het natuurlijk wachten zou zijn op de waalse reactie als een Nederlandstalig federaal minister een beslissing neemt over een materie die voor Wallonië nog federaal zou zitten en voor Vlaanderen niet meer )
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2007, 15:50   #19
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Wat een eigenwaan ! Belgique/België/Belgium een merknaam ?

Producten en diensten verkoopt men in het buitenland voor hun echte merknaam, De Nul - Godiva - Port of Antwerp - Leffe - etc, en de kwaliteiten die hier achter staan.

Noem mij enkele producten of diensten die vooral of alleen verkopen omdat zij uit België komen ? Manneke Pis ? De interessante bedrijven zijn reeds in handen van Nederlanders, Fransen, Amerikanen en Indiërs. België is eerder een last dan een toegevoegde waarde.
Oud 5 november 2007, 16:23   #20
Ratzo
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Wat een eigenwaan ! Belgique/België/Belgium een merknaam ?

Producten en diensten verkoopt men in het buitenland voor hun echte merknaam, De Nul - Godiva - Port of Antwerp - Leffe - etc, en de kwaliteiten die hier achter staan.

Noem mij enkele producten of diensten die vooral of alleen verkopen omdat zij uit België komen ? Manneke Pis ? De interessante bedrijven zijn reeds in handen van Nederlanders, Fransen, Amerikanen en Indiërs. België is eerder een last dan een toegevoegde waarde.
In koop regelmatige in Amerika. Daar spreekt men wel degelijk over "Belgian chocolates" en "Belgian gourmet beers", inclusief een gigantische foto van de Brusselse grote markt op de vitrine van de winkel. (En die uitbater was geen besllist geen Belg.)

Vermits de belangrijke bedrijven in handen van buitenlanders zijn, dat bewijst dat ze alvast de kwaliteit van de belgische werknemer kunnen waarderen. Dat geldt ook voor de waalse staalarbeiders.

Wat Leffe betreft, ik ken betere merken, maar dat is een andere discussie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be