Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 oktober 2007, 18:26   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Zelfstandige, werknemer en ambtenaar

Zelfstandige, werknemer en ambtenaar

Net op het journaal gehoord.
Pensioen zelfstandige 500€
Pensioen werknemer 925€
Pensioen ambtenaar +2000€

Uiteraard in een statistiek geeft dat een mooi gemiddelde voor ieder.

En te zeggen dat de werknemers dankzij de zelfstandigen reden van bestaan hebben, dat de ambtenaren dankzij de werknemers en zelfstandigen reden van bestaan hebben en dat dankzij de werknemers en ambtenaren de zelfstandigen reden tot zelfmoord hebben.
Oud 3 oktober 2007, 21:00   #2
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zelfstandige, werknemer en ambtenaar

Net op het journaal gehoord.
Pensioen zelfstandige 500€
Pensioen werknemer 925€
Pensioen ambtenaar +2000€

Uiteraard in een statistiek geeft dat een mooi gemiddelde voor ieder.

En te zeggen dat de werknemers dankzij de zelfstandigen reden van bestaan hebben, dat de ambtenaren dankzij de werknemers en zelfstandigen reden van bestaan hebben en dat dankzij de werknemers en ambtenaren de zelfstandigen reden tot zelfmoord hebben.
Daar vergeet u wel bij te vermelden dat er zelfstandigen zijn die tijdens hun 'werkperiode' veel poen hebben kunnen scheppen, dit kunnen opzijzetten / beleggen en daar later een mooie oude dag van beleven. Het betreft hier enkel de officiële maandelijkse pensioenen die deze vertekende cijfers weergeven. Bovendien zijn er genoeg zelfstandigen met niet één, twee, maar drie, vier of vijf of zelfs meer eigendommen die ze tijdens hun actieve leven hebben verworven en nu vaak doorverhuren. Ik ken ook zo een bejaarde man die officieel maar enkele honderden euro's pensioen heeft, maar daarnaast is hij wel de trotse bezitter van (letterlijk) een hele rij huizen die hij verhuurd. Bovendien - en ik wil ze niet allemaal over dezelfde kam scheren - zijn er ook wat zelfstandigen die door gefoefel of belastingontduiking meer de mogelijkheid hebben om een aantal goederen / vermogens achter de hand te houden. Bij de ambtenaren en werknemers zijn er op dat gebied minder 'ontsnappingsmogelijkheden' te vinden (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd), het verkregen pensioen / loon is dan ook alles wat ze hebben.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat de 'pensioenspanning' tussen ambtenaren en loontrekkenden vaak onevenredig groot is. Bedienden moeten vaak even hard werken of nog harder dan ambtenaren, maar zij zien dit helaas niet verzilverd in hun pensioen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 21:14   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Daar vergeet u wel bij te vermelden dat er zelfstandigen zijn die tijdens hun 'werkperiode' veel poen hebben kunnen scheppen, dit kunnen opzijzetten / beleggen en daar later een mooie oude dag van beleven. Het betreft hier enkel de officiële maandelijkse pensioenen die deze vertekende cijfers weergeven. Bovendien zijn er genoeg zelfstandigen met niet één, twee, maar drie, vier of vijf of zelfs meer eigendommen die ze tijdens hun actieve leven hebben verworven en nu vaak doorverhuren. Ik ken ook zo een bejaarde man die officieel maar enkele honderden euro's pensioen heeft, maar daarnaast is hij wel de trotse bezitter van (letterlijk) een hele rij huizen die hij verhuurd. Bovendien - en ik wil ze niet allemaal over dezelfde kam scheren - zijn er ook wat zelfstandigen die door gefoefel of belastingontduiking meer de mogelijkheid hebben om een aantal goederen / vermogens achter de hand te houden. Bij de ambtenaren en werknemers zijn er op dat gebied minder 'ontsnappingsmogelijkheden' te vinden (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd), het verkregen pensioen / loon is dan ook alles wat ze hebben.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat de 'pensioenspanning' tussen ambtenaren en loontrekkenden vaak onevenredig groot is. Bedienden moeten vaak even hard werken of nog harder dan ambtenaren, maar zij zien dit helaas niet verzilverd in hun pensioen.
Ik ken anders ambtenaren die 5 keer op een jaar heel ver weg vliegen, mobilhome hebben, villa hebben, nog één en ander hebben, twee of drie wagens hebben. Kortom zo heb je ze in alle kampen.
Dat neemt de ongelijkheid niet weg. Zelfs gewone werknemers zijn zwaar de dupe tegenover ambtenaren. Waarschijnlijk hebben die nog het meest van al overal minder van gehad en het meest gedaan in hun leven.
Het is gewoon een unfaire zaak.
Oud 3 oktober 2007, 21:18   #4
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken anders ambtenaren die 5 keer op een jaar heel ver weg vliegen, mobilhome hebben, villa hebben, nog één en ander hebben, twee of drie wagens hebben. Kortom zo heb je ze in alle kampen.
Dat neemt de ongelijkheid niet weg. Zelfs gewone werknemers zijn zwaar de dupe tegenover ambtenaren. Waarschijnlijk hebben die nog het meest van al overal minder van gehad en het meest gedaan in hun leven.
En niet
Oud 3 oktober 2007, 21:23   #5
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
U heeft het hier dan waarschijnlijk over een select kransje topambtenaren dat minder dan 0,5 % van de totale ambtenarij bedraagt. Bovendien blijven verschillende hoge ambtenaren steken op een maximumpensieoen van ca. 1800 euro per maand, wat toch nog iets minder is dan de voorgestelde + 2000 euro. Er zijn verschillende werkende ambtenaren die in vergelijking met hun collega's uit de privé 30 % minder verdienen. En zij hebben vaak een pak minder extralegale voordelen, als je geen kaderfunctie binnen de ambtenarij bekleedt, mag je een 'bedrijfswagen', tankkaart, extra vergoedingen, notebook, telefoon, vakanties betaald door het werk, enz, wel vergeten.
Oud 3 oktober 2007, 21:38   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U heeft het hier dan waarschijnlijk over een select kransje topambtenaren dat minder dan 0,5 % van de totale ambtenarij bedraagt. Bovendien blijven verschillende hoge ambtenaren steken op een maximumpensieoen van ca. 1800 euro per maand, wat toch nog iets minder is dan de voorgestelde + 2000 euro. Er zijn verschillende werkende ambtenaren die in vergelijking met hun collega's uit de privé 30 % minder verdienen. En zij hebben vaak een pak minder extralegale voordelen, als je geen kaderfunctie binnen de ambtenarij bekleedt, mag je een 'bedrijfswagen', tankkaart, extra vergoedingen, notebook, telefoon, vakanties betaald door het werk, enz, wel vergeten.
Kom kom, u maakt wel grapjes vind ik.
Er zullen in de privé vast wel zijn die meer verdienen net zoals je in de ambtenarij ook van die speciale gevallen hebt.
Hoeveel krijgt een jan hoet maandelijks levenslang?
Hoeveel krijgt een ettiene schoepe maandelijks?
En als we het niet over pensioenen hebben maar over "voordeeltjes" dan zitten ze bij de ambtenaren wel bij de koplopers mijn gedacht.
Simpel weg hun eten al, 2€ voor steak met frietjes?
Hoeveel telefoontjes voor privé worden er niet gedaan op kantoren van amtenaren? Copytjes genomen, privé zaakjes geregeld. Hoeveel keer staan ze niet afwezig zonder dat het genoteerd wordt? Hoeveel keer zijn ze niet een uur of een halve dag vroeger buiten (of binnen) dan voorzien?
We gaan het nog niet hebben over andere "zaakjes" hé.
Dus kom.

Voor een werknemer gaat dat allemaal niet op en voor een zelfstandige ook al niet.
Oud 3 oktober 2007, 21:40   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Simpelweg de nato. Hoeveel geven hun inkomen aan? Dat is niet verplicht bij de nato hoor. Nato...dat is geen land hé.
Ik weet het van mensen op de nato.
Oud 3 oktober 2007, 21:48   #8
freespirit
Minister-President

Standaard

De misbruiken die u meldt, waren inderdaad schering en inslag, maar deze profiteurs zijn veelal van de oude school en zijn langzaam maar zeker aan het afvloeien / op pensioen aan het gaan. De jongere ambtenaren die nu worden aangesteld, zijn meestal beter opgeleid voor dezelfde functie dan hun voorgangers en er doen zich minder 'misbruiken' voor alhoewel deze altijd zullen blijven bestaan. Het cliché van de 'luie ambtenaar' is er gelukkig stilaan het uitraken, sommige (verziekte) diensten niet te na gesproken.

Over die steak met frietjes voor 2 euro: ik ken een groot bankkantoor (privé dus !) in Brussel waar de werknemers voor hetzelfde geld een noorse visschotel, ook met frietjes kunnen bestellen. Dit hangt af van de ene dienst tegen de andere, maar is zeker niet algemeen.

Laatst gewijzigd door freespirit : 3 oktober 2007 om 21:49.
Oud 3 oktober 2007, 21:58   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De misbruiken die u meldt, waren inderdaad schering en inslag, maar deze profiteurs zijn veelal van de oude school en zijn langzaam maar zeker aan het afvloeien / op pensioen aan het gaan. De jongere ambtenaren die nu worden aangesteld, zijn meestal beter opgeleid voor dezelfde functie dan hun voorgangers en er doen zich minder 'misbruiken' voor alhoewel deze altijd zullen blijven bestaan. Het cliché van de 'luie ambtenaar' is er gelukkig stilaan het uitraken, sommige (verziekte) diensten niet te na gesproken.

Over die steak met frietjes voor 2 euro: ik ken een groot bankkantoor (privé dus !) in Brussel waar de werknemers voor hetzelfde geld een noorse visschotel, ook met frietjes kunnen bestellen. Dit hangt af van de ene dienst tegen de andere, maar is zeker niet algemeen.

Als jij denkt dat de jonge gasten anders gaan doen dan de oude heb je u eigen wel wat wijsgemaakt. Wacht maar tot ze op de oude hun plaats zitten.
Toegegeven dat op sommige diensten het wat anders gaat dan in het algemeen, maar dat verklaart nog steeds niet het grote pensioen voordeel. Bovendien is het zo dat men als ambtenaar bijna altijd enkele jaren vlugger op pensioen kan dan ergens in de privé en zeker dan een zelfstandige.
Nochtans de bijdragen van zelfstandigen zijn hoog. Wat ze er voor terug krijgen is bijna nihil.
Een ambtenaar ontvangt zijn netto loon en het meeste is al vooraf betaald.
Blijft over de jaarlijkse fiscus maar zelfs dat komt voor een ambtenaar veel lager dan voor een zelfstandige door de voor afhoudingen. U kan wel zeggen, jamaar dat hebben wij dan ook betaald en zo staat het wel op uw briefje. Maar uiteindelijk heeft uw werkgever (de staat) dat betaald die het bovenop het loon heeft berekend. (t' is toch een vestzak broekzak operatie voor hun)
Maar soit, daar zal een ambtenaar toch nooit mee akkoord geraken.

Nu moet u mij nog altijd eens dat grote verschil in pensioen verklaren.
Of is het niet zo, een gewone werknemer wordt berekend op zijn 45 jaar dienst en een ambtenaar op zijn laatst verkregen loon?
Aan de stad is het toch zo in elk geval. Aan de staat zal het ook wel zo zijn.
Vandaar dat de meesten net voor hun pensioen nog rap een promotie krijgen hé? Een fin de carrière.
Oud 3 oktober 2007, 22:11   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maar vermits het hier in België toch een strontland is die enkel uit is op de kleine zelfstandigen en op de werkmensen. Ga ik volgende week eens mijn licht gaan opsteken over de grens in Nederland.
Naar ik vernomen heb tot hiertoe volstaat het uw laatste 5 of 10 jaar daar te werken en krijg je een pensioen van ginder die veel hoger ligt dan hier.
Als het zo is, dan adieu strontland met ali baba en zijn honderdduizenden rovers die "overheid" noemen.
t' is toch maar 15 minuten rijden van hier.
Oud 3 oktober 2007, 22:54   #11
freespirit
Minister-President

Standaard

Mambo,

Op het feit dat de pensioenkloof tussen ambtenaren - loontrekkenden / zelfstandigen te groot is, heeft u een punt. Ik heb dit dan ook al vermeld in één van mijn vorige posts.

Dat van dat laatste loon en pensioen is een flagrante onjuistheid. Het is inderdaad een feit dat promoties en statuten een zeer zwaar gewicht hebben in de pensioenberekening, maar het speelt wel degelijk een rol hoeveel jaren dienst je als ambtenaar hebt. Neem nu bijvoorbeeld het onderwijs (deel van de ambtenarij): denkt u nu werkelijk dat iemand die maar 10 jaar heeft les gegeven en misschien maar een paar jaar vastbenoemd (ik ben tegen dit benoemingssysteem, maar dit is een andere discussie) is geweest, evenveel recht heeft op een volwaardig pensioen als iemand die 35 jaar heeft les gegeven? Anciennitiet en loopbaanjaren spelen bij ambtenaren een enorm grote rol.

Beschouw het hogere pensioen van de ambtenaar als één van de voordelen van bij de overheid te werken. Bij deze overheid werken heeft echter ook heel wat nadelen: eerst en vooral minder extra legale voordelen tijdens de loopbaan en minder verticale mobliteit dan in de privé. De werkdruk is de jongste jaren trouwens ongeveer even hoog in de ambtenarij dan in de privé. Het hogere pensioen vormt een soort van compensatie van de 'gemiste voordelen' tijdens de loopbaan.
Oud 4 oktober 2007, 00:14   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mambo,

Op het feit dat de pensioenkloof tussen ambtenaren - loontrekkenden / zelfstandigen te groot is, heeft u een punt. Ik heb dit dan ook al vermeld in één van mijn vorige posts.

Dat van dat laatste loon en pensioen is een flagrante onjuistheid. Het is inderdaad een feit dat promoties en statuten een zeer zwaar gewicht hebben in de pensioenberekening, maar het speelt wel degelijk een rol hoeveel jaren dienst je als ambtenaar hebt. Neem nu bijvoorbeeld het onderwijs (deel van de ambtenarij): denkt u nu werkelijk dat iemand die maar 10 jaar heeft les gegeven en misschien maar een paar jaar vastbenoemd (ik ben tegen dit benoemingssysteem, maar dit is een andere discussie) is geweest, evenveel recht heeft op een volwaardig pensioen als iemand die 35 jaar heeft les gegeven? Anciennitiet en loopbaanjaren spelen bij ambtenaren een enorm grote rol.

Beschouw het hogere pensioen van de ambtenaar als één van de voordelen van bij de overheid te werken. Bij deze overheid werken heeft echter ook heel wat nadelen: eerst en vooral minder extra legale voordelen tijdens de loopbaan en minder verticale mobliteit dan in de privé. De werkdruk is de jongste jaren trouwens ongeveer even hoog in de ambtenarij dan in de privé. Het hogere pensioen vormt een soort van compensatie van de 'gemiste voordelen' tijdens de loopbaan.
Ik ben al op zeer veel ministerie 's en andere openbare diensten geweest door mijn werk.
Sta me toe eens te lachen dat er "gewerkt" wordt.
Maar het kan zijn dat in de perceptie van een medewerker "de overtuiging" bestaat dat ze hard aan het werken zijn. Dat zou kunnen. Een soldaat in het beroepsleger leeft ook in die overtuiging. Het zijn de meest makke en luie diensten ter wereld. Nergens anders gaat het trager en gemakzuchtiger dan op die diensten.
Jaren geleden heb ik nog mijn mensen moeten buiten sturen omdat ze ruzie wilden beginnen maken nadat ze zoveel gemakzucht en zelfs slapende mensen aantroffen op ministeries. Sommigen weigerden nog één voet binnen te zetten zelfs. Zoveel walging kwam er los. Wij in het zweet staan werken, meer dan de helft van onze zure boterham mogen afgeven aan slapende en rondhangende mensen die werkelijk niks deden op ganse dagen.
Het is een week geleden dat ik op een ministerie was en nog altijd datzelfde scenario.
Dus misschien wordt er in uw bureel gewerkt maar dan is dat een uitzondering.

Anciënniteit speelt daar zeker een rol, waarschijnlijk zelfs nog meer dan in de privé en al helemaal tegenover een zelfstandige die daar alleen maar van dromen. Nochtans zijn bijdrage gaat stelselmatig omhoog in de jaren. Maar dat noemen ze dan index en andere sprongen.

De kloof wordt groter en groter naarmate de tijd verstrijkt. Tegen het pensioen is de kloof al 4 keer zo groot.

Dat is geen logica meer, dat is diefstal.

Ik meen het, ik ga mijn licht gaan opsteken in Holland want dit is een schurken land geworden.

Of hoopt u echt dat ik als zelfstandige met 500€ ga kunnen rondkomen daar waar de huishuren al minstens 750€ bedragen?
Of is het de bedoeling dat ik zo rap mogelijk doodval misschien van de honger? Dat ze mij niks meer moeten betalen. Dat zal het wel zijn!
Oud 4 oktober 2007, 00:28   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoe wordt mijn pensioen berekend?

Het pensioen wordt berekend voor elk jaar waarmee rekening gehouden wordt. De berekening is verschillend voor werknemers, zelfstandigen en ambtenaren.

Een werknemerspensioen wordt grofweg berekend met de formule:

{(60% of 75%) x (brutolonen (werkelijke, forfaitaire, fictieve)) x (aantal gewerkte jaren)} / 44 (vrouwen) of 45 (mannen)

Bij zelfstandigen spreekt men niet van brutolonen maar van brutoberoepsinkomsten. De inkomsten en loopbaanjaren worden anders in rekening gebracht dan bij werknemers.

Bij ambtenaren wordt enkel rekening gehouden met de niet-geïndexeerde wedde van de laatste 5 jaar.

Zie je wel dat ik gelijk heb. Enkel de laatste jaren.
Oud 4 oktober 2007, 06:06   #14
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar wel in hun loon. Of vergeet je voor de gemakkelijkheid even dat de lonen in de openbare sector merkelijk lager liggen dan voor vergelijkbare jobs in de private sector?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 06:47   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Mambo, je slaat spijkers met koppen.

Mijn plan om net over de grens te gaan wonen, en mijn eigen woning te huren van een VZW- voor een prikje natuurlijk, om van "hieruit" dan mijn dagelijks woon-werk verkeer te doen begint meer en meer vaste vorm te krijgen.
En met over de grens houd ik ook rekening met Henegouwen.
Iemand een hoeve met stallingen op overschot?
Oud 4 oktober 2007, 07:05   #16
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Mambo, je slaat spijkers met koppen.

Mijn plan om net over de grens te gaan wonen, en mijn eigen woning te huren van een VZW- voor een prikje natuurlijk, om van "hieruit" dan mijn dagelijks woon-werk verkeer te doen begint meer en meer vaste vorm te krijgen.
En met over de grens houd ik ook rekening met Henegouwen.
Iemand een hoeve met stallingen op overschot?
Nee, ik ben van plan om Europa te ruilen tegen Afrika, en mijn eigendom te verhuren aan het OCMW. Die betalen de privé marktwaarde en je bent zeker dat je geld er alle maanden is en dat het huis in goede staat word gehouden door hen of dat ze anders de schade betalen die je hebt aan je woning.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 07:10   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Maar wel in hun loon. Of vergeet je voor de gemakkelijkheid even dat de lonen in de openbare sector merkelijk lager liggen dan voor vergelijkbare jobs in de private sector?
Vergeet dit maar snel, een ambtenaar verdiend niet minder dan in de privé voor een vergelijkbare job en vergelijkbare prestaties.
Het is zelfs zo, dat een ambtenaar vaak zelfs meer verdiend dan de privé in vergelijkbare jobs en vergelijkbare prestaties.
Maar vaak word vergeten, dat men in de privé meer uren moet doen in dezelfde job en daardoor meer verdiend.
Oud 4 oktober 2007, 08:12   #18
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Toch niet overdrijven met slapende ambtenaren enz...

Onlangs heb ik er immers ene gezien die niet sliep... Spijtig genoeg had ik mijn fototoestel niet bij om dat te bewijzen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 08:29   #19
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Toch niet overdrijven met slapende ambtenaren enz...

Onlangs heb ik er immers ene gezien die niet sliep... Spijtig genoeg had ik mijn fototoestel niet bij om dat te bewijzen...
Ik heb het er niet over dat ze slapen, maar veel ambtenaren, hebben meer dagen vakantie, moeten minder uren persteren, moeten minder dagen per maand werken, enz..

En vaak is ook de werkdruk veel lager dan in de privé.

Ik weet zo dat er een gemeente is, die een privé bedrijf heeft aangesteld voor het onderhoud van haar groen. Het komt goedkoper uit en de werken zijn sneller en beter gedaan.
Een andere gemeente die een privé bedrijf heeft aangesproken om haar admininstatie te gaan runnen, sneller, beter en goedkoper dan met ambtenaren.

En ik zeg dan zelfs nog niet dat alle ambtenaren lui zijn, want er zijn er die verdomd hard werken, maar vele er van zijn echter profiteurs en leeggangers.
Oud 4 oktober 2007, 08:38   #20
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En zij hebben vaak een pak minder extralegale voordelen, als je geen kaderfunctie binnen de ambtenarij bekleedt, mag je een 'bedrijfswagen', tankkaart, extra vergoedingen, notebook, telefoon, vakanties betaald door het werk, enz, wel vergeten.
Die zaken mag je in de meeste privébedrijven en voor de meeste functies ook wel vergeten.

Als ambtenaar krijg je echter wel je openbare vervoerskosten 100% terugbetaald, groepsverzekering, eventueel maaltijdcheques, en de fameuze "ziektedagen" niet vergeten. Ook is het bij de overheid relatief gemakkelijker om dingen aan te vragen zoals tijdskrediet. Al die zaken zijn in de meeste privébedrijven verre van evident, die houden zich gewoon aan het wettelijke minimum.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be