Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2007, 11:00   #1
straatrue
Minister-President

Standaard Hoeveel Friessprekenden in Nederland?

Wanneer VL indruk willen maken op de FR, zeggen ze altijd: Eer zijn toch wel miljoenen NL-sprekers in Europa en dan tellen ze de VL en de Nederlanders op.
Maar hoeveel Friestaligen moeten er afgetrokken worden?
Want taalimperialistisch gewijs rekenen de VL alle Nederlanders (Friezen incluis) als Nederlandstaligen.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 11:07   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Wanneer VL indruk willen maken op de FR, zeggen ze altijd: Eer zijn toch wel miljoenen NL-sprekers in Europa en dan tellen ze de VL en de Nederlanders op.
Want taalimperialistisch gewijs rekenen de VL alle Nederlanders (Friezen incluis) als Nederlandstaligen.
Wanneer de Fanstaligen indruk willen maken op de Nederlandstaligen, zeggen ze altijd: er zijn toch bijna 85% Franstaligen in Brussel, en dan tellen ze de Frans- en de Arabisch-, Turks-, Spaans-, Italiaans-,... sprekenden op.
Maar hoeveel anderstaligen moeten er afgetrokken worden?
Want taalimperialistisch gewijs rekenen de Franstaligen alle niet-Nederlandstaligen als Franstaligen.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 25 november 2007 om 11:11.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 11:10   #3
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Wanneer de Fanstaligen indruk willen maken op de Nederlandstaligen, zeggen ze altijd: er zijn toch bijna 85% Fanstaligen in Brussel, en dan tellen ze de Frans- en de Arabisch-, Turks-, Spaans-, Italiaans-,... sprekenden op.
Maar hoeveel anderstaligen moeten er afgetrokken worden?
Want taalimperialistisch gewijs rekenen de Franstaligen alle niet-Nederlandstaligen als Franstaligen.
Ik spreek niet over de FR, ik pols enkel even hoe imperialisitsch de VL zelf zijn.
Oud 25 november 2007, 11:55   #4
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik spreek niet over de FR, ik pols enkel even hoe imperialisitsch de VL zelf zijn.
waarom vraagt u niet aan de Friezen bij wie ze gerekend willen worden? En of ze onafhankelijkheid willen?
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 12:11   #5
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
waarom vraagt u niet aan de Friezen bij wie ze gerekend willen worden? En of ze onafhankelijkheid willen?
idd, mr hebben die geen culturele autonomie ?
kijk es nr omrop fryslan, ( op bepaalde uren op nederlandse zenders )

interessante dingen soms, en ja, het taalke is wel speciaal.

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 12:13   #6
straatrue
Minister-President

Standaard

Ik stel die vraag omdat de 7de dag begon met een (mooie) Friese vrouw, die opkwam voor de Friese taal.
Oud 25 november 2007, 12:15   #7
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

350 000 mensen in Friesland heeft het Westlauwers Fries als moedertaal.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken

Laatst gewijzigd door DebianFox : 25 november 2007 om 12:17.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 12:22   #8
straatrue
Minister-President

Standaard

Ik denk dat het over Doutzen Kroes gaat?
Mogelijk?
Oud 25 november 2007, 12:37   #9
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
idd, mr hebben die geen culturele autonomie ?
kijk es nr omrop fryslan, ( op bepaalde uren op nederlandse zenders )

Lijkt zowel op Nederlands, Engels een Scandinavische talen. Het is dan ook een West Europese taal, verwant met het Nederlands, in tegenstelling tot het Frans, beste straatstraat
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 12:46   #10
Thorsten
Burger

Thorsten's schermafbeelding

Standaard

350.000 is een veel te hoog getal. De hoeveelheid mensen met Fries als eerste taal zit in de enkele tienduizenden.

p.s. Er is een Friese onafhankelijkheids beweging met zeker tien leden. Een Friese emancipatie beweging heeft wat meer aanhang maar Fries is een uitstervende taal en een meerderheid heeft daar vrede mee.

Laatst gewijzigd door Thorsten : 25 november 2007 om 12:49.
Thorsten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 12:48   #11
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thorsten Bekijk bericht
350.000 is een veel te hoog getal. De hoeveelheid mensen met Fries als eerste taal zit in de enkele tienduizenden.
De Nederlanders hebben waarschijnlijk weinig op met "dit taaltje" zoals ik hier lees.

En net zoals veel VL in Brussel overgeschakeld zijn op het FR; zijn er wellicht veel Friezen die NL als 1ste taal zijn gaan gebruiken.
Oud 25 november 2007, 12:51   #12
Thorsten
Burger

Standaard

Citaat:
De Nederlanders hebben waarschijnlijk weinig op met "dit taaltje" zoals ik hier lees.

En net zoals veel VL in Brussel overgeschakeld zijn op het FR; zijn er wellicht veel Friezen die NL als 1ste taal zijn gaan gebruiken.
Dat klopt. Met Fries alleen heb je geen toekomst. Een behoorlijke beheersing van de Nederlandse taal is noodzakelijk voor het volledig kunnen functioneren in de maatschappij en dat is al heel lang zo. Dit is natuurlijk ook waar het een heel andere situatie is dan die in Belgë.
Oud 25 november 2007, 14:04   #13
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat klopt. Met Fries alleen heb je geen toekomst. Een behoorlijke beheersing van de Nederlandse taal is noodzakelijk voor het volledig kunnen functioneren in de maatschappij en dat is al heel lang zo. Dit is natuurlijk ook waar het een heel andere situatie is dan die in Belgë.
Dat was ook de reden waarom er in Brussel zoveel Vlamingen zich hebben laten verfransen.
Frans was toen dé wereldtaal en het "Vlaams" stelde niet veel voor.
Dus dachten veel Vlamingen: we laten onze kinderen meteen in het FR studeren, dan hebben zij niet meer dezelfde problemen als wij die blijven sukkelen met de kennis vh Frans.
Oud 25 november 2007, 15:39   #14
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
interessante zaak!

Ik weet dat de Friezen niet echt gebrand zijn op volledige autonomie (staatkundig) maar ze horen zeker niet bij de Nederlandstalige taalgemeenschap. Voor mij part doen ze daar om de tien jaar een referendum voor zelfbeschikking (cfr Québec), niet meer dan logisch als men volksnationalistisch redeneert.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 25 november 2007 om 15:39.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 15:41   #15
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
zeg maar "taal".

Of vindt gij het normaal dat men op die toon praat over uw eigen taal?
Oud 25 november 2007, 16:30   #16
Thorsten
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
interessante zaak!

Ik weet dat de Friezen niet echt gebrand zijn op volledige autonomie (staatkundig) maar ze horen zeker niet bij de Nederlandstalige taalgemeenschap. Voor mij part doen ze daar om de tien jaar een referendum voor zelfbeschikking (cfr Québec), niet meer dan logisch als men volksnationalistisch redeneert.

Zoals ik in mijn eerdere reactie schreef leeft autonomie onder de Friezen nauwelijks. Het is echt een splinter groep van mensen die niet in de realiteit leven die daar ook maar iets voor voelen. Een referendum is daarom al bij voorbaad beslecht. Ik ben er persoonlijk niet op tegen om een referendum te houden het is echter wel volledig onzinnig.

Ik ben overigens zelf gedeeltelijk Fries.
Oud 25 november 2007, 16:34   #17
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zoals ik in mijn eerdere reactie schreef leeft autonomie onder de Friezen nauwelijks. Het is echt een splinter groep van mensen die niet in de realiteit leven die daar ook maar iets voor voelen. Een referendum is daarom al bij voorbaad beslecht. Ik ben er persoonlijk niet op tegen om een referendum te houden het is echter wel volledig onzinnig.

Bedankt voor de info; ik probeer gewoon even de gedachtengang te volgen van de Vlamingen die zich hebben laten verfransen door te vergelijken met de Friezen die overgeschakeld zijn op het Nederlands als moedertaal.
Oud 25 november 2007, 16:36   #18
Ambiorix

Standaard

Citaat:

Ik kan u niet tegenspreken als gij zelf Fries zijt natuurlijk. En ik wist ook wel dat ze geen volledige autonomie wilden hoor, maar culturele rechten verdienen ze zeker (en dat is zeker geen "splintergroep" die hierachter zit)
Oud 25 november 2007, 16:59   #19
Thorsten
Burger

Standaard

Cultuur rechten hebben de Friezen ook. De Friese taal is als officiële taal erkend in Friesland. Alle overheden zijn verplicht om diensten en correspondentie zowel in het Nederlands als het Fries aan te bieden. Gemeente raden en de Provinciale staten kunnen in het Fries vergaderen (alhoewel het voeren van de Nederlandse taal niet verboden is) en scholen zijn verplicht om Fries als vak aan te bieden (meestal echter als bijvak). Nog niet zo gek lang geleden zijn alle plaatsnamen officieel weer hernoemt met Friese namen.

Dit is inderdaad niet het werk van een splinter groep maar er moet ook weer niet te veel achter gezocht worden. Europese regelgeving voor het beschermen van lokale culturen die bedoelt waren om spanningen te verlichten in Spanje tussen de Basken en Madrid zijn toegepast in Friesland door een duidelijke minderheid om het Fries als taal en cultuur te bewaren. De toepassing is echter op papier beter dan in de realiteit. Het Fries word op minder dan de helft van de scholen ook daadwerkelijk aangeboden. De meerderheid van die scholen geeft aan dat er bij hen geen behoefte is gesignaleerd om Fries als vak aan te bieden. Anderen geven aan dat zij wel zouden willen maar dat er geen gediplomeerde leraren zijn te vinden om het ook daadwerkelijk aan te bieden. Vele ambtenaren die werken in Friesland zijn het Fries niet machtig waardoor het niet altijd mogelijk is om aan verzoek om een Fries sprekende ambtenaar te voldoen of in ieder geval niet op het moment van het verzoek. Dit leidt ertoe dat Friezen vaak een afspraak moeten maken waar Nederlandstaligen direct geholpen kunnen worden.

Deze proble(e)m(pjes)en worden wel gesignaleerd maar er word niet op gereageerd. Fries is inmiddels zo dun gezaaid als taal dat het eenvoudigweg niet meer mogelijk is om aan de wensen van een paar mensen te voldoen. Fries sterft uit als levende taal en er zijn niet eens zo heel veel mensen die daar wakker van liggen.
Oud 25 november 2007, 17:48   #20
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Cultuur rechten hebben de Friezen ook. De Friese taal is als officiële taal erkend in Friesland. Alle overheden zijn verplicht om diensten en correspondentie zowel in het Nederlands als het Fries aan te bieden. Gemeente raden en de Provinciale staten kunnen in het Fries vergaderen (alhoewel het voeren van de Nederlandse taal niet verboden is) en scholen zijn verplicht om Fries als vak aan te bieden (meestal echter als bijvak). Nog niet zo gek lang geleden zijn alle plaatsnamen officieel weer hernoemt met Friese namen.

Dit is inderdaad niet het werk van een splinter groep maar er moet ook weer niet te veel achter gezocht worden. Europese regelgeving voor het beschermen van lokale culturen die bedoelt waren om spanningen te verlichten in Spanje tussen de Basken en Madrid zijn toegepast in Friesland door een duidelijke minderheid om het Fries als taal en cultuur te bewaren. De toepassing is echter op papier beter dan in de realiteit. Het Fries word op minder dan de helft van de scholen ook daadwerkelijk aangeboden. De meerderheid van die scholen geeft aan dat er bij hen geen behoefte is gesignaleerd om Fries als vak aan te bieden. Anderen geven aan dat zij wel zouden willen maar dat er geen gediplomeerde leraren zijn te vinden om het ook daadwerkelijk aan te bieden. Vele ambtenaren die werken in Friesland zijn het Fries niet machtig waardoor het niet altijd mogelijk is om aan verzoek om een Fries sprekende ambtenaar te voldoen of in ieder geval niet op het moment van het verzoek. Dit leidt ertoe dat Friezen vaak een afspraak moeten maken waar Nederlandstaligen direct geholpen kunnen worden.

Deze proble(e)m(pjes)en worden wel gesignaleerd maar er word niet op gereageerd. Fries is inmiddels zo dun gezaaid als taal dat het eenvoudigweg niet meer mogelijk is om aan de wensen van een paar mensen te voldoen. Fries sterft uit als levende taal en er zijn niet eens zo heel veel mensen die daar wakker van liggen.
Dat komt omdat Fries veel kleiner is dan het Nederlands.

Indien er (veel) minder Vlamingen zouden geweest zijn Franstaligen zou het NL in België ook uitgestorven zijn.
Maar omdat er nu eenmaal meer Vlamingen zijn, heeft men kunnen standhouden.

Kijk in Frankrijk. Het NL (of Vlaams) is daar op sterven na dood. Komt grotendeels door de harde houding van de overheid.
Maar kwam ook omdat er te weinig Vlamingen waren tegenover de zeer veel FR-sprekers in Frankrijk.

Een kleinere taal zijn en dan nog met minder = grote kans op uitsterven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be