Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 oktober 2007, 13:19   #1
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Baby-wissel

Citaat:
13/10 Moeders houden verwisselde baby’s

Jaroslava Cermakova (links) en Jaroslava Trojanova houden hun biologische dochters Nikola (links) en Veronika in de armen. Maar ze besluiten na de verwisseling niet opnieuw te ruilen. Toen twee Tsjechische moeders na hun bevalling naar huis mochten, kregen ze de verkeerde baby mee.

Door een dramatische vergissing waren de dochtertjes verwisseld. Pas na tien maanden kwam de fout aan het licht. De twee moeders beslisten nog voor Kerstmis de kindjes te ruilen, maar komen daar nu op terug: ze willen de ‘verkeerde’ baby’s niet meer kwijt.

De twee moeders, Jaroslava Trojanova en Jaroslava Cermakova zijn het roerend eens: “Er wordt niet geruild, we kunnen onze niet-biologische kindjes niet meer missen.” Arbeidster Jaroslava Trojanova: “Ik kan mij geen leven zonder Nikola meer indenken, hoe kan ik haar beschouwen als het kind van iemand anders en niet als het mijne?”

Jaroslava Cermakova, ondertussen opnieuw zwanger: “Ik kan mijn kindje niet meer van de hand doen, ik heb bijna een jaar van mijn dochtertje gehouden, hoe zou dat kunnen eindigen?”

De Tsjechische justitie stelde voor om de geboortebewijzen onveranderd te laten en tot een ruil over te gaan. Een van de vaders, de 29-jarige Broza: “Ik zou ook liever mijn eigen dochtertje terughebben, al zal ik nooit minder gaan houden van Nikola.”

Eén familie

De andere vader, Cermakova: “Wij zijn het er allemaal over eens dat onze dochters vier ouders zullen hebben. Wij willen ze samen opvoeden, als één grote familie. We gaan eens overleggen of we niet op dezelfde plek kunnen gaan wonen. In ieder geval kunnen we ons kleintje niet meer afgeven, ook al is het biologisch niet van ons...” Tien maanden na de twee geboorten kwam uit wat er misgegaan was: de verpleegsters hadden nagelaten de familienamen te noteren op de enkelbandjes van de borelingen die allebei in hetzelfde halfuur geboren werden en allebei een moeder hadden met de voornaam Jaroslava en met dezelfde leeftijd.

Het was vrachtrijder Broza die de waarheid achterhaalde. Hij verwonderde zich erover dat hun baby blond werd, hoewel hijzelf én zijn vrouw donkere haren hebben. Hij vroeg een DNA-test aan en daaruit bleek dat hij niet de vader was en zijn vrouw evenmin de moeder van het kleintje. Nog méér tests in het ziekenhuis onthulden de hele toedracht.
Het hoort hier misschien niet echt thuis, maar ik wist niet waar ik het anders onder moest brengen.

Ik las net dit korte krantenartikeltje en het riep bij mij heel wat vragen op. Vooral dan naar de meningen hierover in de wereld. Al vind ik het prachtig dat beide gezinnen tot dezelfde conclusie zijn gekomen zonder problemen, want deze zaak had nog veel pijnlijker kunnen zijn. Maar wat vinden jullie van de keuze van de ouders?

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 13 oktober 2007 om 13:20.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 13:24   #2
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Een gruwelijk droevige zaak. Een paar jaar geleden gebeurde dit in Vlaanderen ook bijna, een kersverse moeder vroeg aan een verpleegster hoe het kwam dat haar baby de dag voordien nog een geboortevlek had, en nu niet meer. Toen kwam het uit. Ik vraag me dan wel af hoe vaak het gebeurt dat het kind geen geboortevlek heeft, en dus...

Tja, ik zou de kleintjes zeer geleidelijk omwisselen. Dagelijks samenkomen met de het andere kind en zijn ouders, zodat zonder enige trauma's je uiteindelijk het kunt inruilen.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 13 oktober 2007 om 13:25.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 13:58   #3
Groentje-18

Standaard

Inderdaad. Een keuze voor een zo zacht mogelijke overgang maar uiteindelijk toch de overgang maken lijkt me hier ook beter.
Ik vind het heel mooi dat de ouders gezamelijk tot een beslissing zijn gekomen maar ik weet niet zeker of op lange termijn gezien wel de juiste was. Met deze keuze impliceren ze dat ze hun hele leven door het toen toevallige voorval zullen achtervolgd worden. Wat mijns inziens niet kan gebeuren zonder de nodige (ik mag er niet aan denken hoe mogelijk hartverscheurende) problemen. Tenzij ze erin slagen het heel goed aan te pakken en de nodige afspraken maken voor later...
Oud 13 oktober 2007, 14:02   #4
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Tenzij ze erin slagen het heel goed aan te pakken en de nodige afspraken maken voor later...
Ik denk dat het vooral deze 2 kinderen zijn die later met een heleboel vragen gaan zitten ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 16:32   #5
migrantenjong
Banneling

Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen
Standaard

Een baby is een baby.
migrantenjong is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 16:33   #6
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door migrantenjong Bekijk bericht
Een baby is een baby.
Idd, ze bleiten en schijten toch allemaal.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 16:44   #7
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Idd, ze bleiten en schijten toch allemaal.
Als je het goed opvoedt dan is het even goed. Toch een Homo Sapiens zoals alle anderen?

Laatst gewijzigd door migrantenjong : 13 oktober 2007 om 16:44.
Oud 13 oktober 2007, 16:46   #8
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Een baby is een baby.
En wat als de ouders van de ene schatrijk zijn, en die van de andere arm? Wat als de ouders van de ene intellectuelen zijn, en die van de andere gewone volksmensen enz.... ?
Oud 13 oktober 2007, 16:50   #9
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
En wat als de ouders van de ene schatrijk zijn, en die van de andere arm? Wat als de ouders van de ene intellectuelen zijn, en die van de andere gewone volksmensen enz.... ?
Dan is er sowieso iemand beter af. Maar wie van de twee er beter van af is maakt niet veel uit. Je hebt 50/50 kans op een betere baby als je aan ruil doet, en sowieso moet er iemand de slechte ouders krijgen.
Oud 13 oktober 2007, 16:51   #10
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Blijkbaar zijn sommigen toch nog niet volwassen genoeg om de implicaties van zo'n situatie in te zien
Oud 13 oktober 2007, 16:52   #11
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Blijkbaar zijn sommigen toch nog niet volwassen genoeg om de implicaties van zo'n situatie in te zien
Ik weiger volwassen te worden.
Oud 13 oktober 2007, 16:52   #12
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik weiger volwassen te worden.

Laat staan kinderen te maken.
Oud 13 oktober 2007, 16:59   #13
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Laat staan kinderen te maken.
Hoe wist u dat?

Ik wil geen kinderen noch een gezin. Ik ben dus degelijk de asociale zak die ik mijzelf voordoe op dit forum.
Oud 13 oktober 2007, 17:01   #14
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Hoe wist u dat?

Ik wil geen kinderen noch een gezin. Ik ben dus degelijk de asociale zak die ik mijzelf voordoe op dit forum.
Maar ge wilt wel een lief?
Oud 13 oktober 2007, 17:03   #15
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Ik zou bij God niet weten hoe ik dat zou oplossen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 17:07   #16
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar ge wilt wel een lief?
Niet noodzakelijk. Enkel als de persoon mij mijn vrijheid kan garanderen (ik bedoel niets mee waar u vermoedelijk aan denkt, ik ben monogaam) en 100% de geschikte vrouw voor mij is. Ik geloof niet in compromissen.

En moest ik er eentje hebben, dan is dat genoeg. Ik wil het niet nog eens inwrijven door te trouwen, want ik vind huwelijk een zinloos ritueel. Ik wil geen kinderen, want als de kinderen mij niet gaan aanstaan zal ik ook niet van ze houden. Het excuus dat het mijn kinderen zijn is niet geldig, het zijn strict genomen mijn kinderen niet. Ik heb ze niet zelf ontworpen, geprogrammeerd en op de markt gebracht.
Oud 13 oktober 2007, 17:24   #17
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Niet noodzakelijk. Enkel als de persoon mij mijn vrijheid kan garanderen (ik bedoel niets mee waar u vermoedelijk aan denkt, ik ben monogaam) en 100% de geschikte vrouw voor mij is. Ik geloof niet in compromissen.

En moest ik er eentje hebben, dan is dat genoeg. Ik wil het niet nog eens inwrijven door te trouwen, want ik vind huwelijk een zinloos ritueel. Ik wil geen kinderen, want als de kinderen mij niet gaan aanstaan zal ik ook niet van ze houden. Het excuus dat het mijn kinderen zijn is niet geldig, het zijn strict genomen mijn kinderen niet. Ik heb ze niet zelf ontworpen, geprogrammeerd en op de markt gebracht.
Ik denk nu dat niet zozeer met uw pro-Amerikaanse houding te maken heeft dat ge geen lief vindt
Oud 13 oktober 2007, 17:27   #18
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk nu dat niet zozeer met uw pro-Amerikaanse houding te maken heeft dat ge geen lief vindt
Nee, dat weet ik, maar overlaatst ging ik in Gent iets drinken met mensen dat ik net leerde kennen en zoals alle groepsgesprekken ontaardde het in een politiek debat.
Ik haalde enkele van mijn opinies, gesteund door feiten en argumentatie naar boven (ik doe dit IRL net iets beleefder dan op het forum) en presenteerde ze aan de mensen.
Een van de antwoorden, letterlijk geciteerd, was:

"OMG, ik snap ni da jij zo achterlijk kunt zijn"

En ik zei nog niets dat erg zou kunnen zijn.

En het is tegenwoodig heel erg in trek bij de meisjes om Bush te haten. Als je Bush haat, dan heb je een hart en ben je van staat om echte liefde te vertonen, denken ze.
Oud 13 oktober 2007, 17:30   #19
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, dat weet ik, maar overlaatst ging ik in Gent iets drinken met mensen dat ik net leerde kennen en zoals alle groepsgesprekken ontaardde het in een politiek debat.
Ik haalde enkele van mijn opinies, gesteund door feiten en argumentatie naar boven (ik doe dit IRL net iets beleefder dan op het forum) en presenteerde ze aan de mensen.

En het is tegenwoodig heel erg in trek bij de meisjes om Bush te haten. Als je Bush haat, dan heb je een hart en ben je van staat om echte liefde te vertonen, denken ze.

Die wijven van tegenwoordig, pffffffff.

Loemp, achterlijk en ne foef dat op hun 16de al uitgerokke is.
Oud 13 oktober 2007, 17:37   #20
Den Ardennees

Standaard

Citaat:

ja, dat geloof ik absoluut. Nu, als ik een meisje probeer te versieren ga ik in de eerste plaats niet over politiek beginnen aangezien ik weet dat mijn visies wellicht niet door de partij aan de overkant van de tafel gedeeld worden, maar je hebt gelijk dat vele linksen absoluut niet verdraagzaam zijn in hun mening.

En door te zeggen dat je Bush haat zul je een meisje niet binnendraaien hoor, maar door te zeggen dat je hem steunt zul je ze wel zeker afstoten, het werk alleen negatief.

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 13 oktober 2007 om 17:37.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be