Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Filip Dewinter (Vlaams Blok) - 16 tot 22 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Filip Dewinter (Vlaams Blok) - 16 tot 22 februari "De man die niet uit het nieuws is weg te branden. De opgang van zijn partij, het Vlaams Blok stond ook garant voor zijn persoonlijke carrière. Als grote tegenstander van het stemrecht voor migranten is hij ook nu actueel present. Als Bruggeling zete

Discussietools
Oud 15 februari 2004, 18:43   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Ik vraag mij al een tijdje af, wat het concrete standpunt is van het Vlaams Blok over een verdere samenwerking met Nederland.

Het is bekend dat er talrijke politici zijn die dat wel zien zitten (o.a. Johan Demol, Roeland Raes,...), maar in tegenstelling tot bv. de N-VA zie ik geen concrete verwijzingen naar een verdere samenwerking.

Daarom had ik graag eens het standpunt van u persoonlijk én van uw partij gehad.

Alvast bedankt.
Oud 16 februari 2004, 10:24   #2
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Als het VB inderdaad ideeën in die richting heeft, dan vrees ik dat die een dode letter zullen blijven. Hier in Nederland zit namelijk niemand te wachten op het Blok, wel integendeel. Als je het pragmatisch aanpakt, zijn er zeker mensen te winnen voor een nauwere samenwerking (en eventueel verder), maar als je een VB-rethoriek hanteert, dan schrik je alleen maar fenomenaal af.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline  
Oud 16 februari 2004, 18:17   #3
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Als het VB inderdaad ideeën in die richting heeft, dan vrees ik dat die een dode letter zullen blijven. Hier in Nederland zit namelijk niemand te wachten op het Blok, wel integendeel. Als je het pragmatisch aanpakt, zijn er zeker mensen te winnen voor een nauwere samenwerking (en eventueel verder), maar als je een VB-rethoriek hanteert, dan schrik je alleen maar fenomenaal af.
Het valt me idd op dat in Nederland redelijk veel progressieve zielen zijn zoals Jan Terlouw en Erik Jurgens die voorstander zijn, en dan expliciet voor een hereniging van Vlaanderen -niet België- met Nederland.

Pleegt het Vlaams Blok ook geen politiek zelfmoord indien het opgaat in een Groot-Nederlandse context? Aanverwante partijen als de NNP stellen namelijk niet veel voor.
Oud 17 februari 2004, 14:48   #4
Filip Dewinter
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ik vraag mij al een tijdje af, wat het concrete standpunt is van het Vlaams Blok over een verdere samenwerking met Nederland.

Het is bekend dat er talrijke politici zijn die dat wel zien zitten (o.a. Johan Demol, Roeland Raes,...), maar in tegenstelling tot bv. de N-VA zie ik geen concrete verwijzingen naar een verdere samenwerking.

Daarom had ik graag eens het standpunt van u persoonlijk én van uw partij gehad.

Alvast bedankt.
Het Vlaams Blok wenst - na de realisatie van de Vlaamse onafhankelijkheid - een samenwerkingsverband te realiseren met Nederland. De beide landen kunnen in gemeenschappelijk overleg beslissen wat gemeenschappelijk zal geregeld worden. Niet iedereen binnen het Vlaams Blok heeft weliswaar dezelfde opvattingen over hoe ver deze samenwerking (verdragen, confederatie,...?) uiteindelijk dient te strekken. Ik ben in deze van mening dat we eerst al maar moeten beginnen met de realisatie van de Vlaamse onafhankelijkheid, daarna zien we wel verder.
Filip Dewinter is offline  
Oud 17 februari 2004, 14:50   #5
Filip Dewinter
Vreemdeling

Standaard

quote]

Het valt me idd op dat in Nederland redelijk veel progressieve zielen zijn zoals Jan Terlouw en Erik Jurgens die voorstander zijn, en dan expliciet voor een hereniging van Vlaanderen -niet België- met Nederland.

[/quote]

Ik denk dat u zich terzake vergist. Momenteel is België het meest progressieve broertje in Europa. In Nederland heeft het politiek-correcte denken haar beste tijd allang gehad.
Filip Dewinter is offline  
Oud 17 februari 2004, 15:06   #6
Thomas O'Malley
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip Dewinter

Het Vlaams Blok wenst - na de realisatie van de Vlaamse onafhankelijkheid - een samenwerkingsverband te realiseren met Nederland. De beide landen kunnen in gemeenschappelijk overleg beslissen wat gemeenschappelijk zal geregeld worden. Niet iedereen binnen het Vlaams Blok heeft weliswaar dezelfde opvattingen over hoe ver deze samenwerking (verdragen, confederatie,...?) uiteindelijk dient te strekken. Ik ben in deze van mening dat we eerst al maar moeten beginnen met de realisatie van de Vlaamse onafhankelijkheid, daarna zien we wel verder.
Beste Mijnheer Dewinter,

Dit antwoord verwonderd mij enigszins. Ik ben al sinds mijn stemgerechtigheid vast Blokstemmer, omdat uw partij nog de enige is de de Vlaamse ontvoogdingsstrijd hoog in het vaandel draagt. Dat was, tot nog toe, mijn enige echte en doorgedreven motivatie om mijn stem aan het Blok toe te vertrouwen.

Echter, als het de bedoeling moet zijn, eens onafhankelijk, weer het kleine broertje te moeten worden van Nederland (15 miljoen inwoners tegen amper zes miljoen Vlamingen), en ook al is het maar op beperkt niveau, dan zou ik me heel erg bekocht voelen.

Kunnen wij, Vlaming zijnde, nu eens voor een keer niet een onze twijfels en angsten alsof we niet zouden kunnen overleven in een eengemaakt Europa opzij kunnen schuiven en een beetje meer chauvinisme naar boven toveren. We kunnen, als onafhankelijke Vlaamse Staat best ons mannetje staan binnen Europa. Daar hebben we Nederland niet bij nodig ook al gaat het maar om gedeeltelijke samenwerking.

Graag een extra woordje uitleg lijkt me hier wel op z'n plaats. Ik sprak u enige tijd geleden hieromtrent al eens over aan tijdens het Vlaams Blok bal op De Ark in Deurne, maar toen had ik uw uitleg enigszins anders begrepen. Graag een extra woordje uitleg, dat lijkt me hier wel op z'n plaats.

Alvast vriendelijke dank
Thomas O'Malley is offline  
Oud 17 februari 2004, 17:38   #7
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste Mijnheer Dewinter,

Dit antwoord verwonderd mij enigszins. Ik ben al sinds mijn stemgerechtigheid vast Blokstemmer, omdat uw partij nog de enige is de de Vlaamse ontvoogdingsstrijd hoog in het vaandel draagt. Dat was, tot nog toe, mijn enige echte en doorgedreven motivatie om mijn stem aan het Blok toe te vertrouwen.

Echter, als het de bedoeling moet zijn, eens onafhankelijk, weer het kleine broertje te moeten worden van Nederland (15 miljoen inwoners tegen amper zes miljoen Vlamingen), en ook al is het maar op beperkt niveau, dan zou ik me heel erg bekocht voelen.

Kunnen wij, Vlaming zijnde, nu eens voor een keer niet een onze twijfels en angsten alsof we niet zouden kunnen overleven in een eengemaakt Europa opzij kunnen schuiven en een beetje meer chauvinisme naar boven toveren. We kunnen, als onafhankelijke Vlaamse Staat best ons mannetje staan binnen Europa. Daar hebben we Nederland niet bij nodig ook al gaat het maar om gedeeltelijke samenwerking.

Graag een extra woordje uitleg lijkt me hier wel op z'n plaats. Ik sprak u enige tijd geleden hieromtrent al eens over aan tijdens het Vlaams Blok bal op De Ark in Deurne, maar toen had ik uw uitleg enigszins anders begrepen. Graag een extra woordje uitleg, dat lijkt me hier wel op z'n plaats.

Alvast vriendelijke dank
Illustratie van de haken en ogen waarmee het programma van het Blok aaneen hangt. A la tete du client, en voor elk wat wils, maar de oogjes zullen opengaan als er echt keuzes moeten gemaakt worden.

In die zin is het cordon sanitaire voor het Blok steeds de lijm geweest, en zorgde het ervoor dat de neuzen in dezelfde richting bleven wijzen. Eens er overgegaan moet worden tot daden voorspel ik een langzame dood, tenzij het Blok op dat moment �*lle maskers afwerpt, en echt haar fascistische gezicht toont, namelijk dat van de dictatuur tegen de wil van het volk in.

Het ideale scenario voor het Blok is dus volgens mij niet zo snel mogelijk meeregeren in Antwerpen, maar eerst veel sterker worden in heel Vlaanderen, tot het Blok overal kan meeregeren, en dan... Kaboem! (geluid van het massaal tegelijk opengaan van ogen)
Gentenaar is offline  
Oud 17 februari 2004, 18:19   #8
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik denk dat u zich terzake vergist. Momenteel is België het meest progressieve broertje in Europa. In Nederland heeft het politiek-correcte denken haar beste tijd allang gehad.
Bedoelt u hiermee dat Jan Terlouw en Erik Jurgens dit niet zouden voorstaan? Of dat ze niet progressief zouden zijn? Noem je de D66 en de PVDA conservatief misschien? De eerste zijn links-liberalen, de tweede sociaal-democraten. Ik denk dat u zich maw dus vergist.
Oud 17 februari 2004, 18:29   #9
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Noem je de D66 en de PVDA conservatief misschien? De eerste zijn links-liberalen, de tweede sociaal-democraten. Ik denk dat u zich maw dus vergist.
PVDA is geen sociaal-democratische partij, maar een communistische.

Verwar deze niet!
Gentenaar is offline  
Oud 17 februari 2004, 18:30   #10
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Quote:
Noem je de D66 en de PVDA conservatief misschien? De eerste zijn links-liberalen, de tweede sociaal-democraten. Ik denk dat u zich maw dus vergist.

Verwar deze niet!
Oww! In Nederland natuurlijk wel...

Mes excuses!
Gentenaar is offline  
Oud 17 februari 2004, 19:38   #11
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is dan wel heel ironisch -en ik spreek uit eigen ervaring- dat, als er een voedingsbodem is voor inter-Nederlandse samenwerking, die eerder in progressieve hoek moet gezocht worden.

Wat dan uw bewering betreft dat het 'politiek-correcte denken' op haar retour is, dat durf ik te betwijfelen. Het is inderdaad zo dat het discours een flink eind naar rechts is opgeschoven, maar een groot deel daarvan is te beschouwen als bontonnerie, net zoals het in Vlaanderen nog steeds bon ton is om zich linkser op te stellen dan men in feite is. Men wil de uitwassen van de permissieve maatschappij afveilen, maar in feite blijft de Nederlandse samenleving een stuk progressiever dan de Vlaamse. Wat misschien wel terugkomt, als je het zo kan stellen, is 'het fatsoen', het 'zo hoort het' dat sinds de jaren 60 plots niet meer gold.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline  
Oud 17 februari 2004, 19:39   #12
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar
Citaat:
Quote:

Verwar deze niet!

Mes excuses!
Ai ai ai ai ai toch...
Oud 17 februari 2004, 19:41   #13
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Quote:
Quote:

Verwar deze niet!

Verwarring komt door andere schrijfwijze: PVDA (België) en PvdA (Nederland)
Gentenaar is offline  
Oud 17 februari 2004, 20:04   #14
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat laatste klopt inderdaad, maar 'progressief' en 'politiek-correct' zijn dan ook geen synoniemen. Pim Fortuyn was bijvoorbeeld duidelijk progressief - vooruitstrevend en veranderingsgezind op de meeste terreinen - maar zeker niet politiek-correct. Ter linker zijde zien (zagen?) we bij de PvdA een duidelijke conservatieve of (machts)behoudende vleugel, die wel degelijk politiek-correct was.

Wat betreft uw standpunt over samenwerking met Nederland: u geeft aan dat de meningen binnen uw partij verdeeld zijn over de vraag hoever deze samenwerking moet strekken, maar hoever zou deze samenwerking wat uzelf betreft (op termijn) moeten of kunnen gaan?
Dimitri is offline  
Oud 18 februari 2004, 00:16   #15
Thomas O'Malley
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:
Beste Mijnheer Dewinter,

Alvast vriendelijke dank
Illustratie van de haken en ogen waarmee het programma van het Blok aaneen hangt. A la tete du client, en voor elk wat wils, maar de oogjes zullen opengaan als er echt keuzes moeten gemaakt worden.

In die zin is het cordon sanitaire voor het Blok steeds de lijm geweest, en zorgde het ervoor dat de neuzen in dezelfde richting bleven wijzen. Eens er overgegaan moet worden tot daden voorspel ik een langzame dood, tenzij het Blok op dat moment �*lle maskers afwerpt, en echt haar fascistische gezicht toont, namelijk dat van de dictatuur tegen de wil van het volk in.

Het ideale scenario voor het Blok is dus volgens mij niet zo snel mogelijk meeregeren in Antwerpen, maar eerst veel sterker worden in heel Vlaanderen, tot het Blok overal kan meeregeren, en dan... Kaboem! (geluid van het massaal tegelijk opengaan van ogen)
Uw dictatoriaal antwoord als ware het zo dat ik niet voor mezelf kon denken en zelf uitmaken voor wie ik moet stemmen, zegt meer over u dan over de manier van werken van het Blok.
Deze extremistische opvattingen en uitlatingen hoef ik allerminst van u ontvangen. Zowaar geeft u me nu opnieuw een reden om toch maar weer Blok te stemmen.
Thomas O'Malley is offline  
Oud 18 februari 2004, 02:30   #16
Vicky
Parlementslid

Vicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Beste Mijnheer Dewinter,

Alvast vriendelijke dank

Man, man, man, jouw houding is de beste reclame voor het Blok.
Waarom trek je niet naar Cuba? Daar zal jij je zeker thuis voelen.
Maar je moet je haasten, want het is bijna - op Zuid-Korea na - het laatste communistische bastion. En Fidél is niet meer van de jongste.
Vicky is offline  
Oud 18 februari 2004, 07:36   #17
Peace
Europees Commissaris

Peace's schermafbeelding

Standaard

[size=6]SAMENWERKEN BETEKEND NIET SAMENSMELTEN[/size].

Ik denk dat Filip duidelijk heeft gesteld dat er binnen het Vlaams Blok helemaal geen sprake is van de wens om met Nederland tot een land te versmelten. Er zullen binnen het VB best mensen zijn die daar voorstander van zijn maar dit lijkt mij eerder een minderheid.

Zoals Filip duidelijk te kennen gaf is dit momenteel zeker ook geen thema binnen het VB. De prioriteit is de verdere defederalisering en de uiteindelijke onafhankelijkheid van Vlaanderen.

Zoals ik het zie hebben wij nog nooit in de geschiedenis zo kort bij deze Vlaamse eis gestaan.
Ik durf met een hoge mate van zekerheid te stellen dat een meerderheid van de Vlaams Nationalisten zeker niet willen samensmelten met Nederland maar van Vlaanderen een volledig zelfstandige regio binnen Europa willen maken.

Ikzelf ben een grote tegenstander van een samensmelten met Nederland en zou mij radicaal opstellen tegen elke poging van welke partij ook maar om zelf maar pogingen in die richting te ondernemen.

Echter ben ik wel voorstander van een enge economische en wetenschappelijke samenwerking. De reden hiervoor is dat ons land te klein is en dat daardoor nagenoeg alle grote Belgische bedrijven in handen zijn van buitenlandse investeerders. Eveneens op het gebied van wetenschappelijk onderzoek dat enorme bedragen geld kost zou een goede samenwerking, bijvoorbeeld door onze universiteiten te preferen zijn. Ons land dient voldoende innovatief te kunnen blijven om te kunnen blijven concurreren met landen gelijk de VS die in staat zijn enorme bedragen in wetenschappelijk onderzoek te stoppen.

Ik ben echter van mening dat die versterkte samenwerking zich niet tot Nederland moet beperken maar dat Europa op het gebied van wetenschappelijk onderzoek veel enger moet samenwerken en samen veel grotere wetenschappelijke projecten kan bekostigen.
Oud 18 februari 2004, 08:51   #18
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Vicky schreef

Citaat:
Maar je moet je haasten, want het is bijna - op Zuid-Korea na - het laatste communistische bastion. En Fidél is niet meer van de jongste.
Je bedoelt Noord-Korea.
Je bedoelt socialisme (communisme is het einddoel van een socialistische staat, maar is tot nu toe nog nergens bereikt)
Gentenaar is offline  
Oud 18 februari 2004, 09:46   #19
zarathustra
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Vicky schreef

Citaat:
Je bedoelt Noord-Korea.
Je bedoelt socialisme (communisme is het einddoel van een socialistische staat, maar is tot nu toe nog nergens bereikt)
als DAT ginder socialisme is, dan stel ik voor dat we direct de PS en sp.a maar verbieden voor ze de absolute meerderheid krijgen en 'KABOEM' de maskers afwerpen en het een 'socialistische' staat wordt....

Oud 18 februari 2004, 09:48   #20
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Opnieuw mis: PS en sp.a zijn sociaal-democraten, en hebben niet als hoofddoel het kapitalisme af te zweren en te streven naar een socialistische samenleving, maar wel "de scherpe randjes van het kapitalisme eraf vijlen, en het systeem iets rechtvaardiger te maken".

(Fat chance!)
Gentenaar is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be