Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 oktober 2007, 11:06   #1
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard Van Mechelen-BAM :"goed bestuur" potje begint te rieken

Vlaamse regering zeer gul voor bouwheer Lange Wapper


De eerste spadesteek moet nog in de grond, maar het financiële plaatje voor de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) is in twee jaar tijd grondig bijgestuurd. Dat blijkt uit een tot dusver geheim akkoord tussen de Vlaamse regering en BAM, bouwheer van de zogeheten Lange Wapper.

Het door de regering te financieren startkapitaal van BAM stijgt van 700 naar 822 miljoen euro. De vennootschap krijgt, als ze dat wil, een zakelijk recht op de Kennedytunnel en mag 'in alle vrijheid' tolgelden verhogen.

Zonder dat daar enige ruchtbaarheid aan werd gegeven, ondertekenden de ministers Dirk Van Mechelen (Open Vld), Hilde Crevits (CD&V) en Kathleen Van Brempt (sp.a) op 27 juli een kaderovereenkomst met BAM. De Morgen kreeg een kopie in handen. Het akkoord heeft verstrekkende gevolgen voor de financiering, via publiek-private samenwerking, van de voorlopig op 1,85 miljard euro geraamde Oosterweelverbinding. Lasten verschuiven van privé naar overheid, lusten van overheid naar privé.

In een mededeling sprak de regering op 22 juli 2005 nog van "een totale kapitaalsinbreng tot 2010" van 700 miljoen euro, nodig voor BAM. De nieuwe tekst spreekt nu van "een jaarlijkse volstorting en/of verhoging van het kapitaal van BAM ten belope van 41,1 miljoen euro, tot het maatschappelijk kapitaal 822,2 miljoen euro zal bedragen". Vanaf 2011 doet Vlaanderen er nog een jaarlijkse toelage van 24,5 miljoen euro bij.

Gewijzigde spelregels

Hier bovenop verwerft BAM het recht om "in alle vrijheid" de tol op zowel de Oosterweelverbinding als op de bestaande Liefkenshoektunnel te wijzigen. En dit "zonder dat BAM het akkoord of de toelating van het Vlaamse Gewest behoeft". De regering kondigde in 2005 aan dat het tarief voor personenwagens maximum 2 euro zou bedragen en voor vrachtwagens (meer dan 12 ton) 15,6 euro. Inmiddels zijn die cijfers al bijgestuurd en gaat het om 2,4 en 19,02 euro. De overeenkomst lijkt aan te geven dat BAM zich in de toekomst van die maxima niet veel meer hoeft aan te trekken. BAM verwerft ook een 'zakelijk recht' op zowel de Kennedytunnel als alle 'toegangswegen'. Ze krijgt dat recht "op eenvoudige aanvraag" en tegen "netto nulkost".

BAM ligt al een poosje onder vuur omdat ze twee kandidaat-aannemers uit de aanbestedingsprocedure weerde en alleen nog onderhandelt met de duurste, Noriant. Deze groep heeft banden met leden van een bij BAM opgerichte 'kwaliteitskamer'. Concurrenten Loro en AB stapten al naar de rechter en eisen schadeloosstellingen van 150 tot 200 miljoen euro. Beide consortia voeren aan dat BAM hen uit de race gooide op basis van spelregels die achteraf weer werden gewijzigd. De kaderovereenkomst lijkt hen nog meer juridische munitie te geven.

Onvoorziene omstandigheden

In het bestek waarop de aannemers in 2005 hun offertes baseerden, moesten zij een middel voorzien om de overheid schadeloos te stellen bij 'onvoorziene omstandigheden' en een bijna onbetaalbare verzekering afsluiten. Het ging onder meer om natuurrampen, plotse stijgingen van olie- of staalprijzen en terreuraanslagen. De regering neemt die last nu op zich en "zal BAM onmiddellijk en integraal vrijwaren en schadeloosstellen voor alle door BAM te dragen kosten en schade (...) uit onvoorziene omstandigheden". Deze formulering is in overheidscontracten ongebruikelijk.

De kaderovereekomst geldt tot in juni 2047. De regering verbond zich ertoe om tot die datum geen enkele nieuwe autosnelweg te bouwen in en rond Antwerpen en ook geen enkele tunnel onder de Schelde. "Die clausule kwam er op vraag van de banken", zegt BAM-woordvoerder Nick Orbaen. "Onze financiers wensen garanties dat het huidige plaatje, met inkomsten uit tolgelden, niet wordt verstoord. Het is de bedoeling dat BAM instrumenten in handen krijgt om de verkeersstromen rond Antwerpen te sturen. De tolgelden zijn niet helemaal vrij, de door de regering vastgelegde maxima blijven gelden. Trouwens, als wij te veel aanrekenen, laten de mensen onze tunnel links liggen en dat kan niet de bedoeling zijn."

De start van de bouwwerken was gepland voor 2006, maar is inmiddels verschoven naar midden 2008. (Douglas De Coninck)


Hierbij kan ik nog voegen dat minister Van Mechelen promotie gemaakt heeft tot vice-premier deze week.
Dat hij het contract Mary heeft genegocieerd, Wouter Vandenhaute zit nu ergens aan de cote d'Azur te nippen aan champagne.
Dezelfde Van Mechelen heeft 15 miljoen euro belastingsgeld in het land van (N)ooit gestopt.
Het "goed bestuur, wij nemen beslissingen, wat we in Vlaanderen doen,...."-concept van den Yves is ........euh?
Ook fijn om op te merken dat de 3 klassieke partijen mooi hebben getekend.
De achterkamertjes politiek en maar kappen op VB en LDD.
Crevits nu al aangeschoten, Van Brempt (sois belle et tais-toi) en het oerdegelijke begrotingswerk van Van Mechelen.

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 16 oktober 2007 om 11:17.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2007, 11:19   #2
DenKempenzoon
Schepen
 
Geregistreerd: 18 augustus 2007
Berichten: 457
Standaard

Wil er me iemand uitleggen wat dat 'zakelijk recht op de Kennedytunnel' betekent?

Gaan ze daar dan ook een tolheffing mogen invoeren? Dan kan je enkel nog via de Waaslandtunnel vanuit Antwerpen richting Oost-Vlaanderen/Linkeroever zonder dat je moet betalen?

De auto, je vrijheid.... tijden kunnen veranderen.
DenKempenzoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2007, 11:26   #3
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenKempenzoon Bekijk bericht
Wil er me iemand uitleggen wat dat 'zakelijk recht op de Kennedytunnel' betekent?

Gaan ze daar dan ook een tolheffing mogen invoeren? Dan kan je enkel nog via de Waaslandtunnel vanuit Antwerpen richting Oost-Vlaanderen/Linkeroever zonder dat je moet betalen?

De auto, je vrijheid.... tijden kunnen veranderen.
Uitleggen kan ik het niet, maar het gaat de autobestuurders geld kosten.
Ik maak hier uit dat het hele BAM-verhaal zoveel geld gaat kosten en dat de VLD-bouwpromotor vrienden een monopolie-snoep(je) moeten krijgen op kap van....om het hele verhaal te bekostigen.
Uw misschien belastingsverlaging waarvoor VLD federaal gaat vechten is al lang op aan verhoogde provinciale taksen, nieuwe taksen op elektriciteitsdistributie, taksen op niet aanwezige bio-ethanol in brandstoffen,taksen op.....

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 16 oktober 2007 om 11:27.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2007, 12:08   #4
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.450
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenKempenzoon Bekijk bericht
Wil er me iemand uitleggen wat dat 'zakelijk recht op de Kennedytunnel' betekent?

Gaan ze daar dan ook een tolheffing mogen invoeren? Dan kan je enkel nog via de Waaslandtunnel vanuit Antwerpen richting Oost-Vlaanderen/Linkeroever zonder dat je moet betalen?

De auto, je vrijheid.... tijden kunnen veranderen.
Normaliter kan men op het openbaar domein geen zakelijk recht bekomen.
Het openbaar domein is bestemd voor iedereen zonder onderscheid van persoon.
Het gebruik ervan moet gelijk zijn voor iedereen en er wordt aangenomen dat het gratis is.
Maar sinds jaren trachten juridische mensen dat allemaal te veranderen, zij willen het openbaar domein in beslagnemen om er zakelijke rechten op te kunnen geven.
Zij noemen dat valoriseren.
Sommigen P.P.S zijn voor onze maatschappij gunstig als ze maar met het algmeen belang te maken hebben.
Maar ons openbaar domein dat geen sexy materie is, is voor de gieren van de libelarisering zeer aantrekkelijk en dus bestaat het gevaar dat wij het gaan kwijtgeraken.
Dit als wij niet reageren.
In mei 2007 is er een arrest gekomen van het Hof van Cassatie aangaande de Schelde en Hessenatie, het is zeer leerrijk.
Het Hof doet in deze een kering waarbij men zich de vraag kan stellen of het niets te maken kan hebben met politieke benoemingen of andere druk...

Laatst gewijzigd door RASPOUTINE : 16 oktober 2007 om 12:15.
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be