![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Als ik zo eens naar de wereld kijk en mijn gedachten ga ordenen,dan merk ik dat ik niet zo blij ben met de wereld waarin in leef.
We worden bijna gedwongen om in een wereldorde te leven die volledig bepaald wordt door de groten der aarde nl.de machtigen van de industrie en de politiekers die naar hun pijpen dansen. Steeds meer en meer kleine zelfstandigen moeten afhaken en de boel sluiten,zij kunnen immers niet meer wedijveren met de multinationals of de grote bedrijven,de vrijheid van keuze is beperkt(wat betreft zelfstandigheid). En eens men bij de grote bedrijven de tegenstand van kleine ondernemers heeft opgruimt kan men beginnen met alles te decentraliseren,om daarna winsten te gaan zoeken in andere goedkopere landen en met minder personeel . De werknemers worden als en noodzakelijk kwaad gezien omdat ze nooit helemaal uitgeschakeld kunnen worden,tot spijt van de aandeelhouders die het kapitalisme benutten om er zelf beter van te worden. Ik beschouw het kapitalisme en het liberalisme als een neergang in de wereld. Het openen van bepaalde markten is alleen beschikbaar voor grote ondernemers en de concurrentie die prijsdaling voor de consument met zich meebrengt is van tijdelijke aard. Met heimwee denk ik terug aan de tijd toen de kleine man nog enige inbreng had in de zelfstandigheid en er nog met enige tevredenheid en overschot zijn winkeltje kan opendoen,en geloof me die zijn er steeds minder en minder. Versta me niet verkeerd hoor,vroeger was er minder dan nu maar het leven was eenvoudiger,prettiger en warmer.
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Tja, ik veronderstel dat Uw ouders vijftig jaar geleden ongeveer hetzelfde vertelden...
Als men heel zijn actief leven bij de RTT gewerkt heeft, is men natuurlijk niet veel druk gewoon... ![]() Ik wil natuurlijk niet zeggen dat de wereld eerlijk in elkaar zit... maar als wij al moeten klagen, wat moet de rest van de wereld dan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Identieke gevoelens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Wat een fijne kerel bent u toch ![]()
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Niet op letten, voor Chipie bestaat de wereld uit 99% werkschuw tuig, hij is de uitverkoren zelfstandige om de ideale koers te bepalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Hopelijk voor hem kan hij het blijven(met de nodige winst)anders zal het weer aan de vakbond liggen.
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Stel je voor bijvoorbeeld dat niemand nog klant wil zijn bij (ik zeg nu maar iets) de Fortis bank ... of als niemand nog een Renault wil kopen ... In die zin (maar we beseffen het nog niet) is de macht van de multinational heel relatief en zelfs heel breekbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik leerde altijd dat ... voor wat ...hoort wat ... Als er dus een miljoen (ik zeg nu maar een getal) Golfkes zouden rondrijden in België dan hebben ze hier vet hun boterham verdiend, niet? Er mag dan wel iets voor in de plaats komen hé? Als die multinationals echter het onderste uit de kan willen en hun producten goedkoop laten produceren in de lageloonlanden om hier met tiendubbele winst te verkopen dan zeg ik .... njet, alvast niet met mij ... Ik ben er dan ook zeer consequent in en heb bijvoorbeeld sinds de sluiting van Renault Vilvoorde geen enkele Renault meer gekocht ... ook al zijn ze nog zo goed of nog zo aantrekkelijk geprijsd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat zouden wij beter ook doen. Misschien moeten we bedrijven die in Vlaanderen gevestigd zijn een belastingsvoordeel geven t.o.v. bedrijven die in het buitenland zitten. Ik dacht dat je bedoelde dat grote bedrijven geboycot moesten worden omdat ze de kleine zelfstandigen kapotconcurreerden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() alles is relatief beste,als ze morgen meer winsten zien elders zullen ze het voor u niet laten,wat ik bedoel is dat wij meer en meer verworden tot meelopers net dankzij de globalisatie.
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Zolang wij er van kunnen profiteren blijven we hen steunen, als dat niet meer kan moeten we daarmee stoppen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U weet toch dat we een exportland zijn? En dat we geen grondstoffen hebben? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Zeg eens... In welk land - buiten Cuba - is het (veel) beter om leven? Waar is de keuze aan pampers groter en goedkoper? ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 28 oktober 2007 om 22:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voorbeeld: mijne beste vriend is manager van een textielbedrijf. Ongeveer een zestal jaar geleden zo'n vijfentwintig man tewerkgesteld. Nu ... alle productie in Polen en Turkije met als resultaat ... nog zes man tewerkgesteld. Ja, men zou kunnen stellen dat hij die zes man heeft "gered". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
![]() Sorry, maar dat is echt grappig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() En wat is daar grappig aan?
Wat ik veel grappiger vind dat is dat mannen zoals U en de Feremans ![]() Ja, idd... We zouden minstens een miljoen mensen hebben in de kolenmijnen, staalfabrieken, scheepswerven, de post, de spoorweg, de rtt, de sabena's van deze wereld… ![]() Idd... het zou mooi zijn.. Mss zelfs te mooi... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dus mijn vraag was gaat de globalisering de wereld VERBETEREN of gaat ze de wereld VERANDEREN en dat hoeft niet noodzakelijk hetzelfde te zijn.
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Ik vind dat de mensen vooral slapjanussen geworden zijn. Aan heel dat systeem zouden we iets kunnen veranderen als we de moeite nemen om er werkelijk tegenin te gaan. Maar kennelijk voelen we ons niet ertoe geroepen. Het feit dat dit voor bijna iedereen geldt beangstigd mij. Ik vraag me soms af wat er in godsnaam nodig is om nog een populatie voor iets gemobiliseerd te krijgen, als zelfs de meest schrijnende taferelen die ons vandaag de dag al hebben geconfronteerd niet volstaan.
![]()
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |