![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Om wat "couleur locale" in de discussies te brengen en het europese bewustzijn te verhogen, hier een draad om wat staaltkes van gekende en minder gekende europese talen te zetten :
1/Bretoens : Kengevredad Esperanto-Breizh a stroll kevredigezhioù esperanteg Breizh. Evit Breizh eo-hi a zo e-karg eus an obererezhioù a zo ul liamm dezho gant ar yezh etrevroadel : an Esperanteg. E-barzh al lec'hienn-se e vez kavet darvoudoù da zont S pe tremenet eus bed an esperanteF er rann-vro. Gellout a reer neuze o implij diouzhtu evit peurzeskiñ ar yezh. Kinnig a ra deoc'h ivez keleier diwarbenn ar yezh Esperanteg, ha pe-giz ober ganto evit brudañ sevenadur Breizh er ". Ma n'ho peus ket lakaet hoc'h anv en ur c'hlub l, ho po tro ober war al lec'hienn e Kengevredad Esperanto-Breizh.Kavout a raec'h ivez evit mont davet lec'hiennoù dedennus-all diwarbenn an Esperanteg hag ar re a gomz anezhañ..
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest Laatst gewijzigd door 1handclapping : 20 oktober 2007 om 13:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementslid
|
![]() ![]() Limburgs Limburgs offesjeel erkant Op 14 fibberwarie 1997 woor 't Limburgs offesjeel door de Hollese regering es taal erkant. Vanoet de Pertie Nuuj Limburg (PNL) kaom veurige zoemer eine innesjetiefveursjlaag, óm 't gebroek van de Limburgse taal wiejer te sjtiepe en óm ei 'Algemein Gesjreve Limburgs' (AGL) te óntwikkele. Deze veursjlaag woor in de gedippeteerde sjtaote behanjeld. Nao 't evórtlaote van 't AGL, woeveur 't nog gein voldoonde pollitike sjtiep goof, woor de veursjlaag aangenómme. Dit meint det ein 'streektaalfunctionaris' door de provins is aangesjtèlt dae zich es 'wiesman' actief mit 't Limburgs geit besjeftige. Ouch weurt eine Raod veur 't Limburgs opgezat. De streektaalfunctionaris weurt Pierre Bakkes oet Mofert. In de gezèt (Dagblad de Limburger) sjtèlde er zich alvas veur. 't Limburgs is ein echte taal 't Limburgs is ein zelfsjtendige en volsjtendige taal, en haet nauw lingwistisse benj mit Pruses en Holles. 't Haet eine angere oersjprunk es 't Holles en 't besjtrik ei semmelik groet gebeed. Ómmetóm ein miljoon luuj kalle aldaag Limburgs, en 't taalgebeed sjtrèk zich oet bis euver de päöl nao 't Belsj en 't Pruses. Väöl luuj gaeve de Limburgse taal aan es 'de Limburgse dialekte'. Dit sjtömp neet, den eine dialek is sjlechs eine varrejant van ein zelfsjtendige taal. 't Limburgs, aevel, is erkant ónger 't Europees Verdraag van Lokaal- en Minderheidstale. 't Doel van dit verdraag is 't besjirme en sjtiepe van klein tale in de Europa. Belangriek aevewaal, veur 't aafpäöle van 't begrip 'dialek' zeen de criteria die 't 'European Bureau for Lesser used Languages' hieveur gebroek: "Dialekte richte zich aanbelang de gebroekde wäörd, zatsboew en rechsjrieving nao ein sjtanderdtaal." Gein van dees drie guld veur 't Limburgs. Veer kinne dus waal kóngkledere det 't Limburgs ein volsjtendige taal is, dae zich zelfsjtendig haet óntwikkeld. De versjille die 't tösje de dialekte in Limburg óngerlings geuf, kómme in jeder taal veur. Emes oet Remunj kalt angers es emes oet Mestreech, zjus wie eine Hollenjer angers kalt es eine Braobenjer. Veur mie infermasie, zuug de Hollese verzie van dees webziej. var sc_project=1020464; var sc_invisible=1; var sc_partition=9; var sc_security="2d6221ec"; PS: miss moet deze topic van ondertitels voorzien worden. ![]() ![]() ![]() Ik veronderstel dat lokale dialecten zoals Gents of Antwaarps e.d. niet meedoen.. Laatst gewijzigd door stropkeuh : 20 oktober 2007 om 14:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik vind de naam "Limburgs" heel misleidend, het is juist of men deze taal ook in Vlaams-Limburgs spreekt. Ga met deze taal naar Hasselt, Lommel, Tongeren,.... en er zal geen kat zijn die u verstaat.
![]() |
#4 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ga eens de links bekijken wat het taalgebied enz inhoud. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ojee, de zoveelste esperantopropagandameukdraad.
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Feit is dat de provinciegrenzen van (nederlands en belgisch) Limburg én die van Brabant (Antwerpen, Brussels Gewest; Noord, Vlaams en Waals Brabant) niet geheel kloppen met de dialectgrenzen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Burgemeester
|
![]() 3/ Inari-Samisch
(Deze specifieke Samische taal wordt,afhankelijk van de bron en gehanteerde definitie, slechts door zo´n 300-500 mensen gesproken.) Anarâšâi aassâmkuávlu Anarâšâi puáris aassâmkuávlu lii Aanaarjäävri piirâs. Historjá- já muštotiäđui mield sehe päikkinomâi mield kuávlu lii viđjásub-uv. Mäddin rääji jotá suulân Suáluičielgist Avveeljuuvâ kierrui, tobbeen viestârân Lemmei já ain Fáášku koskâmudo peht Ákšujáávrán. Taveviestârist rääji mana Čovčjäävri já Sevžjäävri peht Ijjáávrán, já te Aanaarjäävri ridoi pirrâ. Meiddei Aanaarjuuvâst Taažâ rääji alne láá anarâškielâliih päikkinoomah já muštotiätu tobbeen aassâm anarâšâin. Aassâmkuávlu lii lamaš taan vijđosâš čuođijd iivijd. Maggaar lii tile lamaš veikkâba tuhháát ihheed tassaaš, tom ferttee miäruštâllâđ já tutkâđ sierâ, siämmáánáál ko tom Aanaar sämisiijdâ-uv, mast historjáliih dokumeenteh mainâsteh. Taan ääigi anarâšah äässih meiddei eres kuávluin Suomâst já olgoenâmijn, kuus sij láá varrim kii mon-uv suujâ tiet. Aanaar kieldâst sij láá siemin ucceeblovvooš eres ässei juávhust.
Fashion is a form of ugliness so intolerable that we have to alter it every six months. (Oscar Wilde) Laatst gewijzigd door Twigmuntus : 21 oktober 2007 om 12:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
lezen ? Vanzelfsprekend hangt hier aan vast : behoudt de verscheidenheid.. maar Esperanto is vanzelfsprekend niet het enige middel, volgens mij het beste.. maar dat is een persoonlijke mening. Op een ander forum vond ik bv. de mening van een soort taaldarwinisme nl. dat de "zwakkere talen" nu eenmaal gedoemd zijn te verdwijnen & dat de "eindoverwinning" duiidelijk reeds binnen het handbereik van de Engelstaligheid ligt. Ik kan U verzekeren dat de protagonisten van dit idee vele malen "taalracistischer" zijn dan onze nationale Maingain. Intussen krijg ik een berichtje volgens hetwelk het 90.000ste artikel op Vikiopedio verscheen, er nog eens iemand aan de universiteit van Amsterdam een doctorsgraad in Esperanto-Studies behaalde. De taal is gezond en stelt het goed dank U voor het interesse.
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
Ik vermoed dat het woord oorspronkelijk (en zéér oud) Limburgs/Maastrichts is (zie o.a café Auw Mök) maar reeds tamelijk wat jaren bestaat "meuk" door heel Nederland heen als volkse uitdrukking. http://gdb.skynetblogs.be/tag/1/meuk http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...3%B6k&where=nl http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...=meuk&where=nl http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...+meuk&where=nl
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Uiteraard niet; zelfs konijnen wippen wel eens over hun "grens".
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() Willem zegt wat ik denk hier, mij ergert het ook mateloos hoe sommigen denken een machine te zijn. Een taal evolueert, een taal heeft oudere uitdrukkingen; een taal is ZEKER nooit honderd procent vast te leggen in een lexicon! Onmogelijk!
Het is door deze onverschillige leeghoofdigheid dat het hier nog steeds niet geweten is dat de Vlaamse taal eigenlijk gesproken wordt in West- en Oost-Vlaanderen. Wat wij Vlaams noemen en waarvan het bestaan afgevraagd wordt heet Belgisch-Nederlands. Ik kan zeggen dat de Nederlandse cultuur (waarschijnlijk ook West-Europese, want Fransen kunnen er ook wat van) vrij verneukt denkt als het over taalkunde gaat. Het is nochtans niet moeilijk te begrijpen dat het AN een voertaal is dat ontstaan is uit het Hollands dialect, zéér eenvoudig zelfs.
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor mij is dat geen probleem hoor, het is nu eenmaal de standaard geworden en dat heeft ons heel sterk geholpen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik streef zelf ook naar een Algemeen Nederlands, maar men moet wel weten hoe het ontstaan is. Als ik sommigen bezigzie lijkt het alsof dialecten ontstaan zijn uit het Nederlands en niet andersom. De Vandale als enig naslagwerk beschouwen voor taal lijkt me een dwaze instelling. Laten we een voorbeeld nemen aan de Engelsen, die een Urban Dictionary kennen.
Zo het zij, om niet af te dwalen: 4. Sorbisch (Oostelijk Duitsland, West-Slavische taal) Serbšćina je skupina zapadosłowjanskeju rěčow, kiž so dźensa přewažnje we Łužicy rěči. Serbšćina dźěli so do:
Dit is een voorbeeld van het Oppersorbisch (naast het minder gesproken Nedersorbisch)
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 22 oktober 2007 om 00:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() http://als.wikipedia.org/wiki/Houptsyte Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 22 oktober 2007 om 01:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |