Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Politics.be > Suggesties & Mededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Suggesties & Mededelingen In dit forum kan iedere forumgebruiker terecht met voorstellen ter verbetering (van de sfeer) van dit forum. Je vindt er ook de officiële mededelingen terug van Politics.be.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2007, 13:50   #1
Pallas Athena
Vreemdeling

Pallas Athena's schermafbeelding

Standaard Eigen gelijk contra discussieproces

Yo iedereen

Ik heb een hele tijd wat zaken zitten lezen op dit forum. Er is me iets opgevallen: ik merk dat er vaak zeer bruisende discussies worden gevoerd en dat iedereen zichzelf steeds goed wenst te verdedigen, wat op zich een positief gegeven is.
Alleen merk ik daarbij wel op dat velen zich misschien te veel concentreren op het halen van het eigen gelijk, i.p.v. inhoudelijk bij het onderwerp te blijven.

Mijn idee over het, meestal op verbeten wijze, willen halen van het eigen gelijk is dat men daarmee de discussie te persoonlijk gaat nemen. Men wijkt van het onderwerp af.

Persoonlijk acht ik het proces van een debat of discussie veel belangrijker dan het halen van het eigen gelijk. De inzichten die daarbij worden opgedaan zijn veel belangrijker dan iemands gelijk.
Dergelijke instelling is niet altijd even makkelijk te bereiken, het gebeurd nog dat ik zelf verval in het willen gelijk halen. Dat geef ik toe.

Ik wil maar zeggen, en ik formuleer het nu als een vraag naar jullie toe:

Houden we ons niet teveel bezig met het halen van het eigen gelijk, waardoor de inhoud van het onderwerp verloren gaat?

Ik wijs hiermee niemand met de vinger, ik wil enkel beroep doen op jullie intelligentie en zelfreflectie.

Pallas Athena

Laatst gewijzigd door Pallas Athena : 3 november 2007 om 13:51.
Pallas Athena is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 09:37   #2
guerin
Minister

Standaard

Zeer goede analyse!
Oud 4 november 2007, 11:08   #3
Kadee
Administrator

Kadee's schermafbeelding

Standaard

Wel, over de inhoud kan de moderatie in ieder geval niet gaan beslissen want dat brengt ons naar subjectieve oordelen die niet aan de moderatie toebehoren. U zal dus moeten rekenen op de goodwill van de deelnemers zelf.
Kadee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 12:09   #4
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Dat is het eigene van discussies, het zo goed mogelijk uitdragen van het eigen gelijk en als je heel goed bent andere mensen overtuigen van jouw gelijk. De mooiste debatten zijn nmi degene van mensen met een uitgesproken mening.

Anders is een debat enkel een retorisch instrument en retorica is meer show dan echtheid.
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2007, 11:40   #5
Pallas Athena
Vreemdeling

Standaard

Yo allen

Ik wil in eerste instantie Daimanta, Kadee en Guerin voor hun reactie bedanken.

Verder vind ik de zeer matige respons heel jammer. Misschien is deze sectie in het forum niet zo populair of misschien moet ik eerst 2.000 posts hebben alvorens men mijn woorden wenst te lezen.

In ieder geval, ik vat het op als: zwijgen is toestemmen.

Vriendelijke groeten

Pallas Athena
Oud 5 november 2007, 12:00   #6
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pallas Athena Bekijk bericht
Yo allen

Ik wil in eerste instantie Daimanta, Kadee en Guerin voor hun reactie bedanken.

Verder vind ik de zeer matige respons heel jammer. Misschien is deze sectie in het forum niet zo populair of misschien moet ik eerst 2.000 posts hebben alvorens men mijn woorden wenst te lezen.

In ieder geval, ik vat het op als: zwijgen is toestemmen.

Vriendelijke groeten

Pallas Athena
Deze sectie is gewoon niet zo populair (ik zie dit topic nu voor het eerst geloof ik). Je mag best commentaar hebben op iedereen, maar je moet het ook kunnen hebben als je onderwerp niet gelezen wordt of niemand het nut insiet van erop reageren. Ik denk dat dit topic een vrij goed voorbeeld is van wat jij bedoeld, je wil gelijk hebben en daar moeten mensen aandacht aan besteden. Wat maakt het uit als mensen een beetje van het onderwerp afwijken, en wat heeft dat met je gelijk halen te maken? Als iets betrekking heeft op het onderwerp hoort het erbij. Als ik als argument iets aanhaal wat volgens jou niet meer helemaal bij het onderwerp past, maar het is een goed argument, dan past het gewoon in de discussie en is het daar een verijking voor. In een discussie is het halen van je gelijk niet heilig, het moet gewoon een prettige discussie blijven en het is ook erg fijn als mensen meteen de zwakke punten in hun eigen bewijsvoering geven, de hele redenatie om tot een standpunt te komen in plaats van maar één kant van het verhaal, maar krampachtig bij het onderwerp willen blijven hoeft ook niet. Het is een forum, we voeren hier gesprekken, het mag best een beetje ontspannen zijn in plaats van strak binnen de hokjes.
Kijk, een reactie, nu tevreden?
Oud 5 november 2007, 12:15   #7
Pallas Athena
Vreemdeling

Standaard Dank aan Bovenbuur

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Deze sectie is gewoon niet zo populair (ik zie dit topic nu voor het eerst geloof ik). Je mag best commentaar hebben op iedereen, maar je moet het ook kunnen hebben als je onderwerp niet gelezen wordt of niemand het nut insiet van erop reageren. Ik denk dat dit topic een vrij goed voorbeeld is van wat jij bedoeld, je wil gelijk hebben en daar moeten mensen aandacht aan besteden. Wat maakt het uit als mensen een beetje van het onderwerp afwijken, en wat heeft dat met je gelijk halen te maken? Als iets betrekking heeft op het onderwerp hoort het erbij. Als ik als argument iets aanhaal wat volgens jou niet meer helemaal bij het onderwerp past, maar het is een goed argument, dan past het gewoon in de discussie en is het daar een verijking voor. In een discussie is het halen van je gelijk niet heilig, het moet gewoon een prettige discussie blijven en het is ook erg fijn als mensen meteen de zwakke punten in hun eigen bewijsvoering geven, de hele redenatie om tot een standpunt te komen in plaats van maar één kant van het verhaal, maar krampachtig bij het onderwerp willen blijven hoeft ook niet. Het is een forum, we voeren hier gesprekken, het mag best een beetje ontspannen zijn in plaats van strak binnen de hokjes.
Kijk, een reactie, nu tevreden?
Yo Bovenbuur

Bedankt voor je reactie.

Eerst en vooral geef ik je gelijk dat we niet ten allen tijde ons enkel aan de inhoud dienen te houden. Ik heb het ook graag als een gesprek ontspannen kan verlopen.

Ik geef toe dat ik inderdaad aandacht mis voor het door mij opgestelde onderwerp. Ik denk dat eenieder onder ons graag heeft dat er wordt gereageerd. Of ik het misschien niet kan hebben dat mensen niet reageren op iets dat ik wel belangrijk vind, m.a.w. dat ik zelf wat flexibeler moet zijn daaromtrent, is iets waar ik bij mezelf inderdaad over kan nadenken. Er zit sowieso waarheid in je woorden.

Citaat:
Ik denk dat dit topic een vrij goed voorbeeld is van wat jij bedoeld, je wil gelijk hebben en daar moeten mensen aandacht aan besteden.
Hiermee ga ik echter in geen geval akkoord. Ik herformuleer jou zin in iets waar ik wel mee akkoord kan gaan: Ik denk dat deze topic een goed voorbeeld is van iets belangrijk vinden en daarom van mensen verwachten dat zij dat ook belangrijk vinden.

Vriendelijke groeten

Pallas Athena

Laatst gewijzigd door Pallas Athena : 5 november 2007 om 12:37.
Oud 5 november 2007, 15:38   #8
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

[offtopic]Ik heb gelijk [/offtopic]

Moet alleen nog een fatsoenlijk offtopic argument daarvoor verzinnen, lastig...

[/sorry, dat moest even]

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 5 november 2007 om 15:40.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2007, 15:46   #9
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
Yo iedereen

Ik heb een hele tijd wat zaken zitten lezen op dit forum. Er is me iets opgevallen: ik merk dat er vaak zeer bruisende discussies worden gevoerd en dat iedereen zichzelf steeds goed wenst te verdedigen, wat op zich een positief gegeven is.
Alleen merk ik daarbij wel op dat velen zich misschien te veel concentreren op het halen van het eigen gelijk, i.p.v. inhoudelijk bij het onderwerp te blijven.

Mijn idee over het, meestal op verbeten wijze, willen halen van het eigen gelijk is dat men daarmee de discussie te persoonlijk gaat nemen. Men wijkt van het onderwerp af.

Persoonlijk acht ik het proces van een debat of discussie veel belangrijker dan het halen van het eigen gelijk. De inzichten die daarbij worden opgedaan zijn veel belangrijker dan iemands gelijk.
Dergelijke instelling is niet altijd even makkelijk te bereiken, het gebeurd nog dat ik zelf verval in het willen gelijk halen. Dat geef ik toe.

Houden we ons niet teveel bezig met het halen van het eigen gelijk, waardoor de inhoud van het onderwerp verloren gaat?

Ik wijs hiermee niemand met de vinger, ik wil enkel beroep doen op jullie intelligentie en zelfreflectie.

Pallas Athena
Yo Pallas Athene,
je hebt gelijk. Het eigen gelijk is hier jammer genoeg het belangrijkste. En daarvoor worden soms rare truken uitgehaald. Bvb. als ik kritiek heb op de vrouwonvriendelijkheid van de islam, zijn er mensen die steeds weer de vrouwonvriendelijkheid van het christendom aanhalen om mijn stelling te proberen ontkrachten. Wat dan natuurlijk niet gebeurt, maar de discussie wordt daardoor wel opengetrokken.
Ik ben trouwens vaak in hetzelfde bedje ziek. Het is gewoon een oude, degelijke truc in debatten, denk ik. Wat ik arroganter vind, is een reactie als "geeuw". Zowel de linkerzijde maakt zich hieraan schuldig als het gaat om allochtonengeweld, als de rechterzijde, als het gaat om extreem-rechts geweld. Zo'n "geeuw" maakt de topic eigenlijk belachelijk en is niiet op zijn plaats op een discussieforum.
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2007, 15:48   #10
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Maar je moet het zien voor later. Dit worden allemaal glansrijke politici, allemaal vechten voor hun eigen gelijk en nooit compromissen sluiten, echte vlaams belangers. Ze zullen allemaal later ons nooit bedriegen als ze in de politiek zitten maar ons iets opbrengen zullen ze nog veel minder.
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2007, 15:51   #11
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Yo iedereen

Pallas Athena

Hier wordt inderdaad heel weinig toegegeven. Nochtans staat het buiten kijf dat van beide kanten van het discussiespectrum zinnige zaken worden verteld, waar je niet rond kan. Maar velen zitten hier inderdaad met dichtgeknepen billen te discusseren en zouden nog liever doodvallen dan een 'tegenstander' een gelijk te gunnen. Dat is spijtig. Ik ben er altijd van uitgegaan dat je pas echt iets kan bijleren als je alle meningen en argumenten bestudeert, ook die van de andere kant. Dat houdt in dat je die mening respecteert. Doe daar de juiste dosis zelfrelativering en intelligentie bij en je kan haast niet anders dan soms je ongelijk toe te geven.

Op dit forum vaak een schreeuw in het donker, als je het me vraagt. Er zijn wel wat uitzonderingen en je merkt dan ook al gauw dat er bij die mensen leuke en leerzame discussies ontstaan.

Cheers
Oud 5 november 2007, 17:14   #12
Pallas Athena
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
Yo Pallas Athene,
je hebt gelijk. Het eigen gelijk is hier jammer genoeg het belangrijkste. En daarvoor worden soms rare truken uitgehaald. Bvb. als ik kritiek heb op de vrouwonvriendelijkheid van de islam, zijn er mensen die steeds weer de vrouwonvriendelijkheid van het christendom aanhalen om mijn stelling te proberen ontkrachten. Wat dan natuurlijk niet gebeurt, maar de discussie wordt daardoor wel opengetrokken.
Ik ben trouwens vaak in hetzelfde bedje ziek. Het is gewoon een oude, degelijke truc in debatten, denk ik. Wat ik arroganter vind, is een reactie als "geeuw". Zowel de linkerzijde maakt zich hieraan schuldig als het gaat om allochtonengeweld, als de rechterzijde, als het gaat om extreem-rechts geweld. Zo'n "geeuw" maakt de topic eigenlijk belachelijk en is niet op zijn plaats op een discussieforum.
Merci voor je reactie sn00py

Ik snap volledig wat je bedoelt met die "geeuw". Ik vind het ook ontzettend belachelijk en kleinerend. Men tracht op die kinderlijke manier het o zo belangrijke eigen gelijk te behouden. Het is voor mij meer tekenend voor de onkunde van de ander.

Ik vind het mooi dat je zegt dat zowel links als rechts hiervan gebruik maakt. Het overtuigt mij van je kritische, objectieve geest.

Ik beloof bij deze plechtig nooit te zondigen aan zo'n kinderlijke "geeuw".

Tbeste

Pallas Athena
Oud 5 november 2007, 17:17   #13
Pallas Athena
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
Maar je moet het zien voor later. Dit worden allemaal glansrijke politici, allemaal vechten voor hun eigen gelijk en nooit compromissen sluiten, echte vlaams belangers. Ze zullen allemaal later ons nooit bedriegen als ze in de politiek zitten maar ons iets opbrengen zullen ze nog veel minder.
Merci voor je reactie Hashiwokakero

Ik denk echter niet dat we hierin mensen die het Vlaams Belang aangaan, moeten viseren. Ook mensen met andere overtuigingen geraken wel eens vast in het willen behalen van het eigen gelijk.

Tbeste

Pallas Athena
Oud 5 november 2007, 17:20   #14
Pallas Athena
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
[offtopic]Ik heb gelijk [/offtopic]

Moet alleen nog een fatsoenlijk offtopic argument daarvoor verzinnen, lastig...

[/sorry, dat moest even]
Geen probleem Bovenbuur

Wat je zei was anders ook al aardig offtopic

Pallas Athena
Oud 5 november 2007, 17:25   #15
Pallas Athena
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Hier wordt inderdaad heel weinig toegegeven. Nochtans staat het buiten kijf dat van beide kanten van het discussiespectrum zinnige zaken worden verteld, waar je niet rond kan. Maar velen zitten hier inderdaad met dichtgeknepen billen te discusseren en zouden nog liever doodvallen dan een 'tegenstander' een gelijk te gunnen. Dat is spijtig. Ik ben er altijd van uitgegaan dat je pas echt iets kan bijleren als je alle meningen en argumenten bestudeert, ook die van de andere kant. Dat houdt in dat je die mening respecteert. Doe daar de juiste dosis zelfrelativering en intelligentie bij en je kan haast niet anders dan soms je ongelijk toe te geven.

Op dit forum vaak een schreeuw in het donker, als je het me vraagt. Er zijn wel wat uitzonderingen en je merkt dan ook al gauw dat er bij die mensen leuke en leerzame discussies ontstaan.

Cheers
Yo backfire

Ik heb de indruk dat we er dezelfde mening op na houden. Leuk dat er mensen zijn die mijn betoog begrijpen en zelfs meer uitdiepen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Ik ben er altijd van uitgegaan dat je pas echt iets kan bijleren als je alle meningen en argumenten bestudeert, ook die van de andere kant. Dat houdt in dat je die mening respecteert. Doe daar de juiste dosis zelfrelativering en intelligentie bij en je kan haast niet anders dan soms je ongelijk toe te geven.
Dat is heel mooi gezegd en ik geef je 100 % gelijk.

Ik hou je in't oog als ik een leerzame, leuke discussie wens.

Vriendelijke groeten

Pallas Athena
Oud 5 november 2007, 18:53   #16
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Het kennis nemen van mensen met een andere mening, de evolutie naar elkaar erkennen als "niet-vreemdelingen" is op zichzelf reeds een relativatie van het grote "eigen gelijk". Pallas smijt je in de discussies en laat je eigen "gelijk" tyen minste zichtbaar worden, zodat we het kunnen afkraken en relativeren door het onze. Laat een debat een mooi vuurwerk zijn , zonder op de man of de vrouw te schieten ! (& kom mee een pintje pakken in den Broekzele)
Oud 5 november 2007, 18:57   #17
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Natuurlijk houd ik me enkel bezig met het halen van m'n eigen gelijk.

Hoe naïef zeg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Solipsism
http://en.wikipedia.org/wiki/Rational_egoism
http://en.wikipedia.org/wiki/Sophism
http://en.wikipedia.org/wiki/Absurdism

Geen dank.
Oud 5 november 2007, 19:27   #18
Pallas Athena
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Yo lombas

Dat u zich enkel bezig houdt met het halen van het eigen gelijk, daar had ik al een vermoeden van. Een mens die meer dan 25.000 posts heeft gemaakt op deze site kan niet anders dan kicken op het eigen gelijk...

Sta me toe de sites te bestuderen op momenten dat ik daar meer tijd voor heb. Btw: leest u ze zelf ook? Of geeft u enkel url's om nadien de schijn te wekken van ze zelf al vanbuiten te kennen?

Het was me een eer u te woord te staan. Mijn respect voor u is op de een of andere onverklaarbare wijze zeer groot.

Met de vriendelijke en oprechte groeten van een forumbeginner

Pallas Athena
Oud 5 november 2007, 19:37   #19
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat u zich enkel bezig houdt met het halen van het eigen gelijk, daar had ik al een vermoeden van. Een mens die meer dan 25.000 posts heeft gemaakt op deze site kan niet anders dan kicken op het eigen gelijk...
Nee, dat heeft te maken met een te veel op het internet zitten omwille van diverse redenen. Ik kick gelukkig niet op mezelf, hoewel ik de schrijfsels van de Sade wel kan appreciëren.

Citaat:
Sta me toe de sites te bestuderen op momenten dat ik daar meer tijd voor heb. Btw: leest u ze zelf ook? Of geeft u enkel url's om nadien de schijn te wekken van ze zelf al vanbuiten te kennen?
Ik lees ze niet, ik weet wat solipsisme, sofisme, absurdisme en rationeel egoïsme is. Ik geef u verwijzingen naar een gekende encyclopedie om te verklaren wat de fundamenten van het denken in mijn antwoord zijn.

Citaat:
Het was me een eer u te woord te staan. Mijn respect voor u is op de een of andere onverklaarbare wijze zeer groot.
Mijn respect voor Pallas Athena is groot. Mensen met gouden beelden kunnen op mijn bewondering rekenen, is het niet uit genegenheid, dan wel uit pure lust naar cliëntelisme.

Citaat:
Met de vriendelijke en oprechte groeten van een forumbeginner
Mijn beleefde groeten heeft u eveneens.
Oud 5 november 2007, 19:37   #20
Pallas Athena
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Het kennis nemen van mensen met een andere mening, de evolutie naar elkaar erkennen als "niet-vreemdelingen" is op zichzelf reeds een relativatie van het grote "eigen gelijk". Pallas smijt je in de discussies en laat je eigen "gelijk" tyen minste zichtbaar worden, zodat we het kunnen afkraken en relativeren door het onze. Laat een debat een mooi vuurwerk zijn , zonder op de man of de vrouw te schieten ! (& kom mee een pintje pakken in den Broekzele)
Yo 1handclapping

De levenslust die uit uw woorden druipt laat me geenzins onberoerd. Als ik de kans zie om uw oproep tot een gevecht der eigen gelijken in te willigen, dan zult u in mij een vastberaden doordrijver vinden.

Ik omarm uw gedachte over het vuurwerk, en plaats het grootste vuurwerk bij inhoudelijke discussies waarin het zwaard der vriendschap werd gesmeed. Echter, aan elke vriend is een ambetant kantje, zoals bij het smeden van een zwaard ook koud water nodig is.

Als dat ambetant kantje aan u het willen halen of wedijveren voor gelijk is, dan apprecieer ik die onvoorwaardelijk, enkel en alleen als u zich niet beledigd voel als ik om een cola zal vragen. Ik drink namelijk geen alcohol.

Vriendelijke, amicale groeten

Pallas Athena
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be