![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burger
|
![]() Ik ben in mijn eentje begonnen alle mensen die ik bij mijn morgendwandeling tegenkom een goedemorgen te wensen .
Velen kijken zuur , zijn in gedachten of inzichzelf gekeerd . Onze maatschappij zou er heel wat baat bij hebben als men bv in een dorp mekaar groette zoals je dat in de bergdorpjes in Oosterrijk hebt Het blijft een druppel op een hete plaat maar op termijn ,denk ik , kan men misschien een klein beetje de agressiviteit tegengaan . Enkele truukjes zijn hier handig : Kijk de mensen vrij en vrank en ook een beetje vragend vanop een afstand aan . Met een blik van "krijg ik van jouw een goedemorgen terug ? Ik doe dit nu al een tijdje en gemiddeld zijn van de 5 mensen die ik tegenkom er drie die teruggroeten . Ook doe ik niet elke morgend dezelfde wandeling zodat ik verschillende mensen tot een groet kan overhalen . Wel moet ik bekennen dat het gebeurd dat ik SOMS mijn mond niet kan houden als er niet teruggegroet word. Soms horen zij dan nog net : geen antwoord? Het gebeurde vandaag dat de persoon die ik gisteren deze vraag stelde me vanmorgen wel groette Eigenlijk heb ik dit allang in mijn gedachten en zou graag met een aantal mensen een "ik -groet -je beweging " opstarten . IK ben echter niet zo'n organisator .Dit zou zich zich langzaam kunnen verspreidden tot het een gewoonte is geworden . Wat vinden jullie hiervan ? ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is nooit een wijdverspreide gewoonte geweest om iedereen te groeten, en de mensen die zuur op straat kijken zijn zich gewoon ultiem bewust van hun nietige bestaan - waar niets mis mee is.
Het is daarbij nutteloos om in een dynamische situatie (zoals op straat) mensen te beginnen groeten - waar ligt de grens? Het is theoretisch al onhoudbaar. Wat best zijn nut heeft, is het grijpen naar een begroeting in statische situaties: bij het betreden van een kleine winkel, een café en dergelijk. Maar of je dan moet "ijveren voor" is iets waar ik zeer sceptisch tegenover sta.
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() cool (@beide)
Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 5 november 2007 om 18:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Goed initiatief, dat kleine beetje vriendelijkheid zou toch eigen verplicht moeten zijn. Ik steun uw idee van harte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Burger
|
![]() Lombas ,
Mensen die echt verzonken zijn in hun eigen gedachten zal echt niet met het mes op de keel DOEN groeten . Al die tijd al heb ik het gevoel dat de mensen die ik groet het wel leuk vinden , op vakantie in Oostenrijk is het wel al lang de gewoonte en je voelt je als buitenstaander direct al een beetje meer welkom . Ik heb met mij echtgenoot zelfs een weddenschap afgesloten of ik een bepaalde persoon in onze straat binnen het half jaar zover zal krijgen !! Leuk ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Verder vind ik het buiten dat autoritair, obsessief trekje wel iets hebben. Zo een andere leuke bezigheid is iedere dag met één onbekend persoon een gesprek van ongeveer een kwartier te voeren. Dit vereist weliswaar enige communicatie vaardigheden, maar lijkt me wel te passen in het kader van uw experiment. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Burger
|
![]() Misschien dat het overkomt als autoritair maar zo is het niet bedoeld
Ik geef toe dat ik soms de mensen wel eens uitdaag om hun reactie te observeren maar nooit met slechte bedoelingen . Moem het meer zoiets als harlekijnestreken In mij zit nog steeds het kind dat een portefeuille met een draadje op de weg legt en dan achter een bosje toekijkt hoe hierop gereageerd word |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar ging mijn kritiek echter niet over.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Free Hugs zijn leuker.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Europees Commissaris
|
![]() Free hugs zijn idd echt tof
en iedereen goedemorgen wensen ook:d |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Mja, 't enige dat je op 'n doorsnee morgen van mij zal krijgen is wat onverstaanbaar gebrabbel vooraleer ik me omdraai en doorslaap.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Als je mij trouwens iets wil laten beloven waarvan je zeker bent dat ik het niet wil doen, doe het dan 's morgens vroeg als ik nog in mijn bed lig. De kans is groot dat ik ja zeg, niet wetende waarop, ik dan weer in slaap val en ik mijn belofte ben vergeten wanneer ik opsta.
Een tactiek die mijn ouders wel eens gebruiken.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij een morgenswandeling is het heel normaal dat mensen eigelijk nog in dromenland zitten,ff afwezig zijn dan nog
Een erg goed voorbeeld is smorgens op de tram,dan zit men ook graag helemaal alleen op het bankstel van twee,men staat nog liever recht dan naasr iemand te gaan zitten Ik vind dit dan ook een erg normaal gedrag hoor
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Ik woon sinds een jaar in onze gemeente. Als ik gedag zeg, krijg ik meestal gedag terug. Ik heb zo ook al goeie mensen leren kennen (een keer een "klapke doen"). Soms krijg ik niets terug. Dan zij het zo. Maar iemand die zelf vriendelijk is, wordt hier doorgaans vriendelijk bejegend...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Als je van tijd tot tijd iemand tegenkomt en zelfs maar glimlacht of een goedemorgen wenst krijg je meestal wel een goedemorgen terug nu jah in centraal station van brussel kan je onmogelijk iedereen groeten maar ga met een glimlach door het leven en je zal zien dat er mensen bij lopen die zullen terugglimlachen... Life is so much brighter when you smile dus ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Pff, dit groetgedoe hangt toch puur af van de streek waar je woont zeker? In de stad is het toch gewoon onmogelijk dat je iedereen begint te groeten die je tegenkomt. Ik vind het zelfs eng. Als je op de boerebuiten een ochtendwandeling doet en je komt iemand tegen is het bijna normaal dat je eens beleeft knikt.
|
![]() |
![]() |