![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Vanavond met gemengde gevoelens zitten kijken naar de Panorama-reportage over het Belgicisme in Wallonië, enerzijds geamuseerd, anderzijds verveeld. Verveeld omdat ik wéér geen énkel goed argument heb gehoord om België te behouden, enkel emotionele zoals we die al weken horen.
Bij deze dus een belofte: de eerste Belgicist die mij één goed argument kan geven, trakteer ik een frisse Vlaamse pint!
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Voor mij ne Chimay graag.
Ik vond het argument over de nood aan historische diepgang zeer overtuigend. Eerste helft vorige eeuw was Wallonië welvarend en Vlaanderen een land van achterlijke boerkes. Vandaag is Vlaanderen welvarend maar stagneert het stilaan, en Wallonië een regio die stilaan uit het dal kruipt na de vernietiging van haar zware industrieën door de globalisering. En binnen 25, 30 jaar is Wallonië terug rijk en spitstechnologisch gezien superieur en zal Vlaanderen één groot zielig geriatrisch complex van zagende baby-boomers zijn wier luiers moeten ververst worden door Maghrebijnen terwijl ze verpauperd verdermoeten en zullen liggen roepen om Waalse steun. Kortom, de pendule gaat op en neer. Ge moet dat leren inzien. Ik steun Wallonië omdat ik aan mijn eigen toekomst en die van mijn kinderen en kleinkinderen denk. Gij denkt in het hier en nu, wat wellicht de meest onverstandige, idiote denkwijze is. Snel klein eigenbelang is voor onnozele kinderen. Ik wil in een volwassen, ruimdenkend en welvarend land leven dat het strategisch en economisch belang van solidariteit begrijpt.
Laatst gewijzigd door C2C : 29 oktober 2007 om 03:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
![]() Citaat:
![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik had gezegd voor een goed argument.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat Vlaanderen een land was van "achterlijke boerkes" hebben we te danken aan de Belgische staat die eenzijdig investeerde in Wallonië, maar de scheepsindustrie, oude textielnijverheid en de huisambachten doelbewust de dieperik in hielp. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Enne, als het voor u hetzelfde is, verkies ik een Orval. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Of zo een 40 000 miljoen Belgische Frankskes per maand. Zouden we beter in eigen pensioen fondsen stoppen, niet waar?
![]() |
![]() |
#8 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() ik hoorde ook bijna alleen emotionele argumenten of zelfs dingen die niets ter zake deden "mijn man werkt in Brussel, hoe moet dat dan verder met hem?"
![]() een paar keer werd een belangrijk element aangehaald: de corrupte en cliëntelistische partij die de PS is, verziekt de boel. Dat is alleszins hoopgevend, dat de Franstaligen beginnen te beseffen dat niet de Vlaams-nationalisten, maar wel de PS en al haar gewoontes één van de hoofdvijanden van België zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn blijkbaar ook mensen die liever van Wallonië als eeuwig kostenplaatje af willen zijn en dat geld liever gespendeerd zien aan de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen... Voor de rest van je verhaal, je hoort blijkbaar graag wat je wil horen en dat hoeft helemaal niet te kloppen met de realiteit, nietwaar... Laatst gewijzigd door andev : 29 oktober 2007 om 09:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Je moet goed naief zijn om de Waalse (telkens)goede voornemens ernstig te nemen.
Uit het dal kruipen? De kwaliteit van hun secundair onderwijs is een lachertje. Dat belooft voor de toekomst. Het Forem (de waalse tegenhanger van de vdab) is een peperdure grap. Eigenlijk is Wallonie op alle gebied een grap. Rode lantaarndrager in Europa. Ik zie ze nog dieper gaan. Zeker zolang het geld van Vlaanderen vlot zal stromen. De rest is links wensdenken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Parlementslid
|
![]() De Belgicisten krijgen het idd steeds moeilijker en moeilijker om nog overtuigend te pleiten voor hun zaak, ik zie momenteel ook niet echt een reden meer buiten het 'merk' België. Als je hier op het forum de vraag stelt aan sommige rabiate Belgicisten krijgt men ‘geen antwoord’ of een belediging naar het hoofd gegooid.
Laatst gewijzigd door Ovidius : 29 oktober 2007 om 09:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het culturele autisme dat vorig jaar bij de RTBF-reportage al aan het licht kwam wordt hier dus nogmaals bevestigd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
-> Er is geen reden om te splitsen dus waarom zouden we splitsen... (en aangezien jij die redenen niet (NIET!) kan geven zullen we die pint maar al naar hier schuiven zeker ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() en de woorden flamingantisme en nazisme werden ook weer es aan elkaar gelinkt (dat derderangszangertje daar uit Luik)
Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 29 oktober 2007 om 10:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Burger
|
![]() Ik voel me Belg...
"Anarchy" is an expression of social behavior that reflects the individualized nature of life. Only as living beings are free to pursue their particular interests in the unique circumstances in which they find themselves, can conditions for the well-being of all be attained. Anarchy presumes decentralized and cooperative systems that serve the mutual interests of the individuals comprising them, without the systems ever becoming their own reasons for being. Butler Shaffer |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() |
![]() |
![]() |