Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 november 2007, 13:36   #1
Amrod
Burger

Amrod's schermafbeelding

Standaard Cd&V/NV-A buigt (voorlopig) niet

Citaat:
"Geen regering zonder staatshervorming"
Citaat:

vr 09/11/07 - Het kartel CD&V/N-VA stapt pas in een regering als er waarborgen zijn voor een grote staatshervoming. Dat hebben CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen en N-VA-voorzitter Bart De Wever gezegd op een gezamenlijke persconferentie.

Gisteren nog had CD&V het idee van een grote staatshervorming losgelaten. Een raad van wijzen zou beslissen over verdere stappen in de staatshervorming.

(Belga)

Vanochtend kwam de N-VA bijeen om zich te buigen over de "bocht" van CD&V en formateur Leterme.

In de wandelgangen viel te horen dat de N-VA zijn kartelpartner een waarschuwing zou geven, maar dat gebeurde uiteindelijk niet.

Op een gezamenlijke persconferentie schaarden de voorzitters Jo Vandeurzen (CD&V) en Bart De Wever (N-VA) zich opnieuw eensgezind achter de eis voor een grote staatshervorming.

"De Franstaligen moeten waarborgen geven over een grote staatshervorming", zegt Vandeurzen. "Meer zelfs, er moeten waarborgen zijn voor de gesprekken worden heropgestart."

Bart De Wever legt de lat opnieuw hoog. "Het kan niet dat er een status-quo wordt gehandhaafd. Het gesprek over een staatshervorming moet nu worden gevoerd."

"N-VA zit gevangen in strategie CD&V"

Zowat alle kranten hadden het over "de bocht van Leterme", nu die het idee van een grote staatshervorming moest loslaten.

Dat betekende volgens de krant De Standaard een drama voor de N-VA. "De partij zit gevangen in de christendemocratische strategie. Voorzitter Bart De Wever wordt zelfs niet meer betrokken bij de gesprekken om de formatie te herstarten."

De Standaard dacht dan ook dat een breuk in het kartel niet onwaarschijnlijk was. Ook Het Laatste Nieuws vroeg zich af of de N-VA wel in een regering kon stappen zonder een "dikke communautaire vis" in de pan.

De Morgen had dan weer een mogelijk scenario horen gonzen in de Wetstraat: de N-VA zou integraal onderdeel blijven van het kartel, maar niet toetreden tot een regering.
Bron: vrtnieuws.net

De heren Vandeurzen en Dewever gaan blijkbaar niet mee uit de bocht met Leterme en onze geliefde vorst. Ze weten het: ze hebben het beloofd en ze kunnen onmogelijk terug! Benieuwd wat de Walen gaan zeggen

- Thornton Wilder
Amrod is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 14:12   #2
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Non.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 14:14   #3
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

et quand j'ai dit NON, ça veut dire, NON
Oud 9 november 2007, 14:20   #4
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Non
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 14:36   #5
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Coekie's schermafbeelding

Standaard

De CDenV kan de NV-A moeilijk los laten om een oranje-blauwe regering te vormen om de eenvoudige reden dat oranje-blauw dan slechts 76 op 150 zetels in de kamer heeft. Ten eerste is er het pracktische probleem dat men moet rekenen op de aanwezigheid van de voltallige oranje-blauwe fracties, wat gezien het aantal gemeentelijke cumulards niet evident is. Belangrijker noch is het politieke probleem dat men door ieder afzonderlijk oranje-blauw parlementslid kan worden afgedreigd, waaronder de twee FDF-kamerleden. En dat met een LDD die klaar staat om iedere dissidente VLD'er of CDenV'er met open armen te ontvangen lijkt me net iets te gevaarlijk. Om nog maar te zwijgen van de electorale schade die de CDenV kan oplopen in 2009.

Coekie
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 14:37   #6
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

En er nog bijvermelden dat Vandeurzen en Hendrik Bogaerts dan geen minister kunnen worden omdat hun opvolgers NV-A'ers zijn.

Coekie
In your neighbourhood.
Oud 9 november 2007, 14:38   #7
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coekie Bekijk bericht
En er nog bijvermelden dat Vandeurzen en Hendrik Bogaerts dan geen minister kunnen worden omdat hun opvolgers NV-A'ers zijn.

Coekie
Hetzelfde geldt voor Herman Van Rompuy.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 14:40   #8
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

idd maar die is al parlementsvoorzitter
In your neighbourhood.
Oud 9 november 2007, 14:41   #9
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Amai, welk geflipflop bij de CD&V. Ik zou nu toch wel eens willen weten waar de breuklijn zich bevind in het kartel. Is dat grofweg tussen acw en de anderen standen of waren die andere standen ook bereid om de bocht te maken en loopt de breuklijn gewoon tussen CD&V en NVA.
Oud 9 november 2007, 14:54   #10
Confucius
Gouverneur

Standaard

Voor mij hebben ze gedaan ! Je moet maar even in de franstalige pers lezen aan wat we ons onderwerpen en hoe ze over ons denken. Ik geloofde echt in solidariteit met het zuiden maar ik pik het niet langer dat ik niettegenstaande onze goede wil en zware financiële offers collectief nog uitgemaakt wordt voor egoist, nazi aanhanger, separatist en wat weet ik nog allemaal. En dat alleen maar omdat ik respect vraag voor mijn taal en cultuur op eigen vlaams grondgebied. Dat CD&V en N-VA denken dat allemaal overboord te kunnen gooien om goedbetaalde mandaten in de wacht te slepen, neem ik niet. We hebben voor hen gestemd omdat ze beloofd hadden onze stellingen te verdedigen. Doen ze dat niet meer, dan hebben ze ons verraden en ik heb een olifanten geheugen.
Oud 9 november 2007, 15:04   #11
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amrod Bekijk bericht
[b]

De heren Vandeurzen en Dewever gaan blijkbaar niet mee uit de bocht met Leterme en onze geliefde vorst. Ze weten het: ze hebben het beloofd en ze kunnen onmogelijk terug! Benieuwd wat de Walen gaan zeggen

ah Jos Vandeurzen mag terug spreken ...

toch maar afwachten wat ACW beslist heeft bij monde van Jan Renders en zijn handpop Leterme ... dan weten we welke kant het echt uitgaat ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 16:08   #12
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Eventueel scenario: het kartel spat niet uiteen ter hoogte van de NVA, maar wel in de CD&V? Eén Vlaamsgezinde strekking die 1 partij vormt met de NVA en, wie weet, bij verkiezingen zeer succesvol kan zijn... En een "belgicistische/gematigde/whatever" strekking rond de oude garde, die zeker niet moet rekenen op de stem van Vlaamsvoelende kiezers.

(edit: beter verwoord)

Laatst gewijzigd door Johan217 : 9 november 2007 om 16:23.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 16:15   #13
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amrod Bekijk bericht
[b]

Als de twee partijvoorzitters cd&v en nva zich niet schikken naar de wens van de koning dan vrees ik dat we binnenkort met een andere formatie te maken zullen hebben of een cd&v zonder nva. De partijvoorzitter cd&v zet z'n eigen partijgenoot formateur voor blok.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 16:19   #14
PieterP
Gouverneur

Standaard

Uiterste waakzaamheid is geboden met de huidige CD&V.

Het masker met het grijnslachje van Leterme is nu afgevallen. We zien een cynisch persoontje dat zodanig machtsgeil is dat hij nu voor de tweede maal de Koning misbruikt om zijn eigen falen als formateur te verdoezelen.
Wie gelooft Leterme nog?
PieterP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 17:19   #15
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

EINDELIJK een CD&V met ballen, al had ik dat niet verwacht van Van Deurzen !

"chapeau..." allez, ik bedoel petje af !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 17:21   #16
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PieterP Bekijk bericht
Uiterste waakzaamheid is geboden met de huidige CD&V.

Het masker met het grijnslachje van Leterme is nu afgevallen. We zien een cynisch persoontje dat zodanig machtsgeil is dat hij nu voor de tweede maal de Koning misbruikt om zijn eigen falen als formateur te verdoezelen.
Wie gelooft Leterme nog?
Het kartel kan nog enkel rekenen op de sympathie van de NVA-Vlaamsnationalisten. Leterme zelf zit geblokkeerd tussen de "gemeenschappelijke" wens van de twee partijvoorzitters enerzijds en die van de koning anderzijds. Ik vrees dat Leterme vroeg of laat wordt geslachtofferd. Als het kartel cd&/nv-a volhardt in wat ze vandaag heeft verklaard komt er geen oranje-blauwe coalitie.
Oud 9 november 2007, 17:23   #17
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het kartel kan nog enkel rekenen op de sympathie van de NVA-Vlaamsnationalisten. Leterme zelf zit geblokkeerd tussen de "gemeenschappelijke" wens van de twee partijvoorzitters enerzijds en die van de koning anderzijds. Ik vrees dat Leterme vroeg of laat wordt geslachtofferd. Als het kartel cd&/nv-a volhardt in wat ze vandaag heeft verklaard komt er geen oranje-blauwe coalitie.
voor mij is een Vlaamse regering genoeg... meer moet dat niet zijn !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 17:24   #18
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
voor mij is een Vlaamse regering genoeg... meer moet dat niet zijn !
Die bestaat al.
Oud 9 november 2007, 18:28   #19
Sundancer
Lokaal Raadslid

Standaard Ze kunnen niet anders

Vandeurzen en De Wever en hun aanhang hebben blijkbaar de Vlaamse pers deze morgen goed gelezen. En waarschijnlijk hebben ze ook de duizenden commentaren van de burger op het internet (bv. forum van De Standaard) bekeken en dan konden ze niks anders, na Leterme's bocht van 180° gisteren na zijn bezoek aan Saksen-Coburg, dan diezelfde burger nogmaals te sussen en zand in de ogen te strooien met opnieuw de staatshervorming te eisen. Eerst zien en dan geloven! Een tsjeef blijft een tsjeef en ik vertrouw ze voor geen zier.
Oud 10 november 2007, 00:05   #20
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Standaard en HLN weten niet wat uitgevonden om het kartel te splitsen.
Het resultaat id duidelijk het omgekeerde. Dat doet deugd. Er wordt voortdurend met slijk gegooid naar B. Dewever maar ik hoop dat veel lezers van die kranten afhaken en hen zo een modderbad geven.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be