Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 9 november 2007, 17:03   #1
PieterP
Gouverneur

Standaard Leterme plat op de buik

De stemming in de zaal sloeg om toen PS'er Léon Walry uithaalde naar MR. Volgens hem heeft MR de Franstaligen verraden door met CD&V in zee te gaan in een vooraf uitgestippeld scenario. Het scenario voorzag volgens Walry in de stemming van het BHV-voorstel in de Kamercommissie Binnenlandse Zaken, zodat BHV 'in de frigo' gestoken kon worden, waarna oranje-blauw gevormd kon worden.

Deze morgen hebben zowel Mangain als Milquet in hun persconferentie proberen te overtuigen dat het geen opgezet spel was. Ze waren hierbij echter al te nadrukkelijk zodat het niet geloofwaardig meer is.

Leterme was al slecht gestart als formateur bij de franstaligen door het begaan van enkele onnodige stommiteiten. Hij was zo ongeduldig dat hij De haene zijn werk niet laten doen zodat deze er mee stopte. Hij was ook niet tevreden met de rol van Van Rompuy. Hij is zodanig machtsgeil dat hij het met Reynders op een akkoordje heeft gegooid: OK, jongetje, ge moogt premier worden, maar geen staatshervorming. En hij heeft de koning zover gekregen om met dit plan akkoord te gaan.
Leterme is niet te vertrouwen. Hij is een cynisch persoon die ten koste avn alles maar toch premier wil worden. Daarom zwijgt hij nu. En ook gisteren en ook de voorgaande dagen.

De evolutie bij CD&V is merkwaardig om te volgen. Doch Leterme is niet te vertrouwen. Hij heeft ons in een ondergeschikte en afhankelijke positie geplaatst door zijn drang naar het premierschap.
PieterP is offline  
Oud 9 november 2007, 17:15   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik ga helemaal niet akkoord met jouw visie.

Leterme doet konsekwent wat hij in zijn kiesbeloftes voorhield.

Zijn uitlatingen over de franstaligen (intellektueel niet kapabel om Vlaams te leren, blijkbaar ..) en andere stellingen, werden zo gesmaakt door de kiezer, zodat de gekende verkiezingsuitslag er gekomen is. Deze uitlatingen en initiatieven, goedgekeurd door de kiezer, daarvan wist iedereen op voorhand dat het een moeilijk klus ging worden om de walen te forseren ermee (gedeeltelijk - kompromis) akkoord te gaan.

Het enige dat mij persoonlijk met afgrijzen vervuld heeft, was het lijstje waarmee ze zegden dat de walen een stemming in de kommissie konden voorkomen.
Ik ga immers niet akkoord met elke bestendiging van de fasiliteiten; ik ga niet akkoord met een inschrijvingsrecht in Brussel (tenzij, als uiterste toegeving, het eksplisiet vermeld is als uitdovend recht voor wie op de dag van de verkiezingen in een fasiliteitengemeente woonde en er blijft wonen. Eender wie later er komt wonen: geen inschrijvingsrecht).
Ik ga niet akkoord met een interventie of kontrolerecht van een gemeenschap, op het grondgebied van een andere gemeenschap. Dat van die schoolinspektie is al meer dan genoeg.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 9 november 2007, 17:53   #3
Superlux
Partijlid

Superlux's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het enige dat mij persoonlijk met afgrijzen vervuld heeft, was het lijstje waarmee ze zegden dat de walen een stemming in de kommissie konden voorkomen.
Dat bewuste lijstje zegt toch genoeg. Als het moet, kruipt Leterme op zijn buik door de modder. Zonder De Wever was dit spektakel al op tv geweest.
Superlux is offline  
Oud 9 november 2007, 18:06   #4
EXTREEM
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superlux Bekijk bericht
Dat bewuste lijstje zegt toch genoeg. Als het moet, kruipt Leterme op zijn buik door de modder. Zonder De Wever was dit spektakel al op tv geweest.
De wever gaat ook op zijn buik door de modder NV-A voor de 2x
NV-A wij gaan niet in de vlaamse regering
EXTREEM is offline  
Oud 9 november 2007, 18:15   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zeg eens PieterP...

Wie vindt jij wel bekwaam om premier te worden?
Herman van Rompuy?
Oud 9 november 2007, 18:27   #6
EXTREEM
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zeg eens PieterP...

Herman van Rompuy?
EXTREEM is offline  
Oud 9 november 2007, 18:30   #7
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Dikke onzin. Er zijn geen complotten en geen bochten gemaakt.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline  
Oud 9 november 2007, 18:34   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Als ik eerst een bocht van 180 graden naar rechts maak en daarna eenzelfde naar rechts sta ik ook nog altijd op dezelfde plaats, hoor.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 9 november 2007 om 18:35.
Knuppel is offline  
Oud 9 november 2007, 19:10   #9
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb nochtans wel de indruk dat het bijna zover was, en dat het Weverken is die vermeden heeft dat Leterme de bocht zou maken.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline  
Oud 9 november 2007, 19:22   #10
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik eerst een bocht van 180 graden naar rechts maak en daarna eenzelfde naar rechts sta ik ook nog altijd op dezelfde plaats, hoor.
Een mens moet politici beoordelen op politieke daden, op feiten, niet op hetgeen ze zeggen. Een politicus zegt zoveel, spreek vaak ook zichzelf tegen. Het is hetgeen ze werkelijk doen dat telt. Dit geldt zowel voor politieke daden in de positieve (staatshervorming, BHV stemmen, niet toegeven) als in de negatieve zin (toegeven, socio-economische noodregering maken).

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline  
Oud 9 november 2007, 19:46   #11
PieterP
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik ga helemaal niet akkoord met jouw visie. Leterme doet konsekwent wat hij in zijn kiesbeloftes voorhield.
Ik hoop dat ik ongelijk heb.
PieterP is offline  
Oud 9 november 2007, 19:50   #12
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Een mens moet politici beoordelen op politieke daden, op feiten, niet op hetgeen ze zeggen. Een politicus zegt zoveel, spreek vaak ook zichzelf tegen. Het is hetgeen ze werkelijk doen dat telt. Dit geldt zowel voor politieke daden in de positieve (staatshervorming, BHV stemmen, niet toegeven) als in de negatieve zin (toegeven, socio-economische noodregering maken).
DUS :

Als een politieker een SLECHT voorstel doet, maar dat wordt door de anderen afgeschoten en gaat daarom NIET door, dan mag je die NIET beoordelen op dat voorstel?

Ik ben het NIET eens met zo een visie op de politiek!

.
Eddy B is offline  
Oud 9 november 2007, 19:50   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
ik heb nochtans wel de indruk dat het bijna zover was, en dat het Weverken is die vermeden heeft dat Leterme de bocht zou maken.
Ik heb de stellige indruk dat onze top-snert-joernalisten zich deerlijk vergist hebben.
Ze veronderstelden dat de zogenaamde oekaze van het palais de Laeken wou zeggen dat er niet meer onderhandeld mocht worden over de staatshervorming. Ze hadden niet door dat de bedoeling was dat het initiatief om de kamervoorzitters in te schakelen, een ondersteuning was van de formatiepogingen.
Ze dachten dat de roi zijn tweede oekaze (er moet snel een regering komen) betekende dat de Vlamingen moesten plooien. Niet dus. Het zijn de Waalse partijen die niet te lang moeten bokken.

Nu, wat het presies ook was (en ik kan me hier dik vergissen in de redenen, maar niet in de uitkomst), de uitkomst is dat de pers ons gewoonweg voorgelogen heeft. De dikke amateurs.
In plaats van toe te geven, hoor je ze nu alleen maar zeggen dat "alhoewel het gisteren scheen dat ... heeft het kartel nu ...."

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 9 november 2007, 19:55   #14
PieterP
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Zeg eens PieterP...

Herman van Rompuy?
Op dit ogenblik oordeel ik dat strategisch gezien Di Rupo misschien een alternatief is. Deze man zou wel een prijs willen betalen voor het premierschap. Na keiharde en zelfbewuste onderhandelingen over staatshervorming. ACV en ACW ook tevreden.

Reynders is totaal onbetrouwbaar. Het gat van 800 miljoen euro in de begroting wegens een klein foutje. Nietwaar?

Leterme had een plebisciet met zich mede. Hij heeft het verknald. Door machtsgeilheid.
PieterP is offline  
Oud 9 november 2007, 19:59   #15
jukke
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
DUS :

Als een politieker een SLECHT voorstel doet, maar dat wordt door de anderen afgeschoten en gaat daarom NIET door, dan mag je die NIET beoordelen op dat voorstel?

Ik ben het NIET eens met zo een visie op de politiek!
Is het nog niet in je opgekomen dat de Franstaligen nu in een positie gekomen zijn dat zij de schuld krijgen voor het falen van B-H-V. Zij zullen nu met de lepel suiker moeten komen aandraven om een eventuele regering te gaan vormen. De bal ligt in hun kamp...
Oud 9 november 2007, 20:02   #16
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jukke Bekijk bericht
Is het nog niet in je opgekomen dat de Franstaligen nu in een positie gekomen zijn dat zij de schuld krijgen voor het falen van B-H-V. Zij zullen nu met de lepel suiker moeten komen aandraven om een eventuele regering te gaan vormen. De bal ligt in hun kamp...
Kijk, het gaat me niet om onvoorziene gevolgen van een en ander... Het gaat me om het ultieme voorstel dat men aan de franstaligen deed ter elfder ure om BHV te splitsen... DAT was een serieuze prijs die ze wilden betalen! Gelukkig niet genoeg voor de franstaligen

.
Eddy B is offline  
Oud 9 november 2007, 20:03   #17
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb de stellige indruk dat onze top-snert-joernalisten zich deerlijk vergist hebben.
Ze veronderstelden dat de zogenaamde oekaze van het palais de Laeken wou zeggen dat er niet meer onderhandeld mocht worden over de staatshervorming. Ze hadden niet door dat de bedoeling was dat het initiatief om de kamervoorzitters in te schakelen, een ondersteuning was van de formatiepogingen.
Ze dachten dat de roi zijn tweede oekaze (er moet snel een regering komen) betekende dat de Vlamingen moesten plooien. Niet dus. Het zijn de Waalse partijen die niet te lang moeten bokken.

Nu, wat het presies ook was (en ik kan me hier dik vergissen in de redenen, maar niet in de uitkomst), de uitkomst is dat de pers ons gewoonweg voorgelogen heeft. De dikke amateurs.
In plaats van toe te geven, hoor je ze nu alleen maar zeggen dat "alhoewel het gisteren scheen dat ... heeft het kartel nu ...."
ik geef u gelijk dat de pers geen fraaie rol speelt.

Op VRT-nieuws zegt men dat de VLD niet op dezelfde lijn zit van de CD&V omdat zij geen staatshervorming eist. Als je luistert naar de verklaringen van de VLD is het duidelijk dat ze 100% op dezelfde lijn van het Kartel zitten.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline  
Oud 9 november 2007, 20:09   #18
jukke
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Kijk, het gaat me niet om onvoorziene gevolgen van een en ander... Het gaat me om het ultieme voorstel dat men aan de franstaligen deed ter elfder ure om BHV te splitsen... DAT was een serieuze prijs die ze wilden betalen! Gelukkig niet genoeg voor de franstaligen
Nopes, zij komen hieruit als mensen die verantwoordelijkheid wilden nemen en desnoods een prijs wilden betalen. Maar het zijn anderen die de uitgestoken hand hebben bespuwd en van zich afstootten. Als de crisis nog drie dagen duurt zullen de Franstaligen de volledige schuld krijgen en zal daar een heel starre houding tegenover staan.
Bovendien is het duidelijk dat aan de andere kant van de tafel ze eigenlijk niet weten wat aan te vangen. Het is duidelijk dat het tij aan keren is, dit dankzij enkele tactische spitsvondigheden. Ex VLD goeroe Slangen geeft dit trouwens ook aan. CD&V-NVA komt sterker hieruit omdat zij toch de indruk gaven om iets willen op te lossen en toch standvastig is gebleven.
Bovendien moet iedereen eens gaan beseffen dat de daden tellen en niet de woorden. En op dat vlak scoort het kartel meer dan voortreffelijk op dit moment. Zij staan in de picture en breken niet...
Oud 9 november 2007, 20:24   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PieterP Bekijk bericht
Op dit ogenblik oordeel ik dat strategisch gezien Di Rupo misschien een alternatief is. Deze man zou wel een prijs willen betalen voor het premierschap. Na keiharde en zelfbewuste onderhandelingen over staatshervorming. ACV en ACW ook tevreden.

Reynders is totaal onbetrouwbaar. Het gat van 800 miljoen euro in de begroting wegens een klein foutje. Nietwaar?

Leterme had een plebisciet met zich mede. Hij heeft het verknald. Door machtsgeilheid.
Wilt gij uw hooggeprezen "strategie" wel aanpassen aan de realiteit der dingen.
't is hier een demokratie, de uitslag van de verkiezingen moet gerespekteerd worden. Konkreet: er moet een meerderheid gevonden worden in het parlement. Daarvoor zijn zo van die dingen nodig: vb. ekstreem links in la Wallonie en redelijk rechts in Vlaanderen, dat is moeilijk te verzoenen ...

De schoofzak is offline  
Oud 9 november 2007, 20:28   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jukke Bekijk bericht
Nochtans heeft Eddy B in dit geval gelijk. Het is NIET de verdienste van het kartel dat er geen schandelijke prijs betaald werd voor BHV.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be