Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2007, 15:44   #1
Honoré gepluimd
Provinciaal Statenlid

Honoré gepluimd's schermafbeelding

Standaard De klein-Vlaamse oplossing: afstaan Brussel+corridor.

Kunnen we als Vlamingen niet beter Brussel opgeven en van Mechelen onze hoofdstad maken ?
Tenslotte is Brussel een tweetalige stad (Frans/Arabisch) met een bevolking die zelfs grotendeels niet meer Europees is.
Brussel was ooit Vlaams maar intussen net zo verloren als Rijsel, Edingen, de Jeker-vallei en Duinkerken.

Het zou voor Vlaanderen beter zijn om gewoonweg Brussel plus een corridor (voorbeeld het Zoniënwoud) af te staan aan Brussel/Wallonië.
Persoonlijk zou ik ook de faciliteitengemeenten met Franstalige meerderheid gewoon afstaan aan Brussel/Wallonië.

Het is een illusie te denken dat er een onafhankelijk Vlaanderen komt zonder prijs te betalen.
Welnu die prijs is Brussel en een corridor, ook zal Vlaanderen zeer ruimhartig het overgrote deel van de Belgische staatsschuld op zich moeten nemen.
De prijs kan zwaar lijken dat is ze zeker niet; we geven enkel op wat reeds verloren is.
Zolang Brussel in Vlaanderen ligt breidt de Francophone olievlek zich uit. Straks eisen de Francophonen geheel Halle-Vilvoorde.

Vlaanderen moet beseffen dat dit de enige mogelijkheid is voor een onafhankelijk Vlaanderen tenzij geweld een oplossing is (wat niet realistisch is met een leger in Francophone handen).
Bovendien heeft Vlaanderen geen enkele internationale bondgenoot.

In het licht van de reële machtsverhoudingen zou je zelfs kunnen vaststellen dat diegenen die vasthouden aan Brussel-Wezembeek enz... eigenlijk objectieve Belgicisten zijn. Men kan dan ook , indien met Brussel wil behouden, een positieve houding t.o.v. de Belgische staat en bijhorend koningshuis ontwikkelen, want alleen zij houden een fictieve Vlaamse aanwezigheid in deze de facto Franstalige gebieden in stand.

Brussel niet loslaten is België niet loslaten.
Honoré gepluimd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 15:46   #2
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Als ik moet kiezen tussen geketend zitten of vrijgelaten worden, maar dan met het verlies van mijn lever, kies ik toch voor geketend zitten. Vlaanderen laat Brussel niet los!

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 15:54   #3
Honoré gepluimd
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Als ik moet kiezen tussen geketend zitten of vrijgelaten worden, maar dan met het verlies van mijn lever, kies ik toch voor geketend zitten. Vlaanderen laat Brussel niet los!
Het ordewoord is inderdaad "vlaanderen laat Brussel niet los".
Jammer inderdaad,maar politiek is het verstandiger voor Vlaanderen om Brussel wel op te geven.
Als Brussel de prijs is voor wallonië om van belgië af te geraken is "dat al met al licht gekocht".

Het is een advies, de Klein-Vlaamse oplossing.
Beter om in één keer komaf te maken met de hele handel en Brussel annex corridor los te laten.
Brussel-Wallonië blijft dan klein-België en onafhankelijk (Klein-) Vlaanderen kan dan zijn eigen weg gaan.
Oud 21 juni 2007, 16:01   #4
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Honoré gepluimd Bekijk bericht
Kunnen we als Vlamingen niet beter Brussel opgeven en van Mechelen onze hoofdstad maken ?
Tenslotte is Brussel een tweetalige stad (Frans/Arabisch) met een bevolking die zelfs grotendeels niet meer Europees is.
Brussel was ooit Vlaams maar intussen net zo verloren als Rijsel, Edingen, de Jeker-vallei en Duinkerken.

Het zou voor Vlaanderen beter zijn om gewoonweg Brussel plus een corridor (voorbeeld het Zoniënwoud) af te staan aan Brussel/Wallonië.
Persoonlijk zou ik ook de faciliteitengemeenten met Franstalige meerderheid gewoon afstaan aan Brussel/Wallonië.

Het is een illusie te denken dat er een onafhankelijk Vlaanderen komt zonder prijs te betalen.
Welnu die prijs is Brussel en een corridor, ook zal Vlaanderen zeer ruimhartig het overgrote deel van de Belgische staatsschuld op zich moeten nemen.
De prijs kan zwaar lijken dat is ze zeker niet; we geven enkel op wat reeds verloren is.
Zolang Brussel in Vlaanderen ligt breidt de Francophone olievlek zich uit. Straks eisen de Francophonen geheel Halle-Vilvoorde.

Vlaanderen moet beseffen dat dit de enige mogelijkheid is voor een onafhankelijk Vlaanderen tenzij geweld een oplossing is (wat niet realistisch is met een leger in Francophone handen).
Bovendien heeft Vlaanderen geen enkele internationale bondgenoot.

In het licht van de reële machtsverhoudingen zou je zelfs kunnen vaststellen dat diegenen die vasthouden aan Brussel-Wezembeek enz... eigenlijk objectieve Belgicisten zijn. Men kan dan ook , indien met Brussel wil behouden, een positieve houding t.o.v. de Belgische staat en bijhorend koningshuis ontwikkelen, want alleen zij houden een fictieve Vlaamse aanwezigheid in deze de facto Franstalige gebieden in stand.

Brussel niet loslaten is België niet loslaten.
"Scheiden doet lijden"
Als jouw voorstel wordt aangenomen ,komt een onafhanklijk Vlaanderen wel 100 jaar eerder.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 16:11   #5
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
"Scheiden doet lijden"
Als jouw voorstel wordt aangenomen ,komt een onafhanklijk Vlaanderen wel 100 jaar eerder.
Men zegt ook vaak: ''Van ruilen komt huilen''.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 16:15   #6
Honoré gepluimd
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
"Scheiden doet lijden"
Anders komt het er nooit.
Met de "Klein Vlaamse oplossing" is Vlaanderen binnen de 14 dagen onafhankelijk.
Brussel en een groot deel van de Rand zijn nu éénmaal in Francophone handen en ze blijven daar ook.
Zonder maximale territoriale concessies komt die Vlaamse staat er niet, met deze concessies tekent de Francophone top per direct de ontbinding van België.
Oud 21 juni 2007, 16:17   #7
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Honoré gepluimd Bekijk bericht
Anders komt het er nooit.
Met de "Klein Vlaamse oplossing" is Vlaanderen binnen de 14 dagen onafhankelijk.
Brussel en een groot deel van de Rand zijn nu éénmaal in Francophone handen en ze blijven daar ook.
Zonder maximale territoriale concessies komt die Vlaamse staat er niet, met deze concessies tekent de Francophone top per direct de ontbinding van België.
De Vlaamse deelregering kan toch gewoon haar onafhankelijkheid uitroepen, dacht ik? Daar hoef je geen gebied voor af te staan (behalve Brussel). Althans ik dacht dat het zo kon.
Oud 21 juni 2007, 16:27   #8
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De Vlaamse deelregering kan toch gewoon haar onafhankelijkheid uitroepen, dacht ik? Daar hoef je geen gebied voor af te staan (behalve Brussel). Althans ik dacht dat het zo kon.
Zo werkt het ook gewoon, geef de internationale gemeenschap ook wat beloftes om de culturele minderheid (de Franstaligen) te erkennen, regel een goede verdeling van de staatschuld en de erkenningen van de onafhankelijkheid zullen binnenstromen.

Zo makkelijk kan het zijn, maar daar is simpelweg (nog?) geen politieke meerderheid voor te vinden.
Oud 21 juni 2007, 16:30   #9
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Zo werkt het ook gewoon, geef de internationale gemeenschap ook wat beloftes om de culturele minderheid (de Franstaligen) te erkennen, regel een goede verdeling van de staatschuld en de erkenningen van de onafhankelijkheid zullen binnenstromen.

Zo makkelijk kan het zijn, maar daar is simpelweg (nog?) geen politieke meerderheid voor te vinden.
Ik denk ook dat de Vlamingen misschien een soort omgekeerde bindingsangst hebben. Bang dat ze later spijt krijgen van een scheiding.
Oud 21 juni 2007, 16:39   #10
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Ik denk ook dat de Vlamingen misschien een soort omgekeerde bindingsangst hebben. Bang dat ze later spijt krijgen van een scheiding.
angst.... angst...... Ik zen van den duvel niet bang.......

alle gekkigheid op een stokje....... bang zijn is een typische Vlaamse eigenschap.... helaas....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 16:44   #11
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

brussel zomaar zonder reden aan de franstaligen afstaan, dat is
1)geen uitdaging
2)geeft de franstaligen een laatste overwinning en een shot in ons gat als afscheidscadeau
3)we staan economisch het sterkste en zouden brussel in handen laten vallen van maingain? Gedaan met cursussen nederlands en nederlandstalig onderwijs, dan mag je de hoop helemaal opgeven. Moesten de vlaamse politiekers wat meer haar op hun tanden hebben zoals dedecker en de mensen van het vlaams belang zou het veel beter zijn.
Maar als je voor een democratische partij stemt als de nva komt er niks van in huis. Vlaanderen stemt rechts maar als reynders vraagt om BHV (om te zwijgen van gezondheidszorg) nog 2 jaar uit te stellen en Dewever loopt er als een schoothondje bij wat hebben we dan nog? Tenzei BHV en de gezondheidszorg in 2009 effectief gesplitst wordt; dan trek ik m'n woorden wel terug over Dewever.
We kunnen in het ergste geval brussel cultureel laten vallen (hoewel de VGC, het nederlandstalig onderwijs,..) hier hun aandeel nog hebben. Maar beter dat laten vallen dan het op politiek vlak te laten vallen. het is toch niet omdat er franstaligen wonen dat we onze macht zomaar moeten afstaan? Zij hebben het eerst gepikt, zolang we er nog iets kunnen zeggen is dat goed. Vlaanderen is trouwens helemaal met brussel verbonden, dus een kleine politieke inspraak lijkt me niet ondemocratisch.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 16:46   #12
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarom heeft iedereen het hier over Brussel afstaan? Brussel is niet van Vlaanderen, enkel de rand. Als Vlaanderen Brussel wil dan zullen de Brusselaren daar zelf voor moeten kiezen. Anders blijft Brussel gewoon integraal deel uitmaken van België (wat er van overblijft).
Oud 21 juni 2007, 16:46   #13
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Een staats- en taalgrens valt nooit samen ! Niet binnen België en ook niet daarbuiten. Ik heb me vanmiddag wat geamuzeed met de russische deelrepubliek Ĉuvaŝio, waarvan de webstek reeds enige tijd terug geopend is !
Behalve de "eigen taal" die door 70 % van de inwoners gesporoken wordt (ca. 1,3 miljoen mensen) is deze webstek te bekijken (niet in de "andere" talen waaronder het russisich maar het engels en het esperanto) met de hulp van vikipedio (wikipedia in het E-o) en de encarta ben ik meer over de boeiende geschiendenis en de toestand van het volk te weten gekomen oa; ook hoe
ze tot een autonome republiek binnen de russische federatie uitgroeiden en
sedert 6 jaar een eigen grondwet hebben...
Waarom ik dit allemaal vertel ? Wel eenvoudig : Ĉuvaŝio heeft die 30% "anderstaligen" niet buitengesloten - ongeveer geen enkele staat, deelstaat of volk doet er zoiets. Rijsel en Duinkerken verloren gebieden ? Wel in de zin dat deze nu onder "frans bestuur leven" en ook in die zin dat frans er de belangrijkste voertaal is... Maar als ik in rijsel kom voel ik me duidelijk in Vlaanderen, ook al spreekt men er Frans.. Over één maximum twee generaties
zal er een flinke meerderheid Vlamingen als moedertaal het engels spreken,
de Nederlandstaligen zullen noodgedwongen tweetaligen Nederlands-Engels zijn & waarschijnlijk zal een 20 % van de Vlamingen een donkere huidskleur hebben en zo'n 15 % zal prakizerend moslim zijn. Ik zou niet weten hoe je dat gaat tegenhouden, evenmin als ik kan begrijpen waarom.

Een taalzuiver Vlaanderen heeft nooit bestaan, in 1830 sprak de ganse bourgeoisie en adel Frans - het "gemeen" sprak dialect - de vlaamse intellectuelen die met "de Vlaamse beweging" startten hadden een groot probleem : welke taal als "beschaafde omgangstaal" kiezen als alternatief voor het Frans ? Men wilde uit puur anti-Hollandisme zelfs voor het Hoogduits opteren !

Een taalgebied door dekreet voor de eeuwigheid afbakenen is niet mogelijk -
De bourgeoisie in Vlaanderen is vernederlandst door economische druk.
Indien we in een "onafhankelijk Vlaanderen" een franstalige minderheid institutionalizeren bestaat er een kans dat die minderheid "vernederlandst"
maar ik geloof dat ze eerder met de rest van België/De lage landen zal verengelsen.
Oud 21 juni 2007, 16:49   #14
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Een andere veel elegantere oplossing is gewoon een unitair België zonder taalpariteiten en alarmbellen, m.a.w. het B.U.B.-standpunt.

Wat kan het leven toch simpel zijn, niet?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 16:50   #15
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom heeft iedereen het hier over Brussel afstaan? Brussel is niet van Vlaanderen, enkel de rand. Als Vlaanderen Brussel wil dan zullen de Brusselaren daar zelf voor moeten kiezen. Anders blijft Brussel gewoon integraal deel uitmaken van België (wat er van overblijft).
Maakt Amsterdam deel uit van Nederland ? Ik vind het de meest on-nederlandse stad van Europa.. De oplossing voor de Maasstrichtse coffeeshops is overigens ook poepsimpel : geef Maasstricht terug aan België.. Burgemeester van Maasstricht content, is hij van dat gezeur van die coffeeshops vanaf.
Oud 21 juni 2007, 16:50   #16
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Een politicus ook.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 16:52   #17
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Maakt Amsterdam deel uit van Nederland ? Ik vind het de meest on-nederlandse stad van Europa.. De oplossing voor de Maasstrichtse coffeeshops is overigens ook poepsimpel : geef Maasstricht terug aan België.. Burgemeester van Maasstricht content, is hij van dat gezeur van die coffeeshops vanaf.
Waarom zeg je dit?
Oud 21 juni 2007, 16:55   #18
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een andere veel elegantere oplossing is gewoon een unitair België zonder taalpariteiten en alarmbellen, m.a.w. het B.U.B.-standpunt.

En BHV houden zodat maingain ons het leven kan blijven zuur maken. Zonder énig respect voor de vlamingen. Die franstaligen bekijken hunzelf als de enige echte superieure belgen. Voor hun is belgie franstalig. Denkt u dat deze mensen nederlands leren? vind u dat franstaligen die geen moeite doen om nederlands te leren in de rand, het recht moeten hebben om op het FDF te kunnen stemmen?
Kiezen op wie je kunt stemmen is normaal democratie, maar in belgie denken de franstaligen dat zij de enige zijn in dit land. Ze zijn zo chauvunistisch dat ze dat walgelijke boerentaaltje als het nederlands nog niet eens in de mond WILLEN nemen. Zo'n mensen gun ik maingain niet die voor hun vecht. Z'on belgie wil ik niet. Maar zo'n belgie IS het vandaag wel, en niet het mooie 2talige belgie waar jij van droomt.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 16:57   #19
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht

Je kan me overtuigen van zodra gebleken is dat Brussel zich kan verenigen tot één enkele gemeente met eventueel enkele districten zoals in Antwerpen.. De gemeentelijke autonomie in Brussel is een nog grotere farce dan het nepfederale systeem in België.. zolang dat gewest Brussel uit 19 autonome gebieden bestaat heerst er in dit land toch een surrealistisch staatsbestel. Kortelings zal dit land geen federale regering hebben voor langere tijd (want de taalpartijen kunnen niet met elkaar dialogeren) & intussen blijven de gewestelijke regeringen functioneren en zullen ze noodgedwongen sommige federale bevoegdheden moeten overnemen.

Dat is de triomf van het surrealisme : België bestaat als een virtueel treinstation met fraaigeboezemde dames zoals op de schilderijen van Delvaux (God, wat hou ik van dit land en zijn inwoners)
Oud 21 juni 2007, 16:57   #20
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Zomaar een gedachte hier: Kan er geen onafhankelijkheidsverklaring van de Vlaamse Gemeenschap komen ipv het Vlaams gewest? Er zitten natuurlijk een aantal praktische haken en ogen aan, maar zou zoiets in theorie kunnen?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be