![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Kunnen we als Vlamingen niet beter Brussel opgeven en van Mechelen onze hoofdstad maken ?
Tenslotte is Brussel een tweetalige stad (Frans/Arabisch) met een bevolking die zelfs grotendeels niet meer Europees is. Brussel was ooit Vlaams maar intussen net zo verloren als Rijsel, Edingen, de Jeker-vallei en Duinkerken. Het zou voor Vlaanderen beter zijn om gewoonweg Brussel plus een corridor (voorbeeld het Zoniënwoud) af te staan aan Brussel/Wallonië. Persoonlijk zou ik ook de faciliteitengemeenten met Franstalige meerderheid gewoon afstaan aan Brussel/Wallonië. Het is een illusie te denken dat er een onafhankelijk Vlaanderen komt zonder prijs te betalen. Welnu die prijs is Brussel en een corridor, ook zal Vlaanderen zeer ruimhartig het overgrote deel van de Belgische staatsschuld op zich moeten nemen. De prijs kan zwaar lijken dat is ze zeker niet; we geven enkel op wat reeds verloren is. Zolang Brussel in Vlaanderen ligt breidt de Francophone olievlek zich uit. Straks eisen de Francophonen geheel Halle-Vilvoorde. Vlaanderen moet beseffen dat dit de enige mogelijkheid is voor een onafhankelijk Vlaanderen tenzij geweld een oplossing is (wat niet realistisch is met een leger in Francophone handen). Bovendien heeft Vlaanderen geen enkele internationale bondgenoot. In het licht van de reële machtsverhoudingen zou je zelfs kunnen vaststellen dat diegenen die vasthouden aan Brussel-Wezembeek enz... eigenlijk objectieve Belgicisten zijn. Men kan dan ook , indien met Brussel wil behouden, een positieve houding t.o.v. de Belgische staat en bijhorend koningshuis ontwikkelen, want alleen zij houden een fictieve Vlaamse aanwezigheid in deze de facto Franstalige gebieden in stand. Brussel niet loslaten is België niet loslaten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Als ik moet kiezen tussen geketend zitten of vrijgelaten worden, maar dan met het verlies van mijn lever, kies ik toch voor geketend zitten. Vlaanderen laat Brussel niet los!
![]() |
#3 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Jammer inderdaad,maar politiek is het verstandiger voor Vlaanderen om Brussel wel op te geven. Als Brussel de prijs is voor wallonië om van belgië af te geraken is "dat al met al licht gekocht". Het is een advies, de Klein-Vlaamse oplossing. Beter om in één keer komaf te maken met de hele handel en Brussel annex corridor los te laten. Brussel-Wallonië blijft dan klein-België en onafhankelijk (Klein-) Vlaanderen kan dan zijn eigen weg gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als jouw voorstel wordt aangenomen ,komt een onafhanklijk Vlaanderen wel 100 jaar eerder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Met de "Klein Vlaamse oplossing" is Vlaanderen binnen de 14 dagen onafhankelijk. Brussel en een groot deel van de Rand zijn nu éénmaal in Francophone handen en ze blijven daar ook. Zonder maximale territoriale concessies komt die Vlaamse staat er niet, met deze concessies tekent de Francophone top per direct de ontbinding van België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zo makkelijk kan het zijn, maar daar is simpelweg (nog?) geen politieke meerderheid voor te vinden.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
alle gekkigheid op een stokje....... bang zijn is een typische Vlaamse eigenschap.... helaas....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Burgemeester
|
![]() brussel zomaar zonder reden aan de franstaligen afstaan, dat is
1)geen uitdaging 2)geeft de franstaligen een laatste overwinning en een shot in ons gat als afscheidscadeau 3)we staan economisch het sterkste en zouden brussel in handen laten vallen van maingain? Gedaan met cursussen nederlands en nederlandstalig onderwijs, dan mag je de hoop helemaal opgeven. Moesten de vlaamse politiekers wat meer haar op hun tanden hebben zoals dedecker en de mensen van het vlaams belang zou het veel beter zijn. Maar als je voor een democratische partij stemt als de nva komt er niks van in huis. Vlaanderen stemt rechts maar als reynders vraagt om BHV (om te zwijgen van gezondheidszorg) nog 2 jaar uit te stellen en Dewever loopt er als een schoothondje bij wat hebben we dan nog? Tenzei BHV en de gezondheidszorg in 2009 effectief gesplitst wordt; dan trek ik m'n woorden wel terug over Dewever. We kunnen in het ergste geval brussel cultureel laten vallen (hoewel de VGC, het nederlandstalig onderwijs,..) hier hun aandeel nog hebben. Maar beter dat laten vallen dan het op politiek vlak te laten vallen. het is toch niet omdat er franstaligen wonen dat we onze macht zomaar moeten afstaan? Zij hebben het eerst gepikt, zolang we er nog iets kunnen zeggen is dat goed. Vlaanderen is trouwens helemaal met brussel verbonden, dus een kleine politieke inspraak lijkt me niet ondemocratisch. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom heeft iedereen het hier over Brussel afstaan? Brussel is niet van Vlaanderen, enkel de rand. Als Vlaanderen Brussel wil dan zullen de Brusselaren daar zelf voor moeten kiezen. Anders blijft Brussel gewoon integraal deel uitmaken van België (wat er van overblijft).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() Een staats- en taalgrens valt nooit samen ! Niet binnen België en ook niet daarbuiten. Ik heb me vanmiddag wat geamuzeed met de russische deelrepubliek Ĉuvaŝio, waarvan de webstek reeds enige tijd terug geopend is !
Behalve de "eigen taal" die door 70 % van de inwoners gesporoken wordt (ca. 1,3 miljoen mensen) is deze webstek te bekijken (niet in de "andere" talen waaronder het russisich maar het engels en het esperanto) met de hulp van vikipedio (wikipedia in het E-o) en de encarta ben ik meer over de boeiende geschiendenis en de toestand van het volk te weten gekomen oa; ook hoe ze tot een autonome republiek binnen de russische federatie uitgroeiden en sedert 6 jaar een eigen grondwet hebben... Waarom ik dit allemaal vertel ? Wel eenvoudig : Ĉuvaŝio heeft die 30% "anderstaligen" niet buitengesloten - ongeveer geen enkele staat, deelstaat of volk doet er zoiets. Rijsel en Duinkerken verloren gebieden ? Wel in de zin dat deze nu onder "frans bestuur leven" en ook in die zin dat frans er de belangrijkste voertaal is... Maar als ik in rijsel kom voel ik me duidelijk in Vlaanderen, ook al spreekt men er Frans.. Over één maximum twee generaties zal er een flinke meerderheid Vlamingen als moedertaal het engels spreken, de Nederlandstaligen zullen noodgedwongen tweetaligen Nederlands-Engels zijn & waarschijnlijk zal een 20 % van de Vlamingen een donkere huidskleur hebben en zo'n 15 % zal prakizerend moslim zijn. Ik zou niet weten hoe je dat gaat tegenhouden, evenmin als ik kan begrijpen waarom. Een taalzuiver Vlaanderen heeft nooit bestaan, in 1830 sprak de ganse bourgeoisie en adel Frans - het "gemeen" sprak dialect - de vlaamse intellectuelen die met "de Vlaamse beweging" startten hadden een groot probleem : welke taal als "beschaafde omgangstaal" kiezen als alternatief voor het Frans ? Men wilde uit puur anti-Hollandisme zelfs voor het Hoogduits opteren ! Een taalgebied door dekreet voor de eeuwigheid afbakenen is niet mogelijk - De bourgeoisie in Vlaanderen is vernederlandst door economische druk. Indien we in een "onafhankelijk Vlaanderen" een franstalige minderheid institutionalizeren bestaat er een kans dat die minderheid "vernederlandst" maar ik geloof dat ze eerder met de rest van België/De lage landen zal verengelsen.
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Een andere veel elegantere oplossing is gewoon een unitair België zonder taalpariteiten en alarmbellen, m.a.w. het B.U.B.-standpunt.
Wat kan het leven toch simpel zijn, niet? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Kiezen op wie je kunt stemmen is normaal democratie, maar in belgie denken de franstaligen dat zij de enige zijn in dit land. Ze zijn zo chauvunistisch dat ze dat walgelijke boerentaaltje als het nederlands nog niet eens in de mond WILLEN nemen. Zo'n mensen gun ik maingain niet die voor hun vecht. Z'on belgie wil ik niet. Maar zo'n belgie IS het vandaag wel, en niet het mooie 2talige belgie waar jij van droomt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat is de triomf van het surrealisme : België bestaat als een virtueel treinstation met fraaigeboezemde dames zoals op de schilderijen van Delvaux (God, wat hou ik van dit land en zijn inwoners)
![]() |
![]() |
#20 |
Minister
|
![]() Zomaar een gedachte hier: Kan er geen onafhankelijkheidsverklaring van de Vlaamse Gemeenschap komen ipv het Vlaams gewest? Er zitten natuurlijk een aantal praktische haken en ogen aan, maar zou zoiets in theorie kunnen?
![]() |