![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
Bekijk resultaten enquête: Moet er in Vlaanderen een ruime rechtse onafhankelijkheidsuitroepingscoalitie komen ? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
35 | 66,04% |
neen |
![]() ![]() ![]() |
18 | 33,96% |
Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() De federale formatiegesprekken zijn, zoals te verwachten was, mislukt. Een staathervorming waarbij zowat al de huidige federale bevoegdheden aan de gewesten zouden worden overgedragen, is compleet onmogelijk.
De vraag kan dan ook gesteld worden of er op Vlaams niveau een ruime coalitie zou moeten komen van Vlaams Belang met de vlaamsgezinde vleugel van CD&V-NVA en de Vlaamsgezinde vleugel van de VLD. Een dergelijke ruime coalitie zou dan met een ruime meerderheid de Vlaamse onafhankelijkheid kunnen uitroepen, en vervolgens een taboeloos rechts beleid kunnen voeren. Bent u van oordeel dat er in Vlaanderen een ruime, taboeloze, rechtse onafhankelijkheidsuitroepingscoalitie zou moeten komen ? Laatst gewijzigd door Cynicus : 24 augustus 2007 om 22:11. |
![]() |
![]() |
#2 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Neen, zo'n coalitie moet alle politieke richtingen omvatten, ook de linkse partijen.
|
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Linkse partijen zijn negatief medeverantwoordelijk voor de Vlaamse onafhankelijkheidsdrang en uitverkoop aan de Franstaligen.
|
![]() |
![]() |
#4 |
Vreemdeling
|
![]() Volgens mij moet het Vlaams parlement gewoon een bindend referendum onder de Vlamingen organiseren en de uitslag hiervan respecteren. Zo komen alle strekkingen zowel links als rechts aan bod. Persoonlijk ben ik voor Vlaamse onafhankelijkheid maar als de meerderheid van de Vlamingen in het referendum zich tegen onafhankelijkheid zou uitspreken zou ik daar perfekt mee kunnen leven. Waar ik niet kan mee leven is dat deze beslissing om stappen te zetten naar eventuele onafhankelijkheid nu momenteel gewoon afhangt van enkele politici. De meest pure vorm van democratie is voor mij zoveel mogelijk grote beslissingen laten afhangen van referenda. Mooi voorbeeld is Zwitserland die enkele jaren geleden aan al zijn burgers in een bindend referendum vroeg of de Zwitsers nog een leger wensten te behouden. Een meerderheid was voor een Zwitserse defensie en zo geschiede het.
|
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister
|
![]() Citaat:
al zou een eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring ook wel mooi zijn.
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Die linkse Vlaamse partijen hebben er met de steun van de Waalse partijen voor gezorgd dat wij hier met dat vreemdelingenstemrecht opgescheept zitten, terwijl een ruime meerderheid van de Vlamingen daar tegen is.
|
![]() |
![]() |
#7 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Vlaanderen stemt al een paar zwarte zondagen na elkaar rechts, maar niemand heeft er oor naar.
|
![]() |
![]() |
#8 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou persoonlijk "neen" stemmen. Ik ben voor een federalistische oplossing: - afschaffing van de gemeenschappen - vier deelstaten: Vlaanderen, Brussel, Wallonië, Duitstalige regio; deelstaten hebben financiële verantwoordelijkheid - afschaffing van de faciliteiten - herfederalisering van buitenlandse handel - invoering van een Belgisch baccalaureaat (centrale proef na het secundair) met opties Nederlands-Frans, Duits-Frans, Duits-Nederlands (50% van de vakken af te leggen in de tweede taal) - één kieskring voor het hele Rijk voor de Kamer met zuiver proportionele samenstelling - samenstelling van de Senaat door vertegenwoordigers van de deelstaatregeringen of -parlementen - enzovoort
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 24 augustus 2007 om 23:02. |
|||||||
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister
|
![]() Citaat:
ze mogen ook altijd eens meedoen met wat de vlamingen wel willen e ![]() al vind ik persoonlijk ook wel dat de linksen niet zoveel te zoeken hebben bij onafhankelijkheid. caroline gennez zei :" wij ( spa dus) zien als ons land belgie met een sterk vlaanderen" maw vlaanderen, onderhoud de walen. mr we wisten natuurlijk al veel langer dat de linksen er zuke ideeen op na houden.
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik betwijfel of daar vraag naar is.
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
#12 |
Minister
|
![]() zo is dat, VV rules ( en de rest ook vaneiges )
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Laat ons zeggen dat Frank Vandenbroucke eventueel ook zou mogen meedoen.
|
![]() |
![]() |
#15 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Om de Belgische staat te kunnen laten voortbestaan moeten de discriminaties die leiden tot een valse machtsverhouding tussen Vlamingen en franstaligen opgeruimd worden. Wie separatisme wil vermijden, moet dit minimumprogramma realiseren: - onmiddellijke afschaffing van het Brussels "gewest" (later vervanging door een agglomeratieraad of een provincie) - onmiddellijke toepassing van art 35 waardoor alle restbevoegdheden bij Vlaanderen en Wallonië komen te liggen - onmiddellijk invoering van een evenredige vertegenwoordiging N/F in de federale regering - onmiddellijke afschaffing van ondemocratische instrumenten als de bijzondere meerderheden en de alarmbel - onmiddellijke afschaffing van alle faciliteiten over heel België - hervorming van het kiesstelsel met het oog op een gelijke vertegenwoordiging van de Vlaamse kiezers (zelfde stemmenaantal per zetel in Vlaanderen en Wallonië) - onmiddellijke invoering van het bindend referendum op volksinitiatief in heel België en op alle niveau's Als deze minimumvoorwaarden aanvaard worden, kan er een noodregering gevormd worden met een door de Vlaamse partijen geïnspireerd programma, die aan de snelle confederalisering kan beginnen en de heropbouw van Wallonië kan aanvatten. Laatst gewijzigd door Kortaf : 25 augustus 2007 om 07:28. |
|
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#17 |
Minister
|
![]() Een referendum???
JA, als de vragen klaar en duidelijk zijn en niet gemanipuleerd. En als ook de voorstanders van Vlaamse onafhankelijkheid evenveel kans krijgen om hun argumenten in de media te verdedigen! Maar je kent ze, onze media! Als dat niet zo is dan is een referendum waardeloos en de bron van vele moeilijkheden.
#18 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zo is de Vlaamse politieker nu eenmaal, een knecht van Belgie. |
|
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Net zoals het ging met die burgemeesters van BHV. Ne grote mond tegenover de buitenwereld, maar binnenkamers overleggen ze met hun partijleiding hoe ze er kunnen uitgeraken zonder door hun toegevingen of hun kak-intrekkingen hun gezicht te verliezen!
![]() |
#20 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het viel me trouwens op gisteren dat vrijwel iedereen geschrokken is van het ontslag van Leterme, en de mogelijke gevolgen die dit kan hebben. De sfeer tussen nederlands- en franstaligen op mijn werk bvb. was anders. Het vastlopen van de onderhandelingen gaat blijkbaar gepaard met een polarisatie, die zowel strijdlust als angst meebrengt. Met dan vooral Vlaamse strijdlust en Waalse angst. Politiek creeert emoties bij de bevolking die dan terug de politiek zal beinvloeden. Het stilletjes terugkrabbelen van de Vlaamse politici, om een verdere escalatie van de emoties te voorkomen, is een mogelijk scenario.