![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Frank Vandenbroucke (sp.a) - 23 tot 29 februari "Opnieuw kunnen we u een kopstuk voorstellen die eigenlijk geen voorstelling behoeft. Even leek het erop dat hij zijn eigen politiek toekomst had gehypothekeerd maar met kennis van zaken stak hij opnieuw kop boven water. Deze socialist in hart en nie |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
Geregistreerd: 15 mei 2003
Berichten: 7.917
|
![]() Beste heer Vandenbroucke,
Eerst en vooral ben ik blij dat u aan dit forum wil deelnemen. Ik heb namelijk een belangrijke vraag voor u. Vorige week was ik op de infodag over dienstencheques en PWA in het cultureel centrum van Hasselt. Daar had ik toch enkele bedenkingen bij het verhaal van dienstencheques waar ik niet meteen een antwoord op had. Het hernieuwde principe van de dienstencheques is een bijzonder duur systeem waarvan de kans op extra werkgelegenheid beperkt zal zijn. Het zal voor een stukje zwart werk wit maken, maar ook hier zitten beperkingen aan. De poetsvrouw die nu in het zwart betaald wordt om een trappenhal van een appartement te poetsen of een uurtje per dag in een café te poetsen, kan niet onder die regeling vallen. Dus, dit biedt voor deze groepen van mensen geen oplossing. Het zal eerder leiden tot een verschuiving van werk. Het voorbeeld werd gegeven van de poetsdienst van de gemeente of het ocmw (poetsvrouwen of mannen die bij particulieren tegen een sociaal tarrief gan poetsen). Dit betekent een hoge kostenstructuur voor een gemeente. Het is dus blijkbaar mogelijk de dienstencheques hiervoor te gebruiken en en als gemeente een sociale korting aan de gebruikers te geven. Klinkt mooi voor de gemeente want een potentiële besparing (men moet zelf geen poetsvrouwen/mannen voor de buitendiensten aanwerven) maar het zorgt niet voor één extra job. Terwijl de bedoeling is 25.000 werkplaatsen extra te scheppen. Onlangs werd er gediscussieerd in het Limburgse om de speciale kinderopvang (daarmee bedoel ik de kinderopvang zeer vroeg of laat) met dienstencheques te regelen. Het verhaal is nog niet rond, maar het voorstel stond in de krant. Een categorie B werknemer (zonder tijdslimiet per opdracht) kan dus ook opgetrommeld worden voor 1 uur in die vroege ochtend of avond. Zeker met mijn achtergrond(je) in de sociale economie, heb ik toch vragen over het feitelijk ontbreken van enige sociale doelstelling in het hele verhaal van dienstencheques. Zo wordt de Categorie A werknemer (uit sociale doelgroep) als prioriteit beschouwd, maar nergens staat verduidelijkt wat die prioriteit inhoudt... Wat de kinderopvang betreft: Onze gemeente betaalt (dus onze inwoners) vijf mensen die deze opvang verzorgen. De Vlaamse overheid subsidieert één personeelslid. Als men de gelden voor kinderopvang aan gemeenschapsvoorzieningen zou geven in plaats van individueel uit te keren, dan zou een veelvoud van kinderen en ouders geholpen kunnen worden. Dus dit zit scheef. Tijdens die infodag in Hasselt kwam ook het verhaal over kinderopvang en dienstencheques kort aan bod. Dit gebruik van dienstencheques werd wel voorzichtigheidshalve tussen haakjes gezet. Vorige week stond echter in de standaard dat de Raad van State een negatief advies gaf. Landuyt reageerde in hetzelfde artikel dat hij dit advies "overdreven conservatief" vond. Hij wou het advies langs zich neer leggen. Dus om af te ronden wil ik u vragen wat uw antwoorden zijn op de bedenkingen die ik hierboven formuleerde. Daarnaast wil ik graag even specifiek uw mening vragen over het verhaal dienstencheques en kinderopvang/zorg. Met vriendelijke groeten, Chill |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
Geregistreerd: 15 mei 2003
Berichten: 7.917
|
![]() Ik wil ook even uw artikel wat ik op de SPa-site las hiertegenover plaatsen.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
Geregistreerd: 3 januari 2004
Berichten: 409
|
![]() Geen Dienstencheque in de zorg- en kinderopvangsector
Het Vlaams ACV stelt dat het voorstander is van de uitbouw van dienstenbanen tot volwaardige jobs: d.w.z. - tenminste halftijds, en geen korte of kleine jobs; - met gewone arbeidscontacten van onbepaalde duur; - voor huishoudelijk werk, en niet voor zorg of kinderopvang; - bijkomende werkgelegenheid, en geen verdringing van bestaande tewerkstelling. Deze voorwaarden moeten ook onverkort gelden bij de uitbouw van dienstenbanen op Vlaams niveau. De dienstencheques mogen niet als breekijzer gebruikt worden om de deur op een kier te zetten voor de commercialisering van de zorgsector en de kinderopvang. Behoeften moeten worden ingevuld via de reguliere subsidiëring van de bestaande diensten. Specifieke problemen moeten een specifieke oplossing krijgen. Flexibele kinderopvang aan huis kan enkel georganiseerd worden buiten de uren van de collectieve opvang en via kinderdagverblijven en initiatieven "Buitenschoolse Opvang" die erkend zijn door of onder toezicht staan van "Kind en Gezin" en niet via interimkantoren of via privé-ondernemingen "sui generis". |
![]() |
![]() |
#4 | |
Vreemdeling
Geregistreerd: 22 februari 2004
Berichten: 96
|
![]() Citaat:
Een hele boterham. Ik probeer kort te antwoorden: 1) Je zegt dat het systeem bijzonder duur zal zijn, en tegelijkertijd betreur je dat de poetsvrouw die de trappenhal van het appartement kuist of het café er geen gebruik van kan maken. Dat is een beetje tegenstrijdig. We hebben het systeem inderdaad willen beperken tot particulieren (privé-personen) om te vermijden dat we niet alleen huishoudelijk werk, maar ook allerlei onderhoudswerk in instellingen, bedrijven, café's, restaurants, scholen... zouden gaan subsidiëren. Het is heel logisch dat café's hier dus uitgesloten zijn. Wat de trappenhal betreft: als de huurders van het gebouw persoonlijk instaan voor het poetsen van gemeenschappelijke delen, dan kan dit perfect geregeld worden via de dienstencheques, via een beurtrol inzake de aankoop van de cheques. 2) Je zegt dat een "categorie B werknemer" kan "opgetrommeld" worden. Categorie B werknemers zijn mensen die geen verplichtingen hebben t.o.v. de RVA of het OCMW. Zij kunnen dus niet "opgetrommeld" worden. Het zijn mensen die bijkomende arbeidsuren vrij aanbieden, niet onder druk van RVA of OCMW. 3) Wij bepalen geen prioriteit tussen werknemers A of B op een administratieve wijze. Maar natuurlijk hopen we dat via de dienstencheques ook sociale doelstellingen worden waargemaakt inzake aanwerving van mensen die zwak staan op de arbeidsmarkt. Zoals men je hopelijk uitgelegd heeft in Hasselt, gaan we ervan uit dat werkgevers in het dienstencheque-circuit zullen geneigd zijn om voldoende mensen aan te werven uit de zgn. risicogroepen op de arbeidsmarkt, omdat dit hen extra financiële voordelen oplevert. Overigens willen we het ook mogelijk maken om voordelen die vandaag gelden in de zgn. "sociale economie" te laten combineren met de subsidiëring via dienstencheques. Als je daarover graag verder wil discussiëren, stel ik voor dat je contact opneemt met mijn medewerker Olivier De Cock, via [email protected]. Je bent heel welkom. 4) Ik ga me niet bemoeien met de discussie over de kinderopvang, want dat is een puur Vlaamse discussie, volledig buiten mijn bevoegdheden. De federale dienstencheques hebben met deze discussie niets te maken. Frank |
|
![]() |