Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2007, 11:01   #1
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard Op straat voor solidariteit en klimaat.

DE LINK: http://www.8dec2007.be/index_nl.php

08.12.07: Brussel
International climate action day
Op straat voor solidariteit en klimaat

Optocht : 14u30 station Brussel Zuid

Kom mee op straat voor:

een drastische reductie van de CO2 uitstoot.
een sociale en solidaire aanpak van het klimaatprobleem.

Aansluitend klimaatmarkt (Kunstberg)
Klimaatconcerten : 18u00 Koninklijk Circus

Met Lalalover, Joshua, e.a.
Voorverkoop: www.botanique.be

Een gezamenlijk initiatief van:

De Klimaatcoalitie (meer dan 70 middenveld organisaties): www.hierbeginthet.be
De Klimaat Oproep: www.klimaatoproep.be
Art For Earth: www.peopleforearth.eu

Waarom deze actiedag?

Van 3 tot 14 december 2007 vindt er op Bali (Indonesië) een klimaattop plaats van de Verenigde Naties. Tijdens die top zullen de wereldleiders beslissingen nemen over het toekomstig klimaatbeleid. Daarom wordt er wereldwijd opgeroepen om op straat te komen voor een doeltreffend klimaatbeleid.
Wij willen:
een drastische reductie van de CO2 uitstoot. Om klimaatverandering tegen te gaan, moet de uitstoot van broeikasgassen drastisch en snel verminderen: de wereldwijde uitstoot moet minstens gehalveerd worden tegen 2050. Voor geïndustrialiseerde landen betekent dit minstens -30% tegen 2020 en 80% tegen 2050
een sociale en solidaire aanpak van het klimaatprobleem. Een goed klimaatbeleid moet iedereen, hier en in het zuiden, kansen geven, niet ontnemen. Energie is een basisrecht. Er moeten publieke middelen gaan naar de isolatie van oude woningen en een toegankelijk en uitgebreid openbaar vervoer moet ieders mobiliteit garanderen.
Internationaal bekeken ondervindt het Zuiden de ergste gevolgen van klimaatverandering . Geïndustrialiseerde landen moeten ontwikkelinglanden steunen zodat ze zich eveneens inschrijven in een wereldwijd klimaatakkoord.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 11:33   #2
sn00py
Banneling

Standaard

Whaaw! Die affiche doet mij denken aan de avatar van wijlen CarlGustaaf, maar dan in mega-editie!
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 12:02   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

"Ze" brengen de echte oorzaak wel duidelijk, de overbevolking.
En "Ze" brengen de humane oplossing ook duidelijk, coloniseer de ruimte.
Oud 13 november 2007, 10:52   #4
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard Eigenlijk zou dit onder persmedelingen moeten staan...

Eigenlijk zou dit onder persmedelingen moeten staan...maar daar kijkt geen rat naar dus!

Mijn bedoeling is mensen te mobiliseren en er iets aan te doen (veel te veel geklets).
We zitten hier allemaal op dit forum achter onze PC anderen uit te schijten voor ons gelijk. Maar er iets aan doen is nog een andere zaak!

Ik zou het appreciëren moesten we van onze stoel gaan en op straat komen. En elkaar aantreffen dan elkaar als vreemden te behandelen. Per slot van rekening is dit een thema die iedereen aanbelangt.

Een gezonde samenleving en een gezonde planeet gaat boven alles.

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 13 november 2007 om 10:52.
Oud 13 november 2007, 11:00   #5
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
"Ze" brengen de echte oorzaak wel duidelijk, de overbevolking.
En "Ze" brengen de humane oplossing ook duidelijk, coloniseer de ruimte.
²
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 11:05   #6
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Eigenlijk zou dit onder persmedelingen moeten staan...maar daar kijkt geen rat naar dus!

Mijn bedoeling is mensen te mobiliseren en er iets aan te doen (veel te veel geklets).
We zitten hier allemaal op dit forum achter onze PC anderen uit te schijten voor ons gelijk. Maar er iets aan doen is nog een andere zaak!

Ik zou het appreciëren moesten we van onze stoel gaan en op straat komen. En elkaar aantreffen dan elkaar als vreemden te behandelen. Per slot van rekening is dit een thema die iedereen aanbelangt.

Een gezonde samenleving en een gezonde planeet gaat boven alles.
Spijtig genoeg is er economische druk nodig opdat die top zou kunnen slagen. En de olie is nog niet duur genoeg opdat die druk komt. Kijk maar onze vrienden uit de USA doen bijna nooit mee laat staan china.
Dus wij maar alle moeite doen en betalen terwijl de andere rijk worden door het aanhoudende misbruik. En wat met solidariteit?
Ik ben voorstander van gelijke prijzen voor de 3de wereld landen, en bvb onze overgesubsidieerde landbouw af te schaffen. Maar is het beter voor het milieu dat we hier kweken en hier consumeren ipv het 10000 km verder te kweken en het dan naar hier moeten transporteren waarschijn in een boot die veel kans maakt om ergens een olie ramp te veroorzaken.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 11:18   #7
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
...
Op straat voor solidariteit en klimaat
...
Schoon initiatief, veel succes ermee.

Bij mij komt het een beetje mijn oren uit momenteel, ik voel me net in een flipperkast met al dat over en weer gesleur van meningen en studies over het klimaat. Teveel is teveel. Ik zal thuis wel wat opletten met van alles maar niet betogen of optochten, neen.

Laatst gewijzigd door Ovidius : 13 november 2007 om 11:19.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 11:35   #8
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Santos: Spijtig genoeg is er economische druk nodig opdat die top zou kunnen slagen.

Idd, maar is een gezonde (duurzame) economie niet rechstreeks afhankelijk van de consument.

Een duurzame economie is beter gebaat bij een bewuste consument (die inspanningen wil doen), dan met een blinde consument (die geen inspanningen wil doen)?
Oud 13 november 2007, 14:18   #9
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Santos: Spijtig genoeg is er economische druk nodig opdat die top zou kunnen slagen.

Idd, maar is een gezonde (duurzame) economie niet rechstreeks afhankelijk van de consument.

Een duurzame economie is beter gebaat bij een bewuste consument (die inspanningen wil doen), dan met een blinde consument (die geen inspanningen wil doen)?
Ja maar ik ben van mening dat het niet de consument is die bepaald wat er gebeurd maar de aandeelhouders en die zijn van mening dat duurzame economie niet voor hun nodig is.
Oud 13 november 2007, 14:23   #10
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Van de nacht nog erg gelachen met een Engelse geleerde op tv die juist beweerde dat er geen opwaring zou komen,maar juist een koude periode Het heeft naar het schijnt alles te maken me de zonneactiviteit,hij beweerde ook te weten dat we een zware storm mogen verwachten tussen 24 en 28 November Het zijn woorden niet hoor ,dus klimaat wat weten wij ervan hé
Oud 13 november 2007, 16:05   #11
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Ja maar ik ben van mening dat het niet de consument is die bepaald wat er gebeurd maar de aandeelhouders en die zijn van mening dat duurzame economie niet voor hun nodig is.
de kritische consument heeft alle macht door zijn bewuste keuzes in zijn aankoopgedrag. Dat de consument dat zelf nog niet beseft....
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 16:11   #12
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
de kritische consument heeft alle macht door zijn bewuste keuzes in zijn aankoopgedrag. Dat de consument dat zelf nog niet beseft....
Daar zegt u het, de kritische consument. Die zijn dun gezaaid vrees ik.
Oud 14 november 2007, 10:03   #13
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard Het probleem is uiterst omslachtig op te lossen!

Pieke:

Santos:
Daar zegt u het, de kritische consument. Die zijn dun gezaaid vrees ik.

Dat is nu juist het probleem, je kan het niet echt oplossen. Tenzij we het kapitalisme afschaffen maar dat lijkt me volkomen onrealistisch! Het enige waarmee we de nevenverschijnselen van het kapitalisme kunnen aanpakken (klimaat en excessen van geweld) is streven naar een groter bewustzijn in verhouding tot de mens en de natuur. Die door het kapitalistsich (materialistisch) economisch radarwerk verloren is geraakt.
Aan de ene kant is dat normaal en onvermijdelijk dat noemen ze welvaart. Maar de materiële welvaart ligt nogal éénzijdig op (de eigen-ik-) zelfverijking. We hebben met andere woorden geen of onvoldoende aandacht meer met wat er naast ons gebeurd (natuur-medemens). Ook heeft een zekere daling van normen en waarden zoals behulpzaamheid, respect enz... ermee te maken. Maar verklaard zeker niet alles. Veel ligt hem in de technocratisering van onze maatschappij. De samenleving word overspoeld door allerlei producten die de vervreemding (geen echt fysiek sociaal contact-alleen virtueel) nog versterken.

Op vlak van klimaatbestrijding kunnen we al veel bereiken als we meer streven naar productefficiëntie. Dat wil zeggen dat we producten moeten produceren die van bij de ontginning en fabricage, gebruik en afbraak van het product een minimale milieuimpact geeft. Door alle materialen te recycleren en zoveel als mogelijk met naturlijke materialen werken. En die bovendien tijdens gebruik geen bijkomende schadelijke impact geeft. Zoals uitstoot of het product geen schadelijke stoffen bevat enz...
We moeten met andere woorden streven naar meer efficiëntie op alle niveau's.

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 14 november 2007 om 10:09.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be