Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijfora > CD&V N-VA
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

CD&V N-VA Enkel sympathisanten van CD&V en N-VA, die bovendien lid zijn van de gebruikersgroep 'CD&V N-VA' kunnen in dit onderdeel reageren. Je kan jezelf als groepslid voordragen via je control panel.

Discussietools
Oud 5 maart 2004, 21:33   #1
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

http://users.skynet.be/krisvandijck/index.htm

Op zeer jonge leeftijd stapte Kris in de Volksunie en doorzwom er vele watertjes. Zijn politiek handelen heeft zijn wortels in een sterke lokale verankering. In eigen gemeente haalde hij met zijn (toen nog VU&ID) lijst bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen bijna 40% van de stemmen en zette zelf een historische score neer (28%). De lokale dossiers, vooral die van het nucleaire, worden door hem op de voet opgevolgd.
Anderzijds trok hij vanuit zijn Vlaams-nationale overtuiging tot ver buiten de Vlaamse grenzen: Baskenland, Occitanië, Noord-Ierland, Kroatië, Bosnië, Namibië,…
In het Vlaams parlement is Kris vooral actief rond onderwijs en sport, maar komt ook regelmatig tussen in andere dossiers en zit in het koppeleton wat het aantal parlementaire initiatieven betreft.
Oud 6 maart 2004, 15:43   #2
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Jasper's schermafbeelding

Standaard

Kris Van Dijck is eigenlijk het laatst overgebleven boegbeeld van de N-VA in het arrondissement Turnhout.

Patrick Van Krunkelsven naar Spirit, dan VLD
Margriet Hermans idem (alhoewel "boegbeeld", veel constructieve politiek heb ik nog niet uit haar mond gehoord)
Enkele individuele bestuursleden naar het Vlaams Blok (waar het Blok een enorme heisa over gemaakt heeft, maar electoraal betekenen deze personen eigenlijk niets; ik trap niet na: deze mensen hebben hun verdiensten, maar zij gaan geen stemmen aanbrengen)

Wat mij meer zorgen maakte: enkele maanden geleden (voor de aankondiging van het Vlaams Kartel) stapte in Mol het gemeenteraadslid Kristof Verdonck van N-VA over naar CD&V, met de motivatie dat N-VA niet genoeg gedaan had om het kartel er door te drukken.
Deze man haalde wel zeshonderd voorkeurstemmen, en daar zijn er wel veel die meegaan naar zijn nieuwe stek, want Kristof is een zeer actief man en door velen gekend. Nu blijven die stemmen tenminste in de "familie".

Ik heb echter vertrouwen in Kris Van Dijck. Nu is hij ook verlost van het net-niet-halen-van-de-kiesdrempel-syndroom, en kan er rustig (maar vastberaden) gewerkt worden. Ik ga er alleszins mijn schouders onder zetten, want Kris moet wel van de tiende plaats terug verkozen kunnen worden, mij lijkt dit haalbaar, de Kempense werkpaarden kennende. En de Kartel-partner kan er enkel goed bijvaren, want ik verwacht daar ook een flinke vooruitgang, gezien de sterk verzwakte positie van de SP.a in de regio Mol.
Jasper is offline  
Oud 7 maart 2004, 12:15   #3
SB1234
Schepen

Standaard

hehe, voor de vorige verkiezingen zat ik op de trein eens toevallig bij z'n moeder, en reclame maken dat ze deed voor 'hare' Kris

ik woon wel in Limburg dus voor Kris stemmen kan ik niet helaas
SB1234 is offline  
Oud 8 maart 2004, 01:12   #4
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Van Dyck is het meest productieve parlementslid van het hele arrondissement Turnhout (naast Antwerpen en Lier-Mechelen vormen die nu de provinciale kieskring Antwerpen) , met maar liefst 89 parlementaire initiatieven per jaar!

Ik neem aan dat dit Kempische werkpaard door de kiezer weer naar het Vlaams parlement gestuurd zal worden, waar hij thuishoort!
zorroaster is offline  
Oud 8 maart 2004, 19:20   #5
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Jasper's schermafbeelding

Standaard

Nog een randbemerking, geen grote politiek weliswaar.

In de middelbare school S.M.I.K. in Kasterlee, hartje Kempen, waar de CVP/CD&V al sedert mensenheugenis de volstrekte meerderheid heeft, werd een debat met plaatselijke promintente politiekers georganiseerd, aansluitend een "verkiezing".

N-VA haalde het met 21 % voor CD&V met 18 % bij de jongeren; bij de leraars haalde CD&V het met 42 %, N-VA kreeg 12 %. Kris Van Dijck kwam er als meest populaire politicus uit; hij haalde 18%.

Dit is inderdaad geen grote politiek, maar het is toch een argument tegen diegenen die beweren dat CD&V/ N-VA geen wervingskracht meer zouden hebben bij de jongeren.
Jasper is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be