![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Zijn NGOs efficiënt? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
4 | 22,22% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
10 | 55,56% |
Moeilijk te zeggen, want hun cijfers zijn niet erg transparant |
![]() ![]() ![]() |
2 | 11,11% |
Ander antwoord |
![]() ![]() ![]() |
2 | 11,11% |
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Een poll in de Knack toont dat 80% van de lezers van dat blad vindt dat NGOs niet efficiënt werken.
De poll werd afgenomen in de Pro & Contra ofte Ja/Nee rubriek, waarbij Thierry Debels (auteur van het boek "Hoe goed is het goede doel") het opnam tegen Bogdan Van den Berghe, baas van den 11.11.11. Van den Berghe verloor duidelijk het pleit. Maar 11.11.11 gaat toch klacht indienen tegen het kritische boek van Debels. Wat gij? Werken NGOs wel efficiënt? Is er wel voldoende transparantie? We kunnen hier ook verder spreken over de ideologie van het tiers mondisme en de hedendaagsen NGO-wereld. En past op, ge zult verschieten van mijn mening: ik vind de meeste NGOs neokolonialistische instrumenten die een perverse ideologie van autarkie en kleinschaligheid pushen, terwijl het Zuiden net het tegendeel wil: vrijhandel en grootschalige werken. Let's roll.
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind ontwikkeling vet saai.
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() ik verschiet van niets meer
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We kunnen dat pollen, dude.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Staatssecretaris
|
![]() De vraag is wat dubbelzinnig.
NGO's zijn zeer efficiënt voor wat de tewerkstelling betreft van hun personeel, en ook inzake het binnenrijven van belastingscenten weten ze van wanten. In dat opzicht zijn ze dus efficiënt. Voor wat hun formeel doel betreft, te weten de opkrikking van de levensstand in achtergestelde gebieden, lijken ze me niet efficiënt te zijn, en zelfs niet onefficiënt. Op dit domein zijn ze vermoedelijk contra-productief. Men kan ook zeggen dat hun efficiëntie negatief is, dwz dat de beneficiënt beter af zou zijn zonder de NGO-genade. Mijn vermoeden terzake berust op de overweging, dat de NGO-ingrepen economische en psychologische afhankelijkheid scheppen en sociaal kapitaal verwoesten. Ik geloof wel in de mogelijkheid tot hulp op basis van persoonlijke/private initiatieven. Maar hulp verleend met centen die eerst door de staat bij de belastingbetaler zijn weggeroofd, daar geloof ik niet in. Gestolen goed gedijt niet.
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Eentje die de intelligentie heeft om goed en kwaad te scheiden.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoals Jos Verhulst schrijft, in wat moeten ze efficiënt zijn?
Als het op ontwikkelingshulp aankomt zijn ze blijkbaar walgelijk inefficiënt, na zovele miljarden zie je zelfs geen kleinschalige projecten naar voor komen. Maar, dan zijn ze iets efficienter dan de overheden die ontwikkelingsbehoevende landen leiden.