![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Heden ten dage is het in om een oud grafmonument over te kopen van de gemeente.
Vaak zijn dat monumentale stukken, die indertijd een fortuin hebben gekost, waar de familie veel moeite voor heeft gedaan, die na het verloop vd grafvergunning, zogenaamd terug in de handen vd gemeente is gekomen. Deze graven worden dan weer verkocht aan liefhebbers. Met de oorspronkelijke 'bewoners' wordt geen rekening meer gehouden: deze overledenen worden uit hun eigen grafkelder opgeruimd. Het graf waar zijzelf of hun familie destijds zoveel voor heeft betaald. Ik vind dat schandalig! Nu las ik vandaag in 'Het Nieuwsblad' een artikel over een man die het graf van de kerkhofgeburen van zn overgrootouders heeft gekocht. Een mooi monumentaal graf in Art Deco-stijl. Het was een groot graf met plaats voor 6 personen. Nu lag er al een echtpaar in, en dat echtpaar had één enige dochter, die kinderloos en gescheiden was. Zij heeft op 98-jarige leeftijd afstand gedaan vd familiegrafvergunnig, ten voordele dus van die man, die het graf, via de gemeente, overkocht. Nu vraag ik me af in welke gezondheidstoestand deze mevrouw wel nog was. In hoeverre heeft zij die 'verkoopakte' (of hoe met ik deze regeling noemen?)goed begrepen, want wie doet er nu afstand van zijn eigen familiegraf? Waar gaat zij uiteindelijk dan belanden? Zij heeft zichzelf niets anders dan nadelen bezorgt: 1- Ze doet afstand van het indertijd héél dure grafzerk van haar ouders. 2- De laatste rustplaats van haar ouders wordt niet langer gerespecteerd: haar ouders zullen uit de weg worden geruimd, uit hun eigen graf. 3- Zijzelf heeft haar toekomstige laatste en vooral prachtige en dure rustplaats dus zomaar weggegeven, en zal later héél waarschijnlijk in een ordinaire armtierige armengraf terechtkomen zonder vergunnig om binnen de kortste tijd anoniem te worden. Indien deze vrouw nog begaafd was ging zij dat niet gedaan hebben. Volgens mij werd zij haar eigen graf ingepikt.
![]() |
#2 |
|
![]() Nu wijs ik niet direct naar deze man, de nieuwe eigenaar, maar dan vooral naar de gemeentebesturen, die lucraak 'jonge' graven te koop aanbieden, want dit graf was nog eens zo heel bijzonder oud.
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Voor anderen kan dat anders liggen, maar wat betreft mijn graf zou ik 't enkel spijtig vinden, mochten mijn nabestaanden er geld aan besteden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Ik vind dat men oude verwaarloosde graven mag verkopen aan anderen, maar de oorspronkelijke lijken moeten er in blijven liggen, en hun namen moeten op het grafzerk blijven staan. Het kan niet dat de oorspronkelijke eigenaars uit hun eigen graf worden geruimd en hun naam wordt gewist.
Nu hoor ik sommigen vragen: "maar is er dan nog plaats voor de nieuwe eigenaar?" Ja, en dat dan vooral door zich te laten cremeren: een asurne neemt heel weinig plaats in. Men zou zo 25 (of wrsch nog véél meer) man in zo'n ruimte kunnen herbergen, ipv 4.
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Magni heeft héél wat problemen om op te lossen hoor, Piraat. Dat moet je serieus nemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Graven hebben altijd maar een beperkte tijd alvorens men een nieuwe tijd moet bij kopen.
Persoonlijk vind ik het een goed idee van de gemeentebesturen want anders zouden die mooie monumenten toch eensdaags verdwijnen en nieuwe zullen allicht niet in de plaats komen. Persoonlijk denk ik dat ik ook zo'n monument zou willen overnemen. Bij voorkeur een kelder voor meerdere personen zelfs. Liever van tevoren een mooie plaats kiezen dan achteraf ergens langs de kant te liggen met misschien enkel een houten kruisje.
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Of je nu in een "armengraf" ligt dan wel in een peperduur monument, jij zult het niet weten/voelen/beseffen. Je bent namelijk overléden! Waarom er je druk over maken?
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 31 oktober 2008 om 07:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Idem. Nabestaanden/familieleden zijn meer gebaat bij �*ndere bestedingen van dat geld dan degene die begraven is.
![]() |
#13 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() We hebben in dit land al weinig ruimte voor de levenden. Het lijkt me dan ook beter om voor de doden een keuze te maken die minder plaats inneemt dan begraven, bijvoorbeeld cremeren. Momenteel hebben vele gemeentebesturen plaatsgebrek op hun begraafplaatsen met als gevolg dat men slechts voor beperkte tijde een grafvergunning kan geven.
Coekie
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor iedereen : crematie en met de asse doe je wat je wilt. Op de schouw zetten, of ergens uitstrooien, doet er niet toe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor iedereen : crematie en met de asse doe je wat je wilt. Op de schouw zetten, of ergens uitstrooien, doet er niet toe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Crematie verplicht maken.
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
1. In principe is geen enkel graf eeuwigdurend. De meeste gemeentebesturen zullen hierop echter een uitzondering maken voor de graven van oudstrijders en voor kindergrafjes. Het gebeurt zelden of nooit dat die ontruimd worden. Op de meeste begraafplaatsen zie je nog graven met de vermelding 'eeuwigdurende vergunning', maar ook dat is niet letterlijk te nemen. Deze graven kunnen krachtens het keizerlijk decreet van 23 prairial jaar XII telkens na 50 jaar kosteloos hernieuwd worden. Meestal gaat het bij deze graven om notabelen van de gemeente of mensen die een of andere belangrijke bijdrage leverden aan de samenleving. Dergelijke concessies kunnen nu niet meer verleend worden. 2. Concessies worden dus altijd verleend voor een beperkte termijn van ten hoogste 50 jaar. De meeste gemeentebesturen hanteren termijnen die variëren van 20 tot 25 en van 40 tot 50 jaar. Als een concessie niet tijdig hernieuwd en betaald wordt, vervalt ze. 3. 'Anonieme', 'armetierige' graven 'zonder vergunning' bestaan niet. Verwaarloosde graven daarentegen... Dat is echter om evidente redenen te wijten aan de nabestaanden en niet aan de overledenen. Behoudens het verlenen van een concessie, is de begraving van een stoffelijk overschot of de begraving van een asurn of de bijzetting ervan in een columbarium op de gemeentelijke of intergemeentelijke begraafplaats kosteloos voor de personen die ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters, het vreemdelingen- of wachtregister van de gemeente. Dit geldt eveneens voor de uitstrooiing van de as. 4. Wanneer een gemeente overgaat tot de ontruiming van een begraafplaats, wordt dit steeds ten minste één jaar op voorhand uitgehangen aan de ingang van de begraafplaats èn aan elk afzonderlijk graf dat voor ontruiming in aanmerking komt. Allerheiligen moet in die periode van aankondiging vallen. Nabestaanden die een concessie niet wensen te verlengen, kunnen kiezen of ze zelf de grafsteen willen verwijderen en bewaren, of dat dit overgelaten wordt aan de gemeente. De gemeente staat in dat laatste geval niet alleen in voor de kosten van het verwijderen van de grafsteen, maar ook nog eens voor het afvoeren en verwerken ervan. In dat opzicht alleen al, is het een goed idee om waardevolle stenen te verkopen en te hergebruiken. 5. Als die mevrouw (van wie ik vermoed dat ze het onderhoud van dat grote grafmonument niet langer de baas kon) niet handelingsbekwaam was, had ze zelf die beslissing niet kunnen nemen. Kortom: dit is een goede zaak voor de nabestaanden, voor de nieuwe eigenaar van het monument en voor de gemeente, die op deze wijze een deeltje van haar onkosten kan recupereren. Niks schandaligs aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sommigen willen gecremeerd worden, anderen gaan liever naar zee en nog anderen liggen even graag in een armen graf.
Ik zal hun niet tegenspreken, het is hun wens. Maar ik zou het liefst onder een mooi monument liggen. En vermits dat dit heel duur is nieuw en de oude daar toch al staan wil ik even graag onder een tweedehands monument terecht komen. Zo lig ik dan goed, en het monument heeft nog een reden om wat langer te blijven staan. Ik zou het zelfs op voorhand willen uitkiezen, mijn eigen plekje.