![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Hallo,
Ik probeer het hier maar eens wan tot nu toe heeft niemand mij een duidelijk antwoord kunnen geven op de volgende vraag: Hoe wordt in Belgie het recht op kindergeld berekend? Ik bevindt mij namelijk in de volgende situatie: Na een aantal jaren in Ierland te hebben gewoond, woon ik sinds maart 2003 weer in Belgie. Ben kort daarna gaan werken voor een nederlandse werkgever (was dus grensarbeider). In die periode kreeg ik kinderbijslag in Nederland. Het contract daar is eind 2003 beindigd omdat de werkgever in financiele moeilijkheden was geraakt. Ik eerst een paar weken rondgekeken op de arbeidsmarkt en toen maar besloten om als zelfstandige verder te gaan (ik had in Ierland al 6 jaar mijn eigen bedrijf). Ik heb na afloop van mijn werk in Nederland kindergeld in Belgie aangevraagd. Als antwoord op deze aanvraag kreeg ik te horen dat ik eerst een werkeloosheidsuitkering moest aanvragen. Ik heb toen duidelijk gemaakt dat ik dat liever niet wilde en van plan was om van gespaard geld rond te komen totdat mijn eigen bedrijf "up & running" was. Dat was niet mogelijk werdt mij verteld want zonder een uitkering kon men niet bepalen welk niveau van kindergeld van toepassing was. En ik maar denken dat dat aan het aantal kinderen lag... Nu heb ik dus na aandringen een uitkering aangevraagd met als gevolg nog meer bureaucratie. Ik moet een E301 formulier van zowel Nederland als Ierland overleggen. Deze heb ik ondertussen aangevraagd maar het is mij gezegd dat dit 8-12 weken kan duren.... Daarna kan het nog 6 weken duren voordat ik een uitkering krijg (tegen die tijd heb ik 'm waarschijnlijk niet meer nodig) Ondertussen heb ik 4 kinderen waar ik dus geen kindergeld voor ontvang. Is er iemand die mij de logica van dit alles kan uitleggen? E. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() Zoekt gij logica, hier in Belgie? Grapjas.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Vreemdeling
|
![]() Bedankt, dat helpt!
E. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met een beetje zoekwerk vond ik het volgende:
Oorsprong De oorsprong van de Belgische gezinsbijslagregeling moeten we zoeken in Frankrijk. In de tweede helft van de 19e eeuw namen een aantal Franse ondernemers initiatieven die uiteindelijk geleid hebben tot de gezinsbijslagregeling die we vandaag kennen. Steenkoolmijnen In België werd in 1915 voor de eerste maal kinderbijslag uitbetaald aan arbeiders in de steenkoolmijnen. De ondernemers zagen hierin een middel om de voortdurende vraag naar loonsverhoging, ingegeven door de aanzienlijke kinderlast van de gezinnen, te beantwoorden zonder een algemene loonsverhoging te moeten doorvoeren. Gaandeweg kreeg dit initiatief meer en meer navolging. Kinderbijslagfonds Het eerste kinderbijslagfonds werd in 1921 opgericht. De kinderbijslagfondsen werden belast met het innen van bijdragen bij de bij hen aangesloten werkgevers en het uitbetalen van kinderbijslag aan de werknemers. Deze werkwijze had tot gevolg dat de kostprijs van een werknemer niet afhankelijk was van zijn gezinssituatie. Veralgemening Met de wet van 4/8/1930 werd het systeem van gezinsbijslagen veralgemeend. Voortaan kregen alle werknemers kinderbijslag, op voorwaarde dat er minstens 4 uur per dag, en dat gedurende 12 dagen per maand voor één of meer werkgevers gewerkt werd. De kinderbijslag die volgens een stijgende schaal werd toegekend in verhouding tot het aantal kinderen, bleef behouden tot de leeftijd van 14 jaar. Bijdragen Voor de financiering van de kinderbijslag bepaalde de wet dat alle werkgevers verplicht waren bijdragen te storten. Deze bijdragen mochten niet rechtstreeks aan de werknemers uitgekeerd worden, uit vrees voor de buitensporige lasten voor bedrijven die talrijke gezinshoofden tewerkstelden. Daarom opteerde men voor een overslagsysteem. Verruiming Gaandeweg werd het toepassingsgebied verruimd. Zo werd in 1936 de wezenbijslag ingevoerd. In 1942 werd de veralgemening van het kraamgeld ingevoerd. Sociale zekerheid Door de besluitwet van 1944 werd de kinderbijslag opgenomen in het stelsel van de sociale zekerheid. Bron: http://www.bizondernemingsloket.be/s...wetgeving.html
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Vreemdeling
|
![]() Die link heeft me inderdaad een heel eind verder geholpen, bedankt!
Ik weet nu dat ik zonder een werkeloosheids-uitkering aanspraak kan maken op een waarborgfonds voor kinderbijslag, iets wat de instantie die dit beheerd mij was vergeten te vertellen. Ik ga ze morgen meteen bellen en zal eens een hartig gesprek met ze hebben.. E. |
![]() |
![]() |