![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Terug naar grootmoeders tijd
Vroeger was het gezellig, zo rond de stoof met zijn allen. Een eigen geslacht kippetje en wat groentjes uit eigen tuin en sneeuwballenpret en een hutsepot met een vette varkenspoot in. Nee dat was geen romantiek maar dat was noodzakelijke winterkost om de koude door te komen zonder dood te gaan. Moeder was thuis voor de meeste van die zaken en vader was soms een week weg van huis om dicht bij zijn werk te slapen. Immers de meeste hadden nog geen auto omdat het te duur was. Vandaag staan we aan de vooravond van datzelfde. Alles wordt immers te duur om vanzelfsprekend te zijn. Hoe gaat onze jeugd daar mee omgaan? Hoe gaan ze het kunnen aanleren om zonder auto verder door het leven te stappen, door de sneeuw met de bus en de fiets nu ze zoveel verder van huis naar school gaan of gaan werken. Waar gaan ze die eigen groentjes terug kweken, ze hebben geen tuin meer dikwijls. Waar gaan ze die stoof zetten als ze geen kolenkelder meer hebben? Hoe gaan ze dat regelen met hun eigen kinderen nu moeder en vader beiden uit werken moeten om rond te komen? Kortom andere praktische problemen die opduiken rond levensduurte en energie, de problemen van vroeger komen immers terug. Ieder jaar een beetje meer.
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Vroeger was alles toch beter?!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Is een kippetje slachten gezellig?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Is een kippetje slachten gezellig?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat wil zeggen, in mijn geval, zo eind jaren 40.
Citaat:
Maar een kippetje slachten, dat staat niet in mijn boek als gezellig. Citaat:
Helaas is er een berg bemoeizieke ambtenaren en groenen vanonder een steen gekropen. En moeten fabrieken weg van woonplekken of andersom. En word het kwasie verplicht van 1/5de van een maandinkomen of meer te spenderen aan transport. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar ook, minder luxegezind zijn help ook te zeerste. Voorbeeld. Hier geen 75" plasmascherm met home theatre ,maar ruw metaal en kunststof in de "TV" kast Citaat:
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, alles was niet beter vroeger. Feit is echter dat de mensen veel beter hun plan konden trekken dan nu. Zoals hierboven al gezegd, de meeste mensen hadden een moestuintje. Ik zie mij hier op mijn vensterbank al prei en selder kweken !
Zowat alle mensen hadden één of meer dieren voor consumptie, een varken, een paar kippen, konijnen. Die dieren werden puur als verbruiksgoederen gezien wat het slachten ook veel gemakkelijker maakte, nu zou er heel wat valse sentimentaliteit bijkomen als men een konijn een klap achter de oren geeft of een kip de nek omdraait. En ik zeg wel "valse" sentimentaliteit want als ze na de discussie over mensenrechten een boterhammetje met magere kipfilet nuttigen, wordt er nauwelijks bij stilgestaan dat dit ook van een dier afkomstig is. Het energieprobleem is bijzonder moeilijk op te lossen, we wonen op en tegen elkaar gewrongen, de meesten hebben geen kolenkelders meer, de huizen zijn niet geschikt om echte vuren (kolen, hout) te gebruiken, wat doe je dan als je geen geld meer hebt om gas of elektriciteit te betalen. Hoe verwarm je dan? Bovendien zou door onze overbevolking de vervuiling ondraaglijk worden als iedereen op de ouderwetse manier ging verwarmen. Mensen waren vroeger gewend aan hard lichamelijk werk. Een auto voor dagelijks gebruik was een luxe voor de hogere klasse. Gisteren hoorde ik een discussie tussen een 23-jarige jongeman en een oudere collega van rond de 50. De 50-jarige komt iedere dag met de fiets naar het werk. De jongere zei dat dat voor hem niet te doen was, dan "verloor hij teveel tijd", na 10 km fietsen zou hij 's avonds alleen nog maar lui in de zetel zakken en geen fut meer hebben om iets te doen. De nieuwe generatie is zo verwend, ik hou mijn hart voor hen vast als de toestand echt catastrofaal zou worden.
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat ik nog mag lezen dat er nog meer mensen zijn die beginnen in te zien dat we helemaal niet de consumptie maatschappij moeten volgen en dat we gerust op ons eigen tempo en onze eigen manier mogen leven. Zelfs dat we dan gelukkiger zijn, omdat we ons een pak minder zorgen moeten maken over wat ander denken en wat andere doen. Wel ik hoop dat er nog meer mensen gaan beseffen dat het zo niet verder kan, en de consumptie maatschappij de rug toe keren. leef je eigen leven en laat de andere denken en doen wat hij/zij wil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Het is natuurlijk sympathiek
![]() Mss is grootmoeder dat nog niet vergeten... ![]() ![]() ![]() Persoonlijk denk ik dat armoede toen nog veel erger was dan nu... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Alternatief: misschien eens nadenken vooraleer die plasma-televisie van 106 cm op afbetaling te kopen, én die tweede auto, én die slof sigaretten elke week, én die collectie DeeVeeDéé's waar je onderhand niet meer over kan kijken, én ...
Misschien kon je dan zonder te moeten hengelen naar een afbetalingsplannetje je mazouttank wél vullen dit jaar. Dat er échte armen bestaan... daar ga ik niet over discussiëren, maar terug naar 'grootmoeders tijd' ?
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Het is inderdaad een keuze de je maakt. Als je per se op vijftien kilometer van de 'gevaarlijke' grootsteden wil wonen in een groene buurt met 'aangename' buren, je werk twintig kilometer verder ligt en de school vijf kilometer, dan moet je het er voor over hebben dat je meer betaalt aan transportkosten en dergelijke. Ikzelf woon in een miscchien iets minder aangename en groene buurt, maar ik kan wel na een kort fietstraject en/of via verschillende openbaarvervoersmogelijkheden naar m'n werk. Ik spaar dan ook in vergelijking met sommigen veel geld uit op transport.
Met enige genoegdoening ga ik dan ook straks op restaurant en drink daar als aperitief een cocktail van misschien wel 9 euro. Dit is niets in vergelijking met sommigen onder jullie, immer klagende mensen, die een huis dat boven hun 'stand' is aan het afbetalen zijn en met een veel te grote wagen zich 5 maal (of meer) per week in de file moeten zetten, om er dan veel naft/diesel door te jagen, je druk te maken in het verkeer, etc. Maak dus keuzes en zaag niet ... SCHOL !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een maandelijkse afbetaling van de verwarming zal men ook eens moeten schrappen. Men zal er gewoon anders moeten mee omgaan en niet alleen met dure wensen en verwarming maar ook met de auto en feitelijk met alles. We staan aan de vooravond van vroeger...dat is zeker. Maar gaat dat wel lukken? Dat vraag ik me af.
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() en die schel kaas op ons brood. moét die echt?
kunnen we daar niet zonder? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() Soep, godverdomme... soep !
Goedkoop en voedzaam. (ingrediënten vindt ge -zelfs in 't stad- gewoon langs 't straat).
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 24 november 2007 om 21:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik verkies gerookte eps ipv kaas, met mosterd, met een Sixtus voor tijdens en na het eten. Meer moet dat niet zijn. Met alle respect voor groene jongens en meisjes, en uiteraard de vegetariërs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar lach maar niet. We staan er dichter voor dan men wil geloven. En tenslotte als men de keuze moet maken tussen een investering van driedubbel glas, een hoogrendementsketel, een isolatie rondom en dan nog een maandelijkse afbetaling van uw mazout...of zoals vroeger een ouderwetse stoof en met de bus en uw eigen scharrelkip en dergelijke kan je duizend keer beter de tweede keus maken.
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |