![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Enkele weken geleden was er in villa politica een disccussie in het vlaamse parlement, opgestart door Tom Dehaene, omtrent het diëten in scholen, waar teveel vet en suiker aanwezig kon zijn in de geserveerde voeding en dranken, snacks ed. wat kan lijden tot diabetes en vetzucht.
Astemblief zeg.... Wat zag je daar zoal: dikke mensen en vetbanden, koffieslurpers ed. Den Tom is blijkbaar op dieet...geen nood... we spreken af binnen 30 jaar, wedden dat hij...? Wie zijn zijn ouders nu weeral? En dan hadden we nog, Stefan Vanackere, die een rondje ethiek had te geven, een beetje voorovergebogen, door die autobuik. Ook Mieke Vogels rolde wat op en neer. En tevens Margriet met de maagring mengde zich in de discussie. Ik ken ze daar niet allemaal, ik ga het hierbij laten. Wat een klucht en een hypocrisie ![]() Overdrijf niet gasten. We hadden al de Gore-hype, start aub geen andere. Wat is er verkeerd met "krachtvoer"? Moeten we onze kindermagen nu doen opblazen en vol stoppen met vezels en celluloses? Geen idee, wat die zullen doen eens volwassen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementslid
|
![]() Ik hoop vooral dat het hier geen vaart loopt zoals in Amerika, daar moet je echt zoeken naar iemand met een normaal postuur. Overgewicht is daar nu al een veel groter probleem dan hier.
Wanneer die kinderen daar 15 jaar worden zijn ze al zo groot en breed als een volwassen persoon hier. Ik vraag me af waar die hormonen worden toegediend, in de voeding? Of is het allemaal door veel meer aan sport te doen? Daarom ben ik voor strenge controles op de veiligheid van voedsel en gedegen campagnes om de bevolking op het gevaar van eenzijdige en ziekmakende diëten te wijzen. Tom Dehaene heeft natuurlijk van dichtbij meegemaakt wat overgewicht doet met mensen, logisch dat hij zo'n discussie opstart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vezels zijn essentieel voor de darmtransit, ook voor volwassenen Suiker en vet zijn nodig voor kinderen. Maar vooral de trage suikers, en niet de snelle suikers die terug te vinden zijn in frisdranken. En met mate, dat is evident. Als ik lees dat peuters nu al te lijden hebben van tandbederf, dan scheelt er toch iets denk ik...
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
- ik ben geboren in een snoepwinkel 43 jaar geleden, ik ben waarschijnlijk de 1ste junkfooder ter wereld, kilo's snoep, chips, koek, chocolade, cola 24u/d gedronken. so what??? - waarom zou je diëten voor je tanden? wat nut heeft dat? Niemand kan zijn 'originele' tanden behouden tijdens een "leven". Mijn vader heeft niets anders gedaan dan tanden poetsen, tandartsbezoeken.....wat een lelijke mond....is nu 77...moeten der toch uit...no escape. Vroeger aten ze varkens a volonté en smeerden ze smout op hun stuut i.p.v. becel. Spoten DDT en rookten straffe toebak...don't believe the hype. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Provinciaal Statenlid
|
![]()
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn Laatst gewijzigd door godisanidiot : 29 november 2007 om 13:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Burger
|
![]() Als men al eens zou beginnen met een kind te geven wat dagelijks aanbevolen is, zowel kwestie van water (1liter), 2porties fruit, 2porties groenten, 2porties calcium, 1 vezelportie, en 2 vetporties per dag. Dan schiet er al heel wat minder mogelijkheid over om ongezond te eten.
Mijn kinderen krijgen 1liter water per dag, 2 stukken fruit per dag, 1yoghurt, 1 groot glas melk, 2 sneden brood met beleg, 's avonds is hun warm eten als volgend verdeelt: 1/2 bord groenten, 1/4bord aardappelen/rijst/..., 1/4vlees/vis. Altijd in die verhoudingen. Zij hebben meestal gewoon geen honger meer in iets anders. Als al die dinge op zijn is er mogelijkheid tot iets anders, en zo kan het zijn dat ze 's namiddags eens een glaasje cola krijgen, of eens een snoepje, het zijn en blijven nog altijd kinderen ![]() Ook suiker maakt deel uit van een dagelijkse voeding, maar dan moet het wel met mate genuttigd worden. En een goede tanhygiëne is ook belangrijk. Hier poetsen we de tanden drie keer per dag. Ik las overlaatst in een artikel op de vrtnieuwssite dat kinderen, ook peuters al tandbederf hebben, en dat er zelfs ouders zijn die hun kinderen met een papfles gevuld met cola in bed steken. Dat suiker en die zuren werken een hele nacht in op dat tanglazuur van die kleine hummels, dat ouders dat niet doorhebben ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die reclames van de EU om hun overschotten kwijt te raken hebben effect, blijkbaar.
![]() |
![]() |
#9 |
Burger
|
![]() Dat heeft niks met overschotten en EU te maken
![]() Dat is hetgeen een mens per dag echt nodig heeft zeg maar. Dat kan je dan aanvullen met vanalles en nog wat ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ongelofelijk dat er hier nog geen enkele Belgicist of Franstalige met verlatingsangst in deze draad over Bart De Wever begonnen is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Cola-light is een lap-middel. Het zegt eigenlijk: Het ligt niet aan jou, maar aan de producten. Dan krijg je van die Amerikaanse toestanden. Mensen die denken dat een Burger King light menu gezond voor je is ![]()
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat bestaat niet. Er is geen "ultiem pakket".
![]() |
![]() |
#13 |
Burger
|
![]() Ik zal het even moeten opzoeken, maar dit is wetenschappelijk onderbouwd dat je een bepaalde hoeveelheid vetten nodig hebt, bepaalde vitamines of stoffen die in vette vis zitten, vezels heeft meer te maken met een goede stoelgang.
Ik kijk wel even of ik het artikel terugvind ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementslid
|
![]() Je hebt de twijfelachtige eer de eerste te zijn die hen de weg wijst.
Laatst gewijzigd door Ovidius : 29 november 2007 om 15:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Burger
|
![]() Dit zal de site zijn geloof ik
http://www.vig.be/content.asp?nav=th...selnav=206,214 Ik ben het niet zeker, maar het was een site die ik heb bezocht op aanraden van mijn huisarts. Bovendien is hetgeen wij doen niet meer of minder dan het toepassen van de voedingsdriehoek, wat toch aangewezen is voor een gezonde en evenwichtige voeding ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementslid
|
![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Ovidius : 29 november 2007 om 15:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dat is minstens even ongezond als suiker.
Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sommige van onze Vlaamse politiekers zouden wel eens aan hun figuur mogen werken. Ik ben vorig jaar naar een kopstukkendebat geweest in een aula hier in het Leuvense, waar op een gegeven moment ge uitgenodigde politiekers plaats namen achter een tafel met micro's. Eerst kwam Bart Somers binnen, daarna Bart Dewever, daarna Gerolf Annemans en last but not least: Geert Lambert. Eén voor één hadden ze hadden overgewicht, de ene al wat meer dan de andere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |