Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Welk islamitisch land vindt u het meest vooruitstrevend/modern?
Iran 2 4,44%
Turkije 18 40,00%
Syrië 5 11,11%
Irak onder Saddam Hussein 0 0%
Libië 2 4,44%
Algerije onder de generaals 0 0%
Egypte onder Mubarak 2 4,44%
Marokko 0 0%
Saudi Arabië 0 0%
Jordanië 5 11,11%
Pakistan 2 4,44%
Afghanistan 0 0%
Indonesië 3 6,67%
Maleisië 6 13,33%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2007, 01:21   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard Welk islamitisch land vindt u het meest vooruitstrevend?

De Leyers heeft weer eens schoon getoond hoe paradoxaal de islamietische wereld is. Vanavond bracht hij een bezoekske aan Iran.

Dat land is op heel veel vlakken veel vooruitstrevender dan ons, en de Ayatollahs veel meer Verlicht op sommige ethische kwesties dan onze Vlaams Blokkers of CD&V'ers (bijvoorbeeld therapeutisch klonen, transsexualiteit, etc...).

Maleisië zou als voorbeeld kunnen gelden voor een modern islamietisch land dat de religie min of meer in een multiculturele context kwijtkan.

Turkije is hyper-seculier en toch islamitisch.

Libië is dan weer het toonbeeld van modernistisch progressisme zelve -- de bevrijdings- en beschavingsijver van Khadaffi is zonder voorgaande.

Saudi Arabië speelt zeker de rol van ultra-conservatief, totalitair, fundamentalistisch demonen-land, met zijn dagelijkse onthoofdingen en absurde wreedheden.

Kortom, de islamietische wereld is uitermate divers - met landen die zeer vooruitstrevend zijn (althans in denken, misschien minder in doen), en landen die uiterst reactionair zijn.

Welk van de volgende islamietische landen vindt u over het algemeen, en over de hele lijn (cultuur en waarden, maatschappelijke organisatie, economische ordening, etc...) het meest "modernistisch" of "vooruitstrevend"?
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 01:25   #2
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Sudan alvast niet:

Britse leerkracht in Sudan gearresteerd wegens belediging islam

Een Britse leerkracht is in Sudan gearresteerd omdat zij in de ogen van de autoriteiten de islam heeft beledigd. De 54-jarige Gillian Gibbons uit Liverpool geeft in Sudan les op een basisschool.

Haar klas met 7-jarigen had een teddybeer gekregen en mocht een naam voor de teddy bedenken. De kinderen kozen de naam Mohammed. Door met die naam akkoord te gaan heeft Gibbons de islam beledigd, aldus de Sudanese autoriteiten. Het Britse ministerie van buitenlandse zaken zei dat Gibbons zondag werd gearresteerd.

Gibbon kan tot zes maanden gevangenisstraf krijgen, veertig zeepslagen of een boete.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 01:30   #3
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Ah C2C, ben je ziek? Dit is een échte peiling.

Ik heb Indonesië ingevuld. Hoewel het land de laatste tien jaar ook last heeft van zware beïnvloeding uit de arabische wereld is dit 'Grootste Moslimland' nog altijd een verademing. Andere geloven en culturen krijgen hier de ruimte. Eigenlijk noodgedwongen, omdat het land zélf veel diversiteit kent.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 01:31   #4
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ah C2C, ben je ziek? Dit is een échte peiling.
Ik verschoot er ook van, ik heb de vraag zelfs 3 keer gelezen
Oud 27 november 2007, 01:32   #5
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

On topic: Turkije.
Oud 27 november 2007, 01:41   #6
Heftruck

Standaard

Geen flauw idee, ik ken die landen te weinig.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 01:51   #7
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

niet echt een idee ook
Saudi Arabië weet ik dat ze handen afkappen en dergelijke toestanden. Hiervan huiver ik wel.
Afghanistan tja genoeg gezien in het nieuws, kan onmogelijk vooruitstrevend zijn. Als ik denk aan Marokko denk ik vooral aan Hash in het Rif gebergte.
Iran pas ik zeker ook. Het enige waaraan ik dacht was misschien Turkije (5% Europese grond lol) of Marokko. Al was het maar omdat er meer van hoort en er partijen zijn in Turkije die Westers zijn! Er is dus meer hoop daar dan elders denk ik maar goed ken de andere landen niet.
Ik heb dus maar Turkije gestemd.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 01:53   #8
Vuyschthaemert
Banneling

Standaard

Ik mis o.a. Dubai in de poll waarmee niet gezegd is dat dat mijn stem zou krijgen.

Op islamitische leest geschoeide landen zijn, hoe je het ook wendt of keert, en zeker vergeleken bij de rest van de wereld, donker Afrika daargelaten, per definitie achterlijke landen. Daar brengt de bouw van wat moderne hoge torens zoals bijvoorbeeld in Maleisië echt geen verandering in.
Vuyschthaemert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 01:58   #9
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Libië of Irak.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 07:33   #10
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Libië of Irak.
Irak? Vreemde keuze als volksnationalist, goed wetende wat de Koerden allemaal heeft aangedaan
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 08:27   #11
Djiezes
Europees Commissaris

Djiezes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuyschthaemert Bekijk bericht
Ik mis o.a. Dubai in de poll waarmee niet gezegd is dat dat mijn stem zou krijgen.
De Verenigde Arabische Emiraten dus, waar Dubai deel van uit maakt....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuyschthaemert Bekijk bericht
Op islamitische leest geschoeide landen zijn, hoe je het ook wendt of keert, en zeker vergeleken bij de rest van de wereld, donker Afrika daargelaten, per definitie achterlijke landen. Daar brengt de bouw van wat moderne hoge torens zoals bijvoorbeeld in Maleisië echt geen verandering in.
Welke definitie?

Laatst gewijzigd door Djiezes : 27 november 2007 om 08:27.
Djiezes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 08:28   #12
Djiezes
Europees Commissaris

Djiezes's schermafbeelding

Standaard

Jemen, Oman, Qatar, Bahrein... staan ook niet in de lijst.
Djiezes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 10:20   #13
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Bosnië-Herzegovina

Zeer weinig te merken daar van de islam in het dagelijkse leven. moslims drinken er alcohol, weinig moslimvrouwen dragen er de sluier (schijnt wel wat veranderd na de burgeroorlog);
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 10:28   #14
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djiezes Bekijk bericht
De Verenigde Arabische Emiraten dus, waar Dubai deel van uit maakt....
Aan de manier waarop de oliesjeiks aldaar de loonslaven aan het werk zetten om hun hotels en wolkenkrabbers op te trekken vind ik in elk geval weinig vooruitstrevends.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 10:35   #15
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Kazachstan staat er ook niet in, nochtans het meest seculiere islamitische land ter wereld waar men Islamitisch kan zijn maar niet hoeft te zijn, waar men ook overal alcohol kan drinken, discotheken kan bezoeken, kan trouwen met wie men wil en bijna niemand gesluierd loopt, hoewel er toch grote en nieuwe moskeeën worden gebouwd (naast ook nieuwe kerken). In kazachstan kan iedereen zijn eigen leven leiden zoals die dat zelf wil, bovendien kent het land een economische groei van meer dan 10% per jaar. alleen politiek bedrijven ligt moeilijk, vermits het een dictatuur is.
Meer dan 70 jaar Sovjet-Unie hebben duidelijk een positieve impakt gehad op dit islamitische land, dat in de praktijk veel seculierer is dan Turkije of gelijk welk ander islamitisch land (Albanië of Bosnië uitgezonderd misschien, die ook een communistisch verleden hebben, maar die landen heb ik niet bezocht, ik weet wel dat in Albanië de Islam strikt een persoonlijke privé-zaak is, die het openbare leven niet beheerst, net als in Kazachstan).

Ik heb onlangs het Egypte van Mubarak bezocht, en was niet onder de indruk. Er is weinig economische vooruitgang, het is oerconservatief, en de Islam beheerst absoluut het dagelijkse leven. Bovendien heeft de bevolking schoon genoeg van Mubarak, en ziet hem als een corrupte despoot die in het zadel wordt gehouden door de VS, Nasser daarentegen is erg populair. Iran heb ik ook bezocht, de bevolking is redelijk progressief in vergelijking met Arabische landen, en zelfs het regime is beter dan in de meeste Arabische landen. (dus de VS zijn hypocriete leugenaars als ze op Iran focussen maar terzelfdertijd veel ergere regimes als in Saudi ArabiË als belangrijkste bondgenoot hebben) Toch laat het regime de mensen geen vrije keus om al dan niet islamitisch te zijn, en worden mensen gedwongen om volgens de voorschriften van de Islam te leven, dat kan dus onmogelijk een vooruitstrevend land zijn. De meeste mensen die ik sprak zijn tegen het regime, maar voegden er direct aan toe dat ze klaarstaan om te gaan vechten moest de VS ooit Iran aanvallen.

Laatst gewijzigd door tomm : 27 november 2007 om 10:43.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 10:56   #16
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Aan de manier waarop de oliesjeiks aldaar de loonslaven aan het werk zetten om hun hotels en wolkenkrabbers op te trekken vind ik in elk geval weinig vooruitstrevends.
Inderdaad, economisch gaat het er erg goed dooor de boomende olieprijzen, en inderdaad ze doen erg hun best om te moderniseren en de economie te diversifiëren. Maar een landje waar een kleine minderheid Arabieren een grote meerderheid Zuid-Aziaten aan het werk stelt zonder hen dezelfde rechten toe te kennen vind ik geen voorbeeld. Wel beter natuurlijk dan Saoudi-Arabië, waar niet-Arabieren als slaven behandeld worden.

Laatst gewijzigd door tomm : 27 november 2007 om 10:57.
Oud 27 november 2007, 10:56   #17
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Marokko niet, daar zijn de laatste decennia nog wat teveel koninklijke capriolen uitgehaald, Saudi Arabië dus ook niet, Irak onder Sadam ook niet, pro-westers misschien, maar niet westers. Iran is een beetje een mengelmoesje waar ik niet goed hoogte van krijg. Van de ene kant zijn ze vrij modern, accepteren ze er minderheden etc en dan komt er af en toe toch een vage uitspraak over homo's uit de president. Pakistan is ook een beetje zo'n land, er zit een hele grote variatie binnen het land. Zuid-Oost Azië gaat wel de goede kant op geloof ik. Nou, dan geef ik mijn stem wel aan Indonesië, omdat het om moslimlanden gaat en er daar meer moslims zitten dan in Maleisië...
Turkije is misschien wel een heel westers land, zelfs seculierder en op sommige vlakken "westerser" dan het westen, maar dat leger dat staatsgrepen pleegt staat me niet aan.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 27 november 2007 om 10:58.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 11:04   #18
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Ondanks de kwalijke reputatie is Syrië ook een vrij vooruitstrevend land in de Regio. Er is volledige scheiding van kerk en staat, de omvangrijke christelijke minoriteit heeft volledige rechten, alcohol is er overal vrij verkrijgbaar (er wordt zelfs bier, wijn en Arak geproduceerd), en de overheid doet veel inspanningen om de emancipatie van vrouwen te bevorderen.
Al heb je in shiitische gebieden wél de indruk dat je in een islamistische staat bent verzijld geraakt.

Laatst gewijzigd door Public energy : 27 november 2007 om 11:06.
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 11:05   #19
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Marokko niet, daar zijn de laatste decennia nog wat teveel koninklijke capriolen uitgehaald, Saudi Arabië dus ook niet, Irak onder Sadam ook niet, pro-westers misschien, maar niet westers. Iran is een beetje een mengelmoesje waar ik niet goed hoogte van krijg. Van de ene kant zijn ze vrij modern, accepteren ze er minderheden etc en dan komt er af en toe toch een vage uitspraak over homo's uit de president. Pakistan is ook een beetje zo'n land, er zit een hele grote variatie binnen het land. Zuid-Oost Azië gaat wel de goede kant op geloof ik. Nou, dan geef ik mijn stem wel aan Indonesië, omdat het om moslimlanden gaat en er daar meer moslims zitten dan in Maleisië...
Marokko is voor een Arabisch land vrij modern, maar er heerst een ontzettende hypocrisie, en heel veel ongelijkheid. Irak onder Saddam was relatief progressief in vergelijking met het huidige regime, maar een regime dat zijn land constant in oorlogen betrekt kun je moeilijk progressief noemen. Wat Iran betreft, zoals gezegd, de maatschappij is veel moderner dan in Egypte bijvoorbeeld, en ook het regime is vrij modern (bvb. vrouwelijke ministers, een goed uitgewerkt drugsbeleid (ze delen zelfs methadon uit aan verslaafden en gratis naalden), sociale zekerheid, goed openbaar vervoer, etc.) Maar feit blijft dat men in Iran niet vrij is om zijn eigen leven te leiden, men moet willens nillens leven volgens de voorschriften van de Islam (behalve de religiieuze minderheden).

Afghanistan vermeld ik zelfs niet, Pakistan is ook een extreem achterlijk land en een extreem conservatieve en gewelddadige maatschappij zonder enig respect voor minderheden en waar het leven van een mens niets waard is. Pakistan is een voorbeeld hoe het niet moet. Je hebt wel een vrouwelijke politica en een zekere upper-class waar vrouwen wel rechten hebben, maar de overgrote meerderheid der Pakistaanse vrouwen worden behandeld als slaven.

Laatst gewijzigd door tomm : 27 november 2007 om 11:14.
Oud 27 november 2007, 11:10   #20
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Public energy Bekijk bericht
Ondanks de kwalijke reputatie is Syrië ook een vrij vooruitstrevend land in de Regio. Er is volledige scheiding van kerk en staat, de omvangrijke christelijke minoriteit heeft volledige rechten, alcohol is er overal vrij verkrijgbaar (er wordt zelfs bier, wijn en Arak geproduceerd), en de overheid doet veel inspanningen om de emancipatie van vrouwen te bevorderen.
Al heb je in shiitische gebieden wél de indruk dat je in een islamistische staat bent verzijld geraakt.
Dat klopt (hoewel, in Egypte wordt ook bier geproduceerd, maar het is niet overal beschikbaar), Syrië is stukken moderner dan Egypte en iedereen is er vrij zijn geloof te beleiden (of niet) zoals die dat zelf wil. De status van de vrouw is er beter dan in de andere Arabische landen. Syrië is een seculiere staat.

Laatst gewijzigd door tomm : 27 november 2007 om 11:11.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be