![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Vreemdeling
Geregistreerd: 1 mei 2004
Berichten: 44
|
Wat is jullie mening over dit onderwerp en wie kan me verder op weg helpen met literatuur?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
|
Ik nuanceer sterk de invloed van dit effect omwille van de beperkte invloed van de media op de meningen en houdingen van mensen. De media hebben geen greep op de wijze waarop informatie individueel geaccepteerd en verwerkt wordt. Niet iedereen is even ontvankelijk voor mediaberichtgeving en niet iedereen komt met elke boodschap in aanraking, al wordt dit laatste soms doorkruist door de constante herhaling van berichten in verschillende media. Berichten worden niet door iedereen op dezelfde wijze begrepen of geïnterpreteerd. De herinnering aan berichten en gebeurtenissen is selectief en bovendien niet altijd blijvend. Wat mensen onthouden van berichten is vaak op zijn best een vaag idee van het onderwerp. Ondanks bepaalde groepen mensen dus toch zeer vatbaar zullen zijn voor dit effect zal men toch haast altijd een eigen oordeel dienen te vormen. Om op een weinig inspannende manier wijs te kunnen worden uit de constante stroom van nieuws en nieuwe informatie, gebruiken de meesten van ons vuistregels of ezelsbruggetjes; de betrouwbaarheid van een bron, de persoon van wie de informatie afkomstig is, onze eigen (politieke) voorkeuren en interesses, en waarden en normen bepalen mede of we een bericht accepteren en inpassen in onze bestaande denkramen. De invloed van de media beperkt zich tot het scheppen van voorwaarden voor het vormen van meningen. De media verschaffen in veel gevallen de noodzakelijke informatie, maar dit leidt niet tot directe veranderingen in opinies en houdingen. Ze zijn slechts een onderdeel in een veel ingewikkelder proces van meningsvorming en worden door mensen met verschillende vaardigheid ingezet om zin te geven aan de gebeurtenissen om hen heen.
Media-Agenda-Setting Kleinnijenhuis, J. & Rietberg, E.M. (1995). Parties, media, the public and the economy: Patterns of societal agenda-setting. European journal of political research: official journal of the European Consortium for Political Research, 28(1), 95-118 McCombs, M.E. & Shaw, D. (1972). The Agenda-Setting Function of Mass Media. POQ, 36; 176-187. McCombs, M.E. (1972). Mass Communication in Political Campaigns: Information, Gratification and Persuasion. In: Kline, F. & Tichenor, Ph.J. (Eds.) Current Perspectives in Mass Communication Research. Beverly Hills, CA.: Sage. McCombs, M.E. (1982). The Agenda-Setting Approach. In: Nimmo, D. & Sanders, K. (Eds.) Handbook of Political Communication. Beverly Hills, CA.: Sage. McCombs, M.E., & Shaw, D.L. (1972). The Agenda-Setting Function of Mass Media. Public Opinion Quarterly, 36 (Summer), 176-187. McCombs, M.E., & Weaver, D. (1973). Voters’ Need for Orientation and Use of Mass Communication. Presented at the annual conference of the International Communication Association. Montreal, Canada. McCombs, M.E., & Weaver, D. (1985). Toward a Merger of Gratifications and Agenda-Setting Research. In: Rosengren, K.E., Wenner, L.A. & Palmgreen, P. (Eds.) Media Gratifications Research: Current Perspectives. Beverly Hills, CA.: Sage. McCombs, M.E., & Shaw, D.L., & Weaver, D.L. (1997). Communication and Democracy: Exploring the Intellectual Frontiers in Agenda-Setting Theory. Mahwah, N.J. Lawrence Erlbaum. Rogers, E.M., & Dearing, J.W. (1988). Agenda-setting research: Where has it been? Where is it going? In: Anderson, J.A. (Ed.). Communication yearbook 11 (555-594). Newbury Park, CA: Sage. Rogers, E.M., Hart, W. B., & Dearing, J.W. (1997). A paradigmatic history of agenda-setting research. In Iyengar, S. & Reeves, R. (Eds.) Do the media govern? Politicians, voters, and reporters in America (225-236). Thousand Oak, CA: Sage. Shaw, D. L. & McCombs, M. (1977). The Emergence of American Political Issues: The Agenda-Setting Function of the Press. St. Paul: West.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Vreemdeling
Geregistreerd: 1 mei 2004
Berichten: 44
|
Bedankt voor de informatie Dies!
|
|
|
|