Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 december 2007, 22:48   #1
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Hongarije ratificeert het Verdrag van Lissabon

De VRT bericht op haar website dat Hongarije het Verdrag van Lissabon nu al goedgekeurd heeft.

De hervorming is dus definitief ingezet, vanaf nu is het wachten tot alle parlementen (en de Ieren) het hebben goedgekeurd.

Egység a sokféleségben!

Wijziging: O ja, dit is mijn allereerste topic.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 18 december 2007 om 22:49.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2007, 22:56   #2
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
De VRT bericht op haar website dat Hongarije het Verdrag van Lissabon nu al goedgekeurd heeft.

De hervorming is dus definitief ingezet, vanaf nu is het wachten tot alle parlementen (en de Ieren) het hebben goedgekeurd.

Egység a sokféleségben!

Wijziging: O ja, dit is mijn allereerste topic.
De Franse en NL bevolking verwierpen de EU-Grondwet bij referendum, maar hun regering tekent toch. Daarmee zie je wat een referendum waard kan zijn en hoe sterk de druk is.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2007, 23:43   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
De Franse en NL bevolking verwierpen de EU-Grondwet bij referendum, maar hun regering tekent toch. Daarmee zie je wat een referendum waard kan zijn en hoe sterk de druk is.
Er zijn wezenlijke verschillen tussen het huidige verdrag en de verworpen "grondwet" (die trouwens geen 'grondwet' was).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2007, 23:45   #4
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er zijn wezenlijke verschillen tussen het huidige verdrag en de verworpen "grondwet" (die trouwens geen 'grondwet' was).
Welke?
Vooral op de punten waartegen gestemd werd dan.
Oud 18 december 2007, 23:50   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Welke?
Vooral op de punten waartegen gestemd werd dan.
Ik heb reeds aangehaald in een andere discussie:

- de rol van de nationale parlementen werd in grote mate vergroot in de beslissingspolitiek van de EU (bekomen dankzij het lobbywerk van de Nederlanders);
- er is nu een rangorde van inclusieve, exclusieve en gedeelde bevoegdheden opgesteld tussen de staten en de EU-instellingen (hierdoor wordt de nationale staat versterkt - bekomen dankzij de interventies van de Britten).

Resultaat is dat de nationale staten sterker uit dit verdrag komen dan voorheen in de Proeve tot Grondwet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 08:23   #6
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eurosceptici denken daar anders over. Volgens hen is het nieuwe verdrag alleen een kosmetische facelift van het vorige. Ergens heb ik gelezen dat het zelfs een "supergrondwet" was. Het feit dat de lidstaten hun soevereiniteit weggeven zit in elk geval niet lekker. Het enige lichtpuntje dat ik zie (als ik de berichtgeving mag geloven) is dat er modaliteiten vastgelegd zijn om eruit te stappen. Hopelijk zijn dat geen varianten op onze eigen "grendels" die van dat recht een lege doos maken...

Het kan geen kwaad bijvoorbeeld volgende bedenkingen te lezen:

http://www.vrijvanzegel.net/blog2/in...er-Europa.html

Laatst gewijzigd door Leo : 23 december 2007 om 08:24.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 09:54   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Toen in die tijd dat ze in Venez-ela
Nog een dictator wég-stehémen kon-den
Ja wat een leut die tijd van fanfar-ela
Dat hier nog wat verzet klonk uit Lo-honden

Refrain

Oh - zalig toch die sfeer vanuit Bru-hussel
Dat is - Mijn hart. - Voor de gedachte
Oh - hemels toch die geur van samenlé-ven
Dat is - Mijn ziel. - Voor de gedachte

Nu heeft geen burger meer e-nige rechten
Meneer de President, wat's uw gewé-ten
Moe-tèn wij dan voor vrijheid gaan vè-héchten
Zoja, laten wij dat u even wé-ten.

Refrain (2x)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 11:48   #8
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Eurosceptici denken daar anders over. Volgens hen is het nieuwe verdrag alleen een kosmetische facelift van het vorige. Ergens heb ik gelezen dat het zelfs een "supergrondwet" was. Het feit dat de lidstaten hun soevereiniteit weggeven zit in elk geval niet lekker. Het enige lichtpuntje dat ik zie (als ik de berichtgeving mag geloven) is dat er modaliteiten vastgelegd zijn om eruit te stappen. Hopelijk zijn dat geen varianten op onze eigen "grendels" die van dat recht een lege doos maken...

Het kan geen kwaad bijvoorbeeld volgende bedenkingen te lezen:

http://www.vrijvanzegel.net/blog2/in...er-Europa.html
Je kan toch moeilijk spreken van het "weggeven" van soevereiniteit als tegelijkertijd eindelijk een procedure wordt vastgelegd om het lidmaatschap op te zeggen?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Oud 24 december 2007, 07:40   #9
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Je kan toch moeilijk spreken van het "weggeven" van soevereiniteit als tegelijkertijd eindelijk een procedure wordt vastgelegd om het lidmaatschap op te zeggen?
Waarom niet? Het zijn twee totaal verschillende dingen die onterecht gekoppeld zijn.

Je kan de noodzaak van samenwerking inzien inzake grensoverschrijdende dingen zoals verkeer, milieu, terrorismebestrijding, een zeer beperkt aantal zaken dus. Maar zaken zoals burgerlijke en strafrechtelijke rechtspraak: justitie, politie, immigratie, openbare dienstverlening, gezondheidszorg (om even in het door mij aangehaalde artikel te grasduinen) zijn een brug te ver. Ook het onttrekken van besluitvorming aan door de kiezer gemandateerde verkozenen kan écht niet door de beugel. De angst voor referenda om het verdrag te laten bekrachtigen is daar symptomatisch voor. Als je voor dat soort zaken je eigen weg wil gaan blijft er alleen "uitstappen" over en dat zou niet mogen.

En wat dat uitstappen betreft, is dat geen doekje voor het bloeden? Hoe ingewikkeld wordt dat? Ik vrees dat het BHV-achtig wordt: officieel door een eenvoudige meerderheid te regelen en gelijk onmogelijk gemaakt door allerelei "procedures".

Ik sta achter de Europese Unie om ekonomische redenen. Maar ik sta ook achter de subsidiariteit. Het feit dat die meer en meer verdwijnt doordat op dat terrein een superstaat zich gaat bemoeien met zaken die hem niet aangaan jaagt me bij iedere stap verder van de Europese gedachte weg.

Laatst gewijzigd door Leo : 24 december 2007 om 07:41.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 13:06   #10
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Waarom niet? Het zijn twee totaal verschillende dingen die onterecht gekoppeld zijn.
Als je je soevereine recht om je lidmaatschap op te zeggen niet opgeeft kan je niet spreken van het geven van soevereiniteit aan de EU.

Citaat:
En wat dat uitstappen betreft, is dat geen doekje voor het bloeden? Hoe ingewikkeld wordt dat? Ik vrees dat het BHV-achtig wordt: officieel door een eenvoudige meerderheid te regelen en gelijk onmogelijk gemaakt door allerelei "procedures".
Toch niet, het wordt zelfs ongelooflijk gemakkelijk. Als er binnen de twee jaar geen 'withdrawal agreement' wordt het lidmaatschap automatisch beëindigd tenzij deze periode met de overeenstemming van de lidstaat in kwestie verlengd wordt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be