![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() België is oudbollig. Wie is er in hemelsnaam nog Belgischgezind? Oudere oud-strijders, zieligaards, schoolkinderen die gedwongen worden met een Belgisch vlaggetje te zwaaien als die irritante koning, dat geldverslindende monster, zich opdringt in de lokale kleuterschool van Sint-Jan-ter-Biezen…
Kortweg: de toekomst is Vlaams, en de toekomst is progressief! Het zijn de separatisten die de toekomst in handen hebben, en ons, conservatieve, onwetende, domgehouden en bedrogen Belgischgezinden de weg zullen tonen naar het opperste geluk, en de onmisbare en onkenbare vooruitgang van het Vlaams-Nationalisme. Het vooruitstrevende aspect van de Vlaamsgezinde ideologie uit zich op verschillende punten, in tegenstelling tot de Belgischgezinde ideologie Om te starten het ijveren voor een feodale anarchie, waarin iedere vorm van structuur en bestuur in stukken wordt gehakt en verdeeld onder de lokale baronieën, vergelijkbaar met de desintegratie van het Romeinse Rijk in de vijfde eeuw, of met de gevolgen van het in elkaar storten van het Karolingische rijk enkele eeuwen later. Het is ten gevolge hiervan dat het – van Frankrijk afhankelijke – graafschap Vlaanderen zulk een machtige regio werd in de toenmalig gekende wereld. Eenieder weet dat zulk een systeem (de feodale anarchie) leidt tot toekomstgerichte processen zoals oorlog, hongersnood, economische terugval… De unievormende visie van de Belgischgezinden schiet hierin inderdaad te kort. Het is inderdaad zo dat in stabiele naties de economie goed draait, de handel floreert, de veiligheid relatief gewaarborgd kan worden. Als blind en dom Belgicist moet ik toegeven dat deze waarden (economische slagkracht, veiligheid, voedselzekerheid) niet prioritair zijn op de regionale identiteit. Het is een historische fout geweest dat België heeft gestreefd naar een Verenigd Europa, in eerste plaats via de BLEU (Belgisch-Luxemburgse Economische Unie), vervolgens via de BENELUX, en zo de hele weg tot wat we vandaag als EU kennen. Want de monetaire unie is een jammer succes dat meer gelijkheid zal brengen onder de inwoners van de EU, de monetaire unie is tevens een succes ten overstaan van andere economische grootmachten, zoals de VSA en zelfs China. Neen, het is zeker een feit dat het beter zou wezen mocht Vlaanderen, met als nationale munt, de Florijn, alleen verder gaan, want onze toekomst zit niet in succes, maar in ondergang en verlies! Een tweede aspect waar de progressieve gedachtegang duidelijk in naar voren komt, is de manier van propaganda maken. De laatste Ijzerwake mag een hernieuwd bewijs zijn, dat de jongens en meisjes van het VNJ een toekomstgericht festijn verzekeren voor de aanwezigen. In de ware jaren-veertig-stijl marcheren ze rond met hun trompetten, en vlaggen die refereren naar een historische voetnoot van ruim zevenhonderd jaar geleden, de tijd dat regionale baronieën, graafschapjes en hertogdommen de wereld leidden. Gelukkig zingen ze de moderne Blauwvoet en de Vlaamse Leeuw, met ondermeer de vreedzame tekst: “En zegepralend grijnst hij op's vijands trillend lijk.” We weten uiteraard wie deze vijand is: de Walen! Inderdaad, wij oudbollige Belgen, wij lopen niet te paraderen met een VNJ (we hebben de glorieuze VNV-periode niet gehad). Wij, oudbollige Belgen, moeten genoegen nemen met een halfslachtige hymne, die gaat over eendracht, vrede, samenwerking (wie gelooft daar nu nog in, in de 21e eeuw). We hebben ons moeten neerleggen bij een negentiende-eeuwse moderne driekleur, in plaats van een vroegmiddeleeuws, onvlaams dier. Jammer genoeg kunnen wij niet jaarlijks halsreikend uitkijken naar een dag zoals de IJzerwake de partijdag van Neurenberg waardig. Neen, enkel de – eeuwig in regen gehulde – nationale feestdag, die in teken staat van samenwerking, in plaats van splitsingen. Neen, beste lezer. Ik beken! Ik ben conservatief, ik ben wereldvreemd en ik weet niet wat goed voor me is. Nu weet ik wat goed voor me is: een protectionistisch, op taal afgebakend beleid, enkel voor mij en mijn soortgelijken, gestoeld op de vooruitstrevende waarden van het elfde-eeuwse staatsmodel. Bron: www.cedricvloemans.be
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() waarom zou een onafhankelijk Vlaanderen niet in de EU kunnen?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
8 % LDD stemmers en 2 % NV-A stemmers Het grote aandeel van deze aanhang nl. de 20% VB sgtemmers zijn anti -EU of eurosceptici. Het is overigens tekenend dat de Vlaamse Kartellisten, LDDers en VB-ers vooral in de plattelandgemeentes sterk staan - landbouwers, middenstanders en fermettebezitters die in de grootsteden werk en vermaak vinden. De grootstedelingen worden doorganns door sossen en klassieke liberalen bestuurd (ondanks het feit dat de "vreemdelingen" in de grote steden huizen, zien de kiezers in die steden dat minder als een probleem dan de plattelandsburger die slechts incidenteel een "vreemdeling" te zien krijgt) Onze vriend maakt vanzelfsprekend een grote fout door te stellen dat diegenen die naar Vlaamse onafhankelijhkheid streven cryptofascistoïde xenofoben zijn : ook weldenkende hardwerkende vlamingen zijn niet immuun voor de gedachte dat er buiten Vlaanderen geen hardwerkenden zouden bestaan & zijn inmiddels overtuigd van het beeld van de steuntrekkende profiterende potverterende waal. Indien men begint met szulke cliché's rationeel ter zijde te schuiven, kan men misschien beginnen met denken over een staat & eens nagaan wat en hoe men gelijkaardige problemen in andere staten oplost of ermee leeft zonder op te lossen ? Het is een feit dat het ontstaan van de franse eenheidsstaat gepaard ging met een onduldbare onderdrukking van diverse taalminderheden, waar dergelijke minderheden elders in Europa in deze tijden steeds meer aanspraak maken en meer rechten verkrijgen. Het is een feit dat dit in België gepaard gaat met een bijkomende moeilijkheid nl. dat die bevolkingsgroep die als een minderheid behandeld werdt in feite een meerderheid is. Het debat over al dan niet splitsen en het herverdelen van bevoegdheden zou daarom beter in een meer serene atmosfeer gehouden worden, door o.a. de fundamentele waarheden hiervan onder ogen te zien, zoals bv. het feit dat na jarenlange discussies de gewestgrenzen bij onderling akkoord vastgelegd zijn en er beter niet aan getornd wordt. er is geen enkele reden waarom een duitstalige, franstalige burger in vlaanderen als een 2deklasburger behandeld zou worden zoals het omgekeerd ook niet geduld kan worden dat een duits- of nederlandstalige in het franstalige landsgedeelte hetzelfde lot beschoren zou zijn. Taalkennis is iets dat een mens verrijkt niet verarmt !
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementslid
|
![]() Yep. Alle Vlaamsegezinden zijn trompetschallende marcherende neonazi's. Bedankt om dat cliché nog eens lekker in de verf te zetten.
Een bank vooruit!
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De topicstarter plaatst hier trouwens een cynische reeks opmerkingen waarvan hij trouwens zelf geen bal gelooft, geen enkele reactie waard, maar je doet maar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is het nut van deze "bekentenis"? Sterker als symbool had toch wel "J'accuse..." geweest...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() of je moet ervan uitgaan dat lijst DD bij de volgende verkiezingen een monsterscore haalt en de spa nog es onderuit gaat, wat nog moet blijken
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister
|
![]() De openingspost in dit topic is bedoeld om pagerank te creëren in de Google index. Hier (België) nog niet algemeen in zwang. Op Amerikaanse sites zie je die techniek in alle forums.
De openingspost is daarbij ook spam. Het maakt reclame voor de website van de poster. De website van de poster heeft een grappig kantje ook. De site is namelijk gehost op het .eu domain. En dat is redelijk hypocriet. Dus. Niet waard om in diepte op te reageren. Toch. Ik heb best genoten van het 'gezond verstand' standpunt dat roger verhiest in dit topic inneemt.
![]() |
#10 |
Gouverneur
|
![]() De eventuele strijd van sommige mensen tegen de Walen is niet gelijk aan de eventuele strijd van andere sommigen tegen België.
De strijd tegen de Walen kan verworden tot een strijd tegen België, maar een een strijd tegen België is daarmee nog niet per definitie een strijd tegen de Walen. Ikzelf ben tegen België (zoals het nu is), maar heb geen problemen met de Walen of met solidariteit.
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb al lang een standpunt, mister. Heb je nu nog niet door dat ik tot de linkse soevereinisten behoor?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is mosselachtig?
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Schrijf ik niet genoeg in clichees? Ik lees op dit forum bijna enkel clichees en daar steek ik mijn tijd niet in.
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Pssssst... 't Is 'oubollig', zonder 'd'.
Verder, Cedric, is het een enorm zwakke tekst. Uw poging tot bijtende ironie is jammer genoeg volledig mislukt, zodat het eigenlijk gewoon...zielig wordt. Volgende keer beter.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. Laatst gewijzigd door van Maerlant : 6 september 2008 om 13:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister
|
![]() Ik heb eigenlijk niets verstaan van deze tekst. Ze is zo warrig en incoherent opgesteld dat ik zelfs na twee keer lezen alleen maar kan vaststellen dat het hier moet gaan om een poging van een Belgicist om een impliciete aanval te lanceren?
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Doet mij een enorm plezier om te merken dat jij posts effectief leest ! : )
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen Laatst gewijzigd door De_Laatste_Belg : 6 september 2008 om 14:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Parlementslid
|
![]() Ik ben ook bij het VNJ geweest. En ik ben toch geen nazi.
![]() |