![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Ik heb me vandaag en gisteren met stijgende verbazing bezig moeten houden met een vak dat ze wel eens "Nederlands" noemen.
Vorig jaar, in mijn 5de middelbaar, hebben we de geschiedenis van onze taal geleerd. We hebben een hoop poëzie besproken, voorgedragen en gelinkt aan de tijdsgeest. Onze leerkracht Nederlands bracht deze zaken vol overgave voor de klas en al gauw was ook iedereen zijn interesse voor het vak getrokken. Eén zaak heeft hij ons al die tijd duidelijk gemaakt. Wij hebben niet al die eeuwen onze taal verdedigd, om het nu te vertrappen. Dit jaar bracht een totale ommekeer in het vak Nederlands. Al gauw werd duidelijk dat onze leerkracht niet alleen slecht les gaf, maar ook inhoudelijk niets te bieden had. Nederlands is terug gebracht op het niveau van het eerste jaar. Zaken zoals "het luisterproces" vragen opnieuw onze aandacht. We zien slechts korte, ongedetailleerde stukjes theorie, die meestal niets met elkaar te maken hebben. Waar ik oorspronkelijk dacht om mijn vaardigheden uit te kunnen breiden, kreeg ik een dwangbuis om. Nu, vandaag, kreeg ik mijn examen. "Vraag 4: Breng de volgende lyrics in verband met de geziene tekst.", waarop we een Engelse liedjestekst kregen. Dit gaat er voor mij werkelijk over! Ik heb er naast gezet: "Dit is een examen Nederlands!" en verder geen aandacht meer aan de vraag besteed. Het is toch niet mogelijk dat een leerkracht Nederlands op haar examen (zelfs al was het maar een gewone toets) van ons verwacht dat wij Engelse liedjesteksten gaan ontleden? Dit druist voor mij dus in tegen mijn taaltrots. Ik ben me er goed van bewust dat ik geen kei ben in Nederlands. Spellingsfouten kruipen bovendien vaak in mijn teksten. Maar op zo'n manier je taal verloochenen kan voor mij écht niet. Tot zover dus mijn mening hierover. Wat denk jij ervan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Engels is inderdaad geen Nederlands.
Nu maar hopen dat die leerkracht het ook zo ziet.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En, hoe voelt dat, stoer doen als je weet dat je er punten mee verliest?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar je moet niet zo benepen alles uitsluiten uit andere talen om je tot een creatief antwoord in het Nederlans te laten inspireren. Het ging hem namelijk om dat laatste. Verder had je ook in het Frans of het Engels kunnen antwoorden.... |
|
![]() |
![]() |