![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burger
|
![]() Begrijp mij niet verkeerd, ik ben voor democratie, maar de democratie zoals wij die nu kennen is ver van volmaakt. Wat zijn jouw ideeën ter verbetering van de democratie?
Democratie, de macht aan het volk, volledig mee eens maar dan moeten we ook erkennen dat die macht een grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Schaf de stemplicht af. Geef jongeren in het jaar dat ze stemgerechtigd worden de kans een opleiding te volgen, al dan niet via school, in de beginselen van de politiek. Een elementaire opleiding, neutraal opgesteld, met oog op het verwerven van politieke basiskennis en het stimuleren van verantwoordelijkheidsgevoel op politiek en democratisch vlak. Geen beproeving, omdat we moeten voorkomen dat enkel de intellectueel sterken politiek actief worden en het stemmen een privilege wordt. Liever een beoordeling op aanwezigheid en bereidwilligheid tot engagement. Wie weigert verkrijgt geen stemrecht tot deze opleiding succesvol werd doorlopen. Deze opleiding moet dus ten allen tijde toegangkelijk zijn voor individuen die zich op gelijk welke leeftijd stemgerechtigdheid willen toekennen. Mijn enige twijfel, in hoeverre kan zo'n systeem echt politiek neutraal zijn? Iemand die onderwijst reflecteert, bewust of onbewust, een stukje van zijn persoonlijke politieke orientatie. Ook ten allen tijde moeten we ervoor zorgen dat de toegang tot de middelen om het stemrecht te verkrijgen niet discrimineren. De opleiding moet volledig kostenloos zijn en mag niet discrimineren en dus toegangkelijk zijn voor iedereen. Laatst gewijzigd door Zam : 15 december 2007 om 15:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gewoon referenda invoeren zou al een stap in de goede richting zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En het risico accepteren dat er een volksmennerijbeweging onstaat?
![]() |
![]() |
#4 |
Burger
|
![]() Referenda zijn gevaarlijk. Het is nu eenmaal een feit dat mensen niet altijd weten wat goed voor hen is, of niet verder denken dan hun neus lang is. Bijvoorbeeld moest men een referendum houden met de vraag of winkels op zondag open mogen zijn dan denk ik dat het gros van het volk positief antwoord. Men denkt "Winkels open op zondag, waarom niet!?" Maar men staat niet stil bij hoe de verstoring van de verhouding arbeid en gezin een impact zou kunnen hebben op vele gezinnen in onze samenleving.
Laatst gewijzigd door Zam : 16 december 2007 om 16:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Democratie is de dictatuur van de dommen.
Een IQ en EQ test vooraleer je mag stemmen zou een goed begin zijn. Misschien bijkomend, een test qua algemene ontwikkeling en maatschappijgevoel. En mogen stemmen op mensen die bekwaam zijn voor de post die ze zouden bekleden, da's ook een sterke verbetering. Geen minister van begroting met "Fuck me Botjes" die de vierkantswortel van 25 niet kent. Geen ministers die vroeger "geld verbrand" hebben omdat het plots in de kas lag zonder bewijsje. Geen premiers die hun post verkregen hebben door hun broek af te steken.
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() Afschaffen belangenconflict. De uitvoerende macht mag zich niet moeien met wetgevende aangelegenheden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is een optie. Dat stemrecht.
Maar ik ben bang dat ook de slimmen niet meer gaan kiezen omdat die al lang weten dat met het huidige systeem alleen mensen verkozen worden die competent zijn in verkozen worden, niet voor de job die ze zouden moeten uitvoeren. Wat blijft over, de kudde. Net slim genoeg om te manipuleren, maar onmachtig om iets te veranderen.
![]() |
#10 |
Burgemeester
|
![]() Ik word me naarmate de tijd verstrijkt hoe langer hoe meer bewust van het feit dat er heel veel mensen in dit land ongelooflijk dom en marginaal zijn.
Zoals Maddox zegt zou een IQ en EQ-test moeten afgenomen worden om te bepalen of je mag stemmen. In een democratie moet normalerwijze iedereen zijn stem kwijtkunnen. Langs de andere kant ben ik ervan overtuigd dat vele mensen over onvoldoende intelligentie en empathie beschikken om te oordelen over zaken zoals de besturing van een land. Het heeft al zo'n verschrikkelijke invloed gehad op onze geschiedenis, word het niet tijd dat we daaruit leren?
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weet je wat, dan laten we de volgende keer alle Chinezen meestemmen. En dan bedoel ik de stemgerechtigde inwoners van groot China.Want wat is nu een vodje papier in vergelijking met de (semi)capaciteit tot denken.
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Chinezen hebben niets te maken met ons Belgisch of Vlaams beleid. Ik moet in China ook geen stemrecht hebben om het beleid mee te kunnen bepalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Hiermee bedoel ik: extreem gedachtengoed zoals nazisme, communisme,... Maar ook onwetendheid en alles wat uit onwetendheid voortvloeit. Uiteindelijk gaat politiek over de wetten en de zingeving van onze maatschapij, en het spijt me, maar zoiets moet overgelaten worden aan mensen die onderbouwd zijn en empathisch ontwikkeld zijn. Stemmen kun je volgens mij ook alleen maar als je zelf over genoeg inzicht beschikt. Een idioot zegt bvb: 'Ik stem op het VB, want ik ben tegen vreemdelingen.' Je zou kunnen zeggen dat is die persoon zijn goed recht. Ik vind van niet. Je MAG tegen vreemdelingen zijn, maar dat betekent niet dat je daarom mag meewerken aan de inrichting van een land. Dat is niet voldoende.
![]() |
![]() |
#17 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Tegen vreemdelingen zijn of dat effectief in de wet proberen te krijgen is trouwens een basisrecht. Of jij dat nu leuk vindt of niet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus jij discrimineerd op afstand. Ik op ontwikkelingsniveau. Of moeten we echt iedereen laten meestemmen, zonder rekenschap van ontwikkelingsniveau. Dan zullen we kiesbrieven ook maar richten aan de pas bevallen moeders.Vergeet uw kleine niet.
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er trouwens een gewoon recht is om deel te nemen aan referenda en geen plicht, dan gaan die 'domme mensen' waarover je het zojuist had zich toch niet de moeite nemen om te gaan stemmen. Laatst gewijzigd door Savatage : 16 december 2007 om 18:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Burgemeester
|
![]() En ik wil graag even verduidelijken wat mijn standpunt over gelijkheid is.
Naar mijn mening zijn alle mensen gelijkWAARDIG. Mensen zijn helaas op alle andere vlakken niet gelijk. Zowel fysiek als mentaal zijn mensen een grote troep diverse wezens. Dat is ook waarom communistische regimes niet werken. We zijn dan ook geen mieren. Je kunt net zogoed allemaal dezelfde schoenmaat kopen. En daaruit vloeit ook mijn standpunt voort dat sommige mensen niet in de politiek mogen/kunnen gaan. Ze zijn er niet geschikt voor. Het gaat tenslotte om onze samenleving, en alleen de verstandigsten onder ons kunnen daar over oordelen.