![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() play:
http://www.tradebit.com/filedetail.php/845432 read: de moregen van de d ag waar een worrld rond danste, sprong, staat, stong en gaand rond aavondwater, sprinr rin ne nene ene een eerste loop gaand op t word van een stand en at woord van eens tand dan gh aat die diir en diir zodner enenig verloop van duidelijkgeid van T woord en nne Hoe dan gaat, staat de kleine rondgang van de rang ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() die kan er niks van.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Het is de week van het hart en de dag van het gedicht heb ik gemist...bij deze dus.
Anneke, Anneke wat heb je gedaan.. Je hebt me betoverd en plots was ik van de baan. Vandaag geen gedicht over rozen, ik heb laatst een orchidée gekozen. Die orchideé ben jij, je vult me aan tot wij. Beerke XXXXX Alleé , deze heb ik vorige week gestuurd naar mijn mijn anneke, een beetje kort, maar twas wel gemeend hé
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA "Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale" SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011 Tiocfaidh ár lá |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Genoeg gepraat
Genoeg gepraat, genoeg beweerd, ze blijft, dezelfde pijn, we hebben het mensdom zelf versteerd, nu moet het pauze zijn. Een pauze van een jaar of tien en van volkomen zwijgen, dan heb je kans dat we misschien een nieuwe wereld krijgen. Dan heb je kans dat het ons lukt, misschien komt alles goed, als niemand meer een letter drukt of zeggen zal hoe 't moet. Pennen Pennen kunnen op papier schreeuwen, vloeken, ketteren, kunnen ook met veel bravoure schallen en trompetteren, maar ze kunnen ook heel zacht een stil verdriet genezen, met woorden die je nu en dan nóg es 'n keer wilt lezen. Samenleving Ingekapseld, opgesloten, bang geworden voor elkaar, trekt de stille tocht solisten langs de drukke boulevard. Ieder met z'n eigen dromen, ieder met z'n eigen plan, ieder met z'n eigen kinderen, met z'n eigen vrouw of man. Zoiets noem je 'samenleving', flauwekul, vergeet het maar, ingekapseld, opgesloten, bang geworden voor elkaar. 'n Beetje Sterven doe je niet ineens, maar af en toe 'n beetje en alle beetjes die je stierf, 't is vreemd, maar die vergeet je, het is je dikwijls zelfs ontgaan, je zegt ik ben wat moe, maar op 'n keer dan ben je aan je laatste eindje toe. Geluk Geluk is geen kathedraal, misschien een klein kapelletje. Geen kermis luid en kolossaal, misschien een carrouselletje. Geluk is geen zomer van smetteloos blauw, maar nu en dan een zonnetje. Geluk dat is geen zeppelin, 't is hooguit 'n ballonnetje. Politiek Politiek is handjes drukken, dreigen, sjoemelen en bukken, katten uit de bomen kijken, overreden, over-lijken, schipperen of schaakmat zetten, lange speeches, korte metten, witte voetjes, pan uit vegen, passen, meten, wikken, wegen, lachjes, dansjes, Judas-kusjes, loeren draaien, dooie musjes, veel beloven, vleien, paaien, de kunst om om iets heen te draaien, d'r is geen liefde, regelrecht, en daar is alles mee gezegd. Het Àl Ik ben de zon, de maan, ik ben de regen, 'k ben onbeschrijfelijk, niet te meten noch te wegen. Ik ben rivieren, ik ben zeeën, bliksem, donder, ik ben de kleine mens, maar wèl het grote wonder. Ik ben het water en de vruchten en het koren, het leven dat uit �*lle leven wordt geboren. Ik ben het allemaal - de wijze en de zot en in mijn kleinheid schuilt iets van een Grote God. Masker Dit is het grote carnaval van levenloze leuzen het masker kijkt het masker aan de dwergen zijn de reuzen de glitterdomheid loopt voorop en hupt met 'n corrupte pop wat licht lijkt, dat is duisternis want niets is, wat het waarlijk is 't is louter fake en haat en nijd de dans is leugenachtigheid doorheen de blije deun van 't bal schijnt 'n verfomfaaid tranendal Bomen als ik de bomen zie gemaakt van hetzelfde leven maar dan met stam en tak en twijgen als ik de bomen zie dan luister 'k altijd even naar hun fantastisch zwijgen ik heb de storm zien komen hij sloeg ze half kapot verstild zag ik ze dromen of dansen, zomerzot ik zag hun angstig beven in donker en in licht en zie mijn eigen leven in hun verweerd gezicht --------------- Ik las vroeger tijdens de lessen Nederlands gedichten van Hendrik Marsman (Heerscher) en dergelijke. We spendeerden toen een lesuur aan het compleet ontleden van zulks gedicht. De leraar moest ons wijzen op wat alles betekende en op onze vragen antwoorden waarom het dat betekende en toen was het antwoord dat het in die tijd omwille van die specifieke situatie wel iets betekende. Nu heb ik niets tegen wat lessen over legendarische Nederlandstalige poëzie in de lessen Nederlands, maar heb ik het steeds jammer gevonden dat hedendaagse poëzie die meer aansluit bij hoe we vandaag naar de wereld kijken het niet halen in het onderwijs. De bovenstaande gedichten zijn allen van Toon Hermans. Stuk voor stuk de moeite waard in mijn ogen. Niet erg hoogdravend, niet te abstract ook. Geneeskunde voor het volk moet er zijn, poëzie voor het volk ook. En daar schitterde Toon wel in. Wat ik hier plaatste is maar een klein stukje uit wat ik zelf goed vond van de eerste 2-3 hits die op google vond. Ik heb bewust er de sublieme gedichtjes uitgelaten die hij op het podium al voorgelezen had. Ik hoop dat men die man ooit verplicht opneemt in het pakketje poëzie binnen het vak Nederlands. Het is popularisering van poëzie maar zonder commercie of toegaven. Het is de poëzie van iemand met een zacht hart die nog kijkt naar de dingen met de ogen van een kind in het begin van de twintigste eeuw dat steeds met optimisme en soms met scepticisme heeft gekeken naar hoe we zijn gaan leven. Ik besluit met nog twee gedichtjes. ----------------------- Gedichtje hij schreef een klein gedichtje het had niet veel om handen maar het had iets van een lichtje dat in het donker brandde Dag God Hij schiep het licht noch traag, noch vlug, gaf ogen zicht aan mens en mug, hing sterren op aan het plafond, 'n witte maan 'n rode zon, nu zit Hij op zijn hemeltroon, ik zeg: 'dag God', Hij zegt: 'dag Toon'. --------------- En ik dank Toon voor zijn bijdrage aan het gedichtjes-minnend Nederlandstalig publiek. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() hollanders en poëzie, dat gaat meestal niet samen.
die hebben te zeer een kwetterkultuur om diepzinnige dingen op te schrijven en meestal geen tijd om lang na te denken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() toon hermans is wel een limburger dat merk je soms wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik hou van zulke mensen. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Vreemdeling
|
![]() Betoverd indeed, nu nog leren mijn licht aan te houden.
Misschien hab ik mijne dobbelsteen toch wat te ver gegooid, of te dicht, t is te zeggen he. Nooit gedacht dat ik zou meedoen aan toneelstuk door op de latten te staan, niet mijn talent. Maar ja, mensen willen alles doen voor hun hart. Dat zeggen ze toch, of zo ook degelijk de stap zetten is de tweede act van het verhaal. YancY rehabilitatie centrum den akker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() van poezie moet ik altijd plat (type 7) afgaan...
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Liefste schat,
ik heb u lief gehad maar om mijn liefde te blussen kunt ge ferm m'n kloten kussen
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als we zo beginnen... het liefdesgedicht van Youp Van het Hek:
Vuile vieze teringhoer Gore kankerslet, smakeloze lichtekooi krijg in je liezen smet Dikke loopse kakketeef, afgebefte del gratekut met weerhaken, ik gun je een gezwel Zuigzeug, vuile slettebak, Met je tieten van een mug, Gore sloerie, vieze snol, Kom toch bij me terug. http://www.youtube.com/watch?v=azYEIK6hpyY |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() ![]() (ik wou dat eerst ook nog plaatsen, maar had geen zin om dat op te zoeken ![]()
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neeje... de laatste voor dees week. Hmm... bij nader inzien er nog ene drinken. *tja jong... beteke regimen met dienen drank eh*.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Idd. Voor ge het weet wordt ge normaal en gaat ge kinders krijgen en zo. 't is naar de kloten jong.
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Undefeated Army Bietan Jarrai Laatst gewijzigd door Dronkoers : 30 september 2007 om 01:03. |
|
![]() |
![]() |