![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Hoe ziet u de toekomst van het Nederlands?
Hoe ziet u de toekomst van de Nederlandse taal binnen een x aantal jaar? Zal de standardtaal en spreektaal in Nederland meer toegroeien naar de onze of niet? Zal onze taal nog meer verloederen of niet? Wat zal er met de dialecten en met het Poldernederlands gebeuren? Zullen er Engelse leenwoorden blijven bijkomen en denkt u dat er ooit een "Nieuwer Nederlands" komt dat veel zal verschillen met ons huidige Nederlands? Te vergelijken dus met de overgang van Oud-Nederlands naar Midden-Nederlands ![]() Hoeveel sprekers zal het Nederlands hebben binnen een x aantal jaar? Is de vrees voor verengelsing in Nederland en verfransing in Vlaanderen terecht? Zal het Nederlands taalgebied tot in de eeuwigheid dezelfde vorm aanhouden of zal er ooit iets worden losgelaten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Burger
|
![]() Het interesseert mij geen bal hoeveel de nederlandse taal aan terrein wint of verliest. Ik respecteer uw liefde voor uw eigen taal maar die voorliefde onderscheid mensen van hun medemens. Talen, grenzen, vlaggen en geloof... ze dragen allen bij tot dit gevoel. Bij sommigen zo grondig dat ze een bepaalde trots gaan ontwikkelen voor hun afkomst of overtuiging. Voor je het weet voelt u zich op een bepaalde manier beter dan uw anderstalige medemens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Talen komen en gaan...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat Nederlands in zijn huidige vorm niet blijft bestaan.
Volgens mij gaan de dialecten stilaan verdwijnen, niet met als gevolg dat iedereen plots AN gaat spreken, maar eerder denk ik dat er een soort algemeen dialect zal overheersen, een niet te stijf AN met veel dialectische invloeden. De verengelsing is een probleem. Vooral bij jongeren bestaat het idee dat je cool of trendy of hip of weet ik veel wat bent als je zo nu en dan wat Engels in je taal smijt. Velen hebben geen benul van de juiste uitspraak en betekenis, van de spelling weten ze helemaal niets af, maar als je niet af en toe "fuck" en andere mooie dingen zegt om je zinnen af te ronden ben je onwetend en ouderwets. Ja, het Frans is ook een probleem, langs de taalgrens dringt die taal hoe langer hoe meer Vlaanderen binnen. Maar of Frans het Nederlands volledig kan verdringen, dat betwijfel ik ten zeerste. Persoonlijk vind ik de taalverloedering een jammerlijke zaak. Nederlands is een mooie taal die respect verdient.
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik denk dat Antwerps gaat overheersen, dat accent spreidt zich als een ziekte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() wat gesproken wordt is zo belangrijk niet, hoe geluisterd wordt daarentegen.
![]() |
#9 | |
Minister
|
![]() Citaat:
en ja, ik zou willem vermandere nog vergeten ( da's al beter )
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als dat proces niet te lang duurt, kan misschien vermeden worden, dat het Nederlands ondertussen verder ver-Engelst tot op het punt van de extinctie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() God verhoede het! Dat is al even erg als Poldernederlands!
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]()
![]() |
#13 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door Burkide : 17 december 2007 om 13:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
|
![]() .
Laatst gewijzigd door Burkide : 17 december 2007 om 13:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
In 1997 tekende de Nederlandse overheid het Europees handvest ter erkenning van Europese regionale talen en erkende ze het Limburgs als Europese streektaal. De Belgen hebben in 2001 het Kaderverdrag inzake bescherming van nationale minderheden ondertekend, maar Vlaanderen weigert dit verdrag te ratificeren, waardoor het Handvest ter erkenning van de regionale taal niet kan worden getekend en het Limburgs bij ons niet officieel bestaat. Dat belet niet dat Steve beide Limburgen als één ziet, met één eigen volkslied en universiteit. De Limburgse gouverneur beweert al een akkoord te hebben met zijn Nederlandse collega en dat er weldra een charter ondertekend wordt dat beide Limburgen op Europees niveau vereenzelvigt. In Wallonië is het Waals met zijn dialecten al in 1990 erkend als binnelandse regionale taal. Van Antwerpen en Aantwerps is nog geen sprake. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik hoor nochtans jongeren geen Antwaarps meer praten hoor"ik ga fritten eten,of op zijn antwaarps ik ga frutte fretten"
![]() |
#17 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Staatssecretaris
|
![]() Het is niet de taak van de vrt om accenten op te dringen. Gelukkig hebben ze recent ook laten inzien dat het nogal wereldvreemd was de Limburgse fruitboer Antwerps aan te meten. Niets staat namelijk zo ver van zijn cultuur. Trouwens, in Hasselt, de hoofdstad van Limburg, hoor je nog nauwelijks enig accent van waar dan ook. In Antwerpen doet men niet eens moeite zich aan te passen.
Laatst gewijzigd door DannyS : 17 december 2007 om 17:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Partijlid
|
![]() De dialecten zullen niet volledig verdwijnen, hoor. De situatie wordt volgens mij zoals in Nederland; de dialecten bestaan nog, iedereen kent ze nog, maar ze worden slechts door weinigen gesproken.
Vele mensen zullen de tussentaal, het Verkavelingsvlaams gaan spreken, aangezien de mensen deze taal niet te stijf vinden, maar ook niet te plat. Persoonlijk betreur ik dat. Als ik spreek is het steeds ofwel perfect AN ofwel mijn schoewen Keempisch teltje! Maar kom, ik ben Nostradamus niet. Misschien gaan de media op termijn het gebruik van het VRT-Nederlands wel afbouwen.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |