![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De NVA heeft een vrij rechts imago. Dat stoort me niet. Als NVA-stemmer denk ik soms wel, pardon, dacht ik soms wel dat ik dan wel de meest links gesitueerde kiezer van de NVA was.
Mis. Er is minstens een ex aequo. Dat doet me plezier. En dat doet me nadenken waarom de nva dat imago heeft, wie ons zo graag een eind te ver in die hoek duwt enz. Vooral de passages over het respekt voor holebi's, vind ik op ethisch vlak absoluut nodig. ![]() maandag 17 december 2007 'Soms sluit ik de ogen: dit heb ik niet gehoord' ![]() © Piet De Bruyn LEUVEN - Interview N-VA-WOORDVOERDER PIET DE BRUYN WORDT VLAAMS PARLEMENTSLID 'Als een onverwacht geschenk' volgt Piet De Bruyn in het Vlaams Parlement Trees Merckx (CD&V) op, die rechter wordt bij het Grondwettelijk Hof. De Bruyn week de voorbije maanden als partijwoordvoerder geen meter van de zijde van zijn voorzitter Bart De Wever. 'Op de hoogte zijn, dat ga ik missen', zegt hij. Van onze redactrice Atypisch is hij op zijn minst als N-VA'er. Het curriculum van De Bruyn (39) vermeldt, naast de traditioneel Vlaamse jeugdbeweging en studentenbeweging, ook zijn engagement voor natuurbehoud en in de holebibeweging. Uw profiel wijst veeleer richting Groen! Hoe bent u bij de N-VA beland? 'Ik kom uit een door en door Vlaams nest. Als kind maakte ik discussies mee over het Egmontpact. Ik begreep er niets van, maar het maakte veel indruk. Partijpolitiek ging ik dus recht richting Volksunie. Tegelijkertijd was ik actief in de milieubeweging. Ik organiseerde natuurstudiekampen, geleide wandelingen voor blinden... Ook het sociaal aspect zat er van in het begin in.' 'Wat holebi's betreft: binnen de N-VA zijn er heel wat actief. Waarom ook niet? De partij heeft een wat conservatief imago. Onterecht. Homoseksualiteit komt overal voor, dus ook bij alle politieke stromingen. Alleen heeft de N-VA misschien een beetje een oververtegenwoordiging omdat binnen het Vlaamsnationalisme holebi's zich toch liever met ons associëren dan met Vlaams Belang. Zelf heb ik nooit een andere partij overwogen.' Ook niet Spirit, toen de VU splitste? 'Nee. Dat is een kwestie van principes. Ik volg de zuiver nationalistische lijn. Ik stond mee aan de wieg van de N-VA en voel me thuis bij de duidelijke nationalistische lijn. Voor mij gaat het sociale, het menselijke, het zachte zeg maar, hand in hand met het nationalisme, dat vaak als hard voorgesteld wordt.' Volgens Frank Vandenbroucke (SP.A) verkiest de N-VA een rechts beleid boven een staatshervorming. 'Onzin. De deelakkoorden - wat daar nu ook mee gaat gebeuren - vormden een mooi programma, met aandacht voor sociaal zwakkeren, maar ook voor economie. Die opmerking is Frank Vandenbroucke onwaardig.' Hoe is het om woordvoerder van Bart De Wever te zijn? 'Bart bezig zien is bijzonder boeiend. De snelle analyse, de scherpe uitspraken, waarbij ik soms de ogen sluit en denk: dit heb ik niet gehoord... Als woordvoerder moet je vooral veel luisteren. Het is belangrijk dat je de dynamiek achter een beslissing kent. Achter een ja of nee zitten vaak heel wat andere argumenten. De uitdaging is die nuance ook mee te geven. Een nee is zelden alleen een nee, en een ja is nooit alleen maar een ja.' Hoe hebt u de formatie beleefd? 'Van minuut tot minuut ben ik er meer in gaan berusten dat niets nog voorspelbaar was. Aanvankelijk dacht niemand dat het zo lang zou duren. Eerst was dat allemaal ergerlijk: geboekte vakanties laten schieten, geplande uitstappen en familiebijeenkomsten missen. Maar het is natuurlijk ook prettig om dit van zo dichtbij te kunnen meemaken, al was het in het begin wel eens met een vloek en een kreun.' Was de nacht in Hotel Bristol Stéphanie, toen een handvol N-VA'ers in een kamertje naast de formatiegesprekken zat te wachten om het resultaat te evalueren, echt zo absurd als die beschreven werd? 'Wij hadden niet gevraagd om daar te zitten, we zijn gevraagd, door Jo Vandeurzen. We gingen immers de nacht in met het gevoel dat we zouden landen, met iets dat aanvaardbaar en verdedigbaar was. Daarom moesten we dat meteen kunnen bezegelen, want als je er een paar uur laat overgaan, loop je weer het risico dat mensen zaken anders gaan interpreteren. Af en toe kwam Jo Vandeurzen tevoorschijn met een voorstel. In dat pendelen werd duidelijk dat er weinig overeenkomst was over de betekenis van wat zogezegd al overeengekomen was. En dat er nog minder eensgezindheid was over wat nog moest worden overeengekomen. Toen begon het spel met zinnen en halve zinnen en synoniemen. Zonder woordenboeken. Voor alle duidelijkheid: wij hadden echt geen Petit Larousse bij.' Klopt het dat de N-VA de vorming van oranje-blauw heeft doen mislukken? 'Het is heel moeilijk dat beeld bij te sturen, maar het is niet correct. Op die cruciale maandag verschoof de druk in onze richting, omdat ons partijbureau nu eenmaal pas 's avonds gepland was. Plots verscheen een leger journalisten aan onze deur. Toen is de perceptie ontstaan dat behalve wij iedereen ja zei, maar dat klopt niet. Als je de berichten van CDH en Open VLD opnieuw leest, zie je ook nog heel wat maars. Maar naarmate de andere partijen onze aarzeling voelden, zijn zij veel positiever beginnen communiceren dan ze initieel deden.' Gaat u de passie van het federale niveau niet missen in het, meer technische, Vlaams Parlement? 'Ik kan me inbeelden dat Bart De Wever gelukkiger zal zijn in het federale parlement dan ik ongelukkig in het Vlaams. De zakelijke aanpak stoort me niet. Mijn eerste interesses, welzijn en cultuur, liggen op het Vlaamse niveau. Wat ik wel ga missen, zijn de contacten met de pers - ik zal al heel gek moeten doen om nog eens in een krant te verschijnen - en vooral het als een van de eersten op de hoogte zijn. Vanaf nu word ik, net zoals andere parlementsleden, afhankelijk van het partijbureau voor informatie.' Tot slot: u bent ook actief in het Centrum voor Zelfmoordpreventie. Hoe komt u daar terecht? 'Als twaalfjarige fascineerden de noodnummers in het telefoonboek me al. Ik herinner me nog goed het logo van de zelfmoordlijn, met die voorovergebogen persoon. Toen al vroeg ik me af wie dat nummer belde, wat die mensen vertelden. Later werd ik met zelfdoding geconfronteerd: een oud-leraar, iemand uit de jeugdbeweging... Dat liet indruk na. Na mijn studies heb ik heel bewust dat engagement opgenomen, aanvankelijk als vrijwilliger aan de zelfmoordlijn, later in de raad van bestuur. De hulp die je aan de lijn biedt, is erg belastend, meer geeft ook enorm veel voldoening. Het gaat om mensen in nood, die zelf de stap naar hulp zetten. Ze nemen die dan ook met graagte aan. Voelen dat je het verschil maakt, is heel motiverend. Bovendien heb ik er belangrijke vaardigheden opgepikt, zoals leren luisteren.' Anja Otte
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Europees Commissaris
|
![]() Ik weet niet of je hieruit duidelijk kunt afleiden dat De Bruyn nu nog links is. Het enige wat hij over het sociale zegt, is de bewering dat de deelakkoorden "ook aandacht hebben voor de sociaal zwakkeren", maar veelt zegt dat niet. Dat hij ethisch-progressief is, ja, dat kan ik geloven.
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementslid
|
![]() hoe zit het met het sociale en economische luik?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Staatssecretaris
|
![]() Al wie het cordon in leven houdt is links.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Oei. Ook de BUB?
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementslid
|
![]() én het Vlaams Belang zelf.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() N-VA is op zijn minst centrumrechts, maar toch eerder gewoon rechts.
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Links. Tegenwoordig ligt de lat voor "links" in Vlaanderen zeer laag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |