![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Roland Duchâtelet (Vivant) - 1 tot 7 maart "Deze Vlaamse risicobelegger richtte enkele jaren terug een nieuwe politieke partij op. Dit jaar lijken zijn inspanning beloond te worden met een kartel samen met de Vlaamse liberalen. Zijn stokpaardje blijft uiteraard de economische hervorming die h |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Beste R.D.,
Vivant wil een verlaging of afschaffing van de belastingdruk op arbeid compenseren door een verhoging van de BTW-tarieven op consumptiegoederen. Ik vermoed dat hierdoor enerzijds het zwartwerk zal afnemen, anderzijds de zwarthandel zal stijgen. Wat gaat u ondernemen tegen deze evolutie? Groet, Pyramus |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Volgens mij is er maar 1 probaat en goed middel: zorgen dat die BTW niet hoger wordt dan nu.
|
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
PS : om zwartwerk aan te pakken : iedereen een chip van, jawel R.D. ![]() |
|
![]() |
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Stel ik koop mijn brood bij de supermarkt. Energieefficiënter dan het zelf te bakken. Maar ik betaal meer BTW dan wanneer ik het zelf zou bakken. |
|
![]() |
![]() |
#5 |
Burger
|
![]() BTW? Afschaffen die handel. Argument: zelfstandigen en vennootschappen doen een groot deel van het werk van de staat door hun aangifte te doen
Trouwens, als de BTW er niet meer is dan kan er ook niet meer mee gefraudeerd worden. |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#7 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
(voor de duidelijkheid: de vergelijking zelf bakken <-> de bakker laten bakken is diegene waar ik het over heb) Het enige wat ik wil zeggen is: belasten op meerwaarde is niet goed voor het milieu. Belasten of verhandelbare normen stellen op milieuvervuilende activiteiten: dát is goed voor het milieu. Ander voorbeeld: voor biogroenten betaal je meer BTW dan voor niet bio-groenten. Want ze zijn duurder. Keuze tussen een energiezuinig scherm en een gewoon? Dan is het eerste wellicht duurder, en betaal je er dus meer BTW op. |
||
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
#9 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Of we bij een Vivant-stelsel in zo'n systeem terechtkomen hangt af van hoe ze hun programma interpreteren. |
||
![]() |
![]() |
#10 |
Vreemdeling
|
![]() Besten,
In het Vivantmodel , zal de BTW niet verhogen, want de BTW die we nu op alles betalen zal gebruikt worden om het sociale vangnet te handhaven. De verbruiker(de klant) betaald via deze Sociale BTW dit vangnet en niet via belasting op arbeid die velen van ons dagdagelijks moeten leveren. Het is zelfs zo dat in sommige gevallen producten kunnen goedkoper worden, daar de loonlast onder de vorm van belasting op loon wegvalt. Import is onderhevig aan de huidige bTW, dus die BTW zal onze sociale middelen mee betalen. Wanneer dan de sociale BTW wordt ingevoerd zal ieder naar zijn vermogen mee aan het sociale kunnen bijdragen door zijn verbruik. Tenslotte, mensen verbruiken: zijnde de voedingswaren, dranken, vervoer, ontspanning, toerisme, ...enz.... Dus iemand die zeer veel verdiend en dus ook grote villas bouwt en koopt en grote wagens heeft en dure restaurants frequenteerd, zal door die sociale BTW evenredig veel meer bijdragen aan de sociale zekerheid, dan iemand die met een vervangingsinkomen moet leven en dan ook moet zien hoe hij/zij moet rondkomen en alzo geen grote woning of wagen of dure restaurants aandoet. Dit is de oplossing bij uitstek, waar men al decenia lang ligt over te palaveren om het eerlijk te verdelen. Maar wat hebben vorige regeringen gedaan (1950-1995), steeds de bealstingsdruk verhoogd, zodanig dat de werkende mens zwaarder en zwaarder belast wordt. En alleen de rijken via allerlei topwetten en mogelijkheden het hunne steeds hebben kunnen verzekeren. Dany |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vragen die ik me hierbij stel: 1) heb je al berekend of dat bedrag volstaat (ik geloof van niet) 2) wat gebeurt er met alle uitgaven die nu via de BTW gefinancierd worden? Ik ben ook voor besparingen, maar je moet dan wel durven zeggen dat je ze doet, en waar. |
|
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Blijft het feit dat de hoge inkomens niet noodzakelijk het hele loon aan consumptie moeten besteden.
Wie gaat dus betalen om dat inkomensverschil op te vangen? Voor luxeproducten zoals restaurantbezoek daalt de BTW, levensnoodzakelijke producten zoals waspoeder worden maximum belast. |
![]() |
![]() |
#13 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Iemand moet mij toch eens GOED uitleggen hoe je dat doet:
-1- je verlaagt de belastingen op arbeid -2- je verhoogt de BTW niet per saldo zijn er dus toch minder inkomsten voor de Staat; en al leid je een stuk van de BTW af naar sociale voorzieningen, de pot wordt steeds kleiner. Misschien kan de Heer Duchâtelet dat eens uitleggen. |
![]() |
![]() |
#14 |
Vreemdeling
|
![]() Roland Duchâtelet zal vanavond rond 23 uur kunnen beginnen met antwoorden, momenteel is hij nog aan het werk.
Om uw vraag alvast te beantwoorden: De btw vervangt de huidige belasting op arbeid, die ook in de prijszetting van een product verrekend is. bvb de prijs van een pintje bier is opgebouwd door btw, belasting op werk en de naakte kost (grondstoffen, logistiek, distributie...). In het voorstel van Vivant wordt de 'belasting op werk' vervangen door een sociale btw. Voor de eindgebruiker verandert er niets in de prijs. Het is het 'intern' mechanisme van de prijsopbouw dat verandert. Het eindresultaat, de 'prijs' blijft dezelfde..
#15 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Alvast bedankt voor het snelle antwoord, Monica
Ik heb daar nog bedenkingen bij, maar daar kom ik later nog op terug. |
![]() |
![]() |
#16 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Monica schreef:
Citaat:
1. de prijs blijft gelijk, dus de werkgever die veel luxe-goederen koopt betaalt niet meer dan vroeger. 2. de "loonlast" daalt, dus de werkgever heeft minder uitgaven. 3. de sociale zekerheid vult de minder-opbrengsten uit de verlaging van de "loonlast" aan door de meer-opbrengsten uit de sociale BTW. Wat betekent dit netto? kassa kassa voor de werkgever, en een aderlating voor de werknemer. Immers: de "loonlast" is geen belasting voor de werkgever, maar wel uitgesteld loon voor de werknemer. Wanneer je dit uitgesteld loon afschaft, en een sociale BTW invoert, moet de werknemer dus met zijn kleiner overblijvend deel van zijn loon nog steeds even veel bijdragen aan de sociale kas. Dit is niet alleen misleidend, maar ronduit misdadig. Roland, wees eerlijk, en vertrek naar de verkiezingen met de volgende slogan: "Vivant slaat het geld uit de zakken van de arbeider, en geeft het cadeau aan de patroon". |
|
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe ga je dat vermijden? |
|
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dus: meer mensen aan het werk -> om nog mensen in dienst te kunnen houden zullen bedrijven hun lonen moeten verhogen. En dit alles tot er een nieuw evenwicht bereikt is. Maar ondertussen is er wel meer volk aan het werk. |
|
![]() |
![]() |
#19 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Onze benadering is niet dat we aparte potjes met inkomsten en uitgaven nemen, maar dat alle inkomsten van de overheid in één pot gaat en daarmee alle uitgaven worden betaald. Dat heeft een pak voordelen, administratief + optimalisatie van de dienstverlening. Wat wel belangrijk is, is de uitgaven goed te beheersen. In dat verband is vergelijking met wat zulke uitgaven in andere landen zijn (per hoofd van de bevolking) meestal zeer instructief.
![]() |
#20 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |