![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
Bekijk resultaten enquête: De Vlaamse Leeuw | |||
We moeten deze strofe herschrijven - zo destructief zijn we nu ook weer niet |
![]() ![]() ![]() |
17 | 31,48% |
Neen ! We kunnen Di Rupo niet snel genoeg verslinden ! |
![]() ![]() ![]() |
37 | 68,52% |
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Het wraaksein is gegeven, hij is hun tergen moe;
Met vuur in 't oog, met woede springt hij den vijand toe. Hij scheurt, vernielt, verplettert, bedekt met bloed en slijk En zegepralend grijnst hij op 's vijands trillend lijk. Ik ben nooit aan die strofe geraakt - ik begin zo plots de ziel van het vlaams nationalisme te begrijpen. |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() geen reactie - ik heb er maar een poll van gemaakt 8)
|
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als we gaan beginnen met dit te herschrijven, kunnen we maar gelijk de bijbel censureren, de koran, alle middeleeuwse verhalen....
Absoluut tegen!
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Waarom censureren? Het geeft gewoon weer wat er omgaat in de hoofden van de flaminganten.
Voor de rest weet niemand het bestaan ervan en kan het hele lied ook niemands iets schelen. |
![]() |
![]() |
#5 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() Waarom niet een 3de optie:
"Is een mooie tekst, maar moet ook gezien worden in de geest van de tijd(geschreven in 1845)"
#7 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#8 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
... Mijn god. Om daar nu een topic over te openen. Wat kan mij dat lied nu schelen? |
|
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() En ik zal hier onmiddelijk de hele tekst plaatsen:
Zij zullen hem niet temmen, de fiere Vlaamse Leeuw, Al dreigen zij zijn vrijheid met kluisters en geschreeuw. Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft, Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft. Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft, Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft. De tijd verslindt de steden, geen tronen blijven staan: De legerbenden sneven, een volk zal nooit vergaan. De vijand trekt te velde, omringd van doodsgevaar. Wij lachen met zijn woede, de Vlaamse Leeuw is daar Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft, Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft. Hij strijdt nu duizend jaren voor vrijheid, land en God; En nog zijn zijne krachten in al haar jeugdgenot. Als zij hem machteloos denken en tergen met een schop, Dan richt hij zich bedreigend en vrees'lijk voor hen op. Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft, Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft. Wee hem, de onbezonnen', die vals en vol verraad, De Vlaamse Leeuw komt strelen en trouweloos hem slaat. Geen enkle handbeweging die hij uit 't oog verliest: En voelt hij zich getroffen, hij stelt zijn maan en briest. Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft, Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft. Het wraaksein is gegeven, hij is hun tergen moe; Met vuur in't oog, met woede springt hij den vijand toe. Hij scheurt, vernielt, verplettert, bedekt met bloed en slijk En zegepralend grijnst hij op's vijands trillend lijk. Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft, Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Eten of gegeten worden, dat is waarom het in de wereld draait. |
|
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb de indruk dat sommige belgicisten hier wegens gebrek aan beter dan maar de vlamingen aanvallen op hun volkslied...
Ik ken de Vlaamse Leeuw trouwens zelf niet eens, evenmin de Internationale... i'm deeply ashamed ![]() ![]()
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
#13 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben niksniemendal. Ik ben gewoon geschrokken van de destructiviteit van dat lied en vooral van de laatste strofe. Ik vroeg me eigenlijk gewoon af hoeveel vlaamsnationalisten zich daarin herkennen. En ik wil dat ding echt herschrijven. Mag wel om de 150 jaar denk ik. |
||
![]() |
![]() |
#14 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het is een mooie tekst.
Stoer, hopelijk werkt het ooit nog inspirerend. Hoe bekrompen kan je zijn om hier tegen te zijn?
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() En wat bedoel je met dat inspirerend werken? Ga je binnenkort een bloedige strijd aangaan? Ik wens u veel succes.
![]() |
#16 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() De grote vissen eten de kleine. 8) |
||
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien voelen ze zich wel geïnspireerd door "the last samurai"
![]() Wat de tekst betreft slechts één woord: passé 8)
#18 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Daar sluit ik me bij aan. De toekomst is aan de solidaire, democratische, toekomstgerichte denkers: zij kiezen voor België!
![]() |
#19 |
Burger
|
![]() We zouden natuurlijk ook eens de tekst van de Brabançonne kunnen gaan uitpluizen. Alleen heb interessantere dingen te doen. 'get a life!' zou ik zo zeggen.
|
![]() |
![]() |
#20 | ||
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |