![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Journalist Hans Knoop heeft een opiniestuk geschreven over Israël. Vreemd genoeg is het artikel niet online te bekijken (behalve via de pdf-view), alhoewel het andere opinie-artikel over Israël (van Alain Platel, ondermeer mede-ondertekenaar van het palestijnse campagne voor de academische en culturele boycot van Israël) er wel beschikbaar is....mmm mmm.
Soit, excuseer mij dus de lange post: een bewonderenswaardige zelfbeheersing Bij de Israëlische militaire operatie in Gaza zijn de afgelopen dagen meer dan honderd Palestijnen om het leven gekomen. Het aantal niet aan de strijd deelnemende burgers dat slachtoffer is geworden, bedraagt volgens waarnemers ter plekke hooguit tien. Dat betekent dat negentig procent van de slachtoffers Hamas-strijders waren, of strijders behorend tot andere terroristische organisaties. Met de beste (of slechtste!) wil van de wereld kun je het aantal onschuldige slachtoffers dus niet excessief of disproportioneel noemen. Als je rekening houdt met de extreem moeilijke omstandigheden waaronder het Israëlische leger in de dichtst bevolkte regio ter wereld heeft moeten opereren, is het aantal onschuldige burgers dat bij de operatie om het leven is gekomen zelfs bijzonder laag te noemen. Van een schending van het humanitair en internationaal recht door Israël is dan ook geenszins sprake. Israël heeft nadrukkelijk de inzet van zware militaire middelen in woongebieden achterwege gelaten. Zo is er bijvoorbeeld geen gebruik gemaakt van artillerie of zware mortieren. Van zware pantservoertuigen, waaronder tanks, is alleen gebruik gemaakt ter bescherming van Israëlische militairen en niet om daar dood en verderf onder burgers in woongebieden mee te zaaien. Als we de door Israël ingezette militaire macht en middelen willen beoordelen, mogen we ook niet uit het oog verliezen dat deze operatie plaatsvond na maandenlange raketbeschietingen door Hamas op Israëlische woongebieden in de westelijke Negev-woestijn. Anders dan de Israëlische actie waren die raketbeschietingen alleen op de woongebieden van onschuldige burgers gericht. Bij de Israëlische militaire reactie kwamen helaas, maar onvermijdelijk ook enkele onschuldige burgers om het leven kwamen waren de dagelijkse raketbeschietingen van Hamas uitsluitend gericht op het treffen van onschuldige Israëlische burgers. Nu kun je tegenwerpen dat in ruim twee jaar (na de Israëlische ontruiming van Gaza) slechts veertien burgers bij die beschietingen om het leven kwamen, daar waar in enkele dagen meer dan honderd Palestijnen door Israëlisch vuur werden gedood. Maar door die cijfers tegenover elkaar te zetten creëer je een vals beeld. Hamas beschikt over de door Iran geleverde Grad-raket, die een bereik heeft van een kleine 25 kilometer. Daardoor leven ruim 180.000 Israëlische burgers dagelijks onder de vijandelijke beschietingen. Sinds Israël zich ruim twee jaar geleden uit Gaza terugtrok zijn er bijna 8.000 raketten afgevuurd. Dat maakt het leven van onschuldige burgers tot een hel en heeft een ontwrichtend en traumatiserend effect op de bevolking. Buiten de veertien dodelijke slachtoffers zijn ruim driehonderd Israëlische burgers door de beschietingen gewond geraakt, waarvan een substantieel aantal met blijvende letsels tot gevolg. Volgens het internationaal recht heeft een regering niet alleen het recht, maar zelfs de plicht zorg te dragen voor de veiligheid van haar burgers. Als dat niet anders kan dan met militaire middelen, dan is dat volgens datzelfde internationaal recht ook volstrekt geoorloofd. Vraag blijft dan alleen of de inzet van militaire middelen al dan niet proportioneel is geweest. Op basis van de koele cijfers, en de bijzondere omstandigheden op het terrein in aanmerking genomen, kunnen we alleen maar besluiten dat Israël beheerst heeft opgetreden en dat veel landen die nu kritiek hebben op de actie, in het verleden rigoureuzer te werk zijn gegaan. Wat te denken van China dat met tanks op studenten schoot? Wat te denken van de Navo, die bommentapijten op steden in Servië legde en, last but not least, wat te denken van de VS, die bij het beleg van Faluja in Irak ernstige oorlogsmisdaden pleegden? Zeker als je er in de beoordeling rekening mee houdt dat Israël strijdt tegen een terroristische organisatie (en niet tegen een staat of een regulier leger) dat als hoogste doelstelling de vernietiging van de Joodse staat nastreeft, kun je niet anders dan concluderen dat er van disproportioneel geweld geen sprake is geweest, wel van een bewonderenswaardige zelfbeheersing. Hans Knoop was jarenlang correspondent in Israël voor o.m. De Telegraaf, Avro en BRT. Hans Knoop is niet de eerste de beste en niet het type dat de feiten uit zijn duim gaat zuigen. Ik herinner me zijn optreden in TerZake waar hij Phara De Aguirre onder tafel praatte toen zij over "Sharon de oorlogsmisdadiger" begon.
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence. Laatst gewijzigd door backfire : 5 maart 2008 om 15:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() Hans knoop is ook van Joodse origine & pro-Israel...
Zijn opiniestukken zijn dan ook geen objectieve journalistiek imo. Was hij de laatste dagen 'embedded' bij het Israelisch leger of schreef hij dit vanuit zijn luie stoel hier in België? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat betreft dat 'embedded': toen de Yom Kippoer oorlog uitbrak, werkte hij voor de redactie van HLN (dacht ik). Hij was die ochtend nergens te bespeuren. Er lag een briefje op zijn bureau met de woorden: 'ben gaan vechten in Israël'. Ik weet niet of dit allemaal echt zo is gebeurd, maar de man kennende zou het me niet verbazen. Soit. ZIjn bronnen zullen alleszins beter zijn dan die van de eerste beste dansclubdirecteur die pretendeert dat de helft van de palestijnse slachtoffers burgers waren (De Standaard)
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Telegraaf?
Bravo, Back. Die danser is al net zo poco als Anne Theresa De Keersmaeker. ![]() Nee, hier geeft het poco liever krediet aan een oscar-Trien dan aan een ter plekke journalist. En ja, Hans Knoop die heeft wat gedurft in zijn leven. En is géén hater van wie dan ook. Knoop rocks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Heb van Knoop mediatraining gekregen. 't is een ongelofelijk interessant figuur. Werkt nu mee aan www.hetgesprek.nl (zo zei hij), maar ik zie zijn naam nergens opduiken.
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Ja, ik heb het gezien, die broeklul Alain Platel. Succesloze danser, wil opeens furore maken door op primitieve wijze schandaal te maken op het podium door vlaggen te gaan verbranden.
Is er een primitievere manier? Wat een LUL. Excuse my French. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Hier zie ik die gekke Cisca Dresselhuis, wel interessant, maar toch... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Vreemdeling
|
![]() Hans Knoop stelt als uitgangspunt voor zijn artikel in De Standaard, dat meer dan 100 Palestijnen zijn gedood, waarvan volgens locale waarnemers hooguit 10 burgers.
Ik lees nochtans dat er 128 palestijnen zijn gedood. Ik lees ook dat er vijf kinderen zijn gedood (toen de dodenteller op 70 stond). Dat maakt het uitgangspunt van Hans Knoop ongeloofwaardig : onder de burgerdoden (10) waren dus de helft kinderen? En de vrouwelijke doden dan? Zijn telling klopt mijns inziens niet. Daarenboven citeert hij 'locale waarnemers'. Ik dacht dat een journalist zijn bronnen kende, natrok en expliciteerde. Uit welke bron komen de 10 burgerdoden op meer dan 100? Palestijnse bronnen? Israelische bronnen? Internationale waarnemers? Ik wil het wel eens weten. Volgens de Israelische mensenrechtenbeweging B'Tselem waren er 54 burgerslachtoffers. Bewonderenswaardige zelfbeheersing lijkt me niet echt de juiste karakterisering. Wat herinnert Hans Knoop zich over de overmatige schade die Israel aanrichtte in Libanon? En waar de internationale gemeenschap nu nog steeds puin ruimt, onder meer van klusterbommen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Apaches en F16 op een van de dichtsbevolkte gebieden ter wereld loslaten, is geen schending van het humanitair recht?
Het collectief straffen van een bevolking (hermetisch afgesloten grenzen (ook voor kankerpatiënten die op sterven liggen bijv.), beperkte of geen stroomtoevoer, ...) en het voeren van een apartheidsregime (checkpoints, afgesloten snelwegen, ...) is geen schending van het humanitair recht? Zet trouwens die 180.000 mensen die elke dag een zwakke raket op hun dak kunnen krijgen* eens af tegen de miljoenen Palestijnen die het in onzekere omstandigheden moeten zien te redden... *Een tactiek die ik trouwens allerminst goedkeur. Men zou beter legerbasissen en grensposten viseren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zie wiki!
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zegt mij meer dan genoeg! Hamas moet volledig worden vernietigd.
![]() |
![]() |
#13 |
Vreemdeling
|
![]() Geweldig ook, die vage term "waarnemers ter plekke".
Waarnemers ter plekke beweren dat goldstar lekkerder is dan Taybeh. Oh, ok. mooi zo. Laatst gewijzigd door IkbenLara : 11 maart 2008 om 18:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Is het schuilen in burgergebouwen en dichtbevolkte woonwijken dan niet veel erger? Israël heeft het recht zich te verdedigen. En als de bevolking toestaat dat Hamas bij hun in de buurt komt wonen, dan moeten ze niet zeuren als een raket in de buurt inslaat. Dat lijkt me nogal evident.
![]() |
#15 |
|
![]() Hamas is deel van de burgerbevolking, moet iedereen die lid is van die partij/beweging misschien gaan zitten wachten in open veld tot er een bom valt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Nee, maar menselijke schilden gebruiken op die manier is uiterst laf en absoluut in strijd met de Geneefse conventie.
![]() |
#17 |
|
![]() Dat gaat niet om menselijke schilden, Hamas is een volksbeweging en is dus uiteraard ingebed in vele lagen van de bevolking. 's Nachts worden er trouwens vaak militanten neergehaald in de open velden aan de grens (soms ook wel eens een onschuldige boer
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Ze hadden er toch 1 alleszins: http://electronicintifada.net/v2/article9368.shtml
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Wazig verhaal; zaten er vrouwen en kinderen in dat "vakbondsgebouw" dan en: waarom dan wel?
Hebben de Israëliers ook een reden opgegeven om dat gebouw weg te blazen?