![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Shell heeft weer zijn befaamde scenarios gepubliceerd.
Deze keer ziet het de zaak weer zeer contrasterend: Scramble -ofwel gaan we naar een "scramble" scenario, waarbij nieuwe grootmachten (China, India, Rusland, etc) overal ter wereld ijveren om controle over de laatste grote voorraden aan (fossiele) energiebronnen; -ze komen in spanning met de EU en de VS; -dit scenario ziet er donker uit, met een grote kans op geopolitieke conflicten, en de teloorgang van de internationale instituties die deze conflicten nog enigszins kunnen temperen -de ondergang ook van het streven naar oplossingen voor het klimaatvraagstuk, omdat energieveiligheid veel belangrijker wordt geacht; zonder goedkope energie geen economie -China, India, en de andere opkomende grootmachten houden vol dat ze evenveel koolstofdioxide per hoofd van de bevolking mogen uitstoten dan de Europeanen of de Amerikanen Blueprint -ofwel gaan we naar een "blueprint" scenario: internationale samenwerking rond hernieuwbare energiebronnen -respect voor eenieders noden, met Europa en de VS die investeren in "propere" ontwikkeling in het Zuiden -klimaatverandering blijft hoog op de agenda en krijgt oplossingen, met een internationaal raamwerk dat door allen wordt gerespecteerd -snel ontwikkelende landen (China, India, etc) aanvaarden dat ze beter snel overschakelen op een "post-fossiel" tijdperk, ook al kost dat voorlopig veel geld Wat vreest of hoopt gij? (Uiteraard zijn er tussen-scenarios te bedenken, maar hoe contrasterender, hoer interessanter voor de discussie, soms.)
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Ik hoop dat het spoedig warmer wordt...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Schepen
|
![]() China is altijd al goed geweest in lange termijn denken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Schepen
|
![]() Maar ik vrees dat het lange termijn denken van China iets is in de trend van 'we hebben genoeg steenkool om het nog heel lang uit te houden, en als de zeespiegel stijgt verhuizen we naar Tibet'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als de zeespiegel veel zal stijgen (volgens de analyse dus) zullen de chinezen richting siberie moeten emigreren.
En dat zal rusland niet zien zitten. Hoe dan ook, er komt een wereldoorlog aan. Iedereen is nu al positie aan het innemen beetje bij beetje.
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En amerika is nu al aan het twijfelen tussen europa zoals we het nu kennen, of zich te verbroederen met de arabieren en ons te laten vallen.
Bondgenootschap staat of valt immers daar waar er iets te rapen valt.